Mikä tyhjentää akut?

Virraton

"Mielenkiintoinen" sähköongelma veneessä, jokin syö huviakut tyhjäksi, vaikka pääkatkaisimet ovat auki.

Veneessä on siis kolme akkua: starttiakku oman pääkytkimen takana sekä kaksi erikokoista huviakkua oman pääkytkimen takana. Lisäksi on maasähkölaturi, joka lataa huviakkuja. Maasähkölaturi lataa, vaikka pääkytkin olisi auki. Voiko maasähkölaturi esimerkiksi mennä rikki siten, että se kyllä lataa akkuja kun maasähkö on kiinni, mutta myös purkaa niitä, kun maasähkö ei ole kytkettynä?

Mitä muita mahdollisuuksia vikapaikaksi on, latausdiodi? Muu, mikä? Kun pääkytkimet ovat auki, mikään sähkölaite ei toimi eivätkä valo pala, joten mikään sähkölaite ei akkuja pura.

19

1249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim_

      Miten nopeasti akut tyhjenevät? Varmaankin jotain on kytketty myös pääkytkimen ohi akkuihin, yleensä ainkin lämppäri.

      Maasähkölaturi voi tietysti hajota monella tavalla, mutta aika epätodennäköistä olisi, että se olisi syypää merkittävään purkaukseen (todennäköisesti ottaa muutaman mA:n). Latausdiodit lienevät myös pääkytkimen toisella puolella ja ne eivät hajoessaan tee oikosulkua.

      Onko siis kaksi akkua aina rinnakkain? Todennäköisin vaihtoehto on, että toinen niistä on rikki. Lataa akut täyteen ja irrota akunkengät. Tyhjeneekö nyt toinen akku, molemmat vai ei kumpikaan? Jos ei tyhjene, mittaa virta akkukaapeliin ja selvitä sähkövuoto.

    • Virraton

      Unohtui mainita, että lämmittimellä on oma pääkytkin eli sekään ei ole kiinni akuissa kun pääkytkin on auki. Autoradiostakin katoaa asemat kun pääkytkin on käytetty auki, joten sekään ei ole kiinni akuissa.

      Semmoinen juttu tuli vielä mieleen, että akuthan ovat eri kokoiset mutta rinnan kytketyt (170 Ah ja 120 Ah muistaakseni). Onkohan tästä suurempaa haittaa, kun akuille ei ole sinänsä mitään valintakytkintä, vaan ne ovat tosiaan koko ajan rinnan kytketyt.

      • uiiyutyutrtyyyu

      • Joakim_
        uiiyutyutrtyyyu kirjoitti:

        Rinnankytketyt akut pitäisi olla saman ikäisiä ja tehoisia.
        Kannattaa tutustua myös ilmiöön nimeltä sulfatointi. Täällä jotain tietoa -> http://www.stek.fi/html/sahko_ja_vene/1_magazine.pdf

        Rinnankytkettyjen ei tarvitse olla samanikäisiä eikä -kokoisia ja ne voivat olla jatkuvasti rinnan. Mutta toisen hajotessa siten, että yksi tai useampi kenno menee oikosulkuun, se tyhjentää myös toisen.


      • Bossu

        Irrota akuista johdot tunti latauksen jälkeen ja mittaa jännitteet akuista. Jos toisessa jännite on vaikkapa 12,5 ja toisessa 10,8, on tilanne selvä: toinen akku on rikki. Tämä ei kerro koko totuutta asiasta, mutta on nopea mitata ja vika saattaa hyvin löytyä jo tällä.


      • 41+2
        Joakim_ kirjoitti:

        Rinnankytkettyjen ei tarvitse olla samanikäisiä eikä -kokoisia ja ne voivat olla jatkuvasti rinnan. Mutta toisen hajotessa siten, että yksi tai useampi kenno menee oikosulkuun, se tyhjentää myös toisen.

        Selitä sitten miksi uusi 55 Ah hopea kalsium biltmean akku ja puolalainen uusi 100Ah hupi akku eivät lataudu oikein rinnankytkettynä 16A maasähkölaturiin. 100 ah akku jää vajaaksi jos 55 Ah on rinnankytketty latauksessa.

        Oma teoriani on, että laturi haistaa, että 55Ah on täynnä ja lopettaa latauksen siihen.


      • Joakim_
        41+2 kirjoitti:

        Selitä sitten miksi uusi 55 Ah hopea kalsium biltmean akku ja puolalainen uusi 100Ah hupi akku eivät lataudu oikein rinnankytkettynä 16A maasähkölaturiin. 100 ah akku jää vajaaksi jos 55 Ah on rinnankytketty latauksessa.

