Kaasuautoilija hymyilee hiljaa

KannattaaMiettiä

Oletko huomannut, että kaasumaiset polttoaineet ovat bensaa ja dieseliä selvästi edullisempia? Eteläisessä Suomessa voi ajella maa- ja biokaasulla ja saada tuntuvia säästöjä. Molempien kaasujen hinta on vielä selvästi alle euron! Ja mikä parasta: pakokaasut ei haise pahalta! Biokaasulla ajaessa jäävät polttoainerahat kotimaahan.

15

244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tosi kiva

      Voi ajella, mutta meillä etelässäkin pitäisi käydä tankkaamassa 50 km päässä...

    • C180 Kompressor

      tankkausasema 15km väärässä suunnassa - ei kannata.

    • esko61

      Kyllä kaasuautoijan hymä hyytyy, kun kataisen porukka iskee näille dieselveron.

      • Hieman hidas?

        Ööh, niin tämä teidän pessimistien niin kovasti mainostama "dieselverohan" tuli jo tämän vuoden alusta kaasuautoillekin...

        Sellainen huomio kuitenkin, että keskiverto henkilöauton"kaasuveron" määrä on lähes puolet pienempi (n. 250 €/vuodessa) kuin vastaavan kokoisen dieselauton (n. 450 €/vuodessa).

        Lisäksi kaasun hinta on edelleenkin niin edullinen verrattuna bensiinin ja dieseliin, että kaasuautoilu on säilynyt ylivoimaisesti edullisempana tapana autoilla tästä käyttövoimaverosta huolimatta.

        Samalla rahalla saa myös ajella ekologisesti. Maakaasulla ajeltaessa polttoaineen elinkaaripäästöt (porausreiältä renkaaseen) vähenevät n. 25% ja biokaasulla ajeltaessa päästään yhtä suureen päästövähenemään, kuin jos sähköautoon tankattaisiin tuulisähköä.

        Mun puolesta te juntit saatte ihan rauhassa jatkaa ajeluitanne niillä ah niin perinteisillä bensa-/dieselpeleillänne. Mutta jos ette itse uskalla kokeilla mitään uutta saatika sitten sivistää itseänne oikeilla faktoilla, niin olkaa jumalauta edes hiljaa!


      • Kokonaiskulut?
        Hieman hidas? kirjoitti:

        Ööh, niin tämä teidän pessimistien niin kovasti mainostama "dieselverohan" tuli jo tämän vuoden alusta kaasuautoillekin...

        Sellainen huomio kuitenkin, että keskiverto henkilöauton"kaasuveron" määrä on lähes puolet pienempi (n. 250 €/vuodessa) kuin vastaavan kokoisen dieselauton (n. 450 €/vuodessa).

        Lisäksi kaasun hinta on edelleenkin niin edullinen verrattuna bensiinin ja dieseliin, että kaasuautoilu on säilynyt ylivoimaisesti edullisempana tapana autoilla tästä käyttövoimaverosta huolimatta.

        Samalla rahalla saa myös ajella ekologisesti. Maakaasulla ajeltaessa polttoaineen elinkaaripäästöt (porausreiältä renkaaseen) vähenevät n. 25% ja biokaasulla ajeltaessa päästään yhtä suureen päästövähenemään, kuin jos sähköautoon tankattaisiin tuulisähköä.

        Mun puolesta te juntit saatte ihan rauhassa jatkaa ajeluitanne niillä ah niin perinteisillä bensa-/dieselpeleillänne. Mutta jos ette itse uskalla kokeilla mitään uutta saatika sitten sivistää itseänne oikeilla faktoilla, niin olkaa jumalauta edes hiljaa!

        Mites kokonaiskustannukset per kilometri kun huomioit hankintahinnan, arvonaleneman (tai hyvityshinnan), huoltojen ja korjauksien eron dieseliin?


      • Niinpä niin
        Kokonaiskulut? kirjoitti:

        Mites kokonaiskustannukset per kilometri kun huomioit hankintahinnan, arvonaleneman (tai hyvityshinnan), huoltojen ja korjauksien eron dieseliin?

