Opetusministeriön koulutusosaston johtaja Jari Rajamäki!

8520

Jari Rajamäki hairahtui puhumaan monipuolisesta kielitaidosta mutta Rajamäen oma kielitaito ruotsissa oli sisäluettunakin täysin ala-arvoista.

Onko se Jari Rajamäki monipuolista kielitaitoa jos osaa lukea paperilta suomenruotsia hyvin takeltelevasti? Minusta ei ole.


http://www.magma.fi/tema/seminaari-kaksikielisistae-kouluista-jakoi-mielipiteitae

http://www.youtube.com/watch?v=KJYPGguDODg&feature=plcp

14

288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • magma today!

      Miksi meidän suomalaisten kielitaidosta puhuvat muut kuin me suomenkieliset itse? Kun katsoo tätä Magman kaksikielisyysseminaaria ja sen osallistujia niin suurin osa on muita kuin niitä joita aihe koskee.

      Yksi- vai kaksikielisiä kouluja?


      Suomen-, ruotsin- ja saamenkielisestä näkökulmasta



      Tervetuloa Magman ja Utsjoen kunnan Ovttas-projektin yhteiseen seminaariin

      Aika: Keskiviikko 13.3.2013 klo 12.30–16.30
      Paikka: Kansallismuseon auditorio, Mannerheimintie 34, Helsinki

      Keskustelu yksi- vai kaksikielisistä kouluista jatkuu. Mutta mitä oikein tarkoitamme kaksikielisellä koululla? Millä tavalla eri koulumallit voivat palvella eri kieliryhmiä Suomessa?

      Katso suoraa lähetystä seminaarista tästä!

      Ohjelma:
      •12.30 Kahvitarjoilu
      •13.00 Seminaarin avaus: Björn Sundell, Magman vt. johtaja ja Arja Alaraudanjoki, rehtori-sivistystoimen johtaja, Utsjoen kunta

      •13.10 Opetusministeriön koulutuspolitiikan osaston johtaja Jari Rajanen: Opetusministeriön avauskommentti
      •13.20 Professori Leena Huss: Mitä kaksikielinen koulu tarkoittaa?
      •13.40 Toimintayksikön johtaja Bob Karlsson, Opetushallitus: Suomen peruskoululain tarkoitus ja tavoite
      •13.55 Tohtoriopiskelija Torkel Rasmussen: What a bilingual education system means for Sámi children and youth in Utsjoki
      •14.15 Satu-Marjut Nieminen, RKP Sápmi Utsjoki: kommenttipuheenvuoro
      •14.25 Keskustelu
      •14.40 Kahvitauko
      •15.00 Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson: "Möjligheter och risker med en tvåspråkig skola"

      •15.15 Vasa Gymnasium:in vararehtori ja Campus Lykeionin yhteistyökoordinaattori Tomas Brännkärr:
      Vasamodellen – samarbete över språkgränser
      Helsingin yliopiston tutkija Fritjof Sahlström:
      Mål och ambitioner viktigare än byggnader
      •15.35 KESKUSTELU
      Ympäristöministeri Ville Niinistön alustus: "Millä tavalla kaksikieliset koulut voisivat vahvistaa Suomen kaksikielisyyttä?"
      Paneelissa: Professori Ante Aikio, Oulun yliopisto
      Professori Leena Huss, Uppsalan yliopisto
      Ministeri Ville Niinistö, Ympäristöministeriö
      Kansanedustaja Mikaela Nylander
      •16.30 Seminaari päättyy

      TV-toimittaja Kenneth Stambej toimii seminaarin vetäjänä.





      Ilmoittautua voi jo nyt osoitteeseen [email protected]. Ilmoittautua voi 8.3 saakka. Mahdollisiin kysymyksiin vastaa Lia Markelin, [email protected], puh. 040 725 1775.

      image004 image003 image006

      Datum & tid: Wednesday, 13 March 2013, 12:30 — 16:30
      Plats: Nationalmuseets auditorium
      Mannerheimvägen 34 ( map )
      Helsingfors,

      Anmälan senast: Friday, 8 March 2013

      • Siis?

        Miksi Suomessa puhuttaessa kaksikielisistä kouluista aina tarkoitetaan suomi/ruotsi-kaksikielisyyttä?

        Eikö ruotsin lisäksi voisi olla englannin, saksan, venäjän , ranskan, espanjan , kiinan jne. kanssa kaksikielisiä kouluja?

        Tai tottakai tiedän, miksi kieli rajoittuu vain ruotsiin! Svekotahothan sitä väkisin tuputtavat unohtaen kaikki muut tärkeämmät kielet.


    • p.akko1
      • p.akko1

        Siis Rajanen, ei Rajamäki :D


    • uusi kielilaki!

