Kumpi on työllistymisen kannalta parempi vaihtoehto pääaineeksi:
Yleinen valtio-oppi: hallinnon ja organisaatioiden tutkimuksen linja
Yhteiskuntapolitiikka
Molempien aineiden plussia/miinuksia? Työllisyysnäkymiä? Pääaineiden hyviä sivuainevaihtoehtoja?
Kiitos!
valtio-oppi vs. yhteiskuntapolitiikka
2
294
Vastaukset
- Töitä tarvitaan
Ikävä kertoa, että molemmat ovat yhtä surkeita työllistymisen kannalta. Olen tehnyt molemmista maisterintutkinnot, mutta töitä en ole saanut. Tämän surkeuden voit myös tarkastaa työvoimaviranomaisten sivustoilta eli sieltä, missä eri ammattialoille on avoimet työpaikat tarjolla.
Nämä oppiaineet kuuluvat niihin, joista ei valmistu mihinkään ammattiin. Koeta vielä harkita vaihtoehtoja joidenkin muiden tiedekuntien valikoimista, jos se tässä vaiheessa kevättä on enää mahdollista.
Itse opiskelin jopa innostuneena varsinkin valtio-oppia ja kehittelin omiakin teorioita valtakäsitteestä. Mutta kun ne eivät kiinnosta ketään, eikä niitä voi laitoksen ulkopuolisessa maailmassa työpaikaksi tai ansiotuloksi muuttaa. Näiden alojen töitä tutkijoina on tarjolla vain yhdelle tai kahdelle kunkin vuosikurssin oppilaista. Minuakin aikoinaan varoitettiin, että "suotta menet, et tule saamaan mitään töitä". Valitettavasti varoitus piti paikkansa.
Voit silti ryhtyä niistä jompaa kumpaa opiskelemaan, jos sinua ne suuresti kiinnostavat, ja sinulla on tiedossa valmis työpaikka. Tuleville poliitikoille niitä voi jopa suositella. - Konsultti1981
Hei,
Itse opiskelin valtio-oppia ja koin sen nojaavan vahvasti filosofiaan. YKP taas jäi mieleen enemmän hallintotieteellisestä näkökulmasta ideoita ammentavana oppiaineena. Vertaile eri yliopistojen ainekohtaisia kuvauksia, opetuksen sisällöt saattavat poiketa toisistaan paljonkin.
Yhteiskuntatieteellisestä valmistuneet eivät varsinaisesti valmistu suoraan mihinkään ammattiin, joten opiskelujen aikana on hyvä miettiä millaisiiin tehtäviin voi/haluaa hakeutua ja räätälöidä osaamista sen mukaan ja yrittää tunkea jalkaa työnantajan oven väliin jo opiskeluaikana. Sivuaineiden suhteen kannattaa olla reilusti poikkitieteellinen ja valita aineita joista saa työelämään hyviä eväitä. Itse tein laaja tutkinnon. Yhdistin tutkintooni kieliä ja kaupallisia aineita sekä kulttuuripuolen opintoja.
Itse olen valtio-oppineena työllistynyt hyvin yritysmaailmaan ja koen olevani asiantuntijatehtävissä koulutusta vastaavassa työssä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2494514Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1232949Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412712Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?761695Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061538Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn161421- 511261
- 911201
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2031064- 471035