        Oma teoriani on, että laturi haistaa, että 55Ah on täynnä ja lopettaa latauksen siihen.

        Mistä se laturi haistaisi sen rinnalla olevan akun, mutta ei sitä toista. Laturit lataavat maksimivirrallaan samalla jännitettä rajoittaen (=akku ei kykene vastaanottamaan täyttä virtaa). Lataus loppuu joko aikakatkaisulla (esim 3 h jänniteralla) tai virran laskiessa tarpeeksi pieneksi (vaatii yleensä akkukapasiteetin kertomisen).
        Ei se toinen akku mitenkään estä toista latautumasta täyteen. Tietysti latauksen alkuvaihe maksimijännitteen saavuttamiseen kestää kauemmin.

        Mistä päättelit, että akku ei latautunut täyteen? Latauiko se samalla laturilla yksin täyteen?


      • t4444
        Joakim_ kirjoitti:

        Mistä se laturi haistaisi sen rinnalla olevan akun, mutta ei sitä toista. Laturit lataavat maksimivirrallaan samalla jännitettä rajoittaen (=akku ei kykene vastaanottamaan täyttä virtaa). Lataus loppuu joko aikakatkaisulla (esim 3 h jänniteralla) tai virran laskiessa tarpeeksi pieneksi (vaatii yleensä akkukapasiteetin kertomisen).
        Ei se toinen akku mitenkään estä toista latautumasta täyteen. Tietysti latauksen alkuvaihe maksimijännitteen saavuttamiseen kestää kauemmin.

        Mistä päättelit, että akku ei latautunut täyteen? Latauiko se samalla laturilla yksin täyteen?

        "Mistä päättelit, että akku ei latautunut täyteen? Latauiko se samalla laturilla yksin täyteen? "

        Latautui, erikokoisissa akuissa on sellainenkin pulma rinnakain kytkettynä, että pienempi voi alkaa keittämään tai ainakin on turhaan latauksessa ja se ei tee hyvää akulle.


      • Joakim_
        t4444 kirjoitti:

        "Mistä päättelit, että akku ei latautunut täyteen? Latauiko se samalla laturilla yksin täyteen? "

        Latautui, erikokoisissa akuissa on sellainenkin pulma rinnakain kytkettynä, että pienempi voi alkaa keittämään tai ainakin on turhaan latauksessa ja se ei tee hyvää akulle.

        Keittäminen liittyy liian korkeaan latausjännitteesee ja/tai sen ylläpitoon liian kauan. Rinnakkain molemmat akut näkevät täsmälleen saman jännitteen ja täsmälleen yhtä kauan. EI ole mahdollista, että toinen keittää tai jää vajaaksi ellei akkujen tarvitsema latausjännite poikkea selvästi toisistaan eli akut ovat täysin eri teknologiaa tai kennojen lukumäärä on eri.


    • Puoliplaanari

      Halvalla yleismittarilla voi mitata pieniä, luokkaa alle kymmenen amppeerin virtoja. Jos akut eivät tyhjene päivässä virta tuskin on sitä suurempi. Akkukenkä irti ja yleismittari sen ja navan väliin niin näet poistuuko akustosta virtaa. Jos näin on voit seuraavaksi irrottaa maasähkölaturin ja katsoa poistuiko kulutus.

      Ja varoituksen sana, väärin kytkettynä tai isolla virralla halpa yleismittari voi kärähtää näyttävästi. Jos asiasta ei ole aikaisempaa kokemusta kannattaa lukea ohjekirja eikä lähteä kokeilemalla selvittämään asiaa.

    • Virraton

      Kiitos vinkeistä, pitänee ruveta etsimään ongelman aiheuttajaa yleismittarilla.

      Tutkin äsken tarkemmin veneen sähköasennuksia. Ne ovat kyllä erittäin siististi tehty silloin 23 vuotta sitten, mutta ongelma on, että mitään kytkentäkaavioita ei ole eikä noita Auplint Oy:n sähköjärjestelmän manuaalejakaan löydy mistään.

      Sen verran pääsin kärryille kytkennöistä, että maasähkölaturi näyttäisi lataavan sekä huvi- että starttiakkuja. Starttiakkuja ladataan releohjatusti, ilmeisesti vain tarpeen mukaan. Relettä ohjaa "Dual Battery Control" -yksikkö.

