Mistä kveenikansa on peräisin? ??
Kveenit...
47
3109
Vastaukset
- artsirokka.
Torniolaaksosta aikoinaan norjaan muuttaneita suomalaisia kutsuttiin kveeneksi,vähän niinkö haukkuma nimi kuin ryssäksi venäläisiä kutsumme
- puahtaräikkää
onhan täälä Pellosaki joku kveenipelle. ei niitten puheita oteta toesta
- Norjastakin_tänne
Tämä menee toisinkin päin. Pellon Kyrön talon isäntä Anund on monien tutkijoiden mielestä tullut Norjasta. Nimi Anund jo viittaa sinne. On pitkä ketju Anund Anundsoneja ( myös mm.Grels Anundson) ym. Näistä periytyy vankka Kyrö-lähtöisten sukujen joukko. En muista tarkoin, mutta olikohan näitä ihmisiä Lapin läänin alueellakin 20...30 tuhatta?
- Faravidin haamu
Kyllä se on meän oma nimi meile ittele ollu kuule alunperin - ei ole norjalaisten keksintöä. Norjalaiset on saattahneet yrittää sanoa sitä nimeä halvetavassa merkityksessä, mutta et kait sie tosissasti meinaa että kveenit eli kväner elikkä qvener taikka kainulaiset taikka mitenkä sen nyt ittenkukin haluaa vääntää bukstaaveiksi olis muka ollu haukkumanimi jo 1000 vuotta sitten???
Tässäpä suoraan vanhin tunnettu kirjallinen lähde, jossa Kvenland eli Kainunmaa (ei piä sekottaa nykysheen Suomen Kainuu-nimisheen maakunthaan - vaikka ilmeisesti osia tuostaki pitäjästä oli muinasen Kvenlannin osia - muinas-Kaihnun keskuspaikkaa ei tietä, mutta siitä on paljon jälkiä paikallisessa nimistössä kuten esimerkiksi "Kaihnuunkylä" tietekki. Perämerta kututhiin ennen Kaihnuun mereksi eli Säiviksi. Tiesipä vanha kansa semmosekki kylänimet ko Kaihnuu ja Ylikaihnuu - net on nykyhään umpiruottalaiset Kalix ja Överkalix tietekki.
https://wikisaga.hi.is/index.php/Egla,_14 Siitäpä alat poika lukehmaan oman kotiseuvusti varhaishistoriaa. Eipä ole Helsinkiä vielä tuossa vaiheessa keksittykhään ko tuo on ylösmerkitty - ja ylösmerkitteminenkin tais tapahtua paljon itte Thorulfin tekemän reisun jälkheen. - Anonyymi
Faravidin haamu kirjoitti:
Kyllä se on meän oma nimi meile ittele ollu kuule alunperin - ei ole norjalaisten keksintöä. Norjalaiset on saattahneet yrittää sanoa sitä nimeä halvetavassa merkityksessä, mutta et kait sie tosissasti meinaa että kveenit eli kväner elikkä qvener taikka kainulaiset taikka mitenkä sen nyt ittenkukin haluaa vääntää bukstaaveiksi olis muka ollu haukkumanimi jo 1000 vuotta sitten???
Tässäpä suoraan vanhin tunnettu kirjallinen lähde, jossa Kvenland eli Kainunmaa (ei piä sekottaa nykysheen Suomen Kainuu-nimisheen maakunthaan - vaikka ilmeisesti osia tuostaki pitäjästä oli muinasen Kvenlannin osia - muinas-Kaihnun keskuspaikkaa ei tietä, mutta siitä on paljon jälkiä paikallisessa nimistössä kuten esimerkiksi "Kaihnuunkylä" tietekki. Perämerta kututhiin ennen Kaihnuun mereksi eli Säiviksi. Tiesipä vanha kansa semmosekki kylänimet ko Kaihnuu ja Ylikaihnuu - net on nykyhään umpiruottalaiset Kalix ja Överkalix tietekki.
https://wikisaga.hi.is/index.php/Egla,_14 Siitäpä alat poika lukehmaan oman kotiseuvusti varhaishistoriaa. Eipä ole Helsinkiä vielä tuossa vaiheessa keksittykhään ko tuo on ylösmerkitty - ja ylösmerkitteminenkin tais tapahtua paljon itte Thorulfin tekemän reisun jälkheen.Kyllä helsingit tuli Laphiin paljon ennen kyröjä.
