Oma saamattomuuteni ärsyttää

saamaton111

Elikkä olen 26v nainen/mikälie. Koko aikuisikäni on ollut aikalailla vuoristorataa. Luottotietoni tuli sössittyä edellisen poikakaverin kanssa, eikä asiaa helpota yhtään se, että kyseinen kaveri lähti lätkimään ja jätti kaiken taakan minulle.

Ok. Kyseisen asian kanssa olen oppinut elämään, joskaan en luota ihmisiin enää samalla tavalla kuin ennen. Asiaa piti lähteä viemään oikeuteen, mutta minkäs teet, kun ei ole todisteita siitä, että henkilötunnustani on käytetty hyväksi. ---> todella turhauttavaa.

En osaa asettua aloilleni. Minua ahdistaa, masentaa, toisaalla on aikoja, jolloin olen jopa viikon onnellinen, hyväksyen sen kaiken mitä elämässäni tällä hetkellä on.

Olen työtön, mutta haluaisin olla kykenevä töihin. Olen hakenut töitä, päässyt työhaastatteluun, saanut jopa yhden paikan, mutta saamattomuuttani en ole koskaan päässyt työpaikalle asti, vaan kyseisenä päivänäkin nukuin kolmeen asti päivällä.

Saan sossusta rahaa kuukausittain. Maksan vuokran ja pre-paid liittymään saldoa kuukauden alussa. Rahat ovat yleensä kuluneet viim. puolessa välissä kuukautta, jolloin joudun kärvisatelemään toisen puolen kuukaudesta. Mitäkö teen rahoilla? -Juon. Juon jopa yksin illalla,päivällä, masennukseeni. Juodessani mietin kuinka kiva olisi olla töissä, terveenä ja iloisena ja ansaita normaalia rahaa. Mietin tätä päivittäin. Koen olevani häpeäksi perheelleni.

Kaiken kukkuraksi löysin ihanan miehen talvella. Asumme eri paikkakunnilla. Mieheni ei tiedä asiasta yhtään mitään, sillä pystyn skarppaamaan viikonloput kun näemme. En edes tiedä miten kykenisin aloittamaan normaalin yhteisen elämän saman katonn alla hänen kansssaan, kun tilanteeni on mikä on.

Oma saamattomuuteni masentaa todella paljon. Olen oravanpyörässä enkä tiedä miten päästä pois. Olen jopa maannut olohuoneen lattialla puhelin kädessä tunnin yrittäen soittaa terveyskeskukseen ja varata aikaa masennustutkimukseen - tämäkin tuloksetta.

Kaiken lisäksi olen kärsinyt syömishäiriöstä nuorempana. Kärsin siitä jälleen. Ahmin ruokaa suruuni, toisaalla ahmiminen rupeaa V*tuttamaan, sillä en pääse kesäkuntoon jos näin teen. Sama juomisessa, tiedosta, että se ei ole hyväksi, mutta en osaa lopettaakaan. Sama paska oravanpyörä.

Tänään heräsin yhdeltä päivällä. Eilen menin nukkumaan 2 yöllä. Eilen heräsin kolmelta päivällä ja nukuin illalla 2h päiväunet. Näin. Ulkona en ole käynyt sitten sunnuntain.

Välillä saan paniikkihäiriön kaltaisia kohtauksia. Pulssi hakkaa miljoonaa ja tuntuu että menetän todellisuuden tunteeni ja pyörryn enkä saa henkeä. Viimeksi näin tapahtui keskellä kirkasta päivää kaupassa poikaystäväni kanssa.

Odottelen, että päivät kuluvat, viikot kuluvat. En tiedä mitä käytännössä odotan, ehkä sitä että joskus taas tuntisin eläväni, että joku saisi minut ulos oravanpyörästäni? 6v kulunut, tuskin heti huomenna paranee. Aivoni ovat oikeastaan turtuneet koko tilanteeseen.

Auttaisiko masennuslääkkeet asiaan? Saisinko normaalista elämästä sillätavoin kiinni? Itsemurhaa en ole koskaan harkinnut. Tosin paljon olen miettinyt jos jotain kävisi niin ei mulla kyllä mitään tällä hetkellä olisi.

