saanko pitää lapsen...

raskaana-88

Hej.. olen 16 vuotias.. aloitin just opinnot (lähihojtaja) mut nyt näyttää siltä et pitää ottaa välivuoden tai kaks.. mä oon raskaana.. mä en viel oo kertonu mun vanhemmille.. ne ei ymmärtäis.. onks mulla oikeus pitää lapsi.. siis saaksmä ite päättää et pidänkö vai enkö.. vai voiko vanhemmat sanoo jollekki jotain et ne ottais lapsen pois multa vaikka mä haluun pitää sen.. siks mä nyt en kerrokkaa niille viel.. koska ne alkais puhuu abortista.. mä en voi tappaa mun omaa lasta.. lapsi on ainakin toivottu... mun poikaystävä on noin 30.. en ihan viellä oo kertonut hänellekkään.. mut kerron kyl.. tiedän et hän tahtoo lapsen.. meil on hyvä suhde.. ja lapsi vahvistais suhdetta.. mut mun vanhemmat ei kyl tiedä siit mun pikaystävästä.. vielä.. me pelätään et tulee vaikeuksia.. voiks jotain tapahtuu jos mä synnytän lapsen.. siis mun poikaystävälle.. joku sanoi et se joutuu vankilaan.. *kiitos kaikille etukäteen*

28

4240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hanna

Lastasi ei kukaan voi ottaa pois, mutta mikäli miesystäväsi tunnustaa lapsen omakseen hän saa syytteen alaikäiseen sekaantumisesta. Lain silmissä olet vielä lapsi ja hän kokenut aikuinen mies (vaikka kuinka lapsellinen hän olisikaan). Hankaluuksia seuraa taatusti ainakin miesystävällesi.

Saanko kysyä oliko tapaus vahinko vai suunniteltu? Vahingolle ei voi mitään, mutta alaikäisen tekeminen raskaaksi osoittaa tietyn asteen vastuuttomuutta miesystävältäsi, jonka pitäisi jo osata tuon ikäisenä ajatella jo lakiakin.

Abortti on aina riski ja se jättää jälkensä sieluun, mutta mieti tarkkaan oleko valmis nyt jo luopumaan kaikesta siitä hauskasta, mikä teitä kahta aikuista odottaisi teidän ollessanne yhdessä, kun olet täyttänyt 18. Voisitte mennä minne vain, tehdä mitä ikinä haluatte. Lapsen saaminen sitoo sinut tiukasti paikalleen, ettekä ehdi kokeilla yhdessä, mitä kaikkea hauskaa voisttekaan keksiä elämässänne, kun molemmat olisitte jo aikuisuuden rajapyykin virallisesti ylittäneitä.

Kahden aikuisen yhdessäolo voi olla sangen antoisaa ja kannattaa asuakin yhdessä ainakin 3 vuotta ennekuin hankkii lapsia. Siinä sitä vasta näkee, miten hyvin loppujen lopuksi tullaankaan toimeen. Eikö olisi kurja ajatus joutua/päätyä yksinhuoltajaksi, mikäli huomaisittekin sinun ollessasi 25, että ette siedäkkään enää toisianne, vaikka alussa rakastitte kuinka hurjasti. Tulet varmasti muuttumaan vielä rajusti seuraavan 15 vuoden aikana, mikään ei takaa sitä pystyykö miesystäväsi muuttumaan mukanasi. Sinä 30-vuotiaana voi olla aivan erilainen luonteeltaan kuin sinä 16-vuotiaana. Äläkä torju ajatusta muutoksen mahdollisuudesta suoralta kädeltä. Tiedän nimittäin mistä puhun. Minä kuvittelin 16-vuotiaana olevani samanlainen aina, en voinut aavistaakkaan kuinka paljon olen sen jälkeen muuttunut.

Mitä jos teille tuleekin ero? Sitä on syytä miettiä vakavissaan. Lapsi on suurempi sidos kuin avioliitto. Avioliiton voi purkaa, lasta sen sijaan ei voi "palauttaa".

• kiitti

pitääks aina tapahtua et tulee syyte.. jos se onki rakkautta.. mä pelkään nimittäin.. et jos me odotetaan.. ni sit se ei enää jaksa odottaa.. se rakastuu johonki toiseen.. mul on koko elämä ollu pelkkää suruu.. mä en kestäis sitä taas..
        Mitä tapahtuu jos mun poikaystävä saa syytteen??
        joutuukse vankilaan? kui pitkäks aikaa??.. ei´ks sitä voi sopii toisel taval.. 0olisko se erillaisempaa jos olisin 17.. saisko se sillonki syytteen??

