RUUMIS-SIELU-HENKI METAFYSIIKKAA..

tyhmelin

"Ihminen on ruumis, sielu, henki kokonaisuus."
- kumpikin, Sumeri ja Saara olivat samaa mieltä tästä eräässä ketjussa.

Kukahan voisi selittää tyhmeliinille mitä eroa on
A) ruumiilla ja sielulla
B) sielulla ja hengellä.

Onko kyseessä siis kolme eri substanssia vai onko joku edellä mainituista aksidenssi?

Tällä ontologisella pohdiskelulla on lähinnä akateeminen merkitys, mutta koska täällä lienee asiasta kiinnostuneita, mielellään pyytäisin kommenttejanne. Ehkä olette joskus näitä jo pohtineetkin.

Ihmisen olemuksella on siinä vaiheessa merkitystä, kun mietitään järjellä sovituksen salaisuutta. Laestadius kirjoitti miettineensä asiaa kymmenen vuotta.

En ole miettinyt tätä vuosia, mutta minusta vaikuttaisi siltä, että itse asiassa ruumis ja (järki)sielu ovat yksi ja sama asia (substanssi), ja henki on eri substanssi. Tai jopa niin että ruumis-sielu on vain aksidenssi, koska vain Jumala on substanssi. Korostan vielä, että henki ei tarkoita Pyhää Henkeä, vaan elämän henkeä.

Toisin käsittein ilmaisuna: henki on elämä, ja ruumis-sielu on liha. Ja jos jollain ei ole (uudestisyntynyttä) henkeä, hän on hengellisesti katsottuna kuollut - siis pelkkää lihaa. Tässä tapauksessa on vain yksi substanssi, ei siis kolmea.

Varoituksen sana. Älkööt sellaiset vaivautuko vastaamaan jotka eivät osaa asiallisesti keskustella. En ole seonnut vaikka siltä saattaa vaikuttaa.

22

126

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sumeri.

Hyviä kysymyksiä keskustelun avaamiseksi.

Sielu... Henki. Erottelu ei tule filosofiasta, vaan apostoli Paavalin kirjeistä joissa hän hyvin merkillisesti puhuu sielullisesta ruumiista ja hengellisestä ruumiista.

Hengellinen ruumis on ymmärtääkseni ylösnousemuksessa annettava ruumis, jollainen toistaiseksi on vain Esikoisella

1 Kor 15

• Sumeri.

Se että Paavali näin kirjoittaa ei mitenkään ole keskustelun päätös, vaan pökköä pesään .... Aihe on suorastaan jumalallinen!

• -b,rutrw

hm!
      Elävällä ihmisellä on keho mutta uskovaisilla olleneen kai ruumis!

• sumeri.

44. kylvetään sielullinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen.
      45. Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.
      46. Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä.
      47. Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.
      48. Minkäkaltainen maallinen oli, senkaltaisia ovat myös maalliset; ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaisia ovat myös taivaalliset.
      49. Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva.

1 Ko 15

• Matt. 6:25. Sentähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet?

Matt. 10:28. Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.

Yllämainituissa kohdissa ihminen on kaksiosainen, ei kolmeosainen. Kaiken kukkuraksi, suomenkielisissä Raamatuissa henki ja sielu ovat noissa Matteuksen värssyissä vaihtoilmaisuja !

Kreikankielisessä alkutekstissä molemmissa käytetään samaa sanaa psykhe.

• tyhmelin kirjoitti:

Matt. 6:25. Sentähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet?

Matt. 10:28. Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.

Yllämainituissa kohdissa ihminen on kaksiosainen, ei kolmeosainen. Kaiken kukkuraksi, suomenkielisissä Raamatuissa henki ja sielu ovat noissa Matteuksen värssyissä vaihtoilmaisuja !

Ja näissä paikoissa ihminen on kolmeosainen:

1. Tess. 5:23. Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.

Luuk. 1:46-47. Ja Maria sanoi: "Minun sieluni suuresti ylistää Herraa, ja minun henkeni riemuitsee Jumalasta, vapahtajastani;

• tyhmelin kirjoitti:

Ja näissä paikoissa ihminen on kolmeosainen:

1. Tess. 5:23. Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.

Luuk. 1:46-47. Ja Maria sanoi: "Minun sieluni suuresti ylistää Herraa, ja minun henkeni riemuitsee Jumalasta, vapahtajastani;

Arvaanpa itse miksi jälkimmäisissä paikoissa ihmisessä on kolme osaa. Kyseessä on uudestisyntynyt ihminen, jolla on henki (pneuma).

• Saara ei kirj.
        tyhmelin kirjoitti:

Matt. 6:25. Sentähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet?

Kun puhutaan luonnollisesta ihmisestä, pitäisi sanoa näin: ruumis, sielu ja kuolleessa tilassa oleva henki.

Uudestisyntyneestä sanotaan ruumis, sielu ja henki.

Elämänhengestä ei puhuta ollenkaan. Sillä elämänhenki ylläpitää luonnollista elämää, eikä sillä ole mitään tekemistä hengen kanssa.

Jeesus puhui uskosta osattomista kuolleina: "haudatkoon kuolleet kuolleensa" = haudatkoon hengellisesti kuolleet luonnollisesti kuolleensa.

Sielu on meidän persoonamme: tunteet, tahto, älyllinen ajattelu...

Ruumis on keho, joka toimii hermoston mukaan, sekä autonomisen, että tahdonalaisen hermoston, sisältäen aistit: Kuulo, näkö, kipu, tunto, haju.

Elämänhenki on ihmisellä samanlainen kuin eläimilläkin: toimii luonnollisen elämän ajan ja lakkaa toimimasta kuolemassa.

Sielu on persoonamme, joka on iankaikkinen olento. Toisinsanoen jumalattomankin ihmisen sielu elää ruumiinkuoleman jälkeen. Eli voitas ajatella siten että elämänhenki on sielun osalta kuolematon (tai oikeammin luonnollisen kuoleman ulottumattomissa, sillä "toinen kuolema" jonka raamattu mainitsee, on sielunkin lopullinen kuolema, kärsittyään ensin rangaistuksen teoistaan= heletti ei olet loputon kärsimys, vaan jokaiselle tekojensa mukainen, jonka jälkeen elämänhenki kuolee.)

