Perhekoti Jokioisilla

premium21

Hei. Vaimoni oli synnytyksen jälkeen hyvin väsynyt ja masentunut sairaalan henkilökunnan mielestä. Synnytys kesti kuitenkin kolme päivää. Ihmekkös tuo jos vähän väsyttää? Äidin ja lapsen kotiutuminen lykkääntyi kokoajan ja lopulta sairaalaan tulivat sossun tädin, jotka kertoivat, että on kaksi vaihtoehtoa: perhekoti, tai kiireellinen huostaanotto. Olimme äimän käkenä. Tälläisestä ei ollut mitään puhetta odotusaikana tai edes sairaalassa, vasta kuin viimneisenä päivänä. No lähdimme sitten perhekotiin tottakai, koska lapsi on meille kaikki kaikessa. Alkuun paikka vaikutti ihan hienolta ja mukavalta. Omakotitalo, omat huoneet, saunaa sai lämmittää mielin määrin jne. Pikkuhiljaa alkoi kuitenkin niljailu. Vaimoni hoiti lapsen erittäin hyvin, mutta hän oli liian väsynyt tai haluton lähtemään alakertaan seurustelemaan toisen perheen kanssa, vaan viihtyi vauvan kanssa enimmäkseen kahdestaan, leikkien, syöttäen, hyssytellen ym. Kokoajan Sannaa alettiin painostaa enemmän "nyt menet ulos, tai ei hyvä heilu" uhkailtiin, että kotiin ei välttämättä ikinä pääse vauvan kanssa. Sannan masennus vaan paheni ja paheni, joten kävin hänet eräänä sunnuntaina hakemassa sieltä pois. Lasta emme tietenkään saaneet mukaamme ja nyt on sota käynnissä. Esimiesasemassa oleva hoitaja oli muuten sanonut Sannalle, että sinun kannattaisi ottaa ero miehestäsi ja hoitaa lasta yksin, kun hän (allekirjoittanut) käyttäytyy kuin teini-ikäinen kakara, eikä hänestä ole isäksi. Perusteita en tälle asialle saanut, mutta suoraan kysyessäni tälläisestä johdattelusta sain myöntävän vastauksen. Karttakaa ihmiset tätä paikkaa kuin ruttoa!! Vihoviimeinen vaihtoehto ja meillä ei muita vaihtoehtoja ollut, kun emme halunneet lapsesta luopuakkaan. Nyt on 30 päivää valitus ja selvitys aikaa vauvan suhteen, että kuinka käy.

11

890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Askel kerrallaan

      Onhan se kyllä totta, että lapsen kanssa täytyy myös ulkoilla. Tekeehän se äidillekin hyvää. Jos kotiin pääsy oli kiinni vain tuosta, niin olisi luullut, että vaimosi olisi ottanut päiväohjelmaan leikin, syötön ja hyssyttelyn lisäksi myös yhden säännöllisen päivälenkin ulkona vauvan kanssa.

      Neljän seinän sisään jääminen pahentaa väsymystä ja masennusta. Toivottavasti pääsette perheenä pikkuhiljaa jaloilleen ja saisitte apua (muiltakin kuin sossuilta). Missä on lapsen isovanhemmat, tädit, sedät ja enot? Olisiko heistä teitä tukemaan tässä uudessa tilanteessanne?

    • äiti vm2010

      Vaikka sais kesävauvan niin mikä vitun pakko on heti lähteä ulos tai seurustelemaan muiden kans? on ihan normaalia ja hyvä asia, että tuore äiti haluaa olla vauvan kanssa. Tutustuu vauvan elekieleen ja keskittyy imetykseen. Kurjaa, että tuollaista painostusta olette kokeneet.

      • kahdenäiti86

        Voi teitä,paha mieli tuli puolestanne! Laittomasti tavallaan on teitä kohdeltu,mutta sossuilla on keinonsa käytettävissään. Ensin esitetään huoli,sitten tarjotaan avohuollon tukitoimenpiteitä,jos ei onnaa,niin huosta! Aivan kamalaa! Väsymys ka masennus eivät mielestäni ole vielä peruste huostalle. Itsekin masistelin ja itkin sairaalassa,ja tila olisi pahentunut,jos yhdenkään ylimääräisen yön olisin sairaalassa joutunut viettämään. Kodin rauha helpottaa tuoretta äitiä,ja se on paras paikka perheelle,ei perhekuntoutus/perhekoti. Jos äiti ei ole vaaraksi itselleen ja vauvalle,kuuluvat he kotiin. Minulla helpotti heti kotiin päästyäni ahdistus ja väsymys. Neuvolasta saa apua kaaokseen ja perhetyöntekijän kotiin auttamaan, sekä babyblues-ryhmiä kokoontuu eri paikkakunnilla. Naurettava keino tarjota ensimmäisenä apuna perhekotia,sekä uhkailla huostalla,jollei suostu! Hankkikaa apua ja hyvä asianajaja. Jos lähtökohdat kunnossa ja asiat vain niin kuin kerroit,saatte kyllä vauvanne kotiin! Tsemppiä ja jaksamista. Älkää vaipuko epätoivoon! PS.itselläni oli molempien lasteni kanssa tapana "pesiä" rauhallisesti kotona ensimmäiset viikot. En edes halunnut olla sosiaalinen,kun halusin tutustua pienokaiseeni ja saada imetystä hyvään alkuun. Neuvolassa neuvottiin myös,että välttele ihmisjoukkoja ja aloita ulkoilu varovaisesti. Se sopi minulle.