- kveenitön
Mutta eihän kveenit norjasta ole lähtöisin,vaan täältä muuttaneet ihmiset joskus muinoin
- vieläkin Norjasta
En nyt ole mikään tutkija, mutta käsittääkseni tämä tornionjokilaakso oli tämän muinaisen kvenlandin ydinaluetta. Siitä taitaa olla eriäviä käsityksiä mistä nämä kveenit (kainut) olivat peräisin. Tämä Kyrön talon Anund (s. 1550?) oli kuitenkin kaikesta päätellen sieltä Norjan perältä.
- pirkkalaissukuinen
vieläkin Norjasta kirjoitti:
En nyt ole mikään tutkija, mutta käsittääkseni tämä tornionjokilaakso oli tämän muinaisen kvenlandin ydinaluetta. Siitä taitaa olla eriäviä käsityksiä mistä nämä kveenit (kainut) olivat peräisin. Tämä Kyrön talon Anund (s. 1550?) oli kuitenkin kaikesta päätellen sieltä Norjan perältä.
Eikös kyröläiset ole pirkkalaisia ja jostakin Pirkanmaalta lähtöisin.
Heitähän on ympäri Lappia. Muistan, kun joskus oli Kyrönkansan sukukokous Inarissa. - sekalaista pirkkamie
pirkkalaissukuinen kirjoitti:
Eikös kyröläiset ole pirkkalaisia ja jostakin Pirkanmaalta lähtöisin.
Heitähän on ympäri Lappia. Muistan, kun joskus oli Kyrönkansan sukukokous Inarissa.Mistä tämä juttu vieläkin kumpuaa, että pirkkamiehet (birk karl) olisivat jostakin pirkanmaalta. Nils Oravaisen jälkeen ehkä tunnetuin ja mahtavin pirkkalainen oli Anund Tulkki, jonka hänenkin sanotaan olevan norjan suunnalta. Oravaisen suvun taas kerrotaan olevan karjalaislähtöinen.
- suos. Kuoksua
pirkkalaissukuinen kirjoitti:
Eikös kyröläiset ole pirkkalaisia ja jostakin Pirkanmaalta lähtöisin.
Heitähän on ympäri Lappia. Muistan, kun joskus oli Kyrönkansan sukukokous Inarissa.Olen minäkin kuullut tarun (Paulaharjullakin), että Ylikyröstä tuli kaksi veljestä Isonvihan tai Suomen sodan (?) aikoihin tänne pohjoiseen ja toinen jäi Pelloon ja toinen nousi pohjoisemmas. Kyrön talo oli ollut Pellossa oli kummasta sodasta vain kysymys ainakin 200 vuotta aikaisemmin. Ei käsittääkseni ole mitään todisteita, että Kyrön suku olisi jostakin pohjanmaalta. On vain katkeamaton sukupolvien ja sukujen ketju Pellon Kyrön talosta 1500-luvun alkupuolelta asti. Näitä ihmisiä on Lapin läänissä paljon. Itsekin törmään näihin sukuihin lähdinpä suomalaissukujuuriani taaksepäin mitä kautta vain. Kehottaisin tutustumaan vaikkapa Erik Kuoksun sukujuttuihin.
- olen jostaki
suos. Kuoksua kirjoitti:
Olen minäkin kuullut tarun (Paulaharjullakin), että Ylikyröstä tuli kaksi veljestä Isonvihan tai Suomen sodan (?) aikoihin tänne pohjoiseen ja toinen jäi Pelloon ja toinen nousi pohjoisemmas. Kyrön talo oli ollut Pellossa oli kummasta sodasta vain kysymys ainakin 200 vuotta aikaisemmin. Ei käsittääkseni ole mitään todisteita, että Kyrön suku olisi jostakin pohjanmaalta. On vain katkeamaton sukupolvien ja sukujen ketju Pellon Kyrön talosta 1500-luvun alkupuolelta asti. Näitä ihmisiä on Lapin läänissä paljon. Itsekin törmään näihin sukuihin lähdinpä suomalaissukujuuriani taaksepäin mitä kautta vain. Kehottaisin tutustumaan vaikkapa Erik Kuoksun sukujuttuihin.
lukenut että lappalaiset ovat samaa kansaa kuin kveenit , pittääkö paikkaansa.
- Asioitten tietäjä
pirkkalaissukuinen kirjoitti:
Eikös kyröläiset ole pirkkalaisia ja jostakin Pirkanmaalta lähtöisin.
Heitähän on ympäri Lappia. Muistan, kun joskus oli Kyrönkansan sukukokous Inarissa.Tuskin ovat.
Taijat sotkea nyt termejä. Kyrön isäntä oli kyllä "birkarl" eli pirkkalainen mutta ei se tarkota Tampehreen Pirkkalaa, Pirkanmaata eikä ees sitä oikeaa Pirkkalaa eli Ruottin Birkastadia.
Birkarl oli arvonimi ja vähän niiko kuninkhaan antamalla valtakirjalla operoiva pisnesmiehen ja verovoudin yhistelmä.
Nykyhään sanottas varmasti että "rötösherra".
- itäläinen.
Kyllä varmaan täältä ei ole pitkä matka ollut ennen kävellä norjaan,ja hakeekaapa historiasta onko tämä kveenien asuttamaa aluetta,tai missään historiaa opetettavassa koulu kirjassa,että torniolaakso olis kveeni aluetta,silloinhan niitä tuli kveeniä kun muutit norjaan siirtyöläisiksi
- itäläinen.
Tähän artikkeliin tai osioon ei ole merkitty lähteitä.
Voit auttaa Wikipediaa lisäämällä artikkelille asianmukaisia lähteitä.
Kveenit on vanha nimitys, joka nykyisin yhdistetään Pohjois-Norjan suomenkieliseen vähemmistöön. Tästä vähemmistöstä on nykyisin alettu käyttää myös historiallisiin teorioihin pohjautuvaa uudisnimitystä kainut.
Kveeni-sana on esiintynyt joidenkin pohjoisessa Fennoskandiassa asuneiden tai liikkuneiden ihmisryhmien nimityksenä viimeistään viikinkiajalla. Muinaisten kveenien yhteys nykyisiin kveeneihin on enintään välillinen. Nykyiset kveenit ovat Pohjois-Norjaan eli Ruijaan (Finnmark) 1700- ja 1800-luvuilla pääasiallisesti Tornionjokilaaksosta, Peräpohjolasta ja Lapista muuttaneiden suomalaisten jälkeläisiä. Tästä väestöryhmästä käytetään joskus myös nimitystä Ruijan suomalaiset sekä norjansuomalaiset. Kveeni-sana ei ole väestön oma perinteinen nimitys itselleen, vaan Norjan viranomaisten suomenkielisestä väestöstä käyttämä nimitys. Kveenit on hyväksytty Norjassa kansalliseksi vähemmistöksi, mutta silti kaikki suomalaissukuiset eivät pidä kveeni-nimityksestä. Nykyään kveeni-sana kuitenkin koetaan yhä useammin väestöryhmän neutraalina ja selvänä nimityksenä. Kveenikokouksissa kveenit ovat päätyneet pitämään itseään alkuperäiskansana. He ovat myös hakeneet alkuperäisväestön statusta sitä kuitenkaan saamatta
Käsitteenä kveeni on paljon nykyistä kveenivähemmistöä vanhempi. Kirjallisissa lähteissä on puhuttu kveeneistä ja Kvenland-maasta jo yli tuhat vuotta. Viikinki Ottarin säilyneessä matkakuvauksessa 800-luvulta mainitaan kveenit (cwenas). Egillin, Kalju-Grímrin pojan, saagassa, joka on kirjoitettu 1200-luvulla, mutta joka kuvaa varhaisempia tapahtumia, kveenit (kvenir) pyysivät Torolf Kveldulfsonilta apua taistelussa karjalaisia vastaan. 1539 tehdyssä Carta marinassa mainitaan mahdollinen kveenien asuttama alue, Berkara Qvenar, Tromsøn ja Lofotenin välissä.
