Reumaa on, ei nivelturvotusta, ei diagnoosia?

Mrs Me

Onko kellään ollut vastaavaa? Nivelkipuja puolisen vuotta (päkiät, polvet, olkapäät, sormet, ranteet). Reumakokeet otettiin, rf yli 100 ja sitrulliinipeptidit yli 340. CRP ei koholla, ei siis tulehdusta? Pääsin reumalääkärin vastaanotolle mutta koska nivelissä ei käsin tunnustellen löytynyt turvotusta ei reumadiagnoosia voinut saada vaikkakin lääkäri useaan otteeseen totesi että reumaa tämä on. Sain kortisonilääkkeet oxiklorinin, kivut ovatkin huomattavasti vähentyneet. Mietityttää että voinko "päästä pälkähästä" näin vähällä kun lääkitys on aloitettu ajoissa eli ettei tilanne muutu pahemmaksi? Ja onko edes reumaa kun sitä turvotusta ei löytynyt?

3

1881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmetys 1

      Kyllä sulla täytyy jtain reumaattista olla kun arvot koholla.Reumaakin on erilaista ja eri ihmisillä se näkyy ja tuntuu varmasti erilailla.Tuskin 2 samanlaista reumaatikkoa on vaan kaikilla on erityyppisä oireita.Mun työkaverilla sama tilanne ja lääkäri piti fibrona..sai kylläkin lääkitystä,,että..tiedä sitten.Minulla myös päkiät,kyynerpäät,ja polvet ja lonkatkin kipuilee mutat reumafaktori ei koholla vain crp hieman.Seurataan vaan ja tulehduskipulääkkeitä suositteli.

    • 10-5

      Kuten huomaatte, niin reuma ei ole helppo niagnosoida....

      • Jokueräs

        Minulla on ollut "reuma" vuodesta 2009. Vielä ei ole kertaakaan reumalääkäri löytänyt turvotusta. Joskus on jotain epämääräistä ollut, kun yleislääkäri on kortisonia pistänyt, mutta sellaista silloin selkeää turvotusta ei ole yksikään lääkäri nähnyt. Minä olen nähnyt yhdessä sorminivelessä, mutta sitä en päässyt näyttämään lääkärille vaan sain puhelimitse kortisonireseptin. Kerran on röntgenlääkäri käsien kuvia lausuessaan todennut lievää synoviittia, mutta nekin olivat kadonneet, kun reumalääkäriaika koitti.

        Verestä ei löydy mitään reumatekijöitä. Tulehdusarvot (CRP ja leukkarit) ovat ainoat veriarvot, jotka viittaavat reumaan. Näillä perustein ei ole reumadiagnoosia suoraan voitu asettaa. Ainoa, mitä taudista voidaan sanoa varmaksi on, että se aiheuttaa nivelkipuja, joihin kortisonipistokset auttavat ja että se ei parane ajan kanssa.

        Diagnoosin epämääräisyydestä huolimatta minä olen saanut pääasiassa asianmukaista hoitoa. Reko-lääkitys kasattiin melko hitaasti, mutta kun sen teho ei ollut riittävä, siirryttiin biologisiin lääkkeisiin. Minun onneni on, että tauti ei tuhoa niveliä kovin ärhäkästi. Ei ole ollut helppo tie, mutta nyt ollaan voiton puolella. Enää en edes tarkempaa diagnoosia kaipaa.16


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2089
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      201
      1773
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1685
    5. 80
      1155
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      272
      1034
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      126
      984
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      885
    Aihe