Jotain vinkkejä voisin ottaa tilanteeseeni. Tämä on ensimmäinen kerta kun avaudu, kenellekään, tai mihinkään. Kiitos jos olet jaksanut lukea tämän, ja jos vielä jollain tavalla haluat ottaa kantaa tilanteeseeni.

Kiteytettynä kyllä haluan parantaa elämän laatuani. En vain pysty siihen.

2

107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittaja saamaton11

      Vielä lisäyksenä: elämäni tuntuu kuluvan 2kk:n mielialavuorottelulla. Tuossa mietiskeltyäni vuoden takaista ajatuksenkulkua, huomaan olevani yleensä n. 2kk hyvillä mielin, ehkä tunnen jonkinlaista toivonpilkahdustakin ja saan selailtua avoimia työpaikkoja. Uskallan jopa avata laskuja ja tehdä tulevaisuuden suunnitelmia. Saan pidettyä kotini siistinä ja syön terveellisesti. KUNNES jokin asia laukaisee jälleen kauden, jolloin tunnnen olevani yhteiskunnan hylkiö,tuo retale joka ei kertakaikkiaan saa mitään aikaiseksi. Tämä kausivaihe kestänyt nyt n. 2kk ja odottelenkin koska näen taas valoa edessäpäin..vertaistukea kaivataan. Haluan pois tästä olotilasta :(

    • Hei saamaton111,

      Hyvä että päätit kirjoittaa tilanteestasi tänne. Joskus jo pelkkä ajatusten kirjoittaminen voi helpottaa oloa. Toivottomalta tuntuvan elämäntilanteen pohtiminen yksin on kuitenkin raskasta. Tällaisessa tilanteessa ulkopuolinen tuki on tärkeä voimavara. Asioista keskusteleminen auttaa jäsentämään omia ajatuksia ja tarjoaa uusia näkökulmia, mikä usein helpottaa jaksamista.

      Jos haluat keskustella tilanteestasi puhelimitse, voit aina soittaa Valtakunnalliseen kriisipuhelimeen. Puhelun voi soittaa nimettömänä ja se maksaa operaattorin veloittaman puhelumaksun verran. Valtakunnallisen kriisipuhelimen numero on 010 195 202. Puhelin päivystää arkisin klo 9-06, lauantaisin ja juhlapyhinä 15-06, sunnuntaisin 15-22.

      Jos taas haluat jutella kasvotusten, ympäri Suomea toimii kriisikeskuksia, joihin voit varata ajan ja tulla keskustelemaan paikan päälle. Kriisikeskusten yhteystiedot löytyvät osoitteesta:

      http://www.mielenterveysseura.fi/sos-kriisikeskus/kriisikeskusverkosto/alueelliset_kriisikeskukset.

      Käynnit eivät maksa mitään.

      Jos yhteydenottaminen soittamalla tuntuu vaikealta ja haluat mielummin kertoa ajatuksistasi ja tuntemuksistasi lisää kirjoittamalla, voit ottaa meihin yhteyttä Tukinetin kautta (www.tukinet.net). Tukinetissä pääset keskustelemaan kahdenkesken tukihenkilön kanssa. Tukinet -live päivystää joka arkipäivä 15-19. Tukinetissä on myös foorumeita, joista on mahdollista löytää vertaistukea ihmisiltä, jotka ymmärtävät tilannettasi oman kokemuksensa kautta.

      Kiireellisessä tilanteessa voit ottaa yhteyttä paikkakuntasi psykiatriseen päivystykseen. Lähimmän psykiatrinen poliklinikan yhteystiedot löydät etsimällä netistä hakusanalla "psykiatrinen päivystys paikkakuntasi" tai "psykiatrinen poliklinikka paikkakuntasi".

      Mikäli olet kiinnostunut tekemään mielialatestin itse kotona, voit tehdä sen esimerkiksi täällä: http://www.paihdelinkki.fi/testaa/mielialakysely. Voisit vaikka ottaa tekemäsi testin mukaan lääkäriin, jos se helpottaisi asiasta puhumista ja tärkeiden asioiden muistamista. Sivustolla on tietoa myös päihteisiin liittyen.

      Voimia kevääseen ja kaikkea hyvää sinulle!

      Terveisin,

      Sos-kriisikeskus/Minna

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      54
      3807
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2701
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      131
      2037
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      102
      1763
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      57
      1206
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1137
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1036
    8. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      84
      976
    9. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      177
      957
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      914
    Aihe