Historiantutkimuksessa muinaiset kveenit ovat olleet monien tulkintojen ja spekulaatioiden kohde. Nykyisin heidän yleensä otaksutaan olleen Lounais-Suomen alueelta tulleita eränkävijöitä, myöhemmässä vaiheessa Perämeren alueen jokilaaksojen suomalaisia uudisasukkaita.[2][3] 1600- ja 1700-luvuilla norjalaiset kutsuivat kveeneiksi Tornion- ja Kemijokilaakson suomalaisia.
1700- ja 1800-luvuilla kveeni-nimitys siirtyi tarkoittamaan Norjalle kuuluvalle Jäämeren rannikolle muuttaneita suomalaissiirtolaisia. Norjalaistamiskaudella, joka jatkui 1870-luvulta aina toiseen maailmansotaan saakka, kveeni-sanalla oli negatiivinen merkitys ja nykyäänkin se saatetaan mieltää sellaiseksi. Toisen maailmansodan jälkeen nimityksen käyttö on vaihdellut ja sen tarkoituksesta on keskusteltu. On kiistelty esimerkiksi siitä, lasketaanko suomalaisen ja norjalaisen yhteinen lapsi kveeniksi.- Faravid suutuu nyt
Mitäs saatan_an kakkaa tuo teksti on??
"Kveeni-sana on esiintynyt joidenkin pohjoisessa Fennoskandiassa asuneiden tai liikkuneiden ihmisryhmien nimityksenä viimeistään viikinkiajalla. Muinaisten kveenien yhteys nykyisiin kveeneihin on enintään välillinen. Nykyiset kveenit ovat Pohjois-Norjaan eli Ruijaan (Finnmark) 1700- ja 1800-luvuilla pääasiallisesti Tornionjokilaaksosta, Peräpohjolasta ja Lapista muuttaneiden suomalaisten jälkeläisiä. "
Höpö höpö. Jos tämä perä on ollut muinasen Kvenlandin ydinaluetta, niin mihin helvethiin sie kuvittelet niitten kveenien täältä lähtehneen? Ja mitä sie kuvittelet meän alkuperäisten olevan...?
Se on totta, että tänne on tullu muuttoliikettä 1500-1700 luvulla kovastikki - ja meissä kaikissa on väkisinkin paljonki verta ja geenejä vaikka mistä. On tullu äijää Savosta, Karjalasta, Pirkanmaalta, Helsingelandista (Ruottia), Tukholmasta, Pohjois-Norjasta ja yhessä kääntheessä jopa rauan teon mestareita Valloniasta (Belgiaa).
Met olema rohki ylpeitä siitä cocktailista, on poka hyät ja terhveet tekevien ihmisten geenit saatu, viikingeiltä, suomalaisilta, keski-euroopasta ja vaikka mistä parhaat tekijät koottu ja täällä tehty soppa!
Hyvin on kelvannu maailmale täältä lähteneitten ossaaminen. Sääli vain, että oman pesänhoito on jääny vähemmäle ja nykyhään on tämä sijainti ollu vähän meitä vasthaan vaan nyppä tämä helpottaa ko asioita pystyy hoitahmaan internetillä vaikka pohjoisnavalta käsin. Ei ole enhään niin satatärkeä olla Kehä 3:n tai minkä mielikuvitusrajan sisälä millonki.
Mutta on meissä jäljellä niitä alkuperäsiä kvenlandin asukhaitaki. Älä sie pörrää ko meinaat ettei ole! - Anonyymi
Faravid suutuu nyt kirjoitti:
Mitäs saatan_an kakkaa tuo teksti on??
"Kveeni-sana on esiintynyt joidenkin pohjoisessa Fennoskandiassa asuneiden tai liikkuneiden ihmisryhmien nimityksenä viimeistään viikinkiajalla. Muinaisten kveenien yhteys nykyisiin kveeneihin on enintään välillinen. Nykyiset kveenit ovat Pohjois-Norjaan eli Ruijaan (Finnmark) 1700- ja 1800-luvuilla pääasiallisesti Tornionjokilaaksosta, Peräpohjolasta ja Lapista muuttaneiden suomalaisten jälkeläisiä. "
Höpö höpö. Jos tämä perä on ollut muinasen Kvenlandin ydinaluetta, niin mihin helvethiin sie kuvittelet niitten kveenien täältä lähtehneen? Ja mitä sie kuvittelet meän alkuperäisten olevan...?
Se on totta, että tänne on tullu muuttoliikettä 1500-1700 luvulla kovastikki - ja meissä kaikissa on väkisinkin paljonki verta ja geenejä vaikka mistä. On tullu äijää Savosta, Karjalasta, Pirkanmaalta, Helsingelandista (Ruottia), Tukholmasta, Pohjois-Norjasta ja yhessä kääntheessä jopa rauan teon mestareita Valloniasta (Belgiaa).
Met olema rohki ylpeitä siitä cocktailista, on poka hyät ja terhveet tekevien ihmisten geenit saatu, viikingeiltä, suomalaisilta, keski-euroopasta ja vaikka mistä parhaat tekijät koottu ja täällä tehty soppa!
Hyvin on kelvannu maailmale täältä lähteneitten ossaaminen. Sääli vain, että oman pesänhoito on jääny vähemmäle ja nykyhään on tämä sijainti ollu vähän meitä vasthaan vaan nyppä tämä helpottaa ko asioita pystyy hoitahmaan internetillä vaikka pohjoisnavalta käsin. Ei ole enhään niin satatärkeä olla Kehä 3:n tai minkä mielikuvitusrajan sisälä millonki.
Mutta on meissä jäljellä niitä alkuperäsiä kvenlandin asukhaitaki. Älä sie pörrää ko meinaat ettei ole!Ole vaan kveeni, mutta kirjoittamasi kieli on suomea.
- Anonyymi
Sullahan jäi lähde ilmottamatta! Ei tämä ole kyllä sinun kirjottama. Kopio mikä kopio.
- Länsipuolen tietäjä
höpö höpö,kuka keksi kveeni sanan tänne,ei edes oppikirjoissa ole koskaan mainittu,kyllä tuo itäläisen kirjoitus on totta,onhan tänne etelä valtioiden siementä levinnyt ,miksi niitä kutsutaa.Llakakkaa pelleilemästä ja lyökää faktaa pöytään kveeneistä
- nauhriita?
"onhan tänne etelä valtioiden siementä levinnyt ". Eihän nyt amerikassa olla ja sen etelävaltioissa. Miksi se savolais- ja yleensä eteläislähtöisillä on niin vaikea myöntää, että met olima täälä ainaki satoja vuosia ennenkö tulitta tänne nauhriita vai mitä ne oli paistelemhan.
- Anonyymi
Eihän oppikirjoissa ole paljon muutakhaan. Nehän on pelkistettyjä esityksiä. Muuten, luulen että sulla taitaa olla oppikirjoista jääny sivutolkula lukematta. Aina oli hoppu pulkkamäkheen.
- Mettästys
on alkuperais kulttuuri lapissa .Viime kesänä löydetyistä luista tehdyt ajoitustulokset kertovat Taivalkosken asuinpaikalla padassa porisseen majavan n. 9 500 vuotta sitten ja Rovaniemellä on maistunut hirvi n. 9 300 vuotta sitten.
Poronhoito ei ole alkuperäiskulttuuri lapissa joka levisi lappiin vasta 1600 luvulla Enontekiölle ensinmäiseksi. - kveenikake
Oli miten oli mutta kveenit ovat vahvaa juurta ja selviytyjäkansaa.
