Pappi toivoo kirkon rahojen loppuvan

tuomasmessussa

Hyvinkääläinen pappi Marko Huhtala on Hengen uudistus kirkossamme yhdistyksen varapuheenjohtaja. Häntä haasteteltiin joku aika sitten myös MOT:n kohua herättäneessä Riivaajat kirkossa ohjelmassa.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/02/22/riivaajat-kirkossa-kasikirjoitus

Eilen helluntaina Huhtala saarnasi Tuomasmessussa.

http://www.tuomasmessu.fi/tuomasmessut/messu-agricola-tv-ssa/

Kohdassa alkaen noin 1:20 hän sanoo:

"Joudumme lukemaan siitä, että kirkolla menee huonosti. Siitä, että rahat loppuvat ja joudutaan miettimään erilaisia ratkaisuja. Tiedättekö mitä, minä salaa sydämessäni toivon, että ne rahat loppuisivat. Ehkä se on enää ainut keino, jolla helluntain Henki pääsee todella esille. Jolloin Pyhä Henki pääsee tässä kirkossa tekemään jotain, mitä se on aina halunnut tehdä."

Hieman aiemmin hän sanoo: Pyhä Henki ei pääse esille, koska kirkko on pappien kirkko. Kirkko on rajoitettu kirkko. Armolahjojen käyttö kielletään, kirkko on täynnä hallitusmiehiä ja fariseuksia. Helluntain Henki ei pääse esiin.

Mitä mieltä palstan papit ovat asiasta?

Itse kannatan kirkon uudistumista.

13

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :-(

      Eikö tämä aihe kiinnosta?

    • tyhjää löpinää taas

      Pyhä Henki ei pääse toimimaan, koska kirkko on pappien kirkko - sanoo pappi. Kannattaisiko siis luopua pappeudestaan eikä olla pappina Pyhän Hengen työn esteenä.

      Omaan nilkkaansa osui.

    • Hei nimimerkki tuomasmessussa,

      tunnistan Huhtalan ajatuksen. Olen itsekin ajatellut, ettei nykyinen suuntaus ole välttämättä pitkässä juoksussa lainkaan huono. Vaikeuksissa usko punnitaan ja tiukoissa paikoissa me uskovat usein turvaamme Jumalaan.

      Parhaimmillaan rajavarojen kiristyminen voisi johtaa meidät kirkkoon, joka todella on osallisuuden yhteisö. Seurakuntaan, jossa jokaisella on tehtävänsä ja paikkansa. "maallikon" ja "työntekijän" välinen ero ei olisi enää niin suuri, kun kaikkien panosta todella tarvittaisiin.

      Minulla onkin erittäin yhteisön näköinen käsitys kirkosta. Minusta "pyhien yhteys" ja "kristuksen ruumis" tarkoittavat jotakin elävää ja dynaamista. Ajatukseni on aika kaukana nykyisestä byrokraattisesta seurakuntarakenteesta. Että kyllä, tunnistan sen mitä pappi tuomasmessussa sanoi.

      Sinikka-pappi

      • raha ei ole tärkein

        Raamatun mukaan rahanhimo on kaiken pahan alku


    • ei paha ei

      Minäkin oikeastan toivon samaa.
      Kirkko ei tee parannusta, ellei sillä ala mennä todella honosti.
      Todellinen rahapula voisi olla hyvä tapa nöyristää papisto ja pistää ne polvilleen.

    • ateisti1982

      Uskonnon harjoittamiselta loppuu rahat. Hienoa!!

      "Itse kannatan kirkon uudistumista. "

      Mä kannatan kirkon irrottautumista valtiosta.

      Kirkon ei tule "uudistua". Ne ovat rakennuksina osa Suomen historiaa, joten niistä saadaan hyviä museoita tuleville sukupolvillemme, jotka varmaankin ajattelevat käydessään koulussa kirkossa "museoretkellä" että täällä ne isoisoisät istuivat aina sunnuntai aamuisin kirkon penkeillä ja palvoivat jotakin joutavaa Jumalaa (vain yhtä niistä tuhansista Jumalista). Pois se ainakin minusta, joka ei astu kirkkoon jalallaankaan koskaan varsinkaan Jumalanpalveluksen aikana!!!

    • 254

      Minusta pappi puhuu asiaa. Tätä olen itsekkin toivonut, että kirkko paneutuisi enemmän perustehtäväänsä, ja lopettaisi maailman syleilemisen.
      Ehkäpä kansa jaloillaan viestittää kirkolle sen, että heidän sanomansa ei ole oikea. Kirkossa tulisi enemmän näkyä Helluntain henki, eikä "ihmisviisaus".

