Pyhä Henki, Puolustaja

sumeri

Pyhä Henki, Puolustaja, ilmaus esiintyy Raamatussa ainoastaan kolmessa jakeessa Johanneksen evankeliumissa

Koetimme käynnistää näistä jakeista keskustelua, mutta puheenvuoroissa tuotiin esiin arvokkaita hengellisiä tosiasioita Puolustajasta. Johanneksen evankeliumin jakeisiin ei kukaan keskustelija suoraan puuttunut.

Tilanne on hyvin ymmärrettävä, sillä Jeesuksen sanat Johanneksen evankeliumissa eivät aukene ilman muuta. Hieman pohdittiin kyllä, miksi puolustaja olisi opettaja, muistuttaja ja todistaja. Mutta hankala peruna tämä kohta on.

Pääsemme kuitenkin aivan uusille avoimille purjehdusvesille, kun koetamme tutkia "tieteellisen tarkasti", mitä nämä jakeet sanovat.

Ja voila! Jeesuksen sanat asettuvatkin kohdalleen ja tulevat ymmärrettäviksi ja ovat hedelmällisiä ja rikkaita sanoja, elämän sanoja!

Koetan tässä näyttää, miten tämä tapahtuu.

28

158

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sumeri

Tässä on kertauksen vuoksi vielä ne kolme jaetta, joissa ainoastaan koko Raamatussa esiintyy ilmaus Puolustaja tarkoittaen Pyhää Henkeä. Kaikki ovat Jeesuksen sanoja Johanneksen evankeliumissa.

------------
      Joh 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

Joh 15:26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.

Joh 16:7 Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.
      ------------

Opettaja, muistuttaja, todistaja?

Merkillinen puolustusasianajaja tämä!

• sumeri

Meidän ongelmamme - jos saan yleistää tässä - on aikamme individualismi, yksilöllisyys.

Yksilön arvoa korostetaan Suomessa niin paljon, uskontoakin sanotaan yksityisasiaksi, jonka sisältöön valtiolla ei ole roolia, ja olemme itsellisiä kaikin tavoin.

Ajatuksemme rientävät näin Jeesuksen sanojen kohdalla luonnostaan heti omaan itseemme yksilönä.

Mitä minulle Puolustaja merkitsee?

Minulla on Pyhä Henki, ja tämä merkitsee minulle sitä ja tätä.

Minä, minä, minä!

Me, Myself and I

Tällä tavoin yksilönä lukiessamme omakohtaisesti Jeesuksen sanat Johanneksen evankeliumissa, emme oikein käsitä, mistä siinä on puhe.

Tulee tänka på ja luonnostamme silloin sivuutamme Raamatun tutkimisen yksityiskohdat, pähkäilyn, mitä tässä oikein on kirjotiettu, ja annamme hienon ja kirkkaan opillisen selityksen sanojen merkityksestä - kuka ja mitä on Pyhä Henki Puolustaja.

Näin emme varsinaisesti opi Raamatusta uutta, vaan toistamme sen minkä jo tiedämme.

Ei oikeastaan edes tarvitse Raamattua lukea ja tutkia, asiahan on ilman muuta selvä ja Pyhä Henki on sen minulle jo kauan sitten osoittanut!

• sumeri
        sumeri kirjoitti:

Meidän ongelmamme - jos saan yleistää tässä - on aikamme individualismi, yksilöllisyys.

Yksilön arvoa korostetaan Suomessa niin paljon, uskontoakin sanotaan yksityisasiaksi, jonka sisältöön valtiolla ei ole roolia, ja olemme itsellisiä kaikin tavoin.

Ajatuksemme rientävät näin Jeesuksen sanojen kohdalla luonnostaan heti omaan itseemme yksilönä.

Mitä minulle Puolustaja merkitsee?

Minulla on Pyhä Henki, ja tämä merkitsee minulle sitä ja tätä.

Minä, minä, minä!

Me, Myself and I

Tällä tavoin yksilönä lukiessamme omakohtaisesti Jeesuksen sanat Johanneksen evankeliumissa, emme oikein käsitä, mistä siinä on puhe.

Tulee tänka på ja luonnostamme silloin sivuutamme Raamatun tutkimisen yksityiskohdat, pähkäilyn, mitä tässä oikein on kirjotiettu, ja annamme hienon ja kirkkaan opillisen selityksen sanojen merkityksestä - kuka ja mitä on Pyhä Henki Puolustaja.

Näin emme varsinaisesti opi Raamatusta uutta, vaan toistamme sen minkä jo tiedämme.

Ei oikeastaan edes tarvitse Raamattua lukea ja tutkia, asiahan on ilman muuta selvä ja Pyhä Henki on sen minulle jo kauan sitten osoittanut!

Joh 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

Joh 15:26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.

Joh 16:7 Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.

• sumeri
        sumeri kirjoitti:

Mutta tehdääs nyt semmonen zip zap että

- tarkataan, mitä on kirjoitettu

- pudotetaan oma minä pykälää alemmas

Kenelle Jeesus tässä kohtaa puhuu?