- kveeneistä
norjalaisessa tiedotusvälineessä, kun Aftenposten-lehti julkaisi 6. syyskuuta artikkelin vähemmistökansasta. Suomalaissukuiset kveenit ovat Norjassa kansallinen etninen vähemmistö. Huhtikuussa Norja tunnusti virallisesti kveenin kielen aseman. Tapahtumista ei juurikaan tiedotettu, sillä kveenejä koskevista asioista kerrotaan Norjan tiedotusvälineissä yleensäkin varsin vähän. Nyt kiinnostus on viriämässä, ja yhä useampi kveeni on itsekin ylpeä juuristaan. Virallinen kiinnostus on herättämässä unohtunutta kulttuuria henkiin.
Norjalainen lehti antoi pitkästä aikaa palstatilaa pohjoisessa elävälle vähemmistökansalle Aftenposten-lehden julkaistessa koko aukeaman artikkelin kveeneistä. Det tause folket (vaitonainen kansa) -otsikoitu artikkeli kertoi sekä kveenien historiasta että heidän nykykulttuuristaan. Kveenit eivät ole juurikaan saaneet huomiota norjalaisissa tiedotusvälineissä edes silloin, kun Norja tunnusti heidän asemansa etnisenä vähemmistönä ja kveenin kielen aseman omana kielenään.
Aftenposten-lehden artikkeli valottaa osaksi unohdetun kansan taustaa ja antaa kveenien itsensä kertoa heille tärkeistä asioista. Jotta kveenien kulttuuri voisi nykyäänkin kukoistaa, on valtaväestön tunnettava vähemmistön juuria ja perinteitä. Artikkelissa todetaankin, että Norjan virallisten tahojen huomionosoitukset kveeneille ovat saattaneet pelastaa muuten ehkä häviävän kulttuurin.
Kveeneiksi kutsutaan Pohjois-Norjaan ennen 1900-lukua muuttanutta suomenkielistä väestöä ja heidän jälkeläisiään. Ensimmäinen maininta kveeneistä on vuodelta 890, jolloin pohjoisnorjalainen viikinkipäällikkö Ottar kertoi kansasta Englannin-vierailullaan kuningas Alfredille. Myöhemmin keskiajalla kveenejä muutti Norjaan useammassa erässä. Ensimmäiset muutot tapahtuivat ennen pohjoisten rajojen määrittämistä vuosina 1751 ja 1826. 1600-luvun alusta 1700-luvun alkupuolelle muuttoaallot suuntautuivat Pohjois-Norjan länsi- ja pohjoisosiin ja 1800-luvun puolivälin jälkeen itään ja pohjoiseen. 1880-luvun muuttohuipun jälkeen Norjaan muuttavien kveenien määrä on alkanut laskea.
Kveenejä muutti Lapista, Peräpohjolasta ja Tornionjokilaakson kylistä, jotka nykyisin ovat sekä Suomen että Ruotsin alueella. Norjaan kveenit tulivat työn ja paremman tulevaisuuden toivossa. Myös meren kalasaaliit ja käyttämätön viljelysmaa houkuttelivat uusia asukkaita.
Osa kveeneistä ei lainkaan halua, että heidät yhdistetään Suomeen, sillä he pitävät itseään norjalaisina. Toiset taas korostavat suomalaisia juuriaan ja suomalaisuuttaan. Kveenin kieli muistuttaa suomea, mutta siinä on karjalan, eestin ja muiden suomalaisugrilaisten kielten tapaan säilynyt hyvin vanhoja muotoja.
Kveenit tunnettiin Norjassa pian ahkerina työntekijöinä, jotka olivat hyviä kalastamaan ja saivat karun maan vihertämään. Heitä pidettiin pelottomina hylkeenpyytäjinä ja vahvoina kaivostyöläisinä. Miesten ollessa kalassa naiset huolehtivat lapsista ja karjasta sekä maanviljelystä. Tulonsa jälkeen kveenit olivat mukana rakentamassa Finnmarkia.
