Ulosottoon päätynyt

Ahdistunut typerys

Hei!
Kertokaa minulle kokemuksianne asioiden etenemisestä. Kuukauden päästä on aika kunnan velkaneuvontaan ja ulosottoviraston kanssa olen jo asioinut, mutta silti asioiden kulku on epäselvää ja tarvitsen nyt vertaistukea tähän sotkuun.

Lyhyesti sanottuna ulosottovelkaa on noin 15 000 € ja luottokortti ym. velkaa. Yhteensä velkoja on noin 45 000 € ja asuntovelkaa 75 000 €. Asuntovelka on hoidettu aina ajallaan. Omistan asunnosta 1/4 ja asunnon kokonaisarvo on juuri velan suuruinen eli käytännössä minulla ei siis ole omaisuutta. Tämä asia selvitettiin ulosottovirkailijan kanssa. Ongelma on siis se, että kun ulosotto alkaa 15 000€:sta, niin en pysty entiseen tapaan lyhentämään muita velkoja (paitsi asuntolainaa). Jossain vaiheessa ulosotossa lienee sitten kaikki muut velat paitsi asuntovelka. Minulla on säännöllinen palkkatyö ja nettotulot noin 2300 €/kk. Pystyn siis säännöllisesti maksamaan ulosottoa, mutta 50 000 €:n maksaminen vie ainakin 5-6 vuotta. Voiko noin kauan olla ns. ulosotossa vai alkaako ulosotto jossain vaiheessa katsella uudelleen edun. asunto-osakkeen arvoa ja vaatia sen myyntiä ? Miten te olette selvinneet tällaisista melko suurista velkasummista ?

9

386

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • abc12+34

Mitä omaisuutta olet hankkinut tuolla 60 000:lla, joka ei ole asuntolainaa ? Lähtisin realisoimaan sitä ensin ?

• 16+13

Ulosotto ei koske sun asuntoosi jos pystys sinne vähentämään järkevän summan velkaasi nähden. Jos taas joudut työttömäksi niin silloin se voi ruveta katsomaan asiaa uudestaan ja talo todennäköisesti menee myyntiin. Se että et pysty sitten kaikkia velkoja lyhentämään kun ulosotto alkaa niin sille ei voi mitään, ne lainat sitten päästetään ulosottoon myös jos ei lainanantajat myönne pienempää kuukausi erää. Toi 50,000€ vie paljon enemmän kuin 5-6vuotta, varsinkin jos se summa menee kokonaisuudessaan ulosottoon. Se meinaa kasvaa siellä pelkästään korkoja n.5,000€ edestä. Sun ulosottomaksusi tulee olemaan n.700€, eli pääoma vähenee pelkästään n.3,000€ edestä vuosittain.

• afafafaf

Kuka ostaa asunnosta 1/4 kun asuntoa hallinnoi toinen 3/4 osuudella? Edes pakkomyynnillä ei löydy ostajaa.

• 9+18
        afafafaf kirjoitti:

Kuka ostaa asunnosta 1/4 kun asuntoa hallinnoi toinen 3/4 osuudella? Edes pakkomyynnillä ei löydy ostajaa.

Joo, ei mua voinu vähempää kiinnostaa ton aloittajan ongelma, joten luin tekstin suht nopeasti. Eli jos tuo pitää paikkansa että hän vain omistaa 25% niin silloin voi olla voudin hankala sitä myydä. Eli rauhassa saat maksella niitä lainojasi, kaikki vaan ulosottoon niin helpottuu kun saat yhteen paikkaan maksaa. Se on tietty ikävä puoli siinä että kerran kuukaudessa tulee aina 2kpl kirjettä ulosotosta, et jos on tuttuja postinkantajia niin voi ruveta hävettämään. Sieltä nääs kirje jossa kerrotaan aina mihin seuraavasta tilityksestä käytetään rahat, ja sen jälkeen kun se on tehty niin tulee se maksukuitti siitä.

• hhhjjjvh
        9+18 kirjoitti:

Joo, ei mua voinu vähempää kiinnostaa ton aloittajan ongelma, joten luin tekstin suht nopeasti. Eli jos tuo pitää paikkansa että hän vain omistaa 25% niin silloin voi olla voudin hankala sitä myydä. Eli rauhassa saat maksella niitä lainojasi, kaikki vaan ulosottoon niin helpottuu kun saat yhteen paikkaan maksaa. Se on tietty ikävä puoli siinä että kerran kuukaudessa tulee aina 2kpl kirjettä ulosotosta, et jos on tuttuja postinkantajia niin voi ruveta hävettämään. Sieltä nääs kirje jossa kerrotaan aina mihin seuraavasta tilityksestä käytetään rahat, ja sen jälkeen kun se on tehty niin tulee se maksukuitti siitä.

Posti vaan Poste Restanteen, niin ei tartte hävetä.

• Ei taida olla helppo

Takuusäätiö ei tule sinun kohdalla kyseeseen, koska velkaa on aivan liikaa heidän normeihin.

Sinulla on vakuudettomia lainoja yhteensä siis 45 000 ja takuusäätiön takauksen saamiseksi sinulla saisi olla alle 34 000 euroa.

Ainoa mahdollisuutesi on yrittää realisoidan omaisuutta tai jotain muuta kautta saada pienemmäisi tuon vakuudettoman lainan osuus, jotta voisit hakea takuusäätiön takausta.

Lue takuusäätiön ja velkajärjestelyn liittyvät www sivut huolella ja mieti mitä voisit tehdä www.takuu-saatio.fi ja http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/15aa8ec6-9bc0-4018-a657-ec131d20eda9.aspx

• Ei taida olla helppo

Lisätään tähän vielä se, että ulosotossa voi olla vaikka kuikan kauan, jos velkoja ei päästä velkoja vanhenemaan. Velkojen vanhenemisaika taas riippu velkojastakin. Verovelka vanhenee 5 vuodessa ja muut velat 15 tai 20 vuoden kuluttua. Katso www.oikeus.fi sivustolta kohta ulosotto.

Ja varoitan, älä yritä tehdä mitään laitonta, että pääsisit velkajärjestelyyn tai saisit takuusäätiön takauksen. Siitä, kun jäät kiinni niin maksat kaikki velat korkojen kera takaisin ja lisäksi tulee nippu rikosoikeudellisia syytteitä.

• onko näin

Takuusäätiön lainaa voi varmaan hakea sitten, kun on onnistunut velkaa lyhentämään alle 34 000 € ?

• Ei taida olla helppo
        onko näin kirjoitti:

Takuusäätiön lainaa voi varmaan hakea sitten, kun on onnistunut velkaa lyhentämään alle 34 000 € ?

Kyllä takuusäätiön lainaa voi hakea sitten, kun on saanut tuon vakuudettoman lainan osuuden alle 34 000 euroon ja täyttää säätiön muut kriteerit. Siksi kannattaa lukea heidän sivut huolella, siellä kerrotaan kaikki ihan selkeästi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      94
      2294
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      174
      1878
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      179
      1446
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      243
      894
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      68
      816
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      62
      789
    7. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      11
      786
    8. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      55
      692
    9. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      213
      643
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      611
    Aihe