    • Asiaa se puhhuu.
      Raha pilaa ihmisten henkisyyttä ja saa valehtelemaan ja käyttämään ihmisiä hyväkseen jotta saa lisää rahaa !
      Liika raha orjuuttaa omistajaansa ja uhrejaan.

    • kirkko ja raha

      Nuo papit, joilla on takanaan joku yhdistys, ja jossa he toimivat keskeisinä henkilöinä, eivät tule kirkon köyhtymisestä kärsimään. Heidän taloutensa ei huoju, vaikka kirkko kaatuisi kokonaan, sillä heillä on kyllä omat uskovat kannattajaryhmänsä.

      Jos kirkko köyhtyisi, niin siitä kärsisivät etenkin nuoret, jotka ovat lähteneet opiskelemaan jotakin kirkollista alaa.

      Sinänsä jännä juttu sekin, että eläkkeisiin uppoaa koko ajan enemmän ja enemmän rahaa. Käytännössä tämä tarkoittaa pitkälti sitä, että liberaalit nuoret makselevat vanhojen konservatiiviukkojen elämisen.

    • ensi sunnuntaina
    • tyhjätasku huono kr.

      Kyllä ne minunkin puolestani saavat loppua. Erosin jopa kirkosta jouduttaakseni asiaa. En silti mennyt minnekään muuallekaan. Sitä paitsi olen kovin köyhä, joten tuskinpa asia minun kauttani edistyy - siis rahojen loppuminen. Uskon kyllä suurin piirtein kuten kristinuskossa opetetaan, mutta byrokratia on todella kasvanut suureksi ja voi olla että ilman rahaa keskitytään oleelliseen.

    • kirkko muuttuu?

      Pastori Sadinmaa tahtoo vallankumouksen ja papit valtaistuimelta

      "He puolustavat Mammonaa ja sitä palvovaa eliittiä tilanteessa joka päinvastoin vaatii vallitsevan epäoikeudenmukaisen ja tuhoavan politiikan kirkasta ja vastaansanomatonta tuomiota ja selkeää asettumista ihmisen puolelle. Kumartamalla saalistajia, kirkko legitimoi ja siunaa vallitsevan tuhoon johtavan taloushegemonian."

      "Ikävä kyllä, tässä ei ole mitään uutta. Näin kirkko on toiminut kautta aikojen. Kirkko on lähtökohtaisesti vahvojen ja voittajien kirkko. Apostolisen suksession ja piispojen kätten päälle panemisen kautta papit ovat nielleet jo satoja vuosia kirkollisen itsesensuurin."

      http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/11513-pastori-sadinmaa-tahtoo-vallankumouksen-ja-papit-valtaistuimelta

      http://kirkonkellari.fi/?p=2430

    • evlu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

      Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas
      Sinkut
      300
      2541
    2. Kunpa voisin halata sinua

      ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.
      Ikävä
      45
      1185
    3. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      81
      1139
    4. Muut yrittää seata meidän välejä

      Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.
      Ikävä
      100
      1063
    5. Miksi Suomi ärsyttää Venäjää?

      Jatkuvasti? Hyvin suomen herrat tietää, että tuo DCA-sopimus on paha ärsyke Venäjälle. eihän Venäjä ole hyökännyt Suomen
      Maailman menoa
      278
      929
    6. Jotenkin tätä asiaa pitää nyt käsitellä

      Vaikka sitten anomuumisti. Olen lähestulkoon rakastunut vanhempaan mieheen mutta tämä ei nyt oikein suju niin kuin pitäi
      Ikävä
      72
      839
    7. Kun unohdat tämän

      Sivuston, unohdat myös meidät nopeammin. Kokeile. Naiselle.
      Ikävä
      79
      825
    8. Älä turhaan nainen ikävöi minua

      Olen sellainen jäntevä pantteri ja sinä jo melkein rollaattorikamaa. Ei onnistu mikään.
      Ikävä
      68
      744
    9. Kuinka paljon voi olla rakastunut..

      ....ja välittää ihmisestä jota ei edes tunnen kunnolla? Eikö silloin ole kysymys jostain suuremmasta? Mitä on yhteenkuul
      Ikävä
      64
      739
    10. Meillä olisi kaunis kesä

      Yhden viestin päässä. Haluaisin tutustua. Vaikka oltaisiin vaan ystäviä. Eikä mitään vaan vähättelyä. Ajattelen et olet
      Ikävä
      17
      734
    Aihe