Olen Jyväskyläläinen tuleva äiti.1 ultra takana,samoin veriseula(verikoe).Pääsenkö nyt siis enää RAKENNEULTRAAN? Vai miten ne katsoo sen että vauvalla on kädet ja jalat ja muuta? Mistäs/milloin se niskapoimu tutkitaan? Vai selviääkö kaikki vasta sitten synnytyslaitoksella?
veriseula ja rakenneultra
12
1917
Vastaukset
- toope
Se eka, mikäli ajoittui n. viikolle 12 oli jo se niskapoimu. Musta neuvolan velvollisuus on valistaa, että mitä varten sinne ultraan yleensä mennään! Sillä ultrat on vapaaehtoisia, ja vanhempien täytyy ottaa itse vastuu siitä, jos tutkimus tuokin myös sellaista tietoa, jota ei osaa käsitellä. Eli: mitä teen jos luvassa on down-lapsi.
Etkö sinä käy ollenkaan neuvolassa? Sieltähän sinä sen kaikista oikeimman vastauksen saat. Täällä päin (HML) on ollut että ensimmäinen ultra (n. rv 12) on niskapoimu-ultra ja sitten se toinen ultra (n. rv 20) on rakenneultra. Mutta nuohan vaihtelevat paljon paikkakunnittain eli kysyppä siltä sinun neuvolatädiltäsi miten siellä on tapana asiat tehdä.
- Jyväskylä
Käyn tottakai,uusi aika on 2 viikon päästä,enkä viitsisi soitella sinne "turhan" takia kyselläkseni heidän mielestään "tyhmiä"...aattelin vaan että jos jollain olis omakohtaista kokemusta ja vinkkejä.
Voinko nyt päätellä niin,että kun kävin ekassa ultrassa,joka oli viikoilla 12-13,niin se oli niskapoimu-ultra,mutta kun ultraaja ei sanonut mitään niskapoimusta,mitään hätää ei toistaiseksi ole?Vai kerrotaanko se sitten joskus myöhemmällä kerralla neuvolassa? - ***
Jyväskylä kirjoitti:
Käyn tottakai,uusi aika on 2 viikon päästä,enkä viitsisi soitella sinne "turhan" takia kyselläkseni heidän mielestään "tyhmiä"...aattelin vaan että jos jollain olis omakohtaista kokemusta ja vinkkejä.
Voinko nyt päätellä niin,että kun kävin ekassa ultrassa,joka oli viikoilla 12-13,niin se oli niskapoimu-ultra,mutta kun ultraaja ei sanonut mitään niskapoimusta,mitään hätää ei toistaiseksi ole?Vai kerrotaanko se sitten joskus myöhemmällä kerralla neuvolassa?Kyllä sinne SAA soitella! Eihän siihen mene kuin sekuntti kun se sulle vastaa, sitä varten ne siellä on :) Eikä tuo mikää tyhmä kysymys ole jos kyselee noita ultria, sanoo vaan ettei muistanut silloin käynnillä kysyä.
Kyllä ne sen niskapoimujutun siinä ultratessa sanoo. Ja laittavat sen myös siihen äitiyskorttiin. Katsoppa siitä, se on siinä kohdassa jossa on otsikko Nykyraskaus eli siinä on se sun lähtöpaino, päivämäärä viimisistä menkoista ja arvioitu laskettuaika ym.
Mutta tuskinpa sulla siinä sitten mitään oli koska silloinhan ne laittaa jatkotutkimuksiin :)
Iloista odotusta!!
- 34+5
Mä oon myöskin Jyväskylästä. Kun kävin ultrassa n. 11-12 viikolla ei mulle myöskään puhuttu mitään niskapoimujutuista... Ei neuvolassa eikä ultrassa. En osannu ees sillon kysyäkään kun en tienny että se yleensäkään tutkitaan (ainakin muilla paikkakunnilla). Eikä ole kyllä mun äitiyskorttiinkaan mitään merkattu. En kyllä tiiä sit mistä se johtuu että koko jutusta ei odottajalle puhuta... outoa, kun ei edes kysytä haluaako tietää!
Jyväskylän kaupunki ei tarjoa kuin yhden ultran jos kaikki on ok. Eli vain yksityiselle pääsee rakenneultraan jos haluaa. Niin mulle "neuvolan täti" sanoi... - Minä
Jyväskylässä on vain yksi ultra ja se on alkuraskauden ultra, jossa vain varmistetaan laskettuaika. Niskapoimu-ultraa ei ole. Veriseula korvaa niskapoimu-ultran ja se on vapaaehtoinen. Näin minulle kerrottiin neuvolassa. Olen itse Jyväskylän seudulta ja rv on tällä hetkellä 13 0. Muihin ultriin voi mennä omalla kustannuksella.
- hölmistynyt
Siis miten voi olla mahdollista että on vain 1 ultra????????? Jos olet köyhä,eikä varaa yksityiseen ultraan (mitä ne muuten maksaa?) ,pitääkö sitä odottaa synnytykseen asti ennenkuin varmistuu onko vauvalla kädet ja jalat tallella??????????
- Tipsu
hölmistynyt kirjoitti:
Siis miten voi olla mahdollista että on vain 1 ultra????????? Jos olet köyhä,eikä varaa yksityiseen ultraan (mitä ne muuten maksaa?) ,pitääkö sitä odottaa synnytykseen asti ennenkuin varmistuu onko vauvalla kädet ja jalat tallella??????????
Olen myös Jyväskylästä rv 18 5. Eka ultra viikolla 10, koska niskapoimu oli sitten yksityisellä jo viikolla 13 (ultra verikoe n. 100 euroa). Nyt olisi sitten mentävä taas yksityiselle rakenneultraan koska niin itse haluan (olisiko sekin noin 70 euroa kun Kelan avustus on vähennetty). Synnytystapa-arviointikin on ilmeisesti vain lääkärin vatsan päältä tekemä arvio vauvan ja lantion koosta. Jyväskylässä vain yksi ultra siis!!
Tipsu kirjoitti:
Olen myös Jyväskylästä rv 18 5. Eka ultra viikolla 10, koska niskapoimu oli sitten yksityisellä jo viikolla 13 (ultra verikoe n. 100 euroa). Nyt olisi sitten mentävä taas yksityiselle rakenneultraan koska niin itse haluan (olisiko sekin noin 70 euroa kun Kelan avustus on vähennetty). Synnytystapa-arviointikin on ilmeisesti vain lääkärin vatsan päältä tekemä arvio vauvan ja lantion koosta. Jyväskylässä vain yksi ultra siis!!
Miksi sitä niskapoimumittausta ei siellä Jyväskylässä voida tehdä? Eihän se ole muuta kuin yhden mitan ottaminen lisää siinä ultratessa. Mitä teillä oikein siinä ekassa ja ainoassa ultrassa katsotaan?
- Peppi
*** kirjoitti:
Miksi sitä niskapoimumittausta ei siellä Jyväskylässä voida tehdä? Eihän se ole muuta kuin yhden mitan ottaminen lisää siinä ultratessa. Mitä teillä oikein siinä ekassa ja ainoassa ultrassa katsotaan?
Eikö olisikin oikeus ja kohtuus ja kaikista paras jos kaikille raskaana oleville tarjottaisiin kolme ultraa, alkuraskauden ultra, niskapoimu-ultra sekä rakenneultra. Niin se pitäisi olla! Olisi monta huolta vähemmän. Itse asun paikkakunnalla missä tarjotaan vain rakenneultra. Olisin säästynyt murheilta alkuraskaudessa, jos olisi heti ultrattu raskauden kesto alussa. Koska sain verikokeessa vääristyneen tuloksen koska raskauteni ei ollutkaan niin pitkällä kuin menkoista laskettiin. On se niin väärin kun kunnat säästää....
Peppi kirjoitti:
Eikö olisikin oikeus ja kohtuus ja kaikista paras jos kaikille raskaana oleville tarjottaisiin kolme ultraa, alkuraskauden ultra, niskapoimu-ultra sekä rakenneultra. Niin se pitäisi olla! Olisi monta huolta vähemmän. Itse asun paikkakunnalla missä tarjotaan vain rakenneultra. Olisin säästynyt murheilta alkuraskaudessa, jos olisi heti ultrattu raskauden kesto alussa. Koska sain verikokeessa vääristyneen tuloksen koska raskauteni ei ollutkaan niin pitkällä kuin menkoista laskettiin. On se niin väärin kun kunnat säästää....
Pistäisivät vaikka pikkasen kalliimaksi hinnan jos vaikka sillä saisivat kaikille saman palvelun. Yksityisten hinnat ovat kyllä todella kauheita mitä täällä olen katellut.
Mutta tota en kyllä ymmärrä että miksi sitä niskapoimumittausta ei voida siinä samalla tehdä kun se kerta kuitenkin ajoittuu tohon rv 12. Eihän se vaadi mitään muuta kuin että se täti katsoo sen niskapoimun (hiirellä napyttelee) ja kone laskee mitan.
Jos jostain haluavat säästää niin ne perhevalmennukset ovat kyllä niin tyhjänpäiväsiä tunteja (no oma mielipide). Katotaan jotain iänikuisia mätiä filmejä ja mitään uutta ei siellä tule vastaan. Ne asiat voisi ihan hyvin siinä neuvolakäynnillä puhua. Esim. imetys, mitä sitä jauhaamaan senhän oppii ainoastaan ite imettämällä, ei siinä auta että olet lukenut 10 kirjaa ja filmejä töllännyt. Synnytysvalmennus on varmaankin ihan hyvä olla (ei kokemusta) ja se tutustumiskäynti äitipolilla oli kiva mutta ei pakosti välttämätön.
Ultra kaikille jotka sen haluavat, niin se pitäisi olla!!! (siis se 2 ainakin)
- Rv 12
Hei!
Itsekin ensisynnyttäjänä olen ollut ihmeissäni näiden eri termien kanssa. Viime viikolla oli eka ultra, jossa siis katsottiin vain se, että masussani on elämää. Tämän jälkeen varasin ajan yksityiselle lääkärille niskaturvotusseulontaan, jonne sain ajan ensi viikolle. Maksaa sen 100 euroa (omavastuu).
Muutenkin olen valmis antamaan kovaa kritiikkiä tänne jyväskyläläiselle neuvolalle. Olen tavannut terveydenhoitajan kerran - tapaaminen kesti 1,5 tuntia ja tietoa tuli niin paljon, että tuskin kaikkea muistan. Tuotakaan yksityisellä teetettävää niskaturvotusseulontaa en varmasti olisi muistanut ikinä, jollen olisi heti kalenteriini sen merkinnyt. Tämän jälkeen en olekaan neuvolassa käynyt kuin ultrassa. Nyt on tällä viikolla eka lääkäritutkimus neuvolassa. Olen sitä mieltä, että on eri asia saada henkilökohtainen aika neuvolaan kuin se, että siellä sanottiin, että soita vaan, jos tulee jotain kysyttävää. En nyt viitsi joka päivä soitella ihmiselle, jota en ole koskaan tavannut. Ja kun esikoista ootellaan, niin ihan perusasiat olisi kiva tietää - asioilla kun tuntuu olevan monta eri nimeä...esim. minulla ei ole harmainta aavistusta, mitä tarkoittaa veriseula...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä1411339Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa443892Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1143068Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie1272406Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?
Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin812065Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1961771Sofia Virralle täydet 12 pistettä!
Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.3041029Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?
Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta17820Toisten elämän moralisointi
Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte143765- 53709