Kaasuautoilija hymyilee hiljaa

KannattaaMiettiä

Oletko huomannut, että kaasumaiset polttoaineet ovat bensaa ja dieseliä selvästi edullisempia? Eteläisessä Suomessa voi ajella maa- ja biokaasulla ja saada tuntuvia säästöjä. Molempien kaasujen hinta on vielä selvästi alle euron! Ja mikä parasta: pakokaasut ei haise pahalta! Biokaasulla ajaessa jäävät polttoainerahat kotimaahan.

15

313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tosi kiva

      Voi ajella, mutta meillä etelässäkin pitäisi käydä tankkaamassa 50 km päässä...

    • C180 Kompressor

      tankkausasema 15km väärässä suunnassa - ei kannata.

    • esko61

      Kyllä kaasuautoijan hymä hyytyy, kun kataisen porukka iskee näille dieselveron.

      • Hieman hidas?

        Ööh, niin tämä teidän pessimistien niin kovasti mainostama "dieselverohan" tuli jo tämän vuoden alusta kaasuautoillekin...

        Sellainen huomio kuitenkin, että keskiverto henkilöauton"kaasuveron" määrä on lähes puolet pienempi (n. 250 €/vuodessa) kuin vastaavan kokoisen dieselauton (n. 450 €/vuodessa).

        Lisäksi kaasun hinta on edelleenkin niin edullinen verrattuna bensiinin ja dieseliin, että kaasuautoilu on säilynyt ylivoimaisesti edullisempana tapana autoilla tästä käyttövoimaverosta huolimatta.

        Samalla rahalla saa myös ajella ekologisesti. Maakaasulla ajeltaessa polttoaineen elinkaaripäästöt (porausreiältä renkaaseen) vähenevät n. 25% ja biokaasulla ajeltaessa päästään yhtä suureen päästövähenemään, kuin jos sähköautoon tankattaisiin tuulisähköä.

        Mun puolesta te juntit saatte ihan rauhassa jatkaa ajeluitanne niillä ah niin perinteisillä bensa-/dieselpeleillänne. Mutta jos ette itse uskalla kokeilla mitään uutta saatika sitten sivistää itseänne oikeilla faktoilla, niin olkaa jumalauta edes hiljaa!


      • Kokonaiskulut?
        Hieman hidas? kirjoitti:

        Ööh, niin tämä teidän pessimistien niin kovasti mainostama "dieselverohan" tuli jo tämän vuoden alusta kaasuautoillekin...

        Sellainen huomio kuitenkin, että keskiverto henkilöauton"kaasuveron" määrä on lähes puolet pienempi (n. 250 €/vuodessa) kuin vastaavan kokoisen dieselauton (n. 450 €/vuodessa).

        Lisäksi kaasun hinta on edelleenkin niin edullinen verrattuna bensiinin ja dieseliin, että kaasuautoilu on säilynyt ylivoimaisesti edullisempana tapana autoilla tästä käyttövoimaverosta huolimatta.

        Samalla rahalla saa myös ajella ekologisesti. Maakaasulla ajeltaessa polttoaineen elinkaaripäästöt (porausreiältä renkaaseen) vähenevät n. 25% ja biokaasulla ajeltaessa päästään yhtä suureen päästövähenemään, kuin jos sähköautoon tankattaisiin tuulisähköä.

        Mun puolesta te juntit saatte ihan rauhassa jatkaa ajeluitanne niillä ah niin perinteisillä bensa-/dieselpeleillänne. Mutta jos ette itse uskalla kokeilla mitään uutta saatika sitten sivistää itseänne oikeilla faktoilla, niin olkaa jumalauta edes hiljaa!

        Mites kokonaiskustannukset per kilometri kun huomioit hankintahinnan, arvonaleneman (tai hyvityshinnan), huoltojen ja korjauksien eron dieseliin?


      • Niinpä niin
        Kokonaiskulut? kirjoitti:

        Mites kokonaiskustannukset per kilometri kun huomioit hankintahinnan, arvonaleneman (tai hyvityshinnan), huoltojen ja korjauksien eron dieseliin?

        Vertailin autotalli.comin pyyntihintoja n. 3 vuotta vanhoista ja 100 tkm ajetuista maakaasu Passateista ja muulla polttoaineella toimivat vrt. Uuden hinnat.
        Oli aika kylmää luettavaa, arvonlasku on sitä luokkaa verrattuna muihin, että käyttövoimaverosta ei tarvitse murehtia.

        Saksasta käytettynä tuotava saattaa jo kannattaa, jos tulli hinnoittelee veron järkevästi.


      • Jeps jeps
        Niinpä niin kirjoitti:

        Vertailin autotalli.comin pyyntihintoja n. 3 vuotta vanhoista ja 100 tkm ajetuista maakaasu Passateista ja muulla polttoaineella toimivat vrt. Uuden hinnat.
        Oli aika kylmää luettavaa, arvonlasku on sitä luokkaa verrattuna muihin, että käyttövoimaverosta ei tarvitse murehtia.

        Saksasta käytettynä tuotava saattaa jo kannattaa, jos tulli hinnoittelee veron järkevästi.

        Tuolta Autotalli.com:sta näyttäisi löytyvän huimat 9 vaihtoautoa kaasukäyttöisenä (joista 2 on vieläpä oikeasti pelkästään bensa-/diesel-käyttöisiä), kun esim. Nettiauto.com:ssa niitä on 42 kpl...

        Uutena tuollainen kaasu-Passat näyttäisi Volkkarin sivujen mukaan maksavan n. 1700 € vastaavaa bensamallia ja n. 550 € vastaavaa dieselmallia enemmän. Touranin hinnastossa bensiinimalli on huimat 39 € edullisempi ja diesel puolestaan 2639 € kalliimpi!

        Tekniikan Maailma teki numerossaan 17/2011 vertailun neljän eri Passatin polttoainevaihdon välillä (etanoli, kaasu, bensa ja diesel). Vertailussa laskettiin 2 ja 3 vuoden (sis. 60.000 km ajoa) käyttökustannukset jokaiselle vaihtoehdolle sisältäen kaikki ylläpitokulut (polttoainekulut, verot, vakuutukset ja huollot).

        Kaikki käyttökustannukset 3 vuodelle (60.000 km):
        1,4 TSI EcoFuel (maa- ja biokaasu) - 9826,71 EUR
        1,4 TSI MultiFuel (etanoli) - 12864,06 EUR
        1,8 TSI (bensiini) - 13977,30 EUR
        2,0 TDI (diesel) - 13321,64 EUR

        Tuon vertailun mukaan kaasuvaihtoehto on tullut 3 vuoden aikana 4150,59 € bensiinimallia ja 3494,93 € dieselmallia edullisemmaksi! OK, kaasuautot ovat sittemmin tulleet käyttövoimaveron piiriin (Passatille n. 250 €/v), mutta niin myös bensan ja erityisesti dieselin mittarihintoihin tuli huomattavia korotuksia vuodenvaihteessa 2011-2012 huomattavia korotuksia, joita ei tuossa vertailussa ole vielä huomioitu.

        Sanoisin siis, että kaasuautoilu on edelleen edullisin vaihtoehto niille, jotka sitä vain pystyvät ajoreittiensä puolesta käyttämään!


      • Joku Muu
        Jeps jeps kirjoitti:

        Tuolta Autotalli.com:sta näyttäisi löytyvän huimat 9 vaihtoautoa kaasukäyttöisenä (joista 2 on vieläpä oikeasti pelkästään bensa-/diesel-käyttöisiä), kun esim. Nettiauto.com:ssa niitä on 42 kpl...

        Uutena tuollainen kaasu-Passat näyttäisi Volkkarin sivujen mukaan maksavan n. 1700 € vastaavaa bensamallia ja n. 550 € vastaavaa dieselmallia enemmän. Touranin hinnastossa bensiinimalli on huimat 39 € edullisempi ja diesel puolestaan 2639 € kalliimpi!

        Tekniikan Maailma teki numerossaan 17/2011 vertailun neljän eri Passatin polttoainevaihdon välillä (etanoli, kaasu, bensa ja diesel). Vertailussa laskettiin 2 ja 3 vuoden (sis. 60.000 km ajoa) käyttökustannukset jokaiselle vaihtoehdolle sisältäen kaikki ylläpitokulut (polttoainekulut, verot, vakuutukset ja huollot).

        Kaikki käyttökustannukset 3 vuodelle (60.000 km):
        1,4 TSI EcoFuel (maa- ja biokaasu) - 9826,71 EUR
        1,4 TSI MultiFuel (etanoli) - 12864,06 EUR
        1,8 TSI (bensiini) - 13977,30 EUR
        2,0 TDI (diesel) - 13321,64 EUR

        Tuon vertailun mukaan kaasuvaihtoehto on tullut 3 vuoden aikana 4150,59 € bensiinimallia ja 3494,93 € dieselmallia edullisemmaksi! OK, kaasuautot ovat sittemmin tulleet käyttövoimaveron piiriin (Passatille n. 250 €/v), mutta niin myös bensan ja erityisesti dieselin mittarihintoihin tuli huomattavia korotuksia vuodenvaihteessa 2011-2012 huomattavia korotuksia, joita ei tuossa vertailussa ole vielä huomioitu.

        Sanoisin siis, että kaasuautoilu on edelleen edullisin vaihtoehto niille, jotka sitä vain pystyvät ajoreittiensä puolesta käyttämään!

        Jos edullisinta vaihtoehtoa haetaan, pitää ajaa 1000€ maksaneella pommikoneella. Ei tarvita kaskovakuutuksia ja autossa kiinni olevan pääoman voi sijoittaa tai ryypätä. Tuossa hintaluokassa on tarjolla lähinnä bensakoneita ja ziljoona ajettuja dieseleitä.

        Jos taas on kamalasti rahaa tuhansien eurojen hintaisia autoja Saksasta niin ehkä kaasu voisi olla ihan hyvä vaihtoehto. Mutta se on taas sitten luxusautoilijoiden juttuja eikä liity mitenkään edulliseen autoiluun.


      • Väliraha iso iso
        Jeps jeps kirjoitti:

        Tuolta Autotalli.com:sta näyttäisi löytyvän huimat 9 vaihtoautoa kaasukäyttöisenä (joista 2 on vieläpä oikeasti pelkästään bensa-/diesel-käyttöisiä), kun esim. Nettiauto.com:ssa niitä on 42 kpl...

        Uutena tuollainen kaasu-Passat näyttäisi Volkkarin sivujen mukaan maksavan n. 1700 € vastaavaa bensamallia ja n. 550 € vastaavaa dieselmallia enemmän. Touranin hinnastossa bensiinimalli on huimat 39 € edullisempi ja diesel puolestaan 2639 € kalliimpi!

        Tekniikan Maailma teki numerossaan 17/2011 vertailun neljän eri Passatin polttoainevaihdon välillä (etanoli, kaasu, bensa ja diesel). Vertailussa laskettiin 2 ja 3 vuoden (sis. 60.000 km ajoa) käyttökustannukset jokaiselle vaihtoehdolle sisältäen kaikki ylläpitokulut (polttoainekulut, verot, vakuutukset ja huollot).

        Kaikki käyttökustannukset 3 vuodelle (60.000 km):
        1,4 TSI EcoFuel (maa- ja biokaasu) - 9826,71 EUR
        1,4 TSI MultiFuel (etanoli) - 12864,06 EUR
        1,8 TSI (bensiini) - 13977,30 EUR
        2,0 TDI (diesel) - 13321,64 EUR

        Tuon vertailun mukaan kaasuvaihtoehto on tullut 3 vuoden aikana 4150,59 € bensiinimallia ja 3494,93 € dieselmallia edullisemmaksi! OK, kaasuautot ovat sittemmin tulleet käyttövoimaveron piiriin (Passatille n. 250 €/v), mutta niin myös bensan ja erityisesti dieselin mittarihintoihin tuli huomattavia korotuksia vuodenvaihteessa 2011-2012 huomattavia korotuksia, joita ei tuossa vertailussa ole vielä huomioitu.

        Sanoisin siis, että kaasuautoilu on edelleen edullisin vaihtoehto niille, jotka sitä vain pystyvät ajoreittiensä puolesta käyttämään!

        Vertaappa nyt mitä pyydetään käytetyistä...
        Ja vain teeäm vertaa 1,4 ekoja ja 1,8 bensaa tai 2,0 dieselin kuluja keskenään.


      • Loppuuko tekosyyt?
        Väliraha iso iso kirjoitti:

        Vertaappa nyt mitä pyydetään käytetyistä...
        Ja vain teeäm vertaa 1,4 ekoja ja 1,8 bensaa tai 2,0 dieselin kuluja keskenään.

        Tuotanoin, nuo mallit ovat vertailua tehdessä olleet ne, jotka ovat parhaiten vastanneet toisiaan.

        Ja jos katsotaan tämän päivän moottoritarjontaa Passateille, niin en siltikään lähtisi vertailemaan tuota nuhapumppu-1.6 TDI:tä (77 kW) tuohon kaasumalliin (110 kW). Vertailussakin käytetty 2.0 TDI (103 kW) on mielestäni lähempänä todellisuutta. Myös bensapuolella 118 kW:n malli soveltuu paremmin vertailtavaksi, kuin tuo 1.4 TSI 90 kW...

        Käytettyjen hinnat viittaavat siihen, että kaasumallit säilyttäisivät arvonsa paremmin kuin vastaavat bensat eli vastaavat suurinpiirtein dieseleiden hintatasoa. Tuollahan on luonnollisesti vaikutusta myös siihen, mitä kaasuautosta voi itse pyytää sitten, kun autoa on itse mahdollisesti myymässä eteenpäin!


    • Rampe7

      "Ja mikä parasta: pakokaasut ei haise pahalta!"

      Miltä ne nykyaikaisen katalysaattorilla varustetun auton pakokaasut (hiilidioksidi vesi) muka haisevat?

      Kylmäkäynnistyksessä saattaa hetken haiskahtaa kun putkesta tulee palamattomia hiilivetyjä.

      • 11+7

        Jos intoa riittää, niin voit vaikka itse käydä haistelemassa kaasuauton pakokaasuja kaasu- ja bensamoodin välillä. Kyllä niissä selkeä ero on...


    • Lifrte

      Minä käyn nykyään Shell palvelutankkauksessa kerran vuodessa. Hävettää kun ei osaa enää tankata. Jotain nappuloita pitää painaa, luukkuja veivata ja vekslata niiden letkujen kanssa. Mistä senkin voi tietää mistä letkusta pitäisi tankkiin jotain laittaa. On punaista, mustaa, vihreää, sinistä ja mitä lie.

      Onneksi kotona saa sähköä helposti.

    • Kaasupohjaan

      Liityin itsekin hiljaa hymyilevien kaasuautoilijoiden joukkoon pari vuotta sitten ja ihmettelen mikä siinä oli niin vaikeaa. Kaikissa kaasuautoissahan on myös bensatankki, joten ei haittaa vaikka kaasuntankkausasemia ei ole esimerkiksi mummolareissun varrella.
      Nyt ei edes tarvitse pelätä mitään "piakkoin lankeavaa sikamaista veroa" kun käyttövoimaverolappukin tupsahti postiluukusta. Parin sadan euron heikennys ei missään tapauksessa romuttanut kaasuautoilijan taloutta, sillä vuositainen polttoainesäästö on edelleen tuntuva.

      Hymyillään kun tavataan tankkaamassa:)

      • Pohjahinnat

        Hymy hyytyy, kun menet vaihtamaan autoasi...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      67
      2493
    2. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      105
      2157
    3. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      2137
    4. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

      Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      97
      2097
    5. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      8
      2036
    6. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1885
    7. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

      Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      584
      1836
    8. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      107
      1793
    9. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      17
      1657
    10. Kemet lomautukset

      Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas
      Suomussalmi
      41
      1433
    Aihe