• raskaana-88

ei lasta tavallaan suunniteltu ihan viel.. mut ainaki on toivottu.. mä en vaa haluis et mun pokaystävä saa ongelmii.. ja mä todella haluun pitää tän lapsen.. mut mitä sit jos me ei saada olla yhes mun poikaystävänkaa.. miten mun ja meidän lapsen käy...

• Hanna
        kiitti kirjoitti:

pitääks aina tapahtua et tulee syyte.. jos se onki rakkautta.. mä pelkään nimittäin.. et jos me odotetaan.. ni sit se ei enää jaksa odottaa.. se rakastuu johonki toiseen.. mul on koko elämä ollu pelkkää suruu.. mä en kestäis sitä taas..
        Mitä tapahtuu jos mun poikaystävä saa syytteen??
        joutuukse vankilaan? kui pitkäks aikaa??.. ei´ks sitä voi sopii toisel taval.. 0olisko se erillaisempaa jos olisin 17.. saisko se sillonki syytteen??

>pitääks aina tapahtua et tulee syyte.. jos se onki rakkautta..

Laki on ikävä kyllä laki. Sitä ei auta kiertäminen. Se on yhtalailla rikos, kun esim. lapsen fyysinen kurittaminen, vaikka sitäkin monet vanhemmat tuntuvat vielä tänä päivänä tekevän ja saavat siitä sakkojakin.

>mä pelkään nimittäin.. et jos me odotetaan.. ni sit se ei enää jaksa odottaa.. se rakastuu johonki toiseen..

Jos se niin tekee, se tekee sen huolimatta siitä onko teillä lapsi tai ei. Jos hän oikeasti rakastaa sinua ja haluaa/pystyy elämään koko lopun elämänsä sinun kanssasi, hän myöskin jaksaa odottaa tuon vaaditut 2 vuotta. Se on lyhyt aika ihmisikään verrattuna.

>mul on koko elämä ollu pelkkää suruu.. mä en kestäis sitä taas..

Mutta jos hän jättääkin sinut, kun olet 28-vuotias jonkun toisen takia ja jäät yksinäsi lapsen kanssa? Tämä on hyvä paikka kokeilla hänen tunteidensa kestävyyttä. Lapsi on elinikäinen side. Jos hän pystyy sitoutumaan sinuun niin, että jaksaa odottaa muutamia vuosia, silloin voit olla varmempi, että hän jaksaa sitoutua sinuun jatkossakin. Sitten vasta sydämesi särkyisikin, jos nyt antaisit hänelle koko nuoruutesi ja elämäsi ja saisit myöhemmin tietää, ettähän hätäisyyksissään ei ollutkaan ajatellut elämänne tarpeeksi pitkälle ja hylkäisi sinut sitten vuosien jälkeen jonkun toisen takia.

>Mitä tapahtuu jos mun poikaystävä saa syytteen??

Kannattaa soittaa jollekin asianajajalle esim. kunnan ilmaiselle oikeusavustajalle ja kysyä häneltä tarkempia tietoja seurauksista.

• miisu
        raskaana-88 kirjoitti:

ei lasta tavallaan suunniteltu ihan viel.. mut ainaki on toivottu.. mä en vaa haluis et mun pokaystävä saa ongelmii.. ja mä todella haluun pitää tän lapsen.. mut mitä sit jos me ei saada olla yhes mun poikaystävänkaa.. miten mun ja meidän lapsen käy...

Kirjoituksestasi päätellen vaikuttaa siltä että sinun kannattaisi vielä hetki odottaa. Maailma ei kaadu aborttiin, ja olen varma että vaikka pidät lapsesti rakastat häntä. Mutta mieti nyt tarkkaan. En tiedä kuinka pitkällä raskautesi on, ota siitä selvää, mene lääkäriin ja juttele hänen kanssaan.

Lapsi on aina huono syy yrittää pitää suhde kasassa. On totta että useat suhteet päätyvät nykyään eroon ja siksi on syytä miettiä. Anna neuvon; Nauti nuoruudestasi, sillä kun olet elänyt nuoruutesi iloineen ja suruineen osaat aikanaan kasvattaa lapsesi ehkä jopa paremmin kuin nyt. Ja luulen että varmasti jaksat silloin myös paremmin. Olen nähnyt surullisen esimerkin, kun nainen sai lapsen juuri täytettyään 18, häneltä jäi nuoruus elämättä ja vuosien päästä hänen oli se sitten elättävä. Hänen oli koettava baarit ja normaalit riennot. Jos hän olisi odottanut, näitä vaiheitä ei olisi tullut niin voimakkaasti.

Jos kuitenkin päätät pitää lapsen ja et halua ongelmiä miehelle joka on lapsesti isä, neuvon että älä paljasta häntä. Sinulla on myös oikeus vaijeta lapsesi isästä. Silloin vapautat mihen vastuusta, hänen ei ole maksettava lapsesta elatustukea eikä muutoinkaan osallistuttava, koska "häntä ei ole".

Suosittelen että aloita sillä että kerrot poikaystävällesi totuuden. Näet ainakin miten hän reagoi.

• Sussu
        Hanna kirjoitti:

>pitääks aina tapahtua et tulee syyte.. jos se onki rakkautta..

Laki on ikävä kyllä laki. Sitä ei auta kiertäminen. Se on yhtalailla rikos, kun esim. lapsen fyysinen kurittaminen, vaikka sitäkin monet vanhemmat tuntuvat vielä tänä päivänä tekevän ja saavat siitä sakkojakin.

>mä pelkään nimittäin.. et jos me odotetaan.. ni sit se ei enää jaksa odottaa.. se rakastuu johonki toiseen..

Jos se niin tekee, se tekee sen huolimatta siitä onko teillä lapsi tai ei. Jos hän oikeasti rakastaa sinua ja haluaa/pystyy elämään koko lopun elämänsä sinun kanssasi, hän myöskin jaksaa odottaa tuon vaaditut 2 vuotta. Se on lyhyt aika ihmisikään verrattuna.

>mul on koko elämä ollu pelkkää suruu.. mä en kestäis sitä taas..

Mutta jos hän jättääkin sinut, kun olet 28-vuotias jonkun toisen takia ja jäät yksinäsi lapsen kanssa? Tämä on hyvä paikka kokeilla hänen tunteidensa kestävyyttä. Lapsi on elinikäinen side. Jos hän pystyy sitoutumaan sinuun niin, että jaksaa odottaa muutamia vuosia, silloin voit olla varmempi, että hän jaksaa sitoutua sinuun jatkossakin. Sitten vasta sydämesi särkyisikin, jos nyt antaisit hänelle koko nuoruutesi ja elämäsi ja saisit myöhemmin tietää, ettähän hätäisyyksissään ei ollutkaan ajatellut elämänne tarpeeksi pitkälle ja hylkäisi sinut sitten vuosien jälkeen jonkun toisen takia.

>Mitä tapahtuu jos mun poikaystävä saa syytteen??

Kannattaa soittaa jollekin asianajajalle esim. kunnan ilmaiselle oikeusavustajalle ja kysyä häneltä tarkempia tietoja seurauksista.

Lakipykälät ovat valitettavan mustavalkoisia, mutta kuitenkin tuossa lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä koskevassa osiossa on myös sellainen kohta, jossa huomautetaan hienoin sanoin (ei siis näin:) että jos pariskunta on henkiseltä kypsyydeltään riittävän lähellä toisiaan ja riittävän "aikuisia" olemaan valmiita tekemään seksiin liittyvät ratkaisut itse, se voi vaikuttaa tuomioon ja joskus jopa niin että syytetty jää vaille rangaistusta.

Jos haluatte lukea tarinan nuoresta tytöstä ja aikuisesta miehestä: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=4500000000000407&posting=22000000004475820

Ja vastaus raskaana -88 kysymykseen rangaistuksesta. Muistaakseni juuri vähän aikaa sitten 27-29-vuotias mies (en muista tarkalleen) sai ehdollista vankeutta 10 kk ja roimat sakot, koska oli harrastanut seksiä 15-vuotiaan tytön kanssa. Pariskunta seurustelee edelleen...

Jos tietoni tuomiosta on täysin väärä, se joutuu huonosta muististani. Saa korjata.

• Tyttö21

On tärkeää miettiä, selviäisitkö lapsesi kanssa yksin! Sillä elämä ei etene aina suunnitellusti! Mietintöjesi pohjalta tee päätös, pidätkö lapsen vai et...lapsi vaatii todella paljon, tiedäthän sen? Elämä lapsen kanssa ei ole todellakaan ruusuilla tanssimista..ei pelkästään syöttämistä, nukuttamista ja vaippojen vaihtoa! Ota aiheesta selvää! Mene käymään terveydenhoitajan luona..hän osaa kertoa paljon=)Kirjallisuudesta on myös paljon apua!!

Lapsen saat pitää, se on itsestäsi kiinni..kellään ei pitäisi siihen olla mitään sanottavaa.

Olet alaikäinen, joten uskoisin, että jotain vaikeuksia miesystävällesi koituu! Vaikka 16-vuotias on ns. "naimakelpoinen", uskon, että vanhemmillasi(tai viranomaisilla) on jotain sanottavaa suhteesi jatkuvuuden kannalta katsottuna! Oletko varma, että miesystäväsi pysyy rinnallasi, jos näin joutuu vaikeuksiin?

Vanhemmille kannattaa kertoa, sekä miesystävästäsi, sekä lapsesta, ehdottomasti! He voivat tukea sinua päätöksessäsi ja heillä on oikeus tietää! Tarvitset kaiken mahdollisen tuen, usko pois! Uskon, että vanhemmillasi on todella vaikea hyväksyä 30-vuotiasta miesystävääsi, siihen voit varautua! Tiedän kokemuksesta! Mutta et voi sitä kovin kauaa salaisuutenakaan pitää!

Asioilla on tapana järjestyä, joten ota vain rauhallisesti=)

• NeitiQ

Minun käsittääkseni Hanna ei ole oikeassa, nimittäin jos olisit 15-vuotias, niin miehellesi tulisi ongelmia. Koska olet 16-vuotias hänellä on laillisesti "lupa" harrastaa kanssasi seksiä. On!! Ja olisi hän sitten vaikkapa viisikymppinen, niin hän ei ole alaikäisiin sekaantuja. Näin asian tiedän olevan, korjatkaa, jos jostain syystä olen väärässä..

• Sussu

Mutta oliko kirjoittaja 16 tullessaan raskaaksi?

Olen kyllä samaa mieltä siitä että 16-vuotias ei enää ole "sakkolihaa".

• DonnaJuanita

hän ON alaikäiseen sekaantuja, vaikka ei lain edessä tuomiota saisikaan.
        Ja laki sanoo 15 vuotta täyttänyt vaan ei kuuttatoista...

• joku vaan

joo omasta mielestäni ns. poikaystäväsi on alaikäiseen sekaantuja koska laki sanoo täysi-ikäisyyden olevan 18 vuotta jolloin itse päätät mitä teet ja vastaat seurauksista. Mutta jos nyt vanhempasi saavat kovan hermoromahduksen niin voivathan ne sinusta tehdä ilmoituksia sosiaalitoimeen jolloin aika äkkiä on huostaanotto tiedossa meillä se on jo onnistunut kahdessa sukupolvessa ja perättömistä ilmiannoista. ja se huostaanotto lujille ottaa se on rankempaa kuin abortti usko pois ehdit lapseen kiintyä hoitaessasi häntä ja hänet viedään pois iki ajoiksi tapaat häntä joskus ja jouluna kun sossu siihen antaa luvan. joten lykkyä tykö vaan ja kyllä ihminen yhden abortin kestää sen unohtaa aika parantaa haavat mutta en itsekään voinut 16 vuotiaana ensimmäistäni saada koska mies oli myös yli 20 vuotias. oma on päätöksesi mutta punnitse kaikki mielikuvituksessakin hurjimmat vääryydet ja tosi asiat näitä kun sattuu. onnea vaan valitsemallesi tielle kerroin vain miten minulle kävi ja mitä mieltä nykyään olen asioista jotka 16 kesäisenä oli jotenkin "normaalia" :)

• Taina

Todennäköisesti 30-vuotias joka panee 16-vuotiaan raskaaksi ei kykene kantamaan vastuutaan teoistaan, vaan olet ennemmin tai myöhemmin omillasi - yh-äiti.

Opiskelualan valinta on sinun eduksesi, mikäli joku kyseenalaistaa kykysi hoitaa lastasi.

Kun saat lapsen, niin sinulla on mahdollisuus yleiseen asumistukeen, joka on suurempi kuin opiskelijan asumistuki. Lapsellesi varmasti järjestyy tarhapaikka, kun jatkat opiskelua. Opintolainan joudut todennäköisesti nostamaan ja sosiaalitoimen kanssa joudut todennäköisesti asioimaan saadaksesi toimeentulotukea.

Mikäli itse haluat pitää lapsen, niin välttämättä et tarvitse siihen vanhempiesi hyväksyntää.

Mieti miten kerrot asian vanhemmillesi, sillä se voi vaikuttaa siihen miten he suhtautuvat asiaan. Mikäli kykenet ilmaisemaan asian vanhemmillesi aikuismaisesti eikä uhmaikäisenä teininä, niin vanhempasi voivat olla sinun tukenasi.

• äiti86

kerronpa sinulle minun parhaasta kaveristani joka on sinun ikäisesi ja hän synnyttää piakkoin.

Sattuupas olemaan niin että hänen miehensä on 25 ja kun ystäväni tuli raskaaksi laki alaikäisiin sekaantumisesta kuitattiin kihlautumalla...he saisivat mennä naimisiin vaikka heti koska mies tunnusti isyytensä...heidän kohdallaa ei tullut mitään katastrofeja lain kanssa sillä he ovat rekisteröity pariskunta joille on tulossa lapsi...sinun kannattaa nopeasti kertoa lapsesi isälle olevasi raskaana ja selvittää hänen suhtautumisensa ja valmiutensa sitoutumaan loppu elämäkseen...

yksi asia minua kuitenkin kammottaa sanoissasi...sanot lapsen sitovan suhdettanne!....älä vain pidä lasta siksi että saisit sen avulla pitää miehesi!! olen niitäkin ihmisiä nähnyt ja voin sanoa että mies alkaa vihata naista suunnattomasti...
      mutta en halua pelotella sinua...itsekkin tässä pieniin päin olen mutta mieheni on sitoutunut minuun ja lapseensa.

ps. 16vuotta ja elämä silkkaa surua?? eläs tyttö ole hölmö...murros ja teini ikä ovat pahimmat kriisi vaiheet nuorille ja se sokaisee meidän elämän tajumme...elämä on ihanaa kun siitä tekee sellaista ja kamalaa kun luovuttaa helposti...ethän sinä ole ruikuttava luovuttaja...sinulle on sentään tulossa lapsi.

• Anonyymi

Mitä tarkoitat rekisteröidyllä parisuhteella? Väitätkö että alle 18-vuotias saa Suomessa mennä naimisiin ilman erikoislupaa?

Suomessa alle 18-vuotias saa mennä naimisiin ainoastaan oikeusministeriön luvalla.

Kihlautuminen ei lain kannalta merkitse yhtään mitään, se on vain kahden henkilön lupaus avioliitosta. Kihlaus ei merkitse parisuhteen rekisteröimistä.

Suomessa 16-vuotias saa omasta tahdostaan harrastaa seksiä (molempien kannalta laillisesti) vaikka 100-vuotiaan kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä tarkoitat rekisteröidyllä parisuhteella? Väitätkö että alle 18-vuotias saa Suomessa mennä naimisiin ilman erikoislupaa?

Suomessa alle 18-vuotias saa mennä naimisiin ainoastaan oikeusministeriön luvalla.

Kihlautuminen ei lain kannalta merkitse yhtään mitään, se on vain kahden henkilön lupaus avioliitosta. Kihlaus ei merkitse parisuhteen rekisteröimistä.

Suomessa 16-vuotias saa omasta tahdostaan harrastaa seksiä (molempien kannalta laillisesti) vaikka 100-vuotiaan kanssa.

Alaikäiseen sekaantumista EI voi Suomessa "kuitata" kihlautumisella. Alaikäiseen sekaantumisesta puhutaan kun yli 16-vuotias sekaantuu alle 16-vuotiaaseen.

• peikko
        Anonyymi kirjoitti:

Alaikäiseen sekaantumista EI voi Suomessa "kuitata" kihlautumisella. Alaikäiseen sekaantumisesta puhutaan kun yli 16-vuotias sekaantuu alle 16-vuotiaaseen.

kun täysi-ikäinen eli 18v. harrastaa seksiä alle 16 v. kanssa, silloin on kyse alaikäiseen sekaantumisesta. Esim jos 15 ja 17 vuotiaat harrastaa seksiä se ei ole rikos jos taas 18 ja 15 se on sekaantumista.