Jeesus puhuu herkässä tilanteessa pääsiäisen lähestyessä lähimmille opetuslapsilleen - "teille"

Pyhä Henki opettaa TEILLE kaikki
        Pyhä Henki muistuttaa TEITÄ kaikesta
        Puolustaja, jonka minä lähetän TEILLE on todistava minusta
        TEILLE on hyväksi, että minä menen pois

• sumeri
        sumeri kirjoitti:

Mutta tehdääs nyt semmonen zip zap että

- tarkataan, mitä on kirjoitettu

- pudotetaan oma minä pykälää alemmas

Kenelle Jeesus tässä kohtaa puhuu?

Jeesus puhuu herkässä tilanteessa pääsiäisen lähestyessä lähimmille opetuslapsilleen - "teille"

Pyhä Henki opettaa TEILLE kaikki
        Pyhä Henki muistuttaa TEITÄ kaikesta
        Puolustaja, jonka minä lähetän TEILLE on todistava minusta
        TEILLE on hyväksi, että minä menen pois

Ja bingo!

Opetuslapset oli se ydin joukko, apostolit, jonka perustalle Matteuksen evankeliumin sanoin Jeesus rakentaa seurakunnan.

Seuroissa, jumalanpalveluksessa, raamattupiirissä, täälläkin suomi24 areenalla, ME olemme yhdessä.

Pyhä Henki opettaa kaikki seurakunnassa
        Pyhä Henki muistuttaa Jeesuksen sanoista seurakunnassa
        Pyhä Henki todistaa Jeesuksesta seurakunnassa
        Pyhä Henki tulee seurakuntaan

• sumeri
        sumeri kirjoitti:

Ja bingo!

Opetuslapset oli se ydin joukko, apostolit, jonka perustalle Matteuksen evankeliumin sanoin Jeesus rakentaa seurakunnan.

Seuroissa, jumalanpalveluksessa, raamattupiirissä, täälläkin suomi24 areenalla, ME olemme yhdessä.

Pyhä Henki opettaa kaikki seurakunnassa
        Pyhä Henki muistuttaa Jeesuksen sanoista seurakunnassa
        Pyhä Henki todistaa Jeesuksesta seurakunnassa
        Pyhä Henki tulee seurakuntaan

EIkö olekin totta, että TEILLE Jeesuksen sanoissa avaa nämä Johanneksen evankeliumin jakeet aivan toisella tasolla kuin jos luemme ne "minulle" "minä, minä, minä" tyyliin?

On valtava ilo nähdä, miten riemulla esikoiset kirmaavat seuroihin. Koska Pyhä Henki siellä opettaa Sanan saarnan, virsien ja rukousten kautta.

Seurakunnan kokouksessa Pyhä Henki muistuttaa ja tekee eläväksi ja soveltaa tähän hetkeen Jumalan Sanaa - hengetön saarna on kuivaa kuultavaa!

Seurakunnassa nousee todistajia, jotka Pyhässä Hengessä eivät lässytä itsestään, vaan todistavat Jeesuksesta!

Ja siellä, seuroissa, helluntailaisten rukouskokouksessa, ortodoksien palaverissa, katolisten katon alle kokoontumisessa, missä ikinä Jumalan Henki niin tahtoo, Pyhä Henki tulee ja siitä on oksat poissa!

• sumeri
        sumeri kirjoitti:

EIkö olekin totta, että TEILLE Jeesuksen sanoissa avaa nämä Johanneksen evankeliumin jakeet aivan toisella tasolla kuin jos luemme ne "minulle" "minä, minä, minä" tyyliin?

On valtava ilo nähdä, miten riemulla esikoiset kirmaavat seuroihin. Koska Pyhä Henki siellä opettaa Sanan saarnan, virsien ja rukousten kautta.

Seurakunnan kokouksessa Pyhä Henki muistuttaa ja tekee eläväksi ja soveltaa tähän hetkeen Jumalan Sanaa - hengetön saarna on kuivaa kuultavaa!

Seurakunnassa nousee todistajia, jotka Pyhässä Hengessä eivät lässytä itsestään, vaan todistavat Jeesuksesta!

Ja siellä, seuroissa, helluntailaisten rukouskokouksessa, ortodoksien palaverissa, katolisten katon alle kokoontumisessa, missä ikinä Jumalan Henki niin tahtoo, Pyhä Henki tulee ja siitä on oksat poissa!

• Samassa luvussa 14 myös jae 16 puhuu Puolustajasta, jatkaen jakeessa 17 Totuuden Hengestä

16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
        17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.

On siis kysymys "teissä", eli kaikissa jotka ovat uudestisyntyneet Pyhästä Hengestä!

• sumeri.
        saara-.- kirjoitti:

Samassa luvussa 14 myös jae 16 puhuu Puolustajasta, jatkaen jakeessa 17 Totuuden Hengestä

16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
        17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.

On siis kysymys "teissä", eli kaikissa jotka ovat uudestisyntyneet Pyhästä Hengestä!