Kun puhutaan sielullisesta ruumiista, puhutaan silloin luonnollisesta ihmisestä.

Kun puhutaan hengellisestä ruumiista, puhutaan uudestisyntyneestä ihmisestä, hengellisesti elävästä ihmisestä.

Eli uskoontulossa/uudestisyntymisessä/ Pyhän Hengen kasteessa meidän henkemme alkaa elää, sillä se on ihmissuvulla ollut kuolleessa tilassa Aadamin lankeemuksesta lähtien.

Henki on siis uudestisyntymisen jälkeen se uusi ihminen.
        Sielu ruumis ovat vielä luonnollisen elämän ajan silti langenneessa tilassa. Siksi emme voi hengellisissä asioissa luottaa sielun tuntemisiin= järkeen ja tunteisiin.

Hengellä on hengellinen eli Jumalalta saatu ymmärrys, sillä se on syntynyt Pyhästä Hengestä.

Tuo hengllinen ymmärrys on niin voimallinen, että sillä on voima alistaa sielun tahto alleen. Silloin kun se on hengellisen kasvun kautta pysyvää, puhutaan hengessä vaeltamisesta, jos hengellisyys on vielä heikkoa, puhutaan lihallisista uskovista.

• Saara ei kirj. kirjoitti:

Kun puhutaan luonnollisesta ihmisestä, pitäisi sanoa näin: ruumis, sielu ja kuolleessa tilassa oleva henki.

Uudestisyntyneestä sanotaan ruumis, sielu ja henki.

Elämänhengestä ei puhuta ollenkaan. Sillä elämänhenki ylläpitää luonnollista elämää, eikä sillä ole mitään tekemistä hengen kanssa.

Jeesus puhui uskosta osattomista kuolleina: "haudatkoon kuolleet kuolleensa" = haudatkoon hengellisesti kuolleet luonnollisesti kuolleensa.

Sielu on meidän persoonamme: tunteet, tahto, älyllinen ajattelu...

Ruumis on keho, joka toimii hermoston mukaan, sekä autonomisen, että tahdonalaisen hermoston, sisältäen aistit: Kuulo, näkö, kipu, tunto, haju.

Elämänhenki on ihmisellä samanlainen kuin eläimilläkin: toimii luonnollisen elämän ajan ja lakkaa toimimasta kuolemassa.

Sielu on persoonamme, joka on iankaikkinen olento. Toisinsanoen jumalattomankin ihmisen sielu elää ruumiinkuoleman jälkeen. Eli voitas ajatella siten että elämänhenki on sielun osalta kuolematon (tai oikeammin luonnollisen kuoleman ulottumattomissa, sillä "toinen kuolema" jonka raamattu mainitsee, on sielunkin lopullinen kuolema, kärsittyään ensin rangaistuksen teoistaan= heletti ei olet loputon kärsimys, vaan jokaiselle tekojensa mukainen, jonka jälkeen elämänhenki kuolee.)

Kun puhutaan sielullisesta ruumiista, puhutaan silloin luonnollisesta ihmisestä.

Kun puhutaan hengellisestä ruumiista, puhutaan uudestisyntyneestä ihmisestä, hengellisesti elävästä ihmisestä.

Eli uskoontulossa/uudestisyntymisessä/ Pyhän Hengen kasteessa meidän henkemme alkaa elää, sillä se on ihmissuvulla ollut kuolleessa tilassa Aadamin lankeemuksesta lähtien.

Henki on siis uudestisyntymisen jälkeen se uusi ihminen.
        Sielu ruumis ovat vielä luonnollisen elämän ajan silti langenneessa tilassa. Siksi emme voi hengellisissä asioissa luottaa sielun tuntemisiin= järkeen ja tunteisiin.

Hengellä on hengellinen eli Jumalalta saatu ymmärrys, sillä se on syntynyt Pyhästä Hengestä.

Tuo hengllinen ymmärrys on niin voimallinen, että sillä on voima alistaa sielun tahto alleen. Silloin kun se on hengellisen kasvun kautta pysyvää, puhutaan hengessä vaeltamisesta, jos hengellisyys on vielä heikkoa, puhutaan lihallisista uskovista.

Kiitos Saara vastauksesta. Pohdituttaa.

Sanot että sielu (iankaikkinen olento) on persoonamme, tunteet , tahto, ymmärrys. Kumminkin tunteet riippuvat hormoneista (varsinkin naisilla), niihin voi vaikuttaa esim. dementia jne. Ymmärrys riippuu esim. väsymystilasta jne.

Oletko siis sitä mieltä, että tämä kuolematon sielu on erotettavissa kuolevaisesta ruumiista siten, että se voi toimia itsenäisesti kuoleman jälkeen, samanlaisena sieluna ?

• tyhmelin kirjoitti:

Kiitos Saara vastauksesta. Pohdituttaa.

Sanot että sielu (iankaikkinen olento) on persoonamme, tunteet , tahto, ymmärrys. Kumminkin tunteet riippuvat hormoneista (varsinkin naisilla), niihin voi vaikuttaa esim. dementia jne. Ymmärrys riippuu esim. väsymystilasta jne.

Oletko siis sitä mieltä, että tämä kuolematon sielu on erotettavissa kuolevaisesta ruumiista siten, että se voi toimia itsenäisesti kuoleman jälkeen, samanlaisena sieluna ?

Olen. Kuolemassa meidän persoonallisuutemme jää eloon. Olemme luonnollisen kuoleman jälkeen samalla tavalla yksilöllisiä, persoonallisia kuin nyttenkin. Siis sielumme ei kuole, vaikka ruumis kuolee. Ylösnousemusruumiin me saamme vasta ylösnousemuksessa, Jeesuksen takaisintulon yhteydessä.

Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi ja on siis kolmiyhteinen: Ruumis, sielu ja henki. Syntiinlankeemuksessa henki kuoli ja tuli rapistuva ruumis, sekä epätasapainoinen sielu. Ihminen on kokonaisuus. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kuten sanoit mm. hormonit tunteisiin. Myöskin tunteet voivat häiritä henkeä. Ruumiin tuntema kipu tai hyvä tunne esim. hellä silitys vaikuttavat tunteisiin.

Monesti sielulliset uskonnolliset tunteet kuvitellaan hengellisiksi, vaikka ne ovat vain luonnollisia, sielullisia tunteita.

