leivinuunin "käyttöohjeita"

lämmittäjä

Kertokaapa leivinuunin käytön perusteita. Esim: miten täyttö, missä vaiheessa peltiä pienemmälle, milloin tuhkien kolaus, jne...?

8

11008

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymys

Mä olen myös miettinyt että miten tämä tulisi tehdä että kaikki menisi oiken. Itse ole pelannut vamuuden päälle ja laittanut savupeltin kiinni vasta kun lähes kaikki hiilet sammuneet, kolannut tuhkat ja laittanut häkäpeltin kiinni vasta kin kaikki kekäleet sammuneet.

Vastatkaa te ketkä tiedätte.

• halko

Sytytetään pienellä puumäärällä, luukku raollaan.
        Kun veto varmistettu lisätään puita, edelleen luukku raollaan.
        Luukun voi laittaa kiinni, mutta jos liekki alkaa "humppaamaan" on se merkki liian vähästä ilmasta jonka seurauksen palaminen ei ole täydellistä.
        Luukun suljen vasta kun suurin osa liekeistä on muuttunut hiillokseksi, siis kuitenkin ilmausreiät auki.
        Itse poltan uunissa vain kaksi pesällistä ja hiilet vedän kun ne ovat lähes sammuneet.

Itsellekkin hieman epäselvää tuleeko hiilloksesta, jossa ei ole liekkejä enää häkää? ja saisiko uunista kuumemman jos hiilet vetäisi aivan punaisina?

• jtk
        halko kirjoitti:

Sytytetään pienellä puumäärällä, luukku raollaan.
        Kun veto varmistettu lisätään puita, edelleen luukku raollaan.
        Luukun voi laittaa kiinni, mutta jos liekki alkaa "humppaamaan" on se merkki liian vähästä ilmasta jonka seurauksen palaminen ei ole täydellistä.
        Luukun suljen vasta kun suurin osa liekeistä on muuttunut hiillokseksi, siis kuitenkin ilmausreiät auki.
        Itse poltan uunissa vain kaksi pesällistä ja hiilet vedän kun ne ovat lähes sammuneet.

Itsellekkin hieman epäselvää tuleeko hiilloksesta, jossa ei ole liekkejä enää häkää? ja saisiko uunista kuumemman jos hiilet vetäisi aivan punaisina?

itse vedän hiilet alas hiilenpaloon heti kun tulet on sammunu eli aivan punahehkuisina, mielestäni hiilten alasveto lämmittää uunia paremmin kuin niiden poltto ylhäällä. häkää uskoakseni tulee myös hiilloksesta eli ei vaadi avotulta välttämättä

• Anita
        jtk kirjoitti:

itse vedän hiilet alas hiilenpaloon heti kun tulet on sammunu eli aivan punahehkuisina, mielestäni hiilten alasveto lämmittää uunia paremmin kuin niiden poltto ylhäällä. häkää uskoakseni tulee myös hiilloksesta eli ei vaadi avotulta välttämättä

Häkää voi tosiaan tulla hiilloksestakin, ei tarvitse olla avotuli - häkä muodostuu juuri siitä pienestä sinisestä liekistä, joita usein voi nähdä hiilloksessa. Toki kaikki hiilloksessa näkyvä ei muodosta häkää - se on se pieni sininen liekki, joka tässä tapauksessa on "se punainen lanka", eli kun ne häviää, niin voi huoletta sulkea pellin !
        Anita

• lämmittelijä

Peltejä kannattaa pitää juuri niin pienellä, että palaminen on puhdasta. Liian avoimet pellit tuhlaavat puolet puusta hukkaan. Normaalisti uunin pellit syttymisen jälkeen voi laittaa puoliväliin ja otollisimmillaan pienemmällekin. Humina ilma-aukoissa kertoo aivan liian suuresta vedosta.

• auki

Pidä vaan pellit auki palamisen aikana,muuten pääset uusimaan palaneita peltejä.Veto säädetään ilman otolla, ei savukaasujen poistolla.

• mtz

uuni täyteen kuivia puita
      pelti tai pellit täysin auki
      tuli uuniin
      veto säädetään suuluukun ilmaläpistä (minkään tulisijan luukkua EI SAA JÄTÄÄ AUKI tai raolleen ilman jatkuvaa valvontaa)
      puiden palettua hiillos tasataan arinan koko alalle ja säädetään ilmapelti pienemälle
      hiilien tummuessa (vielä hehkuvia) vedetään ne hiilikuiluun ja arina harjataan jos leivänpaisto.
      Pelti tietysti kiinni.

• mievaa

Muuten paras lämmitysvaihe haihtuu harakoille.
      Oikeaoppisesta lämmityksestä löytyy tietoa Motivan sivuilta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      914
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe