Kumpi on työllistymisen kannalta parempi vaihtoehto pääaineeksi:
Yleinen valtio-oppi: hallinnon ja organisaatioiden tutkimuksen linja
Yhteiskuntapolitiikka
Molempien aineiden plussia/miinuksia? Työllisyysnäkymiä? Pääaineiden hyviä sivuainevaihtoehtoja?
Kiitos!
valtio-oppi vs. yhteiskuntapolitiikka
2
257
Vastaukset
- Töitä tarvitaan
Ikävä kertoa, että molemmat ovat yhtä surkeita työllistymisen kannalta. Olen tehnyt molemmista maisterintutkinnot, mutta töitä en ole saanut. Tämän surkeuden voit myös tarkastaa työvoimaviranomaisten sivustoilta eli sieltä, missä eri ammattialoille on avoimet työpaikat tarjolla.
Nämä oppiaineet kuuluvat niihin, joista ei valmistu mihinkään ammattiin. Koeta vielä harkita vaihtoehtoja joidenkin muiden tiedekuntien valikoimista, jos se tässä vaiheessa kevättä on enää mahdollista.
Itse opiskelin jopa innostuneena varsinkin valtio-oppia ja kehittelin omiakin teorioita valtakäsitteestä. Mutta kun ne eivät kiinnosta ketään, eikä niitä voi laitoksen ulkopuolisessa maailmassa työpaikaksi tai ansiotuloksi muuttaa. Näiden alojen töitä tutkijoina on tarjolla vain yhdelle tai kahdelle kunkin vuosikurssin oppilaista. Minuakin aikoinaan varoitettiin, että "suotta menet, et tule saamaan mitään töitä". Valitettavasti varoitus piti paikkansa.
Voit silti ryhtyä niistä jompaa kumpaa opiskelemaan, jos sinua ne suuresti kiinnostavat, ja sinulla on tiedossa valmis työpaikka. Tuleville poliitikoille niitä voi jopa suositella. - Konsultti1981
Hei,
Itse opiskelin valtio-oppia ja koin sen nojaavan vahvasti filosofiaan. YKP taas jäi mieleen enemmän hallintotieteellisestä näkökulmasta ideoita ammentavana oppiaineena. Vertaile eri yliopistojen ainekohtaisia kuvauksia, opetuksen sisällöt saattavat poiketa toisistaan paljonkin.
Yhteiskuntatieteellisestä valmistuneet eivät varsinaisesti valmistu suoraan mihinkään ammattiin, joten opiskelujen aikana on hyvä miettiä millaisiiin tehtäviin voi/haluaa hakeutua ja räätälöidä osaamista sen mukaan ja yrittää tunkea jalkaa työnantajan oven väliin jo opiskeluaikana. Sivuaineiden suhteen kannattaa olla reilusti poikkitieteellinen ja valita aineita joista saa työelämään hyviä eväitä. Itse tein laaja tutkinnon. Yhdistin tutkintooni kieliä ja kaupallisia aineita sekä kulttuuripuolen opintoja.
Itse olen valtio-oppineena työllistynyt hyvin yritysmaailmaan ja koen olevani asiantuntijatehtävissä koulutusta vastaavassa työssä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446