      • premium21
        kahdenäiti86 kirjoitti:

        Voi teitä,paha mieli tuli puolestanne! Laittomasti tavallaan on teitä kohdeltu,mutta sossuilla on keinonsa käytettävissään. Ensin esitetään huoli,sitten tarjotaan avohuollon tukitoimenpiteitä,jos ei onnaa,niin huosta! Aivan kamalaa! Väsymys ka masennus eivät mielestäni ole vielä peruste huostalle. Itsekin masistelin ja itkin sairaalassa,ja tila olisi pahentunut,jos yhdenkään ylimääräisen yön olisin sairaalassa joutunut viettämään. Kodin rauha helpottaa tuoretta äitiä,ja se on paras paikka perheelle,ei perhekuntoutus/perhekoti. Jos äiti ei ole vaaraksi itselleen ja vauvalle,kuuluvat he kotiin. Minulla helpotti heti kotiin päästyäni ahdistus ja väsymys. Neuvolasta saa apua kaaokseen ja perhetyöntekijän kotiin auttamaan, sekä babyblues-ryhmiä kokoontuu eri paikkakunnilla. Naurettava keino tarjota ensimmäisenä apuna perhekotia,sekä uhkailla huostalla,jollei suostu! Hankkikaa apua ja hyvä asianajaja. Jos lähtökohdat kunnossa ja asiat vain niin kuin kerroit,saatte kyllä vauvanne kotiin! Tsemppiä ja jaksamista. Älkää vaipuko epätoivoon! PS.itselläni oli molempien lasteni kanssa tapana "pesiä" rauhallisesti kotona ensimmäiset viikot. En edes halunnut olla sosiaalinen,kun halusin tutustua pienokaiseeni ja saada imetystä hyvään alkuun. Neuvolassa neuvottiin myös,että välttele ihmisjoukkoja ja aloita ulkoilu varovaisesti. Se sopi minulle.

        Kiitos tuestanne, tunnutte tietävän mistä puhutte. Olen samaa mieltä, että lapselle ja äidille koti on paras paikka. Meillä on maanantaina aika sossuille taas, viime palaverissa sossun työntekijä kerto jo alkavansa valmistelemaan huostaanottoa. Vaimon pitäs mennä kuulemman takasin sinne. Ei halua, enkä yhtään ihmettele. Ei saa edes rauhassa tutustua omaan lapseen. Kokoajan on joku häärimässä ympärillä siellä perhetalossa. Olen ottanut yhteyttä eduskunnan oikeusasiamieheen. Jotain muita keinoja/ konsteja lapsen kotiinsaamiseksi?


      • premium21
        kahdenäiti86 kirjoitti:

        Voi teitä,paha mieli tuli puolestanne! Laittomasti tavallaan on teitä kohdeltu,mutta sossuilla on keinonsa käytettävissään. Ensin esitetään huoli,sitten tarjotaan avohuollon tukitoimenpiteitä,jos ei onnaa,niin huosta! Aivan kamalaa! Väsymys ka masennus eivät mielestäni ole vielä peruste huostalle. Itsekin masistelin ja itkin sairaalassa,ja tila olisi pahentunut,jos yhdenkään ylimääräisen yön olisin sairaalassa joutunut viettämään. Kodin rauha helpottaa tuoretta äitiä,ja se on paras paikka perheelle,ei perhekuntoutus/perhekoti. Jos äiti ei ole vaaraksi itselleen ja vauvalle,kuuluvat he kotiin. Minulla helpotti heti kotiin päästyäni ahdistus ja väsymys. Neuvolasta saa apua kaaokseen ja perhetyöntekijän kotiin auttamaan, sekä babyblues-ryhmiä kokoontuu eri paikkakunnilla. Naurettava keino tarjota ensimmäisenä apuna perhekotia,sekä uhkailla huostalla,jollei suostu! Hankkikaa apua ja hyvä asianajaja. Jos lähtökohdat kunnossa ja asiat vain niin kuin kerroit,saatte kyllä vauvanne kotiin! Tsemppiä ja jaksamista. Älkää vaipuko epätoivoon! PS.itselläni oli molempien lasteni kanssa tapana "pesiä" rauhallisesti kotona ensimmäiset viikot. En edes halunnut olla sosiaalinen,kun halusin tutustua pienokaiseeni ja saada imetystä hyvään alkuun. Neuvolassa neuvottiin myös,että välttele ihmisjoukkoja ja aloita ulkoilu varovaisesti. Se sopi minulle.