Kiitos Saara, tämä tärkeä jae ja muitakin jäi minulta huomaamatta teknisen virheeni takia. Oppia ikä kaikki.

Antamasi tulkinta on kuitenkin mielestäni virheellinen Johanneksen evankeliumin valossa.

Avaan tästä oman palstan.

• appanen kalle
        saara-.- kirjoitti:

Samassa luvussa 14 myös jae 16 puhuu Puolustajasta, jatkaen jakeessa 17 Totuuden Hengestä

Mitenkäs tämä saaran selitys sopii siihen, että toisen selityksensä mukaan opetuslapset eivät olleet vielä uudestisyntyneitä tuossa vaiheessa?

• sumeri.
        appanen kalle kirjoitti:

Mitenkäs tämä saaran selitys sopii siihen, että toisen selityksensä mukaan opetuslapset eivät olleet vielä uudestisyntyneitä tuossa vaiheessa?

tämä Kallen kysymys on yksi, tosin johtaa miettimään yhden kirjoittajan ajatuksia, ihmisiä olemma kaikki.

parempi on siksi kysyä, onko Saaran selitys Johanneksen evankeliumin mukainen

ja silloin räjähtää silmille taas tuo "mitä on uudestisyntyminen Johanneksen evankeliumissa"

mitä tapahtui suljettujen ovien takana?

tästä on paljon esikoislestadiolaista erityisopetusta, aihe on hyvin tärkeä tässä kristillisyydessä

mutta ei Jällivaarassakaan välttämättä raamatulliseseti ymmärretty!

• teu.

"sumeri" , Kertaukaen vuoksi Joh. 14:26. Mutta Puolustaja ,Pyhä Henki ,
        jonka ISÄ on lähettävä Minun Nimessäni , HJän Opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta , minkä Minä olen teille sanonut .

ks. Mat. 10:19,20.; Luuk. 24:48: Joh, 12:16., 16:13.;1 Joh 2:20, 27 . (viitteet)

Sel. 14:26. .Puolustaja ,Pyhä Henki , ja ja Hänen työnsä. ks. Joh. 16:7-15. ;Ilm. 1:4.

jatkan,

• appanen kalle kirjoitti:

appanen kalle: Yksikään ihminen ei ollut saanut Pyhää Henkeä, eli syntynyt uudesti ylhäältä tuossa vaiheessa. Jeesus puhui omilleen toisesta Puolustajasta, Totuuden Hengestä, eli Pyhästä Hengestä jonka Hän lähettäisi omilleen, ylösnousemuksensa jälkeen.

Opetuslasten päälle Jeesus puhalsi Pyhän Hengen ennen Helluntaita ja sanoen: "Ottakaa Pyhä Henki, joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksiannetut ja joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt myöskin taivaassa."
        (omin sanoin muistellen)

Tässä tapahtumassa opetuslapset saivat Pyhän Hengen, eli uudestisyntyivät ylhäältä.

Helluntaina, kun Pyhä Henki vuodatettiin "kaiken lihan päälle" opetuslapset ensin, sitten kuulijat täyttyivät Pyhällä Hengellä.

Opetuslapset olivat ennen Pyhän Hengen saamista niin pelastettuja kuin silloin kukaan pystyi olemaan, mutta uudestisyntyivät Pyhästä Hengestä silloin kun saivat Pyhän Hengen sinetin Jeesuksen puhaltaessa heidän päälleen.

Ilman uudestisyntymistä, jolloin ihmisen henki syntyy uudesti ylhäältä, Pyhästä Hengestä, ei kukaan ole tänä päivänä Jumalan lapsi.

sumeri ei näitä asioita ymmärrä. sumeri halusi pitää Pyhän Hengen vain kirkolla, mutta se ei pidä raamatun mukaan paikkaansa. Sen sijaan Jeesuksen ruumis muodostaa seurakunnan, joka koostuu yksilöihmisistä, johon liitetään uudestisyntymisen kautta.

• saara-.- kirjoitti:

appanen kalle: Yksikään ihminen ei ollut saanut Pyhää Henkeä, eli syntynyt uudesti ylhäältä tuossa vaiheessa. Jeesus puhui omilleen toisesta Puolustajasta, Totuuden Hengestä, eli Pyhästä Hengestä jonka Hän lähettäisi omilleen, ylösnousemuksensa jälkeen.

Opetuslasten päälle Jeesus puhalsi Pyhän Hengen ennen Helluntaita ja sanoen: "Ottakaa Pyhä Henki, joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksiannetut ja joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt myöskin taivaassa."
        (omin sanoin muistellen)

Tässä tapahtumassa opetuslapset saivat Pyhän Hengen, eli uudestisyntyivät ylhäältä.

Helluntaina, kun Pyhä Henki vuodatettiin "kaiken lihan päälle" opetuslapset ensin, sitten kuulijat täyttyivät Pyhällä Hengellä.

Opetuslapset olivat ennen Pyhän Hengen saamista niin pelastettuja kuin silloin kukaan pystyi olemaan, mutta uudestisyntyivät Pyhästä Hengestä silloin kun saivat Pyhän Hengen sinetin Jeesuksen puhaltaessa heidän päälleen.

Ilman uudestisyntymistä, jolloin ihmisen henki syntyy uudesti ylhäältä, Pyhästä Hengestä, ei kukaan ole tänä päivänä Jumalan lapsi.

sumeri ei näitä asioita ymmärrä. sumeri halusi pitää Pyhän Hengen vain kirkolla, mutta se ei pidä raamatun mukaan paikkaansa. Sen sijaan Jeesuksen ruumis muodostaa seurakunnan, joka koostuu yksilöihmisistä, johon liitetään uudestisyntymisen kautta.

Lisään tarkennukseksi, että tottakai opetuslapset olisivat pelastuneet, jos olisivat kuolleet ennen Pyhän Hengen saamista, sillä olivathan he silloin jo vanhan liiton uskovia.

• Saara, ei kirj.
        sumeri. kirjoitti:

tämä Kallen kysymys on yksi, tosin johtaa miettimään yhden kirjoittajan ajatuksia, ihmisiä olemma kaikki.

parempi on siksi kysyä, onko Saaran selitys Johanneksen evankeliumin mukainen

ja silloin räjähtää silmille taas tuo "mitä on uudestisyntyminen Johanneksen evankeliumissa"

mitä tapahtui suljettujen ovien takana?

tästä on paljon esikoislestadiolaista erityisopetusta, aihe on hyvin tärkeä tässä kristillisyydessä

mutta ei Jällivaarassakaan välttämättä raamatulliseseti ymmärretty!

Uusestisyntyminen on sama asia joka paikassa missä raamattu sen mainitseee. sumeri yritti omalla luonnollisella ymmärryksellään olla viisaampi kuin uudestisyntyneet. Ei pahalla, mutta mitään hengellistä ymmärrystä ei sumerilla ollut.

• Eteläinen
        saara-.- kirjoitti:

(omin sanoin muistellen)

Mikähän tarve saara sinulla on edelleenkin noita sumerin kirjoituksia vääristellä?

Paksu peite silmilläsi näyttää todellakin olevan.

Voisi kuvitella, että kristityllä ihmisellä olisi jotain kunnioitusta toista ihmistä kohtaan, joka selvästikin tarkasti seuraa Pyhän Hengen ohjausta, ja jolle Raamattu on niin arvokas kirja, ettei sitä tavallasi ala vääristelemään omien mielipiteidensä mukaan, vaan kuunteli, mitä sanassaan Herra meille puhuu..

Voit lukea palstan "Harhaoppista karta", jossa hyvin kuvattiin sitä, miten kaltaisiisi tulee suhtautua. Ellet sitten jo poistattanut kyseistä palstaa.

Pahan puistattava kosketus välittyy kirjoituksistasi. (sen verran asiaa, että helposti eksyy mukaan, jos ei sanaa tunne, vaan mieluummin kuuntelee omia järjen selityksiä).

• Eteläinen
        Eteläinen kirjoitti:

Mikähän tarve saara sinulla on edelleenkin noita sumerin kirjoituksia vääristellä?

Voisi kuvitella, että kristityllä ihmisellä olisi jotain kunnioitusta toista ihmistä kohtaan, joka selvästikin tarkasti seuraa Pyhän Hengen ohjausta, ja jolle Raamattu on niin arvokas kirja, ettei sitä tavallasi ala vääristelemään omien mielipiteidensä mukaan, vaan kuunteli, mitä sanassaan Herra meille puhuu..

Voit lukea palstan "Harhaoppista karta", jossa hyvin kuvattiin sitä, miten kaltaisiisi tulee suhtautua. Ellet sitten jo poistattanut kyseistä palstaa.

Pahan puistattava kosketus välittyy kirjoituksistasi. (sen verran asiaa, että helposti eksyy mukaan, jos ei sanaa tunne, vaan mieluummin kuuntelee omia järjen selityksiä).

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11473378#comment-0

• Teu.
        teu. kirjoitti:

"sumeri" , Kertaukaen vuoksi Joh. 14:26. Mutta Puolustaja ,Pyhä Henki ,
        jonka ISÄ on lähettävä Minun Nimessäni , HJän Opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta , minkä Minä olen teille sanonut .

ks. Mat. 10:19,20.; Luuk. 24:48: Joh, 12:16., 16:13.;1 Joh 2:20, 27 . (viitteet)

Sel. 14:26. .Puolustaja ,Pyhä Henki , ja ja Hänen työnsä. ks. Joh. 16:7-15. ;Ilm. 1:4.

jatkan,

"jatkan "

Joh. 15: 26-27. LUE RAAMATUSTASI.

Sel. . 26-27. Pyhän Hengen tulo , ja työ. ks. Joh. 16 :7-17. . Pyhän Hengen
        osallisuus johtaa Jeesuksen ja Jumalan sanan totuudesta todistamiseen ja
        antaa voiman siihen . Ks. Apt. 1:8. Tästä on pitkä selitus , se alkaa Jeesus puhui Pyh'än Hengen lahjan antamisesta toisaalta Pyhällä Hemgellä KASTAMINEN
        ja toisaalta Hengen tulemisena heihin . Hän oli aiemmin ,Hänen oli puhunut
        TULEMISESTA HEIDÄN TYKÖNSÄ JAPYHÄN HENGEN LÄHETTÄMISESTÄ HEIDÄN TYKÖNSÄ JA HENGEN LÄHETTÄMISESTÄ HEILLE.
        SEKÄ HENGESSÄ SYNTYMISENÄ
        MYÖS KASTAMISENA , HENGEN LUOMISENA .
        PYHÄN HENKEN VUODATTAMISENA JA HENGEN JUOMISENA
        JA HENGEN SAAMISENA ,,JA HENGEN OSALLISEKSI TULEMISENA

JEESUKSEN SANAT NÄISSÄ KOHDISSA OSOITTIVAT , ETTÄ JEESUKSEN TODISTAJANA TOIMIMISEEN SEKÄ PARANNUKSEEN JA SYNTIEN ANTEEK-
        SIANTAMUKSEEN /lAIN JA EVANKELIUMIN OIKEANA JA VAIKUTTAVANA
        JULISTAMISEEN TARVITÄÄN PYHÄÄN HENGEEN OSALLISUUS .

APOSTOLIEN KYSYMYS ; TÄLLÄKÖ AJALLA SINÄ JÄLLEEN ,
        RAKENNAT ISRAELIN VALTA KUNNAN ?

OSOITTAA ETTÄ HEILLÄ EI VIELÄ SILLÄ HETKELLÄ OLLUT OIKEAA
        EVANKELIUMIN EIKÄ VIELÄ OLLUT TIETOA TARKALLEEN PYHÄN HENGEN VAIKUTUKSISTA . JEESUKSEN VASTAUS VIITTASI SIIHEN , ETTÄ
        VALTAKUNTA OLI TULEVA PYHÄN HENGEN VUODATUKSEN KAUTTA ,
        SEKÄ LEVIÄVÄ PYHÄN HENGEN VOIMASSA ,VÄLITYKSELLÄ ..

• teu.
        Teu. kirjoitti:

"jatkan "

Joh. 15: 26-27. LUE RAAMATUSTASI.

Sel. . 26-27. Pyhän Hengen tulo , ja työ. ks. Joh. 16 :7-17. . Pyhän Hengen
        osallisuus johtaa Jeesuksen ja Jumalan sanan totuudesta todistamiseen ja
        antaa voiman siihen . Ks. Apt. 1:8. Tästä on pitkä selitus , se alkaa Jeesus puhui Pyh'än Hengen lahjan antamisesta toisaalta Pyhällä Hemgellä KASTAMINEN
        ja toisaalta Hengen tulemisena heihin . Hän oli aiemmin ,Hänen oli puhunut
        TULEMISESTA HEIDÄN TYKÖNSÄ JAPYHÄN HENGEN LÄHETTÄMISESTÄ HEIDÄN TYKÖNSÄ JA HENGEN LÄHETTÄMISESTÄ HEILLE.
        SEKÄ HENGESSÄ SYNTYMISENÄ
        MYÖS KASTAMISENA , HENGEN LUOMISENA .
        PYHÄN HENKEN VUODATTAMISENA JA HENGEN JUOMISENA
        JA HENGEN SAAMISENA ,,JA HENGEN OSALLISEKSI TULEMISENA

JEESUKSEN SANAT NÄISSÄ KOHDISSA OSOITTIVAT , ETTÄ JEESUKSEN TODISTAJANA TOIMIMISEEN SEKÄ PARANNUKSEEN JA SYNTIEN ANTEEK-
        SIANTAMUKSEEN /lAIN JA EVANKELIUMIN OIKEANA JA VAIKUTTAVANA
        JULISTAMISEEN TARVITÄÄN PYHÄÄN HENGEEN OSALLISUUS .

APOSTOLIEN KYSYMYS ; TÄLLÄKÖ AJALLA SINÄ JÄLLEEN ,
        RAKENNAT ISRAELIN VALTA KUNNAN ?

OSOITTAA ETTÄ HEILLÄ EI VIELÄ SILLÄ HETKELLÄ OLLUT OIKEAA
        EVANKELIUMIN EIKÄ VIELÄ OLLUT TIETOA TARKALLEEN PYHÄN HENGEN VAIKUTUKSISTA . JEESUKSEN VASTAUS VIITTASI SIIHEN , ETTÄ
        VALTAKUNTA OLI TULEVA PYHÄN HENGEN VUODATUKSEN KAUTTA ,
        SEKÄ LEVIÄVÄ PYHÄN HENGEN VOIMASSA ,VÄLITYKSELLÄ ..

Kolmas , jae tai montya muuta asian eteen ,.

Joh. 16: 7-15 Lue Raamatustasi ,teksti , ja samalla 14:16-18. ja 15:26-27.
        SEL:
        Pyhästä Hengestä käytetään näissä kohdissa kreikkalaista sanaa PARAKLETOS
        joka sanallisesti merkitsee avuksi (sivulle tukemaan ) kutsuttua . Sana on
        käännetty "Lohuttajaksi " ,"Auttajaksi ","Puolustajaksi ". Jeesus sanoo Häntä
        "TOISEKSIPUOPLUSTAJAKSI ", JOKA ON hÖÄNEN oPETUSLASTENSA TYKÖNÄ
        Koska Hän on itse ENSIMMÄINEN PUOLUSTAJA ISÄN TYKÖNÄ ,HENKI ON
        KIELIOPILLISESTI NETRINEN . Mutta Parakletos on maskuliinen , ja Pyhää Hengeä tarkoittava pronomiini AKEINOS HÄN , TUO ON ,NÄISSÄ KOHDISA samoin maskuliinen , Pyh'ä Henki on PERSOONA eikä persoonaton voima
        . Jeesus sanoo näissä kohdissa Hänestä viisi asiaa..

siitä joskus lisää

• nolla+nollaon0
        Eteläinen kirjoitti:

Sinulla ei ole mitään tietoa koko asiasta !

Tiesitkö edes sitä, tuskin ! Siis jos ei näe Saaran kirkasta ja selvää evankeliumia, ei ol esisällä pelastuksessa.

piste

• Eteläinen
        nolla+nollaon0 kirjoitti:

Sinulla ei ole mitään tietoa koko asiasta !

Tiesitkö edes sitä, tuskin ! Siis jos ei näe Saaran kirkasta ja selvää evankeliumia, ei ol esisällä pelastuksessa.

piste

Niinpä... juuri tästä on tässä kyse... jos ei näe "saaran kirkas evankeliumi" "ei ole sisällä pelastuksessa"

Juuri tällä tavoin järki koettaa karsinoida Jumalan ja Pyhän Hengen työtä. Hyvä kuvaus tästä hengestä on tuossa linkissä yllä. Kannattaa varoa jokaista, joka koettaa uskoa riistää sydämeltä ja niitä, jotka "tietävät" pelastettujen ja pelastamattomien rajan.

Se on yksi parhaista tunnisteista ja taitaa sisältyä kaikkiin harhoihin tuo kuvitelma omista kyvyistä nähdä, kuka on pelastettu ja kuka ei.

Kiitos sinulle nolla nolla nolla, kun vielä kirkastit asiaa selvemmäksi.

• teu.
        teu. kirjoitti:

Kolmas , jae tai montya muuta asian eteen ,.

Joh. 16: 7-15 Lue Raamatustasi ,teksti , ja samalla 14:16-18. ja 15:26-27.
        SEL:
        Pyhästä Hengestä käytetään näissä kohdissa kreikkalaista sanaa PARAKLETOS
        joka sanallisesti merkitsee avuksi (sivulle tukemaan ) kutsuttua . Sana on
        käännetty "Lohuttajaksi " ,"Auttajaksi ","Puolustajaksi ". Jeesus sanoo Häntä
        "TOISEKSIPUOPLUSTAJAKSI ", JOKA ON hÖÄNEN oPETUSLASTENSA TYKÖNÄ
        Koska Hän on itse ENSIMMÄINEN PUOLUSTAJA ISÄN TYKÖNÄ ,HENKI ON
        KIELIOPILLISESTI NETRINEN . Mutta Parakletos on maskuliinen , ja Pyhää Hengeä tarkoittava pronomiini AKEINOS HÄN , TUO ON ,NÄISSÄ KOHDISA samoin maskuliinen , Pyh'ä Henki on PERSOONA eikä persoonaton voima
        . Jeesus sanoo näissä kohdissa Hänestä viisi asiaa..

siitä joskus lisää

"Jatkan "

1. Jeesus /Jumala oli lähettävä opetuslapsiin Pyhän Henken Jeesuksen mentyä
        ... Taivaaseenastumisessa kirkkauteen Isän Jumalan oikealle puolelle , ei ennen
        ...sitä . Joh. 16:7.;7:39 .vert. Joh. 20:21-23.

jatkan .

• teu.
        teu. kirjoitti:

"Jatkan "

1. Jeesus /Jumala oli lähettävä opetuslapsiin Pyhän Henken Jeesuksen mentyä
        ... Taivaaseenastumisessa kirkkauteen Isän Jumalan oikealle puolelle , ei ennen
        ...sitä . Joh. 16:7.;7:39 .vert. Joh. 20:21-23.

jatkan .

jatkan

2. Pyhä Henki näyttää ihmisille , Lain avulla synnin , vaikuttaen synnintunnon omantunnon herätyksessä , (Room. 3:20 : 7:7) . Hänen näyttämänsä perussynti , kaikkien muiten syntien lähde , on EPÄUSKO , se ,etteivät ihmiset Usko Jeesukseen
        Joh:16:9. .Joh 3:36 .. Hän näyttää ja "kirkastaa ",että vanhurskauttaminen (syyllisyydetä vapauttaminen ja Jumalan lapsen asemaan ottaminen ) tapahtuu Jeesuksen poismenemisen , so. Hänen ristinkuolemisensa ylösnousemisen ja
        ISÄN oikealle puolelle kaikkivaltaan menemisensä perusteella ... Ja Hän näyttää ,
        että Maailman ruhtinas , pergele , on tuomittu :"Kristus on rikkipolkeva käärmeen
        pään","1 Moos 3:15. ja riistänyt häneltä aseet , synnin ja lain ks. 1Kor. 15:55-57.
        Kol. 2:15. , niin ettei hän voi syyttää ja vahinkottaa Jeesuksen turvissa olevia.
        Ks. Ilm. 12:7-11. ; Ilm. 17 :14. ;2Kor. 2:14.

3. Jeesus oli Pyhässä Hengessä tuleva seurakuntaansa , ollen siinä läsnä sen päänä , armonvaltakuntansa Kuningaana .(Mat. 18:20 ,;28:20. Joh. 14:18,23. ;
        Ef. 1:22-23.

jatkan.

• teu.
        teu. kirjoitti:

jatkan

2. Pyhä Henki näyttää ihmisille , Lain avulla synnin , vaikuttaen synnintunnon omantunnon herätyksessä , (Room. 3:20 : 7:7) . Hänen näyttämänsä perussynti , kaikkien muiten syntien lähde , on EPÄUSKO , se ,etteivät ihmiset Usko Jeesukseen
        Joh:16:9. .Joh 3:36 .. Hän näyttää ja "kirkastaa ",että vanhurskauttaminen (syyllisyydetä vapauttaminen ja Jumalan lapsen asemaan ottaminen ) tapahtuu Jeesuksen poismenemisen , so. Hänen ristinkuolemisensa ylösnousemisen ja
        ISÄN oikealle puolelle kaikkivaltaan menemisensä perusteella ... Ja Hän näyttää ,
        että Maailman ruhtinas , pergele , on tuomittu :"Kristus on rikkipolkeva käärmeen
        pään","1 Moos 3:15. ja riistänyt häneltä aseet , synnin ja lain ks. 1Kor. 15:55-57.
        Kol. 2:15. , niin ettei hän voi syyttää ja vahinkottaa Jeesuksen turvissa olevia.
        Ks. Ilm. 12:7-11. ; Ilm. 17 :14. ;2Kor. 2:14.

3. Jeesus oli Pyhässä Hengessä tuleva seurakuntaansa , ollen siinä läsnä sen päänä , armonvaltakuntansa Kuningaana .(Mat. 18:20 ,;28:20. Joh. 14:18,23. ;
        Ef. 1:22-23.

jatkan.

"jatkan"

4. Pyhä Henki Todistaa Jeesuksesta ja Krkastraa Häntä sanan kautta , tehden sen sydämissä vaikuttavaksi , Hän antaa uskoville voiman todistamaan Jeesuksesta
        sekä Hänessä tulleesta Armosta ja totuudesta ( Joh.15:26-27.; Luuk. 24:49 ,;
        Apt. 1:8. ).

5. Henki oli ilmoittava apostoleille ja heidän kauttaan Seurakunnalle asioita , Joista Jeesus ei voinut heille vielä puhua, Koska he ei vielä olleet valmiita niitä käsittämään
        Erityisesti Hän oli ilmoittava tulevia , so. lopunajan asioita , sekä johtava heidät
        kaikkeen totuuteen . Pyhä Henki on apostolien kautta antanut Seurakunnalle
        "kertakaikkisesti " (Juud. 3. ) ja riittävästi kaiken , mitä se Uuden liiton kautena ennen Kristuksen toista tulemista tarvitsee. .Ks. Ef. 3:5. ;1Tim. 2:4-7. Gal. 1:9.

• saara, ei kirj.
        teu. kirjoitti:

"jatkan"

4. Pyhä Henki Todistaa Jeesuksesta ja Krkastraa Häntä sanan kautta , tehden sen sydämissä vaikuttavaksi , Hän antaa uskoville voiman todistamaan Jeesuksesta
        sekä Hänessä tulleesta Armosta ja totuudesta ( Joh.15:26-27.; Luuk. 24:49 ,;
        Apt. 1:8. ).

5. Henki oli ilmoittava apostoleille ja heidän kauttaan Seurakunnalle asioita , Joista Jeesus ei voinut heille vielä puhua, Koska he ei vielä olleet valmiita niitä käsittämään
        Erityisesti Hän oli ilmoittava tulevia , so. lopunajan asioita , sekä johtava heidät
        kaikkeen totuuteen . Pyhä Henki on apostolien kautta antanut Seurakunnalle
        "kertakaikkisesti " (Juud. 3. ) ja riittävästi kaiken , mitä se Uuden liiton kautena ennen Kristuksen toista tulemista tarvitsee. .Ks. Ef. 3:5. ;1Tim. 2:4-7. Gal. 1:9.