Siksi hengen ruoka on tärkein, sillä sen tulee kasvaa vahvimmaksi, jonka vaikutus vaikuttaa parantavasti sekä sieluun että ruumiiseen.

• saara-.- kirjoitti:

Olen. Kuolemassa meidän persoonallisuutemme jää eloon. Olemme luonnollisen kuoleman jälkeen samalla tavalla yksilöllisiä, persoonallisia kuin nyttenkin. Siis sielumme ei kuole, vaikka ruumis kuolee. Ylösnousemusruumiin me saamme vasta ylösnousemuksessa, Jeesuksen takaisintulon yhteydessä.

Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi ja on siis kolmiyhteinen: Ruumis, sielu ja henki. Syntiinlankeemuksessa henki kuoli ja tuli rapistuva ruumis, sekä epätasapainoinen sielu. Ihminen on kokonaisuus. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kuten sanoit mm. hormonit tunteisiin. Myöskin tunteet voivat häiritä henkeä. Ruumiin tuntema kipu tai hyvä tunne esim. hellä silitys vaikuttavat tunteisiin.

Monesti sielulliset uskonnolliset tunteet kuvitellaan hengellisiksi, vaikka ne ovat vain luonnollisia, sielullisia tunteita.

Siksi hengen ruoka on tärkein, sillä sen tulee kasvaa vahvimmaksi, jonka vaikutus vaikuttaa parantavasti sekä sieluun että ruumiiseen.

Pohdin tässä taas (turhuuksia).

Jos kerran sielumme (persoonallisuutemme, viettimme, tunteemme, ymmärryksemme) on täysin riippuvainen tästä vajavaisesta kuoleman ruumiista, niin miten käy persoonallisuudellemme kuolemassa? Koska ihminen on kokonaisuus. Jotta pysyisimme persoonaltamme samanlaisina, pitäisi myös hormonien ja kaikkien viettien ja vikojen siirtyä mukana tuonpuoleiseen , sellaisenaan.

Näinhän ei ole kai kukaan väittänyt. Vaan henkemme saisi sen sijaan kirkastetun ruumiin. Ja että henkemme olisi vapaa vioista, himoista ja haluista.

Tässä on siis ristiriita. Ei voi olla sekä sielua että henkeä yhtäaikaa tuonpuoleisessa. Sielun (psykhe) on pakko jäädä vikoineen ja ruumisriippuvuutensa takia tänne, ja vain henki (pneuma) jatkaa rajan yli.

Mitäs tuumit tästä?

• tyhmelin kirjoitti:

Pohdin tässä taas (turhuuksia).

Jos kerran sielumme (persoonallisuutemme, viettimme, tunteemme, ymmärryksemme) on täysin riippuvainen tästä vajavaisesta kuoleman ruumiista, niin miten käy persoonallisuudellemme kuolemassa? Koska ihminen on kokonaisuus. Jotta pysyisimme persoonaltamme samanlaisina, pitäisi myös hormonien ja kaikkien viettien ja vikojen siirtyä mukana tuonpuoleiseen , sellaisenaan.

Näinhän ei ole kai kukaan väittänyt. Vaan henkemme saisi sen sijaan kirkastetun ruumiin. Ja että henkemme olisi vapaa vioista, himoista ja haluista.

Tässä on siis ristiriita. Ei voi olla sekä sielua että henkeä yhtäaikaa tuonpuoleisessa. Sielun (psykhe) on pakko jäädä vikoineen ja ruumisriippuvuutensa takia tänne, ja vain henki (pneuma) jatkaa rajan yli.

Mitäs tuumit tästä?

"Matt. 10:28. Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin."

Kuten huomaat, ylläolevassa tekstissä kuolee vain ruumis. Mutta että miten kuollut ruumis voi joutua helvettiin, selittyy sillä, että uudistetut ruumiit tulevat myös epäuskossa kuolleille, heidän noustessa tuomion ylösnousemukseen, eli viimeiselle tuomiolle.

Persoonallisuutemme itsessään ei ole paha. Tässä ajassa se tosin on synnin turmelema, mutta ei enää ikuisuudessa. Taivaassa tunnemme puhtaasti, ajattelemme ja puhumme puhtaasti, sieluamme ei saastuta mitkään väärät aistimukset, sillä taivaassa ei ole syntiä.

• Minä Olen Herra
        saara-.- kirjoitti:

"Matt. 10:28. Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin."

Kuten huomaat, ylläolevassa tekstissä kuolee vain ruumis. Mutta että miten kuollut ruumis voi joutua helvettiin, selittyy sillä, että uudistetut ruumiit tulevat myös epäuskossa kuolleille, heidän noustessa tuomion ylösnousemukseen, eli viimeiselle tuomiolle.

Persoonallisuutemme itsessään ei ole paha. Tässä ajassa se tosin on synnin turmelema, mutta ei enää ikuisuudessa. Taivaassa tunnemme puhtaasti, ajattelemme ja puhumme puhtaasti, sieluamme ei saastuta mitkään väärät aistimukset, sillä taivaassa ei ole syntiä.

Lihassa tämä näyttää pyörivän tavalla taikka toisella koko ajan. Persoonallisuutemme ei ole paha kirjoittaa Saara. Tällä (yhdellä ainoalla) lauseella (jo) mitäröidään Jumalan sana, Jeesuksen kärsimys ristinkuolema ja sovitus, niin näppärästi ettei Saara sitä huomannut. Kannattaa aina pitäytyä siinä mitä Raamattu sanoo, meistä ei kukaan ole käynyt tunpuoleisessa että voisimme selittää itsellemme taikka toisille miten siellä kaikki tapahtuu.

Raamatun mukaan (Jeesus) kaikki mitä täällä on hankkinut hyvillä töillään taikka varastamalla jos ei muuten ole saanut, on myytävä pois. Kuten Jeesus jatkaa puhettaan itsensä rikkaaksi kuvitelleelle miehelle, annettava vaivaisille, että ihmisellä olisi tavara taivaassa.

Ei ole mikään fraasi vaan totuus, - Jeesus pelastaa. Luovu siis kaikista kuvittelemistasi hyvistä ja anna elämäsi Jeesukselle, hän huolehtii lopusta.

Ihminen ei Jumalan silmissä muuhun pysty kuin vastustamaan hänen tahtoaan, tekemään syntiä. Tämä totuus on tunnustettava, jos mielii pelastua. Sen jälkeen kun havaitsee publikaanin tavoin, ettei minulla ole mitään vietäväksi Herralleni, joutuu pyytämään, "Jumala armahda minua syntistä." Tässä vaiheessa kun ihminen luovuttaa koko elämänsä Jeesukselle, meille avautuvat kaikki Jumalan ihanat lupaukset, meille avautuvat taivaan ovet.

Ylpeys on niin kavala ja ihmiseltä itseltään pitkään salassa pysyvä synti, se muuntuu varsin helposti nöyryydenkin kaapuun. Jeesus on tie, muita teitä ei ole.
        Ihminen ei voi pelastua kun yhdellä tavalla:
        yksin armosta
        yksin uskosta
        yksin Kristuksen tähden

Moni ei nöyrry, ei suostu armon alle, he pitävät kynsin hampain kiinni kuvittelemistaan ansioita, vaikka siitä persoonallisuudestaan joka ei ole
        paha. Joka tällaisia uskoo se valheessa elää. Ei siihen Jeesukselle enää
        tilaa jää, koska Jeesus ei tiloja jaa kenenkään muun kanssa. Pyhyys
        ei pahuuteen sekoitu yhtään, joko olet Jeesuksessa Kristuksessa pyhä puhdas ja vanhurskas, taikka sitten olet ulökopuolella Jumalan valtakunnasta. Jeesus on
        Herra.

Jeesus on syntisten pyhyys.
        Jeesus on saastaisten puhtaus.
        Jeesus on väärien vanhurskaus.

JOs joku väittää ettei hän ole jokaisen solunsa osalta syntinen väärä ja saastainen, niin hän elää valheessa pettäen itseään. Syntinen, Jeesus kolkuttaa ovellasi voidakseen tehdä sinusta Jumalan lapsen, pyhän puhtaan ja vanhurskaan.
        _________

Hes. 37:12 Sentähden ennusta ja sano heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä avaan teidän hautanne ja nostan teidät, minun kansani, ylös haudoistanne ja vien teidät Israelin maahan.

Hes. 37:13 Ja siitä te tulette tietämään, että minä olen Herra, ...
        ***) ... kun minä avaan teidän hautanne ja nostan teidät, minun kansani, ylös haudoistanne.

Hes. 37:14 Ja minä annan teihin henkeni, niin että te tulette eläviksi, ja sijoitan teidät omaan maahanne. Ja te tulette tietämään,
        - että minä olen Herra:
        - minä olen puhunut,
        - ja minä sen teen, sanoo Herra."

"Siis tiesi anna haltuun Herran ja turvaa Isääs rakkaaseen. Hän taivaan armolla sun kerran kruunaapi aikaan iäiseen."

Matt. 19:20 Nuorukainen sanoi hänelle: "Kaikkia niitä minä olen noudattanut; mitä minulta vielä puuttuu?"

Matt. 19:21 Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene, myy, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua."

Matt. 19:22 Mutta kun nuorukainen kuuli tämän sanan, meni hän pois murheellisena, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.

• Jeesus on tie
        Minä Olen Herra kirjoitti:

Lihassa tämä näyttää pyörivän tavalla taikka toisella koko ajan. Persoonallisuutemme ei ole paha kirjoittaa Saara. Tällä (yhdellä ainoalla) lauseella (jo) mitäröidään Jumalan sana, Jeesuksen kärsimys ristinkuolema ja sovitus, niin näppärästi ettei Saara sitä huomannut. Kannattaa aina pitäytyä siinä mitä Raamattu sanoo, meistä ei kukaan ole käynyt tunpuoleisessa että voisimme selittää itsellemme taikka toisille miten siellä kaikki tapahtuu.

Raamatun mukaan (Jeesus) kaikki mitä täällä on hankkinut hyvillä töillään taikka varastamalla jos ei muuten ole saanut, on myytävä pois. Kuten Jeesus jatkaa puhettaan itsensä rikkaaksi kuvitelleelle miehelle, annettava vaivaisille, että ihmisellä olisi tavara taivaassa.

Ei ole mikään fraasi vaan totuus, - Jeesus pelastaa. Luovu siis kaikista kuvittelemistasi hyvistä ja anna elämäsi Jeesukselle, hän huolehtii lopusta.

Ihminen ei Jumalan silmissä muuhun pysty kuin vastustamaan hänen tahtoaan, tekemään syntiä. Tämä totuus on tunnustettava, jos mielii pelastua. Sen jälkeen kun havaitsee publikaanin tavoin, ettei minulla ole mitään vietäväksi Herralleni, joutuu pyytämään, "Jumala armahda minua syntistä." Tässä vaiheessa kun ihminen luovuttaa koko elämänsä Jeesukselle, meille avautuvat kaikki Jumalan ihanat lupaukset, meille avautuvat taivaan ovet.

Ylpeys on niin kavala ja ihmiseltä itseltään pitkään salassa pysyvä synti, se muuntuu varsin helposti nöyryydenkin kaapuun. Jeesus on tie, muita teitä ei ole.
        Ihminen ei voi pelastua kun yhdellä tavalla:
        yksin armosta
        yksin uskosta
        yksin Kristuksen tähden

Moni ei nöyrry, ei suostu armon alle, he pitävät kynsin hampain kiinni kuvittelemistaan ansioita, vaikka siitä persoonallisuudestaan joka ei ole
        paha. Joka tällaisia uskoo se valheessa elää. Ei siihen Jeesukselle enää
        tilaa jää, koska Jeesus ei tiloja jaa kenenkään muun kanssa. Pyhyys
        ei pahuuteen sekoitu yhtään, joko olet Jeesuksessa Kristuksessa pyhä puhdas ja vanhurskas, taikka sitten olet ulökopuolella Jumalan valtakunnasta. Jeesus on
        Herra.

Jeesus on syntisten pyhyys.
        Jeesus on saastaisten puhtaus.
        Jeesus on väärien vanhurskaus.

JOs joku väittää ettei hän ole jokaisen solunsa osalta syntinen väärä ja saastainen, niin hän elää valheessa pettäen itseään. Syntinen, Jeesus kolkuttaa ovellasi voidakseen tehdä sinusta Jumalan lapsen, pyhän puhtaan ja vanhurskaan.
        _________

Hes. 37:12 Sentähden ennusta ja sano heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä avaan teidän hautanne ja nostan teidät, minun kansani, ylös haudoistanne ja vien teidät Israelin maahan.

Hes. 37:13 Ja siitä te tulette tietämään, että minä olen Herra, ...
        ***) ... kun minä avaan teidän hautanne ja nostan teidät, minun kansani, ylös haudoistanne.

Hes. 37:14 Ja minä annan teihin henkeni, niin että te tulette eläviksi, ja sijoitan teidät omaan maahanne. Ja te tulette tietämään,
        - että minä olen Herra:
        - minä olen puhunut,
        - ja minä sen teen, sanoo Herra."

"Siis tiesi anna haltuun Herran ja turvaa Isääs rakkaaseen. Hän taivaan armolla sun kerran kruunaapi aikaan iäiseen."

Matt. 19:20 Nuorukainen sanoi hänelle: "Kaikkia niitä minä olen noudattanut; mitä minulta vielä puuttuu?"

Matt. 19:21 Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene, myy, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua."

Matt. 19:22 Mutta kun nuorukainen kuuli tämän sanan, meni hän pois murheellisena, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.

Maallisissa elävien ihmisten ajatus lentää helposti siihen, että Jeesus puhui nuorulaisen maallisesta varallisuudesta. Näihän nuorukainen itsekin näytti Jeesuksen sanat käsittäneen ja "hän nosti kytkintä".

Tapausta edeltävä keskustelu Jeesuksen kanssa osoittaa kyllä, mistä puhuttiin.
        Eihän nuorukainen maallisista omaisuuksistaan Jeesuksen kanssa tullut keskustelemaan. Hengellisistä asioista siinä keskusteltiin Jeesuksen kanssa,
        - alusta loppuun asti.

Matt. 19:16 Ja katso, eräs mies tuli ja sanoi hänelle: ...
        ***) ..."Opettaja, mitä hyvää minun pitää tekemän, että minä saisin iankaikkisen elämän?"

Matt. 19:17 Niin hän sanoi hänelle:
        ***) - "Miksi kysyt minulta, mikä on hyvää?

Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt."

Nyt taas joku lihallinen ihminen lukee Jeesuksen sanoneen: "täytä käskyt, elä käskyjen mukaan". Vaan eipä sanonutkaan, ...

... miksi olisi sanonut kun Jeesus tiesi ettei kahdesta syntisestä ihmisestä syntynyt henkilö pysty kahta sekuntia täyttämään käskyjä.

Jeesus sanoi, "pidä käskyt". Jos poika olisi pitänyt käskyt (arvossa ja kunniassa, sitovina), niin hän olisi puhunut Jeesuksella tykkänään tisella tavalla. Poika olisi aloittanut: "Sano Jeesus rakas minulle mitä minun tulee tehdä, kun minä en hetkeäkään pysty täyttämään käskyjä vaikka kuinka yritän ja haluan täyttää.
        Jeesus olisi vastannut:"Tule siis ja seuraa minua".

Joh. 13:37 Pietari sanoi hänelle: "Herra, miksi en nyt voi seurata sinua?
        Henkeni minä annan sinun edestäsi."

Joh. 13:38 Jeesus vastasi: "Sinäkö annat henkesi minun edestäni?
        Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: ei laula kukko, ennenkuin sinä minut kolmesti kiellät."

Joh. 14:1 "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun.
        Joh. 14:2 Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?

Joh. 14:3 Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.
        Joh. 14:4 Ja mihin minä menen - tien sinne te tiedätte."
        Joh. 14:5 Tuomas sanoi hänelle: "Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?"
        Joh. 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

• Jeesus on tie kirjoitti:

Maallisissa elävien ihmisten ajatus lentää helposti siihen, että Jeesus puhui nuorulaisen maallisesta varallisuudesta. Näihän nuorukainen itsekin näytti Jeesuksen sanat käsittäneen ja "hän nosti kytkintä".

Tapausta edeltävä keskustelu Jeesuksen kanssa osoittaa kyllä, mistä puhuttiin.
        Eihän nuorukainen maallisista omaisuuksistaan Jeesuksen kanssa tullut keskustelemaan. Hengellisistä asioista siinä keskusteltiin Jeesuksen kanssa,
        - alusta loppuun asti.

Matt. 19:16 Ja katso, eräs mies tuli ja sanoi hänelle: ...
        ***) ..."Opettaja, mitä hyvää minun pitää tekemän, että minä saisin iankaikkisen elämän?"

Matt. 19:17 Niin hän sanoi hänelle:
        ***) - "Miksi kysyt minulta, mikä on hyvää?

Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt."

Nyt taas joku lihallinen ihminen lukee Jeesuksen sanoneen: "täytä käskyt, elä käskyjen mukaan". Vaan eipä sanonutkaan, ...

... miksi olisi sanonut kun Jeesus tiesi ettei kahdesta syntisestä ihmisestä syntynyt henkilö pysty kahta sekuntia täyttämään käskyjä.

Jeesus sanoi, "pidä käskyt". Jos poika olisi pitänyt käskyt (arvossa ja kunniassa, sitovina), niin hän olisi puhunut Jeesuksella tykkänään tisella tavalla. Poika olisi aloittanut: "Sano Jeesus rakas minulle mitä minun tulee tehdä, kun minä en hetkeäkään pysty täyttämään käskyjä vaikka kuinka yritän ja haluan täyttää.
        Jeesus olisi vastannut:"Tule siis ja seuraa minua".

Joh. 13:37 Pietari sanoi hänelle: "Herra, miksi en nyt voi seurata sinua?
        Henkeni minä annan sinun edestäsi."

Joh. 13:38 Jeesus vastasi: "Sinäkö annat henkesi minun edestäni?
        Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: ei laula kukko, ennenkuin sinä minut kolmesti kiellät."

Joh. 14:1 "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun.
        Joh. 14:2 Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?

Joh. 14:3 Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.
        Joh. 14:4 Ja mihin minä menen - tien sinne te tiedätte."
        Joh. 14:5 Tuomas sanoi hänelle: "Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?"
        Joh. 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

Jeesus NIMENOMAAN puhui tuon nuorukaisen maallisesta omaisuudesta!!!!!!!!!!!!!!

Ettekö koskaan lakkaa vääristelemästä Jumalan sanaa?????