• Minä vain

Vain yksin sinä päätät lapsesi kohtalosta, 15-vuotiaalla on jo valmiudet/oikeudet pitää oma, synnytetty lapsensa. Itsekin olen ikäisesi, samaa alaa opiskeleva neiti-ihminen- mieti tarkkaan miten teet! Me uskotaan, kuten tiedät tämän palstan muista nuorista äideistäkin, että pärjäät lapsesi kanssa, saat tukea, niin keskusteluapua, kuin rahallistakin tukea valtiolta, selviät kyllä, jos vain itse uskot.

Vanhempien on pakko jossain vaiheessa hyväksyä raskautesi, tuli mitä tuli ja tähänkään mennessä ei ole sen suurempaa juttua tullut, vaikka mies harrastaa seksiä ala-ikäisen kanssa- jos myöntyminen on ollut molemminpuoleista.

Tsemppiä ja voimia´- minkä ratkaisun sitten teetkin:) Mielelläni juttelisin kanssasi lisää, jos vaan jätät mailisi tänne, niin lupaan mailailla ja ottaa yhteyttä:) Voimia.

• Anonyymi

Suomen rikoslain mukaan 16 vuotta täyttänyt ei saa harrastaa seksiä alle 16-vuotiaan kanssa. Olet 16-vuotias eli mies ei voi saada mitään syytettä yms seurauksia mikäli sinä olet antanut suostumuksesi seksin harrastamiseen.

Vauvaakaan ei kukaan voi sinulta väkisin viedä, mikäli sinä ja isä pystytte vauvasta normaalisti huolehtimaan.

Hyvä asia kaikkien kannalta on se että lapsen isäkin on valmis ottamaan vastuun lapsesta. Teillä on hyvät mahdollisuudet onnelliseen perhe-elämään, älä anna virheellisten tietojen vaikuttaa päätöksiisi.

• hehee

on ukko saanut nuorta ja kireetä!

• N19

Samaa ajattelin mäkin. Tuo mies on neitofiili ihan selvästi ja vaihtaa nuorempaan muijaan, kun tämä tapaus siirtyy aikuisuuteen! Oksettaaaaa ajatella!
        Jos tämä ei ole provo....

• Suvi

Sä olet siis 16-vuotias, ja lain mukaan poikaystäväsi EI saa mitään alaikäiseen sekaantumisen syytettä KOSKA olet 16. Mikä on ikäraja seksin harrastamiseen.

• taru

totuus on et oot alaikäinen, mutta kukaan ei voi "käskee" sun tekee aborttii. ite synnytin esikoisemme kun oli 17. ite en kertonu ku 1kk ennen laskettua aikaa aikasemmin äidilleni. sun poikaystävä ei joudu vankilaan jos sä et ITE sitä haluu, sun pitäs ite nostaa syyte häntä vastaan ala ikäsiin sekaantumisesta. kauanko olette seurustelleet? Mä ite tein sen päätöksen et pidin lapsen hänen isänsä ei olisi sitä halunnut siks en kertonu kellekkään vasta kun abortti oli myöhästä. ja nyt olen hyvin onnellin kolmen lapsen äiti avoliitossa ja koht täytän vast 22.

• Mies

"sun poikaystävä ei joudu vankilaan jos sä et ITE sitä haluu, sun pitäs ite nostaa syyte häntä vastaan ala ikäsiin sekaantumisesta."

Aikuisen ja 16-vuotiaan välinen seksuaalinen kanssakäyminen ei ole rikos mikäli molemmat ovat mukana vapaaehtoisesti. Keskustelun aloittajaa ei ole ainakaan jo kerrotun perusteella pakotettu seksuaaliseen kanssakäymiseen. Syytteet ja rangaistukset perustuvat faktoihin, ei toiveisiin. Rikosta ei ole tapahtunut eli tyttö ei voi myöhemmin "haluta" poikaystävälleen ongelmia.

Toisaalta tyttö ei voisi estää poikaystävänsä syyttämistä mikäli olisi todellakin tapahtunut raiskaus tai vastaava rikos. Esim raiskaus on yleisen syytteen alainen rikos.

• C C

Tärkeintä tässä tapauksessa on teidän suhteen lujuus, ja sinun kypsyytesi kasvattaa lasta. Mikäli olette todellakin sitoutuneita poikystäväsi kanssa voi teidän perheellä hyvinkin olla mahdollisuus, mutta se riippuu teistä. Sinun on kerrottava poikaystävällesi raskaudestasi, hän hän on lapsesi isä.