Kveenit pysyttelivät pitkään omissa yhteisöissään, mutta ovat myöhemmin sekoittuneet valtaväestöön avioliittojen kautta. Nykyisin kveenejä on ympäri Norjaa yhteiskunnan kaikissa osissa. Pohjois-Tromsin ja Finnmarkin väestöstä kveeninsukuiset muodostavat edelleen merkittävän osan. Esimerkiksi Porsangerin kunnassa tiennimet onkin merkitty sekä kveeniksi, saameksi että norjaksi.
Vuosisata sitten kveenit joutuivat voimakkaan norjalaistamistahdon kohteeksi. Norjalaiset liittivät kveenit vaaralliseksi katsomaansa suomalaiseen kansallismielisyyteen. Norjalaistamisaikana osa kveenien kulttuurista ja kielestä kärsi, mutta pian kveenikulttuuri tulee tunnetummaksi, kun maailman ensimmäinen kveeniksi laulettu CD-levy tulee markkinoille. Viime syksynä ilmestyi ensimmäinen kveeninkielinen romaani, jossa Alf Nilsen-Børsskog kuvaa elämää sodanajan Pohjois-Norjassa. Kveenien tulevaisuus näyttää nyt valoisammalta- `333333333333
Femtielfte gången:
Kyllä, NORJASSA kveeni sanaa käytetään noin.
Me emme nyt taida olla norjalaisia - emmekä NORJASSA. Kveeni sanalle on meillä IHAN toinen merkitys kuin norskeille.
Onko tämä niin vaikea näillä tänne lappaneille savolaisille käyrävartisille käsittää?
- Heimoaktivisti
Kveenit tai kainut tai miksi heitä haluakkaan kutsua ovat asuneet finmarkissa/ruijassa vähintään yhtä kauan kuin norjalaiset elleivät pitempään! Se mistä nimitys kveeni tulee on monia teorioita kaikki suht koht heikkoja. Saagoissa mainittu kvenland tarkoitti mitä toen näköisimmin nyk pohjanmaata tai vain suomen yleensäkkin.
- ardenne
Kun tuntuu kveenien historia kiehtovan. Esitänkin tutkija Himasen palkkaamista ratkaisemaan kyseisen ongelman. Hän ja hänen tutkijaryhmänsä kun tuntuu näkevän tulevaisuuteen, niin ei kai mennyttäkään pitäisi olla vaikeampi selvittää.
Luulisi Himasen kveeni- tutkimuksen tulevan halvemmaksikin, kuin kataisen tilaama tulevaisuustutkimus. Urakalla tehtynä vieläkin halvempi, kuten esimerkiksi ojankaivuun.(Lopputuloskin olisi helposti nähtävissä ). Laskun tietenkin maksaisi tutkimuksen tilaaja, eli kveenit ja heidän jälkeläisensä.
Hyvää vointia vaan kaikille. - voutisuku
Olivatko birkarlit eli pirkkamiehet (pirkkalaiset) kveenejä ?
- norski.
Jos ne asui pohjois norjassa,heitä kutsuttiin kveeneiksi,ei suomessa ole kutsuttu ketään kveeneiksi,lukekaa ylempiä kirjoitus otsikoita
- ikke norski
norski. kirjoitti:
Jos ne asui pohjois norjassa,heitä kutsuttiin kveeneiksi,ei suomessa ole kutsuttu ketään kveeneiksi,lukekaa ylempiä kirjoitus otsikoita
kveenit ei ole Norjalaisia
http://www.nra.fi/arkisto/111004-Kolme kertomusta.html
- I1d3a
Hei,
olen I1D3a eli L22-Bothian ja niin samoin on kaukainen serkkuni, jonka esi-isä on Kyrö-sukua Pellosta. Omat lähihistorian esi-isäni omat Kanta-Hämeestä.
Kaikki 4-6 stepsin 67-markkeriosumani DNA-kannassa ovat Kanta/Lounais-Hämeestä tai Pohjanmaalta, mitään kaukaisia sukulaisuuksia en saa Norjaan enkä Ruotsiin pl. ne joiden suvut ovat tulleet Suomen alueelta. Päätelmä: ainakin osa pirkkamiehistä (ne jotka ovat I1:siä) tai heidän esi-isistään olivat kotoisin Kanta-Hämeen ja Pohjanmaan alueelta. Mutta varmaan pirkkasuvuissa on monia halporyhmiä. - K.Veeni
Kveenien asemaa on aina väheksytty koska ne eivät ole olleet vallanhimoisia eikä rahan ahneita toisin kuin muut. Alueen kveenipohja on antanut paljon koko Länsi-Lapille.
- kvääni
Nivanpäästä kväänit on.
- Väylänpäpää
persseestä ne on
- Anonyymi
Ei ole ko sieltä kannaksen toiselta puolelta.
- Vähemmistönpuolesta
Onko kveenit vähemmistö kansa suomessa kuin mustalaiset ja saamelaiset.Norjassahan ne on
- dipl.insinööri
Nykytietämyksen mukaan esim. Anund Kyrön Y-haplo on I1 L22 Z74 CTS2208 L287 L258 BY2572 Y58278 ja Tulkin hyvin todennäköisesti I1 L22 Z74 CTS2208 L287 L258 BY2572 Y13389 ja Oravaisen I1 L22 Z74 CTS2208 L287 L258 BY2572 Y13389 Y13390 Y33704 Y33707 . Kaikkien näiden esipolvet menevät läntiseen Suomeen jo nykyisin melko laajan Y-DNA-näytekannan pikaisenkin analyysin perusteella. Toki varmaan pirkkasuvuissa oli myös N1-haploa, koska ei mikään ryhmä koskaan geneettisesti mikään yhtenäinen ole. Pirkkamiesten genomeja ei ole (vielä) tutkittu kokonaisvaltaisesti.
Kvenlandista on sanottu tulevan eräs maannimi; Kvenland > Kvinland > Vinland > Finland...
- etymologistiikko
Oikeastaan 2 älällä finn land = aamunsarastuksen maa , katsottuna ruotsista päin tai vaikka norjasta.
- Orjatkunniaan
Kveeneillä on samanlainen asema elää kuin mustalaisilla nyky aikana suomessa ja työssä käyvillä työ orjilla jotka ei saa työtä koti suomesta
- Kveenienjäljessä
Pohjanmaalta oli lähtöisin kveeni suku.Kävin pohjois-norjassa kveenien kylässä ja jututin kveenejä heidän historiasta koska on suku tänne muuttanut.Ei tienneet oliko torniolaaksosta ketään asumassa heidän valta kunnassa,jos ei vuoristossa kun tie vasta 5vuotta aikaa rakennettiin sinne kylään,vuoren läpi vaan tehtiin tunneli 5km pitkä.Emme joutaneet kylällä käymään kun työ kutsuu lomalaista.
- Anonyymi
kyllä ne on Ylitorniolta,tarkemmin pekanpäästä
- Anonyymi
- Kveenit ovat Tornionjokilaakson alueelta Norjaan muuttanutta Suomea osaavaa väkeä.
- Tornionlaakson vanhin kylä on Kainuunkylä. Sittenhän tässä on Kainuu ja Ylikainuu. - Anonyymi
Kvenlannista ne on. Venlanti eli Vinlanti. Päälle Vinlantia hynninnen.
- Anonyymi
ja vinlantia votkaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ja vinlantia votkaa
Muuten, tioksi Vinlanti on Pohjois-Amerikassa. Vodka taitaa tulla aivan toisesta suunnasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muuten, tioksi Vinlanti on Pohjois-Amerikassa. Vodka taitaa tulla aivan toisesta suunnasta.
Jos kveeni on pikkukullinen niin esi-isä on pellolainen, samoin jos on iso römpsä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä912900Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991676Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461547- 871391
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021374Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3981292Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21079Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329874Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257855