      Suomeen on saatava täysin uusi kielilaki:
      Suomen kieli on saatava Suomen pääkieleksi,
      myös virallisesti!
      Nykymuotoinen pelleily on saatava loppumaan.
      Kansalaisaloite tulossa 2014-2015!

      • loistavaa?

        Norjan lappalainen ei käytäkään tätä yhteistä pohjoismaista kieltä ruotsia vaan puhuu englantia jota kaikki näyttävät osaavan!


    • nfghnbsfg

      Suomenkielinen poliitikko puhuu keskimäärin, tiivistettynä tällaista pakkoruotsia rkp-median haastatteluissa:

      "Juu, jaak tykkör at man kan föörsterska svenskans stelningar och natuurliikt man moste gee pengarna ur budschjeterna til den. Jaak håppar at alla har samma oosiktärna om den. Finland är ju en tvuurspuukikt lan.

      • Harvoin poliitikko puhuu noin huonosti. Ja vaikka puhuisikin niin minua se ei mitenkään haita. Sehän vaan osoittaa että on päässyt omista peloistaan irti ja vaikka tietää ettei aina menekään oikein niin puhuu. Sellainen ihminen oppii myös eniten. Siksi kunnioitan todella suuresti että uskaltaa. Minä suomenruotsalaisena en ollenkaan moiti jos suomenkielinen ei osa täydellisesti ruotsia vaan olen iloinen kun hän yrittää, niin miksi teidän on aina moitittava toisia jotka haluavat kokeilla ja katsoa pärjäävätkö oppimillaan.
        Useimmat pystyvätkin paljon enempään kuin itse luulevat. Sen olen niin usein huomannut.


      • 67565767
        twervig kirjoitti:

        Harvoin poliitikko puhuu noin huonosti. Ja vaikka puhuisikin niin minua se ei mitenkään haita. Sehän vaan osoittaa että on päässyt omista peloistaan irti ja vaikka tietää ettei aina menekään oikein niin puhuu. Sellainen ihminen oppii myös eniten. Siksi kunnioitan todella suuresti että uskaltaa. Minä suomenruotsalaisena en ollenkaan moiti jos suomenkielinen ei osa täydellisesti ruotsia vaan olen iloinen kun hän yrittää, niin miksi teidän on aina moitittava toisia jotka haluavat kokeilla ja katsoa pärjäävätkö oppimillaan.
        Useimmat pystyvätkin paljon enempään kuin itse luulevat. Sen olen niin usein huomannut.

        Muistuu mieleen svekojen vittuilut suomenkielisten rallienglannista. Nyt on ilmeisesti hyve tankata mitä sattuu kunhan se tapahtuu ruotsiksi.


      • 67565767 kirjoitti:

        Muistuu mieleen svekojen vittuilut suomenkielisten rallienglannista. Nyt on ilmeisesti hyve tankata mitä sattuu kunhan se tapahtuu ruotsiksi.

        etkä ymmärrä miski se on niin huvittava meille. Yksinkertaisesti sen takia että fenno väittää niin itsevarmana että englanti kyllä osaa. Ei se niin huvittava olisi jos ette niin voimakkaasti korostaisitte miten hyvin puhutte ja ymmmärrätte englantia.
        Jokaisella jolle englanti ei ole äidinkieli kuulee että kieli on opittu niin myös meillä.


      • Totuus.
        twervig kirjoitti:

        etkä ymmärrä miski se on niin huvittava meille. Yksinkertaisesti sen takia että fenno väittää niin itsevarmana että englanti kyllä osaa. Ei se niin huvittava olisi jos ette niin voimakkaasti korostaisitte miten hyvin puhutte ja ymmmärrätte englantia.
        Jokaisella jolle englanti ei ole äidinkieli kuulee että kieli on opittu niin myös meillä.

        Parempi osata edes vähän hyödyllistä kieltä kuin hyvin hyödytöntä kieltä.


    • heil !!!!!

      Ruotsalaisnationalistit yhtykää yhteiseen rintamaan peittoamaan suomenkieliset.

      Pitäkää seminaareja ja suunnitelkaa tehokkain tapa ruotsalaistaa suomalainen kansa.

      Niin sitä pitää.

      Suomalaisen kansan selän takana, tietenkin.

    • totuus julki

      Näitä juttuja on nostettava valtamediaan ja julkisuuteen, se herättää yhä enemmän inhoa pakkoruotsia kohtaan !

    • Eliittitankero

      Älkäähän nyt! Pakkoruotsin vastustaminen on vihaa ruotsalaisia, Ruotsia ja ruotsin kieltä kohtaan. Siis vihapuhetta, eikä Suomen ruotsalainen "eliitti" sellaista suvaitse!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1437
    2. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1141
    3. 37
      822
    4. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      70
      816
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      157
      775
    6. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      42
      762
    7. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      48
      732
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      695
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      44
      689
    10. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      642
    Aihe