      Huviakkuja ladataan sen sijaan koko ajan, jos maasähköä on tarjolla. Maasähkölaturissa on Manual- ja Auto-vaihtoehdot. Nyt kuitenkin maasähkölaturissa on vain yksi lähtö, joka menee siis rinnan kytketyille huviakuille. Kun akut ovat eri kokoisia, niin eikö tässä pitäisi olla oma lähtö molemmille akuille? Olisiko siis järkevää muuttaa kytkentää siten, että starttiakun sijasta ladattaisiin tarpeen mukaan toista huviakkua?

      • Joakim_

        Rinnankytketyt akut voivat hyvin olla eri kokoisia ja niitä voi hyvin ladata rinnan. Jos jostain ihmeen syystä haluat ladata niitä erikseen, pitää rinnankytkentä purkaa latauksen ajaksi.


    • C/R

      Onko laturi Auplint Oy:n tekemä käämeihin perustuva versio? Lataako se akut läheskään täyteen? Minulla on huonot kokemukset tuosta yksinkertaisesta laturista. Jos siinä on säädöt vähänkin pielessä, se ei lataa akkuja. Joten akut saattavat olla sököt. Lataa akut erikseen jollain nykyaikaisella laturilla niin selviää niiden kunto.

    • Virraton

      Huviakut on varmasti sököt. Haluaisin välttää uusienkin akkujen rikkoontumisen. Maasähkölaturi on Auplint 25A laturi, päälle päin siinä ei näy mitään säätöjä.

      • Joakim_

        25 A laturi maksaa yhtä paljon kuin akutkin, joten ei sitä kannata vaihtaa ellei tiedä sen olevan rikki tai huono. Laturi on simppeli vekotin, vaikka myyjät yrittävätkin tehdä siitä kovin hienolta kuulostavaa ja monimutkaista.

        Mittaa latausjännite hiukan ennen kuin akut tulevat täyteen (pitää olla 14-14,8 V) ja sitten selvästi myöhemmin (pitää olla 13-13,8 V). Jos nämä toteutuvat, ei uusi laturi tuo merkittävää etua. Jos eivät toteudu, saattaa laturin sisältä löytyä tarvittava säätömahdollisuus.


      • Diodi
        Joakim_ kirjoitti:

        25 A laturi maksaa yhtä paljon kuin akutkin, joten ei sitä kannata vaihtaa ellei tiedä sen olevan rikki tai huono. Laturi on simppeli vekotin, vaikka myyjät yrittävätkin tehdä siitä kovin hienolta kuulostavaa ja monimutkaista.

        Mittaa latausjännite hiukan ennen kuin akut tulevat täyteen (pitää olla 14-14,8 V) ja sitten selvästi myöhemmin (pitää olla 13-13,8 V). Jos nämä toteutuvat, ei uusi laturi tuo merkittävää etua. Jos eivät toteudu, saattaa laturin sisältä löytyä tarvittava säätömahdollisuus.

        On kerran sattunut kohdalle että diodi hajotessaan veti toisen haaran oikosulkuun...


        ". Latausdiodit lienevät myös pääkytkimen toisella puolella ja ne eivät hajoessaan tee oikosulkua."


      • C/R

        Auplit 25A:n sisällä on kaksi säätöruuvia muistaakseni merkitty Y1 ja Y2. Toisella säädetään latauksen aloitusjännite ja toisella lopetusjännite. Tuskastuin tuohon laturiin 10 vuotta sitten, koska sen toiminta oli minusta epävarmaa. Se pilasi minun hupiakkuni muutamassa vuodessa, vaikka lataus oli aina päällä.


    • Rakentaja

      Omassa veneessä on myös kaksi huviakkua rinnan kytkettynä. Ihmettelin myös miksi ne tyhjenivät. Tässä muutama havainto:
      - kävi ilmi että toinen akku oli tullut tiensä päähän, jolloin se purki parempaa akkua.
      - huomasin myös että pääkytkimen käyttö aktivoi yhdistetyn VHF/FM-radioantennin ohjainboxissa olevan releen, joka siis kuluttaa sähköa vaikka mikään laite ei ole päällä ja mikään valo ei pala. Vain hiljainen naksahdus paljasti tämän.
      - lisäksi tiedän että VHF radio on liitetty suoraan akkuun pääkytkimen ohi (ihan asennusohjeen mukaisesti) joten jos se jää päälle se myös purkaa akkua.

    • 393939393

      C-tekin marine on hyvä laturi, nykyaikainen ja edullinenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      154
      1519
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      595
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      527
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      478
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe