Valmistun tämän kuun aikana maisteriksi ja opintotukikuukauteni tulevat täyteen. Hain kuitenkin uuteen maisteriohjelmaan, jotta erikoistuisin omalle alalleni. Pääsin sisään ja aloitan opinnot syksyllä. Titetäänkö joku onko minun mahdollista enää saada lisätukikuukausia? Tai opintovelkaa? Vai meneekö jatko-opiskelu täysin omaan piikkiin..
Kokemuksia lisä opintotuesta!
1
217
Vastaukset
- lairailai
Useampiin korkeakoulututkintoihin voi saada yhteensä 70 opintotukikuukautta (tällä hetkellä), ja silloin pitää olla siis käynyt aiempi tutkinto loppuun (jos siis keskeyttää ensimmäisen tutkinnon, niin ei pääse 70 opintotukikuukauden piiriin). Jos siis olet valmistunut/valmistumassa viidessä vuodessa maisteriksi nykyiseltä alaltasi ja saanut "normaalin" määrän opintotukea per vuosi, jää sinulle käytettäväksi 25 opintotukikuukautta tuleviin opintoihin (70-45=25). Käyttämiesi opintotukikuukausien määrän näet Kelan sivuilta kirjautumalla pankkitunnuksillasi.
Tukien määrä tullaan kuitenkin laskemaan ensi tai sitä seuraavana vuonna 64 opintotukikuukauteen, joten en tiedä, tuleeko sinua koskemaan tämä uusi laki. Tuo 70/64 on se täysi maksimi, jonka jälkeen ei enää opintotukia tipu (ensimmäisessä tutkinnossahan saa anoa lisätukea vuodeksi/9kk, mutta sama ei siis koske tätä).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222321Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1052241- 522197
- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381512- 301426
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361392- 951161
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201126- 261106