        Vertailin autotalli.comin pyyntihintoja n. 3 vuotta vanhoista ja 100 tkm ajetuista maakaasu Passateista ja muulla polttoaineella toimivat vrt. Uuden hinnat.
        Oli aika kylmää luettavaa, arvonlasku on sitä luokkaa verrattuna muihin, että käyttövoimaverosta ei tarvitse murehtia.

        Saksasta käytettynä tuotava saattaa jo kannattaa, jos tulli hinnoittelee veron järkevästi.


      • Jeps jeps
        Niinpä niin kirjoitti:

        Vertailin autotalli.comin pyyntihintoja n. 3 vuotta vanhoista ja 100 tkm ajetuista maakaasu Passateista ja muulla polttoaineella toimivat vrt. Uuden hinnat.
        Oli aika kylmää luettavaa, arvonlasku on sitä luokkaa verrattuna muihin, että käyttövoimaverosta ei tarvitse murehtia.

        Saksasta käytettynä tuotava saattaa jo kannattaa, jos tulli hinnoittelee veron järkevästi.

        Tuolta Autotalli.com:sta näyttäisi löytyvän huimat 9 vaihtoautoa kaasukäyttöisenä (joista 2 on vieläpä oikeasti pelkästään bensa-/diesel-käyttöisiä), kun esim. Nettiauto.com:ssa niitä on 42 kpl...

        Uutena tuollainen kaasu-Passat näyttäisi Volkkarin sivujen mukaan maksavan n. 1700 € vastaavaa bensamallia ja n. 550 € vastaavaa dieselmallia enemmän. Touranin hinnastossa bensiinimalli on huimat 39 € edullisempi ja diesel puolestaan 2639 € kalliimpi!

        Tekniikan Maailma teki numerossaan 17/2011 vertailun neljän eri Passatin polttoainevaihdon välillä (etanoli, kaasu, bensa ja diesel). Vertailussa laskettiin 2 ja 3 vuoden (sis. 60.000 km ajoa) käyttökustannukset jokaiselle vaihtoehdolle sisältäen kaikki ylläpitokulut (polttoainekulut, verot, vakuutukset ja huollot).

        Kaikki käyttökustannukset 3 vuodelle (60.000 km):
        1,4 TSI EcoFuel (maa- ja biokaasu) - 9826,71 EUR
        1,4 TSI MultiFuel (etanoli) - 12864,06 EUR
        1,8 TSI (bensiini) - 13977,30 EUR
        2,0 TDI (diesel) - 13321,64 EUR

        Tuon vertailun mukaan kaasuvaihtoehto on tullut 3 vuoden aikana 4150,59 € bensiinimallia ja 3494,93 € dieselmallia edullisemmaksi! OK, kaasuautot ovat sittemmin tulleet käyttövoimaveron piiriin (Passatille n. 250 €/v), mutta niin myös bensan ja erityisesti dieselin mittarihintoihin tuli huomattavia korotuksia vuodenvaihteessa 2011-2012 huomattavia korotuksia, joita ei tuossa vertailussa ole vielä huomioitu.

        Sanoisin siis, että kaasuautoilu on edelleen edullisin vaihtoehto niille, jotka sitä vain pystyvät ajoreittiensä puolesta käyttämään!


      • Joku Muu
        Jeps jeps kirjoitti:

        Tuolta Autotalli.com:sta näyttäisi löytyvän huimat 9 vaihtoautoa kaasukäyttöisenä (joista 2 on vieläpä oikeasti pelkästään bensa-/diesel-käyttöisiä), kun esim. Nettiauto.com:ssa niitä on 42 kpl...

        Uutena tuollainen kaasu-Passat näyttäisi Volkkarin sivujen mukaan maksavan n. 1700 € vastaavaa bensamallia ja n. 550 € vastaavaa dieselmallia enemmän. Touranin hinnastossa bensiinimalli on huimat 39 € edullisempi ja diesel puolestaan 2639 € kalliimpi!