Molemmat raamatunkohdat selitit just väärinpäin!!!

Nuorukainen TODELLAKIN piti käskyt ja noudatti niitä, sitä ei Jeesuskaan kieltänyt!

Sinusta on selkeästi Pyhä Henki poistunut jos sellaista on koskaan ollutkaan!!! Niin jumalattomasti vääristelet Jumalan sanaa, etten voi todeksi uskoa!!!!

• *sisar*

Shalom....

Nimimerkille...Minä Olen Herra...

Murheellisen luin viestisi...
      Eikö sinulla ole todellakaan muuta tehtävää kuin kylvää katkeruuden sanoja Jeesuksen verellä pestyille Jeesuksen omille.
      Jälleen kerran annat väärän todistuksen lähimmäisestäsi...Herramme varoittaa tällaisesta...
      Saara on saanut armon opettaa muita ja tietää paljon ja haluaa jakaa sen ihmisille, opettaa.
      Ei pidä olla kateellinen...

Mieluummin ala rukoilemaan Suomen Siioniin herätystä, sillä Herramme tulo on lähellä!

Sananl. 18:21...

Kuolema ja elämä on kielen voimassa: joka Häntä rakastaa, se saa syödä Hänen hedelmästänsä.

• Minä olen Herra:lle :

Toivottavasti et ihan aikuisten oikeasti luule olevasi Herra, hiukan niskakarvoja pörhistävä nikki :) Itse en ikinä uskaltaisi käyttää tuollaista nimimerkkiä.

Esitit hienon jakeen Hesekielistä, kiitos siitä. Kuolleet nostetaan tässäkin siis haudoista ruumiineen päivineen. Onkohan siinä kuitenkin kyseessä hengellinen ylösnousemus eli uudestisyntyminen, koska sinä puhutaan viemisestä Israelin maahan (taivaalliseen Jerusalemiin) . Tästä en osaa sanoa itse varmaa mielipidettä, pitänee tutkia enemmän tuota kohtaa varmuuden vuoksi. - Nimittäin alkoi kiinnostaa tämä Sumerin kummallinen kanta uudestisyntymästä - tai sen vähämerkityksisyydestä Raamatussa. Siksi aloin taas pohtia soteriologisia kysymyksiä: mitä, miksi ja miten. Ei ole meinaan helppo asia ymmärtää enkä ole koskaan keltään elävältä ihmiseltä saanut kunnon vastauksia.

Lopuksi pieni pyyntö kaikille. Me olemme kaikki vajavaisia. Uskon itse, että myös Saara ja Sumeri kuten sinä ja moni muukin täällä pyrkii kohti totuutta sillä ymmärryksellä ja mielellä, joka kullekin annettu on.

Toivoisin, ettemme pilkkaisi toisiamme, vaikka omasta mielestämme toisen oppi olisikin päin seiniä. Meillä kaikilla on tarve olla oikeassa, mutta jos kuitenkin kuunneltaisiin mitä hyvää kullakin on kerrottavaa, eikä tuomittaisi heti lonkalta ilman argumentteja. Näinhän toimimme myös seuroissa, jos siellä käymme. Ja jos sitten vielä pysyttäisiin aloittajan aiheessa niin keskustelu olisi tiiviimpää.

Fil. 3.12 Ei niin, että minä sen jo käsittänyt olen, eli jo täydellinen olen; mutta minä ahkeroitsen suuresti, että minä sen myös käsittäisin, niinkuin minäkin Jeesuksessa Kristuksessa käsitetty olen.

• *sisar*

Shalom....

Kiitos tyhmeliinille muistutuksesta meille itsekullekin Fil. 3:12!

Runsasta siunausta päivääsi...

Tutkikaamme itsekukin Raamattua rukouksen ja Pyhän Hengen johdatuksessa!

• Tuo Hesekielin kohta puhuu juurikin Israelin kansan kokoamisesta omaan maahansa, sekä juutalaisten uudestisyntymisestä. Aikajana noille asioille alkoi Israelin valtion syntymisestä 1948 ja jatkuu edelleen. Siinä puhutaan kuitenkin myös tämän aikakauden jälkeisestä tuhatvuotisesta valtakunnasta ja senkin jälkeisestä ikuisuudesta. Taivaallinen Jerusalem laskeutuu ylhäältä Jerusalemin paikalle, tuhatvuotiseen valtakuntaan, jossa itse Jeesus toimii kuninkaana. Puhutaan Kristuksen kuningaskunnasta, eli tuhatvuotisesta valtakunnasta.

Ahdistuksen ajan 7-vuotiskauden jälkeen Jumala puhdistaa ja uudistaa maan ja alkaa tuhatvuotinen rauhan valtakunta. Saatana on sidottu nuo tuhat vuotta, mutta päästetään sen lopulla hetkeksi irti villitsemään kansoja. Vasta sen jälkeen tulee viimeinen tuomio, eli Isän Jumalan tuomioistuin. Siihen herätetään kaikki epäuskossa kuolleet ja tuomiolla ovat myöskin kaikki tuhatvuotisen valtakunnan asukkaat.

Meitä ei tuo tuomioistuin koske, sillä meille on Kristuksen tuomioistuin heti Jeesuksen takaisin tullessa. Silloin haudoista nousevat vain uskossa poisnukkuneet. Tässä tuomioistuimessa ei kukaan saa negatiivista tuomiota, sillä kaikki ovat armosta pelastuneita. Ainoastaan Kristuskalliolle rakentamamme "rakennus" eli uskossa ollessa tehdyt teot koetellaan. Mikä ei koetusta kestä, palaa poroksi, mikä kestää, tuo sen mukaisen palkan. Lähinnä tuo "palkkaluokka" vaikuttaa asemaamme tuhatvuotisen valtakunnan tehtävissä.

Palaan vielä aiheeseesi, kun sanoin että sielu itsessään ei ole paha. Niin juuri se on. Vaikka tässä ajassa, kuten edellä olen selittänyt, on turmeluksesta puhdas vain uudestisyntyt henkemme, saa sielu ja ruumis lopullisen lunastuksen Jeesuksen tullessa takaisin. Näin sielummekin puhdistuu kaikesta saastasta ja säilyttää silti oman persoonallisuutemme, ne ominaispiirteet jotka Jumala alunperinkin meihin loi. Sillä Jumala haluaa, että olemme yksilöitä, emmekä samanlaista massaa.