        Koulukaveri tossa just suositteli hyvää asianajajaa. Ei kuulemman maksa itselle mitään jos on edes osittain toimeentulotuen varassa, niinkuin me olemme. Täytyy ottaa yhteyttä.


      • ...
        premium21 kirjoitti:

        Koulukaveri tossa just suositteli hyvää asianajajaa. Ei kuulemman maksa itselle mitään jos on edes osittain toimeentulotuen varassa, niinkuin me olemme. Täytyy ottaa yhteyttä.

        Köyhiltä huostataan lapsi helpommin, kun sellaiselta, jolla on vara itse elättään lapsensa. Miksi teitte lapsen noin epävakaaseen taloudelliseen tilanteeseen?


    • hchchdd

      Ei ole muita keinoja. Äiti vainn takaisin lapsen luo perhekotiin. Tai lapsi huostataan. Nyky-yhteiskunta on tätä. Äiti ja vauva voivat kyllä lomailla kotona jossain vaiheessa ja isä saa myös vierailla perhekodissa. Pitäkää nyt kiirettä.

      • premium21

        Huostaanotto uhkaa. Kyllä se nyky-yhteiskunta tosiaan näin taitaa toimia valitettavasti. Emännän kanssa on vaan molemmat päätetty että ko perhekotiin ei enää lähdetä.


    • jare8

      Tätä kyseistä perhekotia jos jollekulle ehdotetaan, niin ei kannata mennä. Ottavat kunnalta rahat pois ja kun kunta ei enää pysty kustantamaan asumista perhekodissa lapsi sijoitetaan. Näin kävi meille. Henkilökunta epäpätevää, esitteessää lukee mahdollisuuksia lääkehoidosta kaikenlaiseen terapiaan. Tämä on täyttä paskaa. Psykiatrinen sairaanhoitajakin käy paikalla korkeintaan kerran kahdessa viikossa. Lääkehoitoon ei mahdollisuuksia, kuin paikallisen terveyskeskuksen kautta. Perhetalo suht uusi ja olemme vähintään toinen perhe, joka on siellä monta kuukautta ollut, uskossa että lapsi saadaan kotiin, mutta paskanmarjat!

    • Eimitäänhäpyä

      Eikö tuo perhekoti ole nyt suljettu? Taisi painostus liittyä vaikeuteen saada sinne asiakkaita ja teille kävi niin kuin moni on kokenut oman perheen kohdalla käyneen, ei tietenkään tässä samassa paikassa. Se on vaan säälittävä tosiasia että lasten etu on niin häilyvä käsite että esim. yrittäjän puheet kunnalle kuinka hän työllistää ja on tärkeä toimija kunnassa(en puhu tästä tapauksesta), muuttavat tuota lasten edun tulkintaa kummasti tämän yrittäjän lähtökohtiin sopivaksi. Usein yksityisissä perhe- ja tukikodeissa on huomattava määrä henkilökuntaa ilman alan koulutusta, eikä siihenkään tunnuta puuttuvan. Yrittäjä tai hänen alaisensa saattavat puolustaa työntekijöiden tekemien virheiden tai sinne sijoitettuna oleviin kohdistuneen seksuaalihäirinnän painamista villaisella sijoitetun vanhemmille sillä, että muutenhan koko paikka joudutaan sulkemaan.
      Se on vain niin että kunnalle määrättyjä tehtäviä ei voi siirtää yksityisille tahoille, onhan kunta edelleen päävastuussa sijoitetusta, säästöä siitä ei synny ja vastuun jakautuminen kunnan ja yksityisen toimijan välillä on todella epäselvää siinä tilanteessa kun jotain sattuu

    • kunmaistytto

      Me oltiin jokioisten perhekodissa keskosen kanssa missä Nestori sit lopulta kuoli.

      Meille annettiin kaksi vaihtoehtoa joko perhekotiin tai poika lähtee

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2226
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      135
      1445
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      149
      1150
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      987
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    Aihe