Reumaa on, ei nivelturvotusta, ei diagnoosia?

Mrs Me

Onko kellään ollut vastaavaa? Nivelkipuja puolisen vuotta (päkiät, polvet, olkapäät, sormet, ranteet). Reumakokeet otettiin, rf yli 100 ja sitrulliinipeptidit yli 340. CRP ei koholla, ei siis tulehdusta? Pääsin reumalääkärin vastaanotolle mutta koska nivelissä ei käsin tunnustellen löytynyt turvotusta ei reumadiagnoosia voinut saada vaikkakin lääkäri useaan otteeseen totesi että reumaa tämä on. Sain kortisonilääkkeet oxiklorinin, kivut ovatkin huomattavasti vähentyneet. Mietityttää että voinko "päästä pälkähästä" näin vähällä kun lääkitys on aloitettu ajoissa eli ettei tilanne muutu pahemmaksi? Ja onko edes reumaa kun sitä turvotusta ei löytynyt?

3

2652

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmetys 1

Kyllä sulla täytyy jtain reumaattista olla kun arvot koholla.Reumaakin on erilaista ja eri ihmisillä se näkyy ja tuntuu varmasti erilailla.Tuskin 2 samanlaista reumaatikkoa on vaan kaikilla on erityyppisä oireita.Mun työkaverilla sama tilanne ja lääkäri piti fibrona..sai kylläkin lääkitystä,,että..tiedä sitten.Minulla myös päkiät,kyynerpäät,ja polvet ja lonkatkin kipuilee mutat reumafaktori ei koholla vain crp hieman.Seurataan vaan ja tulehduskipulääkkeitä suositteli.

• 10-5

Kuten huomaatte, niin reuma ei ole helppo niagnosoida....

• Jokueräs

Minulla on ollut "reuma" vuodesta 2009. Vielä ei ole kertaakaan reumalääkäri löytänyt turvotusta. Joskus on jotain epämääräistä ollut, kun yleislääkäri on kortisonia pistänyt, mutta sellaista silloin selkeää turvotusta ei ole yksikään lääkäri nähnyt. Minä olen nähnyt yhdessä sorminivelessä, mutta sitä en päässyt näyttämään lääkärille vaan sain puhelimitse kortisonireseptin. Kerran on röntgenlääkäri käsien kuvia lausuessaan todennut lievää synoviittia, mutta nekin olivat kadonneet, kun reumalääkäriaika koitti.

Verestä ei löydy mitään reumatekijöitä. Tulehdusarvot (CRP ja leukkarit) ovat ainoat veriarvot, jotka viittaavat reumaan. Näillä perustein ei ole reumadiagnoosia suoraan voitu asettaa. Ainoa, mitä taudista voidaan sanoa varmaksi on, että se aiheuttaa nivelkipuja, joihin kortisonipistokset auttavat ja että se ei parane ajan kanssa.

Diagnoosin epämääräisyydestä huolimatta minä olen saanut pääasiassa asianmukaista hoitoa. Reko-lääkitys kasattiin melko hitaasti, mutta kun sen teho ei ollut riittävä, siirryttiin biologisiin lääkkeisiin. Minun onneni on, että tauti ei tuhoa niveliä kovin ärhäkästi. Ei ole ollut helppo tie, mutta nyt ollaan voiton puolella. Enää en edes tarkempaa diagnoosia kaipaa.16

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      590
      2021
    2. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      98
      999
    3. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      957
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      826
    5. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      4
      817
    6. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      749
    7. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      70
      747
    8. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      715
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      74
      678
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      553
    Aihe