AAMEN teu! Olipa mahtavaa tekstiä monen viestin verran. Juuri noin se menee.

Todennäköisesti rudiini tuossa sumeria puolustaa, mutta valitettavasti ei hänkään asiaa ymmärrä.

teu, yksi asia joka pisti silmään, josta meillä on hiukan eri käsitys, sinulla ja minulla.

Perustelen oman kantani.

Eli sinä ajattelet että opetuslapset saivat Pyhän Hengen helluntaina, kun Pyhä Henki vuodatettiin "kaiken lihan päälle" ja että ennen Jeesuksen taivaaseen astumista ei kukaan saanut Pyhää Henkeä.

Minä taas sanon että silloin kun Jeesus oli noussut kuolleista ja ilmestyi ennen helluntaita opetuslapsilleen lukittujen ovien takana, Jeesus puhalsi heidän päälleen ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki". Silloin opetuslapset eivät täyttyneet Pyhällä Hengellä vaan saivat silti asuvaisen Pyhän Hengen, eli Pyhän Hengen sinetin.

Miksi tämä oli mahdollista, johtui siitä, että Jeesus näyttäytyi VAIN omilleen kuolemansa ja kuolleista nousemisensa jälkeen. Vain Jeesuksen omille oli tuossa vaiheessa mahdollista antaa Pyhä Henki. Sen mahdollisti Jeesuksen kuolleista nouseminen.

Varsinaista Pyhän Hengen vuodatusta sen sijaan ei voinut tulla muille, kuin vasta helluntaina, sillä se edellytti ensin opetuslasten saarnaa juutalaisille, että Jeesus on Messias, ja on noussut kuolleista. Ketkä uskoivat Pietarin saarnan täyttyivät Pyhällä Hengellä.

• sumeri

Virsi 194
      1.
      Jumala on läsnä,
      häntä rukoilkaamme,
      pyhyydessä palvokaamme.
      Hän on keskellämme,
      sydän vaientukoon,
      kaikki meissä kumartukoon.
      Ihminen, Kristuksen
      katseen alle vaivu,
      pyhän eteen taivu.

2.
      Jumala on läsnä.
      Kerubitkin vaipuu,
      kasvoillensa maahan taipuu.
      Pyhä, pyhä, pyhä!
      kaikuu korkealta,
      Jumalan on kaikki valta!
      Uhrimme myöskin me
      köyhät saamme antaa,
      kiitoksemme kantaa.

3.
      Kuningas ja Herra,
      kuinka kiittää voisin
      armostasi niin kuin soisin!
      Kaiken tahdon antaa,
      olla omanasi,
      lähestyä istuintasi.
      Henkeni, ruumiini
      olkoon vallassasi,
      palvelijanasi.

4.
      Armon meri aava,
      kehto elämämme,
      ilma, jota hengitämme,
      ihme olet itse,
      armahtava Luoja,
      kaiken pelastus ja suoja.
      Sinusta, Jumala,
      turvakätköstäni,
      löydän elämäni.

5.
      Kaiken läpi loistat.
      Herra, valollasi
      kosketa nyt kasvojani.
      Kukka seisoo hiljaa,
      lehdet liikahtavat,
      auringossa aukeavat.
      Hoida näin sinuun päin,
      totuudellisuuteen,
      yksinkertaisuuteen.

6.
      Sydämeni avaa,
      ota majaksesi,
      temppeliksi Hengellesi,
      että Isän kasvot,
      Kristus, kirkastaisit,
      minussakin muodon saisit.
      Kaikessa katsella
      anna hyvyyttäsi,
      elää edessäsi.

Gerhard Tersteegen 1729.
      Säk. 1–3 ja 6 suom. Lauri Pohjanpää 1923. Virsikirjaan 1938.
      Säk. 4 ja 5 suom. Anna-Maija Raittila, virsikirjaan 1986.

• Mihinkäs se vastaus sumerilta jäi taas??? Tällaista se oli kaiken aikaa. Mitään ymmärrystä ei ollut itsellään uudestisyntymisestä. Pääasia oli vain hurskauden kaapuun pukeutuneena mustamaalata niitä, jotka sen ymmärsivät.

• Puolustaja, Pyhä Henki pitää meidät tiellä. Hän puolustaa meitä lihan hyökkäyksiä vastaan kiusauksessa ja puolustaa meitä veljien syyttäjää vastaan.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      315
      1594
    2. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      236
      1551
    3. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1529
    4. Kimmo Kiljunen

"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      244
      1112
    5. Herätät kyllä

Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      973
    6. Mitä haluaisit sanoa

kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      58
      944
    7. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      60
      725
    8. Kauan aiot vielä vastustella minua?

Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      716
    9. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      25
      669
    10. Nyt on aika

Nousta sängystä keittämään kahvit. ☕ Hyyvää huomenta. Hyyvää huomenta. 🎄❤️😊💫⚜️🐺
      Ikävä
      118
      644
    Aihe