        Tekniikan Maailma teki numerossaan 17/2011 vertailun neljän eri Passatin polttoainevaihdon välillä (etanoli, kaasu, bensa ja diesel). Vertailussa laskettiin 2 ja 3 vuoden (sis. 60.000 km ajoa) käyttökustannukset jokaiselle vaihtoehdolle sisältäen kaikki ylläpitokulut (polttoainekulut, verot, vakuutukset ja huollot).

        Kaikki käyttökustannukset 3 vuodelle (60.000 km):
        1,4 TSI EcoFuel (maa- ja biokaasu) - 9826,71 EUR
        1,4 TSI MultiFuel (etanoli) - 12864,06 EUR
        1,8 TSI (bensiini) - 13977,30 EUR
        2,0 TDI (diesel) - 13321,64 EUR

        Tuon vertailun mukaan kaasuvaihtoehto on tullut 3 vuoden aikana 4150,59 € bensiinimallia ja 3494,93 € dieselmallia edullisemmaksi! OK, kaasuautot ovat sittemmin tulleet käyttövoimaveron piiriin (Passatille n. 250 €/v), mutta niin myös bensan ja erityisesti dieselin mittarihintoihin tuli huomattavia korotuksia vuodenvaihteessa 2011-2012 huomattavia korotuksia, joita ei tuossa vertailussa ole vielä huomioitu.

        Sanoisin siis, että kaasuautoilu on edelleen edullisin vaihtoehto niille, jotka sitä vain pystyvät ajoreittiensä puolesta käyttämään!

        Jos edullisinta vaihtoehtoa haetaan, pitää ajaa 1000€ maksaneella pommikoneella. Ei tarvita kaskovakuutuksia ja autossa kiinni olevan pääoman voi sijoittaa tai ryypätä. Tuossa hintaluokassa on tarjolla lähinnä bensakoneita ja ziljoona ajettuja dieseleitä.

        Jos taas on kamalasti rahaa tuhansien eurojen hintaisia autoja Saksasta niin ehkä kaasu voisi olla ihan hyvä vaihtoehto. Mutta se on taas sitten luxusautoilijoiden juttuja eikä liity mitenkään edulliseen autoiluun.


      • Väliraha iso iso
        Jeps jeps kirjoitti:

        Tuolta Autotalli.com:sta näyttäisi löytyvän huimat 9 vaihtoautoa kaasukäyttöisenä (joista 2 on vieläpä oikeasti pelkästään bensa-/diesel-käyttöisiä), kun esim. Nettiauto.com:ssa niitä on 42 kpl...

        Uutena tuollainen kaasu-Passat näyttäisi Volkkarin sivujen mukaan maksavan n. 1700 € vastaavaa bensamallia ja n. 550 € vastaavaa dieselmallia enemmän. Touranin hinnastossa bensiinimalli on huimat 39 € edullisempi ja diesel puolestaan 2639 € kalliimpi!

        Tekniikan Maailma teki numerossaan 17/2011 vertailun neljän eri Passatin polttoainevaihdon välillä (etanoli, kaasu, bensa ja diesel). Vertailussa laskettiin 2 ja 3 vuoden (sis. 60.000 km ajoa) käyttökustannukset jokaiselle vaihtoehdolle sisältäen kaikki ylläpitokulut (polttoainekulut, verot, vakuutukset ja huollot).

        Kaikki käyttökustannukset 3 vuodelle (60.000 km):
        1,4 TSI EcoFuel (maa- ja biokaasu) - 9826,71 EUR
        1,4 TSI MultiFuel (etanoli) - 12864,06 EUR
        1,8 TSI (bensiini) - 13977,30 EUR
        2,0 TDI (diesel) - 13321,64 EUR

        Tuon vertailun mukaan kaasuvaihtoehto on tullut 3 vuoden aikana 4150,59 € bensiinimallia ja 3494,93 € dieselmallia edullisemmaksi! OK, kaasuautot ovat sittemmin tulleet käyttövoimaveron piiriin (Passatille n. 250 €/v), mutta niin myös bensan ja erityisesti dieselin mittarihintoihin tuli huomattavia korotuksia vuodenvaihteessa 2011-2012 huomattavia korotuksia, joita ei tuossa vertailussa ole vielä huomioitu.

        Sanoisin siis, että kaasuautoilu on edelleen edullisin vaihtoehto niille, jotka sitä vain pystyvät ajoreittiensä puolesta käyttämään!

        Vertaappa nyt mitä pyydetään käytetyistä...
        Ja vain teeäm vertaa 1,4 ekoja ja 1,8 bensaa tai 2,0 dieselin kuluja keskenään.


      • Loppuuko tekosyyt?
        Väliraha iso iso kirjoitti:

        Vertaappa nyt mitä pyydetään käytetyistä...
        Ja vain teeäm vertaa 1,4 ekoja ja 1,8 bensaa tai 2,0 dieselin kuluja keskenään.

        Tuotanoin, nuo mallit ovat vertailua tehdessä olleet ne, jotka ovat parhaiten vastanneet toisiaan.

        Ja jos katsotaan tämän päivän moottoritarjontaa Passateille, niin en siltikään lähtisi vertailemaan tuota nuhapumppu-1.6 TDI:tä (77 kW) tuohon kaasumalliin (110 kW). Vertailussakin käytetty 2.0 TDI (103 kW) on mielestäni lähempänä todellisuutta. Myös bensapuolella 118 kW:n malli soveltuu paremmin vertailtavaksi, kuin tuo 1.4 TSI 90 kW...

        Käytettyjen hinnat viittaavat siihen, että kaasumallit säilyttäisivät arvonsa paremmin kuin vastaavat bensat eli vastaavat suurinpiirtein dieseleiden hintatasoa. Tuollahan on luonnollisesti vaikutusta myös siihen, mitä kaasuautosta voi itse pyytää sitten, kun autoa on itse mahdollisesti myymässä eteenpäin!


    • Rampe7

      "Ja mikä parasta: pakokaasut ei haise pahalta!"

      Miltä ne nykyaikaisen katalysaattorilla varustetun auton pakokaasut (hiilidioksidi vesi) muka haisevat?

      Kylmäkäynnistyksessä saattaa hetken haiskahtaa kun putkesta tulee palamattomia hiilivetyjä.

      • 11+7

        Jos intoa riittää, niin voit vaikka itse käydä haistelemassa kaasuauton pakokaasuja kaasu- ja bensamoodin välillä. Kyllä niissä selkeä ero on...


    • Lifrte

      Minä käyn nykyään Shell palvelutankkauksessa kerran vuodessa. Hävettää kun ei osaa enää tankata. Jotain nappuloita pitää painaa, luukkuja veivata ja vekslata niiden letkujen kanssa. Mistä senkin voi tietää mistä letkusta pitäisi tankkiin jotain laittaa. On punaista, mustaa, vihreää, sinistä ja mitä lie.

      Onneksi kotona saa sähköä helposti.

    • Kaasupohjaan

      Liityin itsekin hiljaa hymyilevien kaasuautoilijoiden joukkoon pari vuotta sitten ja ihmettelen mikä siinä oli niin vaikeaa. Kaikissa kaasuautoissahan on myös bensatankki, joten ei haittaa vaikka kaasuntankkausasemia ei ole esimerkiksi mummolareissun varrella.
      Nyt ei edes tarvitse pelätä mitään "piakkoin lankeavaa sikamaista veroa" kun käyttövoimaverolappukin tupsahti postiluukusta. Parin sadan euron heikennys ei missään tapauksessa romuttanut kaasuautoilijan taloutta, sillä vuositainen polttoainesäästö on edelleen tuntuva.

      Hymyillään kun tavataan tankkaamassa:)

      • Pohjahinnat

        Hymy hyytyy, kun menet vaihtamaan autoasi...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe