ostamassa shettistä??

shettisostaja

Moikka!

Oon 13-vuotias tyttö ja ajattelin ostaa semmoisen 111cm shettiksen ite oon 157 ja en kasva kun max. 160 ja painoo mulla on 45kg. Tulen kyllä ponille isoksi ei minua se pelkkä ratsastus kiinnosta vaan esim. poniagility, näyttelyt ja ajaminen ja kaiken muunlaista puuhaa kuin ratsastusta koska en voisi enää pitkään mennäkkää tuolla. Joten pitäisikö ostaa vai ei? ja se on 12v. shettisruuna.

Odotan paljon vastauksia.

14

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos saat kokenutta apua aina kun sitä tarvitset (kokenutkin tarvitsee lähes poikkeuksetta ensimmäisen oman kanssa), ja olet varma ettet turhaudu poniin jos myöhemmin kiinnostutkin ratsastuksesta etkä voi sillä enää ratsastaa, niin mikäs siinä.

      Sen perusteella mitä olen shetuja tuntenut, ne ovat olleet varsin itsepäisiä, joten jos sinulla on hevoskokemusta vaikka parikin vuotta, shettis ei välttämättä ole paras mahdollinen ensihevonen. Voi ollakin, yksilöitähän nekin ovat, mutta varaudu kuriin liittyviin ongelmiin jos otat shettiksen. Itse en noin pientä ponia suosittele, mutta jos niistä pitää ja niille keksii tekemistä, mitä nähtävästi olet jo miettinytkin, niin ei se välttämättä ole huono ajatus.

      Jos poni tulee jollekin tallille, niin hyvä juttu, siellä on aina apu lähellä, mutta jos tulee omaan talliin, niin sitten kannattaa selvitellä tarkemmin kaikkea mitä siinä pitää osata. Iältään tuo poni olisi oikeinkin hyvä. Se on vielä nuori (kolmekymppiset ponit eivät ole mitenkään harvinaisia), mutta kakaramaiset hölmöilyt ovat jo jääneet taakse.

      Mutta mitä tapahtuu kun jonain päivänä lähdet opiskelemaan, luultavasti toiselle paikkakunnalle. Miten ponin käy jos et voi ottaa sitä mukaasi?

    • katherine

      Olet jo nyt turhan iso ratsastamaan ponilla, joten ratsuksi shettistä on turha ostaa. Mutta kuten lampinajadi sanoi, jos se ei haittaa niin ´mikäs siinä sitten.
      111cm shettis on ylikorkea, eli rotunäyttelyissä se ei kelpaa, eikä sillä käsittääkseni pääse myöskään shettisyhdistyksen kilpailuihin (valjakko/ohjasajo).

      Jos oikeasti näyttelyt ja esim. ajossa tai ohjasajossa kilpaileminen kiinnostaa, kannattaa hankkia rotumääritelmän mukainen poni.
      Toki jossain ihan epävirallisisa kisoissa ja match show -näyttelyissä voi käydä.


      Shettikset on usein luonteikkaita, mutta eivät sen vaikeampia kuion muutkaan hevoset. Yleensä shettisten ongelmat johtuu siitä, että niitä ei osata käsitellä oikein (ajatellaan että poni on niin pieni ja söpö, ettei sitä viitsi komentaa tms.). Shettis on hevonen siinä missä muutkin ja sitä pitää käsitellä sen mukaisesti. Se ei ole lelu.

    • En tuosta valjakkoajosta juuri mitään tiedä, mutta kai sitä voi harrastaa muutenkin kuin shettishdistyksen kautta tai kilpailumielessä. Tai kilpailujen suhteen luulisi olevan sellaisiakin ponikisoja ja -luokkia joihin voi osallistua rotuvapaasti.

      Ja tosiaan tavallinen ajo ja poniagility ovat kumminkin vapaita harastuksia.

      En tosiaan yleensä suosi pikkuponeja, mutta kyllä niistäkin voi saada hienoja lemmikkejä jos ne saa pysymään kurissa - viitaten tällä Katherinen toteamukseen shetujen luonteesta - ja niille keksii tarpeeksi tekemistä, mitä aloittaja on tarkkaan ajatellutkin.

      • omistaja1111

        Voinks mennä shettiksillä ku oon 139cm ja 28kg joo oon ylipainonen varmaan mut ne shetut on 100 cm ja 90cm


    • aloittaja!!

      omistaja1111: just tommoset sopivat ipanat tulee kyselee oonks sopiva ja oottaa semmosii vastauksii et : joo todellakin voit mennä oot niin laiha ja pituuskin on kohdallaan yms yms.....

      • omistaja111

        EN OO ALOTTELIJA!!!!! En tienny voinks esim. mennä sil90cm nii et sillee! Ja oon ridannu 6vuotta


    • aloittaja!

      oonko väitttäny et oot alottelija ?

    • ärsytttää

      omistaja1111: Voit mennä raivoamaan tonne pikkukakkosen nettisivuille kun me jutellaan täällä nyt ihan vakavasti.

    • aloittaja!

      näin on !! shettis on ostettu. Viikko sitten.

    • Onnea! :)

    • pony1*

      Hyvä päätös :D

    • Meil on tamma 9v ja ruuna 23v. Tullessaan olivat molemmat todella itsepäisiä ja oikukkaita, testasivat meitä kunnolla. Mutta kun niille päättäväisesti näytti kuka laumassa on pomo, ovat yllättävän säyseitä otuksia. Kyllä huomaa jos ovat vähän aikaa liikuttamatta, yrittävät heti pomottaa. Säännöllinen liikunta päättäväinen kohtelu pitää pollen mielen säyseänä. Enkä minä haluaisikaan liian tottelevaisia hepoja, luonnetta on vähän oltava.

    • ei :(

      Ei kannata ostaa! Osta mielummin russ-poni. Russ-ponilla voi tehä vaikkä mitä!

    • joo :)

      osti jo :P

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2439
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2174
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      190
      2113
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1712
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1277
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      7
      1242
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      18
      1212
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1108
    Aihe