Olin itse 16 kun tapasi lasteni isän joka silloin oli 28-vuotias, 17-vuotiaana aloin odottamaan hänelle lasta. Kaikki on mennyt hyvin, mikäli ulkopuolisten sanomia mielipiteitä meidän ikäerosta ei oteta huomioon. Nyt muutama vuosi myöhemmin odotan hänelle toista lasta ja asumme avoparina, onnellisesti yhdessä. Olen käynyt lukemassa ammatinkin tuossa välillä.

Jos olit 16 tullessasi raskaaksi, ei ongelmia lain kanssa ole. Tosin pieniä käytännön pulmia tulee esim. jos haluatte muuttaa yhteen, alle 18-vuotiaana tarvitset yhä holhoojan allekirjoituksen esim. vuokrasopimuksiin yms.

Korostan yhä: tulevaisuutesi on kiinni sinusta. Toivoisin että kertoisit myös vanhemmillesi jotta heille jää aikaa sulatella asiaa ja olla mukana tässä elämän tilanteessasi.

• goldenfish

Joo en kyl oo itekkään kun vasta 14-vuotias ja eka kuukaus raskautta takana...Mutsi raivos mulle kun piru,ja poikaystävää pelottaa että miten tässä nyt käy.?Uskoisin että saat pitää lapsen.

• maybe tuleva äiti

Oot siis 14, meinaa nii mäkin ja oon ehkä raskaana.. poikakaveri on 17 joten mitä tapahtuu jos se myöntää isyytensä? Rakastetaan toisiamme, jos lapsi on tulos lapsi varmaan pidetään.. Aborttiakin harkitaan´.. Halusin kysyy sun lapsen isän ikää..?

• Vekara

Mulla on ihan sama tilanne. Oon 16-vuotias ja aloitin amiksen vallilassa, mutta lopetin heti kun sain tietää et oon raskaana. Äitini kyllä tietävät, mutta on kans puhunu abortista. Poikaystäväni on kans n.30 ja äitini tietää, että odotan sille lasta. Asia on vaan niin, että meillä on onnellinen suhde ja halutaan tää lapsi, mutta en saa tavata häntä koska äitini vihaa häntä, haukkuu pedariksi ja hokee juuri sitä, että se voi joutuu vankilaan. En usko, että mitään tollasta voi käydä, koska haluttiin molemmat sitä ja suostuin itse siihen...
      tapailemme välillä ja mietitään, että mitä tässä voi tehdä ja olemme tulleet päätökseen, että pidämme pitkän tauon kun ei muutakaan voi..
      ja pelkään itsekkin sitä, että voidaanko lapsi viedä pois tai antaa huoltajuus äitilleni tai jot.. mutta en usko ,että mitään tulee tapahtumaan just kun asun kotona ja on iso apu/tuki ympärilläni. Ei sinulle ja vauvalle tapahdu mitään, kun vaan keskityt nyt vaan suhun ja vauvaan ja et kerro neuvolassa, että sen isä on 30... :) kaikki menee hyvin kunhan toimit oikein..lupaan sen!

Kiitos kaikille

• viivi

Saat pitää,sä oot seksuaalisesti täys ikäinen joka suomen kielellä tarkoittaa:nai ketä haluat. periaatteessa se on väärn mutta lait on ristiriidassa keskenään. Ja jos tilanne tulee ,että vanhemmat haluaa lapsen omiin nimiinsä laita ukkos hakeen huoltajuutta ja KÄYKÄÄ TODISTAMASSA LAPSEN ISYYS!!! Ite 16 ja raskaana mut kukaan ei tiedä lapsi on mulle lahja ja mä aion sen pitää ja kasvattaa sihhen ei paljon lailla oo sanomista eikä muillakaan. mä rakastan tätä pientä ihmistä mun sisällä niin paljon. ja sillä on 20 vee isä ja jos oikeen ruvetaan katsoon niin maailma on täynnä pedofiilejä. Sano mutsilles et se evää lapsen lapseltaan isän jos se ei anna teidän tavata ja sano että lapsi tulee sit mummille parkuun. koska lapsella on oikeus myös sen faijaan. tsemppiä sulle ja jos tarviit tukee mun maili on :[email protected]

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      56
      4536
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      87
      4237
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3698
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3627
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      115
      2655
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2468
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      37
      2362
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      2349
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      2339
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      2214
    Aihe