Ajattelimme laittaa aitapensaiksi koristearoniaa ja isotuomipihlajaa. Kuinka isoiksi ne kasvavat V-vyöhykkeellä? Entä mitä tapahtuu aidoille jos emme leikkaa niitä koskaan eli annamme niiden kasvaa vapaasti vuodesta toiseen? Istutusväli tulee olemaan molemmissa 50 cm. Entä onko kellään vinkkejä syysistutukseen ja kevätlannoitukseen ym. Ja vielä se kiinnostaa kuinka leveiksi aidat kasvavat?
Koristearoniasta ja isotuomipihlajasta
5
2016
Vastaukset
- noin
1,5-2 m koristearonialle ja 3-5 m tuomipihlajalle. Tuomipihlajan marjat ovat muuten syötäviä.
- minä vaan
Niin on muuten aroniankin marjat syötäviä...
- Sanni
on myös aitana koristearoniaa. Istutimme astiataimista n. 50 cm:n väleillä, jotta olisi nopeammin valmis aita. Kasvaa hyvässä maassa parimetriseksi ja on leveä pensas, leveys helposti 1-1,5 metriä. Sitä voi hyvin kasvattaa vapaasti kasvavana aidanteena. Tekee runsaasti juuriversoja, joten on tuuhea ja kaunis. Itse leikkaan vaan harventamalla vanhoja pois silloin tällöin, saa kasvaa vapaasti kasvavana aidanteena. Isotuomipihlajaa on takapihalla aidanteena, se kasvaa vielä korkeammaksi, jopa neljään metriin, mutta ei ole niin leveä kuin aronia, se kasvaa aika pystyllä kasvutavalla. Tekee myös juuriversoja. Meillä on keväällä istutettu isotuomipihlaja-aita kasvanut puoli mertiä kesän aikana. En aio leikata aitaa, koska se on hyvä näköeste tuollaisenaan. Asun IV-vyöhykkeellä.
Syksy on hyvä istutusaika kosteuden vuoksi, ei kun puutarhatöihin!- Epätietoinen
Muutin vuosi sitten taloyhtiöön, jossa on takapihan aidanteen marja-aroniaa. Puskat ovat muuten todella upeat, mutta koska niitä ei ole hoidettu mitenkään (leikattu tai lannoitettu), niin ovat juuresta aika harvoja. Auttaako pensaan harventaminen? Eli jos leikkaan korkeimmat oksat alas, lähteekö tuuhentumaan juuresta? Entä milloin leikkaus pitäisi tehdä, nyt syksyllä lehtien pudottua vai vasta keväällä?
- Sanni
Epätietoinen kirjoitti:
Muutin vuosi sitten taloyhtiöön, jossa on takapihan aidanteen marja-aroniaa. Puskat ovat muuten todella upeat, mutta koska niitä ei ole hoidettu mitenkään (leikattu tai lannoitettu), niin ovat juuresta aika harvoja. Auttaako pensaan harventaminen? Eli jos leikkaan korkeimmat oksat alas, lähteekö tuuhentumaan juuresta? Entä milloin leikkaus pitäisi tehdä, nyt syksyllä lehtien pudottua vai vasta keväällä?
Itse olen leikannut alas vanhoja oksia silloin tällöin ja jättänyt n.10 cm pitkän tapin, josta sitten uudet versot lähtevät. Tuuheuttaminen onnistuu noin. Leikata voi aikaisin keväällä tai kukinnan jälkeen. Kesän aikana kasvaa reippasti uusia versoja. Syksyisin en ole leikannut, kun en tiedä kuinka arka se on taudeille, kosteaan aikaan kasvitauditkin iskevät. Aronia kestää hyvin ihan alaskin leikkaamisen, mutta jos haluaa pitää aidanteen kuitenkin suht korkeana, hyvä konsti on harvennus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1742139Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3131819- 931587
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois821268Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001230- 671170
- 251101
- 481027
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl73986Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea
Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei24972