• Ensimmäinen kirje tessalonikalaisille 5
        1. Mutta aikakausista ja määrähetkistä ei teille, veljet, ole tarvis kirjoittaa;
        2. sillä itse te varsin hyvin tiedätte, että Herran päivä tulee niinkuin varas yöllä.
        3. Kun he sanovat: "Nyt on rauha, ei hätää mitään", silloin yllättää heidät yhtäkkiä turmio, niinkuin synnytyskipu raskaan vaimon, eivätkä he pääse pakoon.
        4. Mutta te, veljet, ette ole pimeydessä, niin että se päivä voisi yllättää teidät niinkuin varas;
        5. sillä kaikki te olette valkeuden lapsia ja päivän lapsia; me emme ole yön emmekä pimeyden lapsia.
        6. Älkäämme siis nukkuko niinkuin muut, vaan valvokaamme ja olkaamme raittiit.
        7. Sillä ne, jotka nukkuvat, ne yöllä nukkuvat, ja jotka juovat itsensä juovuksiin, ne yöllä juovuksissa ovat.
        8. Mutta me, jotka olemme päivän lapsia, olkaamme raittiit, ja olkoon pukunamme uskon ja rakkauden haarniska ja kypärinämme pelastuksen toivo.
        9. Sillä ei Jumala ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
        10. joka on kuollut meidän edestämme, että me, valvoimmepa tai nukuimme, eläisimme yhdessä hänen kanssaan.
        11. Sentähden kehoittakaa toisianne ja rakentakaa toinen toistanne, niinkuin teettekin.
        12. Mutta me pyydämme teitä, veljet, antamaan tunnustuksenne niille, jotka tekevät työtä teidän keskuudessanne ja ovat teidän johtajanne Herrassa ja neuvovat teitä,
        13. sekä pitämään heitä erinomaisen rakkaina heidän työnsä tähden. Eläkää rauhassa keskenänne.
        14. Me kehoitamme teitä, veljet: nuhdelkaa kurittomia, rohkaiskaa alakuloisia, holhotkaa heikkoja, olkaa pitkämieliset kaikkia kohtaan.
        15. Katsokaa, ettei kukaan kosta kenellekään pahaa pahalla, vaan pyrkikää aina tekemään hyvää toinen toisellenne ja kaikille.
        16. Olkaa aina iloiset.
        17. Rukoilkaa lakkaamatta.
        18. Kiittäkää joka tilassa. Sillä se on Jumalan tahto teihin nähden Kristuksessa Jeesuksessa.
        19. Henkeä älkää sammuttako,
        20. profetoimista älkää halveksuko,
        21. mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;
        22. karttakaa kaikenkaltaista pahaa.
        23. Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.
        24. Hän, joka teitä kutsuu, on uskollinen, ja hän on sen myös tekevä.
        25. Veljet, rukoilkaa meidän edestämme.
        26. Tervehtikää kaikkia veljiä pyhällä suunannolla.
        27. Minä vannotan teitä Herran kautta, että luetatte tämän kirjeen kaikille veljille.
        28. Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armo olkoon teidän kanssanne.

Tässä on mielenkiintoinen paikka:

"23. Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.
        24. Hän, joka teitä kutsuu, on uskollinen, ja hän on sen myös tekevä."

Pyhityksen tarkoitus on laajeta hengestä sielun ja ruumiin nuhteettomuuteen. Sen Jeesus myöskin tuossa edellä lupaa tehdä. Kysymys on "täyteen miehuuteen" kasvamisesta, jolloin sielu ja ruumis on täysin alistettu hengen alle. Ne kohdat, eli synnit, joita tapahtuu kuitenkin vielä hengessäkin eläville, puhdistaa Jeesuksen sovitusveri. Tämä on uskossa pitkälle pääsemistä, ja pyhityksen päämäärä. On siis sanan mukaan mahdollista kasvaa niin hengelliseksi, että vaeltaa hengessä, eikä lihan himoa täytä.

Tästä on kurjuusfarisealaisuus kaukana. Jumala ei katso koskaan suopeasti syntiä!

• saara-.- kirjoitti:

Ensimmäinen kirje tessalonikalaisille 5
        1. Mutta aikakausista ja määrähetkistä ei teille, veljet, ole tarvis kirjoittaa;
        2. sillä itse te varsin hyvin tiedätte, että Herran päivä tulee niinkuin varas yöllä.
        3. Kun he sanovat: "Nyt on rauha, ei hätää mitään", silloin yllättää heidät yhtäkkiä turmio, niinkuin synnytyskipu raskaan vaimon, eivätkä he pääse pakoon.
        4. Mutta te, veljet, ette ole pimeydessä, niin että se päivä voisi yllättää teidät niinkuin varas;
        5. sillä kaikki te olette valkeuden lapsia ja päivän lapsia; me emme ole yön emmekä pimeyden lapsia.
        6. Älkäämme siis nukkuko niinkuin muut, vaan valvokaamme ja olkaamme raittiit.
        7. Sillä ne, jotka nukkuvat, ne yöllä nukkuvat, ja jotka juovat itsensä juovuksiin, ne yöllä juovuksissa ovat.
        8. Mutta me, jotka olemme päivän lapsia, olkaamme raittiit, ja olkoon pukunamme uskon ja rakkauden haarniska ja kypärinämme pelastuksen toivo.
        9. Sillä ei Jumala ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
        10. joka on kuollut meidän edestämme, että me, valvoimmepa tai nukuimme, eläisimme yhdessä hänen kanssaan.
        11. Sentähden kehoittakaa toisianne ja rakentakaa toinen toistanne, niinkuin teettekin.
        12. Mutta me pyydämme teitä, veljet, antamaan tunnustuksenne niille, jotka tekevät työtä teidän keskuudessanne ja ovat teidän johtajanne Herrassa ja neuvovat teitä,
        13. sekä pitämään heitä erinomaisen rakkaina heidän työnsä tähden. Eläkää rauhassa keskenänne.
        14. Me kehoitamme teitä, veljet: nuhdelkaa kurittomia, rohkaiskaa alakuloisia, holhotkaa heikkoja, olkaa pitkämieliset kaikkia kohtaan.
        15. Katsokaa, ettei kukaan kosta kenellekään pahaa pahalla, vaan pyrkikää aina tekemään hyvää toinen toisellenne ja kaikille.
        16. Olkaa aina iloiset.
        17. Rukoilkaa lakkaamatta.
        18. Kiittäkää joka tilassa. Sillä se on Jumalan tahto teihin nähden Kristuksessa Jeesuksessa.
        19. Henkeä älkää sammuttako,
        20. profetoimista älkää halveksuko,
        21. mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;
        22. karttakaa kaikenkaltaista pahaa.
        23. Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.
        24. Hän, joka teitä kutsuu, on uskollinen, ja hän on sen myös tekevä.
        25. Veljet, rukoilkaa meidän edestämme.
        26. Tervehtikää kaikkia veljiä pyhällä suunannolla.
        27. Minä vannotan teitä Herran kautta, että luetatte tämän kirjeen kaikille veljille.
        28. Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armo olkoon teidän kanssanne.

Tässä on mielenkiintoinen paikka:

"23. Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.
        24. Hän, joka teitä kutsuu, on uskollinen, ja hän on sen myös tekevä."

Pyhityksen tarkoitus on laajeta hengestä sielun ja ruumiin nuhteettomuuteen. Sen Jeesus myöskin tuossa edellä lupaa tehdä. Kysymys on "täyteen miehuuteen" kasvamisesta, jolloin sielu ja ruumis on täysin alistettu hengen alle. Ne kohdat, eli synnit, joita tapahtuu kuitenkin vielä hengessäkin eläville, puhdistaa Jeesuksen sovitusveri. Tämä on uskossa pitkälle pääsemistä, ja pyhityksen päämäärä. On siis sanan mukaan mahdollista kasvaa niin hengelliseksi, että vaeltaa hengessä, eikä lihan himoa täytä.

Tästä on kurjuusfarisealaisuus kaukana. Jumala ei katso koskaan suopeasti syntiä!

Kiitos Saara vastauksesta. Siinä on mielestäni paljon hyvää, mutta muutama kohta jäi pohdituttamaan - palaan asiaan myöhemmin tarkemmin:

1. Sielun pahuus tai hyvyys. Liittyy kysymykseen ihmisen olemuksesta ja vapaasta ratkaisuvallasta.

2. Israelin valtion perustaminen 1948 ja sen merkitys.

3. Onko todellakin mahdollista kasvaa niin hengelliseksi, ettei lihan himoa täytä.

Näistä asioista saamme mukavasti lihavan riidan aikaiseksi - tai sitten rakentavaa keskustelua. Itse lupaan yrittää olla provosoimatta ja provosoitumatta. Vain totuus ratkaisee. Eli mittanuorana pitää olla yksin Raamattu.

• tyhmelin kirjoitti:

Kiitos Saara vastauksesta. Siinä on mielestäni paljon hyvää, mutta muutama kohta jäi pohdituttamaan - palaan asiaan myöhemmin tarkemmin:

1. Sielun pahuus tai hyvyys. Liittyy kysymykseen ihmisen olemuksesta ja vapaasta ratkaisuvallasta.

2. Israelin valtion perustaminen 1948 ja sen merkitys.

3. Onko todellakin mahdollista kasvaa niin hengelliseksi, ettei lihan himoa täytä.

Näistä asioista saamme mukavasti lihavan riidan aikaiseksi - tai sitten rakentavaa keskustelua. Itse lupaan yrittää olla provosoimatta ja provosoitumatta. Vain totuus ratkaisee. Eli mittanuorana pitää olla yksin Raamattu.

Jos emme välitä tuosta häiriköivästä Jumalan sanan mitätöijästä, pystymme varmasti rakentavaan keskusteluun. Kaikessa täytyy tosiaan olla raamatun oma ilmoitus. Kaikki mikä ei ole raamatulla tosistettavissa, täytyy hylätä.

1. Sielu on synnin turmelema, kuollut synteihinsä ja rikoksiinsa. Lähtökohta on aina luonnollinen ihminen, ilman hengen uudestisyntymistä.

Silloin sielu on pahan palveluksessa, eli ilmavallan hallitsijan valtapiirissä ja ohjauksessa. Jostain siis on tultava apu. Se tulee uudestisyntymisessä, jossa henki uudestisyntyy ylhäältä. Tuo uudestisyntynyt henkemme on meidän uusi luomuksemme ja siten turmeluksesta vapaa.

Sielu ei tässä ajassa muutu, vaan sielun ja ruumiin toimet pitää alistaa hengelle tottelevaisiksi. Se vaatii kuuliaisuutta, eli ennenkaikkea hengen ruokkimista ja sielun nälkiinnyttämistä. Kun henkeä ruokitaan Jumalan sanan leivällä ja elävällä vedellä, se kasvaa voimakkaammaksi ja voimakkaammaksi, jolloin nälkiintynyt sielu joutuu alistumaan hengen alaisuuteen.

Pakkohan meidän on Paavalin sanat todeksi uskoa! Sielumme ja ruumiimme nuhteettomuudesta puhuttaessa, puhumme niiden kuolettamisesta hengellä. Itsessään ne pysyvät Jumalaa vastustavina, lihana joka on aina henkeä vastaan. "Vaeltakaa hengessä, niin ette lihan himoa täytä".
        Raamattu on täynnä ohjeita puhtaaseen elämään. Jumala ei suinkaan tarkoita sitä, että vaikka pelastummekin, eli uudestisynnymme armosta, voisimme jatkaa elämistä synnissä. Ei, vaan jos me synnissä vaellamme, pitää meidän kuolla. Henki siis näivettyy ja lopulta kuolee, jos se jätetään ilman ruokaa ja ruokitaan vain lihaa.

Edellinen vastaa siis sekä kohtiin 1 että 3

Palaan kohtaan 2 myöhemmin, sillä se on itsessään tosi laaja aihe ja perustuu liittoon, jonka Jumala on tehnyt Israelin kansan kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      111
      6916
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      388
      6577
    3. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      65
      3317
    4. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      128
      2869
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      108
      2460
    6. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      35
      1940
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      125
      1834
    8. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      21
      1697
    9. Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan

Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      1367
    10. On todella hassua

Ajatella että pitäisit erityisen kuumana tai seksikkäänä?
      Ikävä
      74
      1257
    Aihe