Kuopparinnan kanssa eläminen

eikehtaaollabikineis

Hei kaikki! Olen 15v tyttö ja minulla on kuopparinta eli pectus exavatum. Se ei ole hirveän syvä, mutta minulla on huono itsetunto sen takia. En ole hyväksynyt sitä asiaa enkä ole puhunut siitä kellekkään. Haluaisin kertoa vanhemmilleni, mutta en tiedä miten ottaisin asian puheeksi ja että miten hän reagoisi siihen. Haluaisin leikkaukseen, mutta en tiedä millainen hinta sillä edes on ja kela ei taida kustantaa, koska se on muka kosmeettinen haitta :( Minulla on oireita kuopparinnasta ja sen kanssa on vaikea hengittää ja jos vaikka olet juoksulenkillä niin hengästyy todela nopeasti ja tuntuu ettei saa happea. Nytkin on hengen ahdistusta. Haluaisin käydä lääkärillä ennen kuin vanhempani tietäisivät, mutta en tiedä miten menisin sinne ja en usko että he ymmärtäisivät vaan haluaisin puhua ammattilaisen kanssa joka tietää asiasta. Onko kohtalotovereita? Kiitos jos vastaatte! :)

7

495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ll.

      Milloin sinulla on diagnosoitu tuo kuopparinta? Juttele vanhempiesi kanssa asiasta, kerrot mille sinusta tuntuu.

      Ja onko se vain kosmeettinen haitta? Onko lääkärin arvioinut asian niin?

    • eikehtaaollabikineis

      Lääkäreiden mukaan se luokitellaan kosmeettiseksi haitaksi, mutta on siinä muitakin asioita todellakin! Vaikeuksia hengittää eli hengenahdistus ja sitten oli jotai sydämmestäkin, mutta ei mitään vaarallista. Ja huomasin ite tässä pari vuotta sitten että mulla on joku kuoppa siinä ja menin sitten googlettamaan ja tiedän mikä se on :(

    • sama ku sulla :(

      Mul on sama ku sulla ja se ahdistaa esim. ku treenaa ja menee nukkuun :( Haluisin kans leikkaukseen mut siinä on omat riskinsä ja en tiä kumpi paree? Tän kans eläminen vai rautatangot rintakehäs :(

    • lääkäriin

      kannattaa käydä valittamassa lääkärille vaivoista ja pyydä lähete ortopedille ja sanot että haluat että leikataan,ainakin jostakin olen lukenut että on saanut itse päättää meneekö leikkaukseen vai ei,vaikka ei ole ollut kummonen kuoppa

    • kuoppajaminäforever

      Mun kuopparinta leikattiin 8 vuotiaana ja sitten toisen kerran puolen vuoden jälkeen ottivat kirurgisen levyn pois rinnasta. Ja ei se kuoppa leikkauksella lähtenyt pois. Tietty joitain kramppeja oli kun olin tietyissä asennoissa ja ne lähti leikkauksella. Hirveä arpi siitä jäi rintojen alle. Samoin en suosittele leikkausta kenellekään jos ei ole pakko koska se on tosi rankka kokemus. Kaikilla ihmisillä on jokin vaiva ja asian kanssa pitää vaan oppia elämään ja hyväksyä että on pikkuisen erilainen kuin muut. 15 vuotiaana mietit varmasti mitä sitten kun löytää kivan poikaystävän ja hyväksyykö se tytön jolla on kuopparinta. Se, että seurustelemaan ei ala ihan niin helposti tai ennen 20v on vain hyvä asia. Kannattaa kehittää itseään ja tehdä omista haaveista totta. Kaikki muu tulee siinä sivussa eikä mistään tarvitse jäädä paitsi.
      Ja ole vain reippaasti bikineissä. Jos olet muuten pitänyt itsesi kunnossa esim. harrastanut joogaa, pilatesta tai mitä vaan tanssia ei sitä kuoppaa edes huomaa vaan se yleinen olemus ja asenne näkyy eniten.

    • Mullakin kuulemma

      Olin yks päivvä lääkirin tarkastuksessa jossa sanottii että olisi kuopparinta, itse en näe mtn kuoppaa, mutta olen nyt aika maseentunut enkä tiedä mtn asian ottaa.. Ja olen poika.. Harmittaa ihan sikana..

    • Kuoppa4life

      Olen itse 21v mies. Mulla on ollu 12v asti kuoparinta ja aika syvä sellainen vasemmalla puolella. Mulla ei ole ollut mitään ongelmaa mennä rannalla tai uimassa vaikka selvästi näkyykin. Urheilen aika paljon oon joutunu opettelemaan hengittää syvään ton kuopan kanssa. Itse asiassa en hengästy hirveesti nopeammin kun muutkaan.
      Jos on joku pieni kuoppa rinnassa niin ei kannata ottaa riskiä mielestäni, kukaan ei oo mulle huomauttanut rannalla tai uimassa eikä mielestäni edes katsonut oudolla tavalla. Asun Helsingissä ja rannoilla on yleensä paljon ihmisiä. Ikinä ei ole kiusattu kuopan takia. Leikkausta kannattaa harkita jos oikeasti on haittaa. Nekään ei aina onnistu ja monia ketuttaa enemmän leikkauksen jälkeen kun ennen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1595
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      922
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      816
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe