Kirjoitin niin huonot paperit, että hävettää kutsua sukulaisia juhliin.
Rivistö näyttää tältä: CBBBA. Luin ainoastaan tohon C:hen, siihenkin vaan viikon kun oli loma. Oon koulun ohella töissä 23 asti joka päivä joten ei oikein ollut aikaa luku-urakkaan.. Ärsyttää kun meni niin riman ali. Mä oon julkassut kirjan ja kirjoitin äidinkielestä vain B. Prelistä sain 1p vajaa E, joten odotin että saisin M. Laudatureja en lähtenyt hakemaan, mutta etenkin toi äidinkielen B ärsyttää. Kirjoitin myös italiasta vain B, vaikka kaikista kursseista oli 10. Odotin että saisin edes C:n..
Ihan kamala fiilis :(
En kehtaa juhlia lakkia arvosanojen takia
23
2747
Vastaukset
- Sellainen aloitus
"Mä oon julkassut kirjan ja kirjoitin äidinkielestä vain B"
Kaikki ne, jotka aikovat kommentoida, voisivat hetken miettiä tuota kohtaa.- kom-kommentti
No siis, ilmeisesti kirjan julkaiseminen on helpompaa kuin hyvän arvosanan ottaminen äidinkielen yo-kokeesta.
Oikeasti tässäkin nyt nähtiin, että äidinkielen koe on... en sano mistä. - 1212-1212
kom-kommentti kirjoitti:
No siis, ilmeisesti kirjan julkaiseminen on helpompaa kuin hyvän arvosanan ottaminen äidinkielen yo-kokeesta.
Oikeasti tässäkin nyt nähtiin, että äidinkielen koe on... en sano mistä.Äidinkielen koe ei todellakaan ole..."en sano mistä". Se on yksi parhaimmista lukion kokeista - se mittaa oikeasti jotain, mitä tarvitaan yliopistossa ja lähes alalla kuin alalla. Tekstitaidon kokeen treenaamisesta abivuonna on ollut paljon hyötyä jatko-opinnossa. Hyvä kirjoittaja pärjää myös pääsykoetilanteissa ja tenteissä helpommin.
Kaiken nippelitiedon voi unohtaa ja etsiä myöhemmin, mutta jos ei osaa lukea ja kirjoitaa selkeästi, on aika hukassa. Äikän yo-arvosana korreloi kaikkein eniten sen suhteen, miten menestyy yliopisto-opinnoissa myöhemmin.
Niin ja kirjan julkaiseminen nyt ei sikäli kerro asiatekstien luku-, jäsentely- ja kirjoitustaidosta...Fiktio on ihan oma lajinsa eikös.
terveisiä valtsikasta :)) - Lukion äikänmaikka
1212-1212 kirjoitti:
Äidinkielen koe ei todellakaan ole..."en sano mistä". Se on yksi parhaimmista lukion kokeista - se mittaa oikeasti jotain, mitä tarvitaan yliopistossa ja lähes alalla kuin alalla. Tekstitaidon kokeen treenaamisesta abivuonna on ollut paljon hyötyä jatko-opinnossa. Hyvä kirjoittaja pärjää myös pääsykoetilanteissa ja tenteissä helpommin.
Kaiken nippelitiedon voi unohtaa ja etsiä myöhemmin, mutta jos ei osaa lukea ja kirjoitaa selkeästi, on aika hukassa. Äikän yo-arvosana korreloi kaikkein eniten sen suhteen, miten menestyy yliopisto-opinnoissa myöhemmin.
Niin ja kirjan julkaiseminen nyt ei sikäli kerro asiatekstien luku-, jäsentely- ja kirjoitustaidosta...Fiktio on ihan oma lajinsa eikös.
terveisiä valtsikasta :))Se, mittaako äidinkielen koe "sitä jotain", on vähän kyseenalaista. Essee mittaa hyvin kirjoitustaitoa ja kykyä kielentää ajatuksia, mutta tekstitaito on koetyyppinä epäonnistunut. Se ei mittaa kovinkaan paljon sitä, mitä pitäisi. Ja siksi siitä pyritään pääsemään ja päästäänkin pian eroon. Tekstitaidon kokeen historia jää siis - onneksi - hyvin lyhyeksi.
Aloittajalle: tuttavasi kyllä ymmärtävät, ettei huippuarvosanoihin voi tai täydykään päästä, jos on paljon töissä. Jos asiaa edes tarvitsee heille selittää. Pidä lippu korkealla, olet kaikesta huolimatta YLIOPPILAS! Onnea! - teekkari2
1212-1212 kirjoitti:
Äidinkielen koe ei todellakaan ole..."en sano mistä". Se on yksi parhaimmista lukion kokeista - se mittaa oikeasti jotain, mitä tarvitaan yliopistossa ja lähes alalla kuin alalla. Tekstitaidon kokeen treenaamisesta abivuonna on ollut paljon hyötyä jatko-opinnossa. Hyvä kirjoittaja pärjää myös pääsykoetilanteissa ja tenteissä helpommin.
terveisiä valtsikasta :))Hyvin pärjännyt A arvosanalla äidinkielestä.
Teknillisellä alalla, et juuri tee äidinkielen yo arvosanalla mitään. Saatika itse opiskelussa se ei vaikuta ollenkaan onko L vai A.
Tein tietoisen valinnan ja en tehnyt mitään äidinkielen kirjoitusten eteen, enkä myöskään englannin josta tuli C, että voin keskittyä pitkään matikkaan ja fysiikkaan. Molemmista E, jotka takaa jo lähes suoraan opiskelupaikan teknilliselle alalle.
- fdrey
Eihän sun tarvi todistusta kenellekään näyttää.
- gaudeamus igitur
Hei kirjoituksia saa korottaa kerran hyväksytynkin arvosanan jälkeen ja ilman aikarajaa. ("Ylioppilastutkinnon kokeen hyväksytysti suorittanut saa uusia kokeen yhden kerran. (A 915/2005, 4 §) Hyväksytyn kokeen uusimisella ei ole aikarajaa.")
Huom! Jos ilmottaudut syksyllä vaikkapa äidinkielen kokeeseen korottaaksesi arvosanaa, mutta et saavu paikalle. Niin silti tälläinen kerta katsotaan myös käytetyksi korotuskerraksi ellet esitä pätevää laillista syytä poissaololle (sairastapaus tms).
Jos siis jäi tosi paljon harmittamaan nuo arvosanat, niin suosittelen, että kertailet kesän aikana niitä aineita, jotka haluat uusia ja panostat sitten kunnolla ensi kerralla esimerkiksi äidinkielen kokeeseen. Järjestät itsellesi oikein kunnon lukuloman kirjoitusten edellä.
Nyt kuiteskin hymyä huuleen. Olet kevään uusi ylioppilas ja se tapahtuu vain kerran elämässä :) Voit sanoa sukulaisille, että työkiireiden takia ei onnistunut valmistautuminen tms, jos nyt ylipäänsä on tarvetta mitenkään perustella mitään.
Ja ylioppilastodistus oikeuttaa sinut hakemaan opiskelijavalinnassa esimerkiksi yliopistoon. Vaikka lähtöpisteet eivät olisikaan kummoiset, sisään päääsee puhtailla pääsykoepisteilläkin, eli siis pelkän valintakokeen suorittamisella hyväksytysti.
tsemppiä! :) - amis se vaan tienaa
En itsekään juhlistaisi työttömäksi valmistumista.
- ei amis
Just joo. Vain amis luulee, että lukiosta "valmistutaan" ammattiin. Lukio valmistaa ainoastaan jatko-opintoihin - tiedoksi sinulle.
- urargumentisinvalid
kirjan nyt voi julkaista kuka vaan
- lkjyhjk.
Siis julkaisit kirjan, taisi olla hyvä kustannustoimittaja??
- saleN2
Älkää hätäilkö, mun rivi oli AAAA ja oon Suomen presidentti.
- 1-4+7-9
Ihan sairaan hyvä "saleN2".. :)11
- EI mitään väliä
Huolet pois. Itse kirjoitin vieläkin surkeammat ja nyt olen tuplamaisteri. Joitakin se opiskelu kiinnostaa vasta vähän myöhemmin. :)
- hsyaehi5ra
On monia kirjailijoita, jotka kertovat, ettei menestynyt koulun äikän kokeissa tai aineissa. On aivan eri asia kirjoittaa kirja, kun täydellisesti puhdasta suomen kieltä. Nykyisin koneissa on myös oikeinkirjoitus korjaukset olemasa sekä kustantajan puolelta oikoluetaan kirja. Kirjan kirjoittamisessa tärkeimmät kriteerit ovat juoni ja koossa pysyminen.
Ymmärrän, jos et halua juhlia, koska monille vieraille tärkeintä on ne arvosanat, eikä pelkkä ylioppilaaksi tuleminen ole mitään.
Muista kuitenkin, ettei arvosanat sinua määritä. Huonoillakin arvosanoilla pääsee yliopistoon kunhan lukee pääsykokeisiin hyvin. Kyllä se hymyksi elämä muuttuu, kun yliopistoon astelet sisään.:) - tuhoon tuomittu vai.
no eipä munkaan rivistö kovin häppönen ole mutta en välitä muiden mielipiteistä.
tommonen luuseri joka pelkää että joku kaukainen sukulaismummo alkaa siinä sättimään arvosanojaan ei elämässään pärjää jos siitä masennut. takaisin voit heittää että meneppä ite tekemään ko kokeet.
relaa ny vähä.. - 20+1
Kyllä kehtaat juhlia. Älä tee numeroista juuri nyt itsellesi tai muillekaan liian suurta numeroa. Itse kirjoitin hyvät paperit, enkä silti halunnut todistustani esitellä. Harkitsin yhden vähän riman ali menneen aineen uusimista, mutta elämä tuli ja vei. Sinuna panostaisin jatko-opintoihin. Ylioppilastodistus kuvaa vain hyvin rajallista osaamista. Pelkästään sillä ei pärjää vaan työkokemuksellakin on arvoa. Kunnon väsymys on kuitenkin varma keino saavuttaa huonompia tuloksia, se kannattaa muistaa. Nukkumiseen kannattaa satsata.
- :GG
Älä sitten juhli. En minäkään juhlinut. En siksi, että olisin ollut pettynyt omaan menestymiseeni, vaan siksi, että en yksinkertaisesti ymmärtänyt sitä, miksi niin tavanomaista ja periaatteessa "merkityksetöntä" tapahtumaa (mieti sitä lukiolaisten ja ylioppilaiden määrää) kuin ylioppilastutkinto pitäisi jotenkin erityisesti juhlistaa. Mielestäni lukion suurin anti on/oli lukion kurssit ja niillä saavutettu maailmankuvan avartuminen. Olin siis jo saanut palkintoni, joten miksi siis olisi pitänyt juhlia tutkintoa jonkinlaisena päämäärän toteutumisena tai saavutuksena, mitä se ei ole. En ole varma onko edes korkeakoulututkinto (tohtorin tutkintoa lukuunottamatta) juhlan arvoinen, ammattipätevöityminen ehkä saattaisi olla, sillä sillähän voi jopa tehdä jotain.
- :GG
Niin ja tosiaan, kannattaa miettiä jatkosuunnitelmia, eikä jäädä murehtimaan lukiota ja ylioppilastutkintoa, joiden merkityksen tulet hyvin nopeasti huomaamaan lähes olemattomaksi pl. se, mitä henkilökohtaisesti sait tuosta ajasta irti.
- tietysti juhlitaan
:GG kirjoitti:
Niin ja tosiaan, kannattaa miettiä jatkosuunnitelmia, eikä jäädä murehtimaan lukiota ja ylioppilastutkintoa, joiden merkityksen tulet hyvin nopeasti huomaamaan lähes olemattomaksi pl. se, mitä henkilökohtaisesti sait tuosta ajasta irti.
No mutta juhlitaanhan syntymäpäiviäkin. Niitä on jokaisella joka vuosi, vieläpä itsestään. Pienestä pitäen.
Tietysti on oikeus olla juhlimatta ylioppilaaksi valmistumista. Sukulaiset ja ystävät silti odottavat saavansa tulla onnittelemaan. Joten voisi ajatella vähän muitakin.
- kauppatieteilijä
Minun rivini kolme vuotta sitten oli AAABBI (I pitkä matikka) ja ka 6,9. Juhlittiin tuloksista huolimatta komeasti. Pääsykokeisiin sitten satsasin tosissani ja olenkin nyt toista vuotta yliopistossa opiskelemassa. Ei noilla arvosanoilla ole lopulta mitään merkitystä. Anna palaa vaan!
- jokuvaan___
Älä pelkää. Arvosanarykelmäni kirjoituksissa oli MBBB (M englanti) ja taistellen jatkokoulutukseen päästyäni ja sieltä valmistuttua olen mielestäni pärjännyt elämässä mukavasti ja saanut haluamani ammatin.
Olen urallani edennyt myös nopeammin kuin suurin osa minua paremmin aikoinaan suoriutuneet (olin toiseksi huonoin lukiostamme kirjoittanut.) En sano etteikö lukiossa olisi kannattanut skarpata, mutta se oli vain yksi vaihe elämässä joka olisi helpottanut seuraavaa vaihetta. Nyt 13 vuotta myöhemmin se on vain vähäpätöinen rivi CV:ssä eikä kukaan enää kysy sen eikä korkeakoulututkintonikaan perään työhaastattelussa. Työhistoriaa ne ensimmäisen työpaikan jälkeen katsovat!
Pidä lippu korkealla. Lukiosta huonosti suorituminen ei määrää tulevaa elämääsi vaikka se saattaa tällä hetkellä siltä tuntua. Itsestäni se tuolloin tuntui, mutta loppujen lopuksi sitä eteenpäin siitäkin päästiin. - jokuvaan___
Ja niin: nyt sitten vaan juhlimaan! Olet lakkisi ansainnut!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 354554
Kylämme taas kartalla
Kuka se tappaja on Suomussalmelta? Onkohan taas eroperheen vesa? Turvaton lapsuus jne? Näitä huonot kortit saaneita on n284434Arki on paljon tylsempää
kun en voi enää ihaillen seurata työntekoasi. Hyvä puoli on se että saan nukuttua ja syötyä, ei ollut kivaa olla jatkuva383874Mikä tarve Kontulalla on paljastaa seksityötaustansa
Anna Kontula on koettu totiseksi kansanedustajaksi. Joka tosin on puolustanut aina seksityöläisiä. Mutta nyt Kontula ava5352705Sen pienen ohimenevän hetken tänään sain ihailla sua
ehkä taas joskus. Taitaa aina vuosi mennä, kun eteen ilmaannut. Mieheltä naiselle.192393Kansanedustaja Anna Kontulan historia seksityöläisenä
Siis mitä, mitä, mitä. Jo pitkään vasurissa istunut Anna Kontula on toiminut seksityöläisenä. Kenen äänillä tämä muija o2311900- 1421671
- 361526
Miten Pohjois-Savossa??
Miten Pohjois-Savossa sanotaan minä? Koneman kun arvioi kommentoijia tai haukkuu heitä uudella videollaan niin itsestään451302Rajuja paljastuksia Anna Kotulasta
Hesarissa: https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000011410909.html731198