Mitä haittaa diagnoosista?

ryyryryryry

Eli mitä haittaa käytännössä mielisairaus diagnoosista voi koitua?

Esim. masennus?
skitsofrenia?
persoonallisuushäiriö?
bipo?
paniikkihäiriö?

Mihin luvansaanteihin vaikuttaa? Entä töihin/aloihin? Onko jotkin asiat absoluuttisesti kiellettyjä?

36

3391

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkis_

skitsofrenia: kun joudut rikoksen uhriksi ja on sana sanaa vastaan, saatat hävitä skitsofreniadiagnoosin takia koska sanaasi ei pidetä luotettavana
      et pääse töihin minnekään keskitason ja sitä ylempiin johtotehtäviin

paniikkihäiriö: et pääse poliisiksi, ammattisotilaaksi jne.

persoonallisuushäiriö: narsistinen persoonallisuushäiriö ei haittaa ammatin harjoittamista

• oma kokemus....

"paniikkihäiriö: et pääse poliisiksi, ammattisotilaaksi jne." Ei pidä paikkaansa ainakaan mitä tulee poliisin ammattiin.

• puolihullu

Eli jokainen vähänkään järkevämpi ihminen valmistautuu etukäteen,
      jos joskus joutuu esim. pääsykokeitten muodossa testeihin, joissa
      pyritään selvittämään kelpoisuuksia.
      Voi opetella etukäteen vastaamaan kyselyihin tietyllä tavalla, ettei
      leimata jollakin diagnoosilla, mikä estää johonkin pääsyn.
      Samaten voi harjoitella näyttelemään toisten ihmisten seassa
      ollessaan näytelmää, esittää roolia.

Niin kappas, kaikki ovet ovatkin auki vaikka miten pitkälle.
      Ei lyödä ovea naaman eestä kiinni jonkin diagnoosin tähden.

• 2016531r4

Mutta entäs sitten kun näillä testeillä mitataan että miten tulet pärjäämään ammatissa? Eihän sitä mielenterveyden häiriötä voi olemattomaksi taikoa, vaan viimeistään työelämässä ovi pamahtaa naaman eteen kiinni.

• psykoottinen-
        2016531r4 kirjoitti:

Mutta entäs sitten kun näillä testeillä mitataan että miten tulet pärjäämään ammatissa? Eihän sitä mielenterveyden häiriötä voi olemattomaksi taikoa, vaan viimeistään työelämässä ovi pamahtaa naaman eteen kiinni.

No, eihän ne sitä kerro!

Se, että jotkut psykologit tai psykiatrit määrittelevät toisia ihmisiä roskakoppaan työmarkkinoilta ei kerro sen ihmisen todellisista kyvyistä yhtään mitään!

Miksi sitä lääkärin/psykiatrit/psykologin arviota pidetään jonain tosiasiana, kun se ei ole kuin heidän mielipiteensä, joka yleensä on täysin väärä?

Missä on ihmisten kriittinen ajattelu?

• elämää nähnyt

Olen kuullu yhden lääkäri sanovan että on hyvä antaa diagnoosi vaikka ei ois oikeekaan että potilas rauhoittuu ettei luulis itteään aivan hulluksi................jaa ,jaa,minä uskon että suurin osa näitten nuorten diagnooseista ei pidä paikkaansa...muutaman vuoden kuluttua saattaa asiat olla aivan erillä mallilla,väliaikainen nuoren ihmisen kriisikausi rauhoittuu ja löytyy tarkoitus elämään....ei tartte olla "hullu"vaikka mieli järkkyy...se saattaa olla vain aivojen kasvukipua.....

• rtyuiolkjhggeddcgbjh

"minä uskon että suurin osa näitten nuorten diagnooseista ei pidä paikkaansa" mutta siis uskot että joillain on pitää. Mikä erottaa sen jolla ei pidä siitä jolla pitää?

Onko kehoon perustumattomia sairauksia sinun mielestäsi? Ei ainakaan lääkärien, eli terveyden ammattilaisten mielestä (psykiatri on puoskari). Jos mielestäsi on kehoon perustumattomia sairauksia, kuka niitä osaa diagnosoida tieteellisesti? Psykiatritko? Onko näin? Mikä erityinen taito heillä on? Sekä että tuntee "mieli-aivosairauksien" diagnostiset kriteerit? Mitä se auttaa jos ne kriteerit on keksittyjä, tuulesta temmattuja, tieteeseen perustumattomia sepityksiä kontrolloimaan käytöstä.

Minun mielestäni sinä olet taipuvainen kontrolloimaan muiden käytöstä, koska tunnut ajattelevan että "mielisairausdiagnoosit" ovvat joskus osuvia ja oikein. Kuka sinun mielessäsi on oikeassa mitä mielisairauteen tulee? Ihan varmasti teet omat päätöksesi, eli "tuo on hullu ja tuo ei ole hullu", sanoo kuka mitä tahansa, joten pidät itseäsi hulluuden määrittelijänä. En pidä sinunlaisistasi ihmisistä.

• gtghoiujl
        rtyuiolkjhggeddcgbjh kirjoitti:

"minä uskon että suurin osa näitten nuorten diagnooseista ei pidä paikkaansa" mutta siis uskot että joillain on pitää. Mikä erottaa sen jolla ei pidä siitä jolla pitää?

Onko kehoon perustumattomia sairauksia sinun mielestäsi? Ei ainakaan lääkärien, eli terveyden ammattilaisten mielestä (psykiatri on puoskari). Jos mielestäsi on kehoon perustumattomia sairauksia, kuka niitä osaa diagnosoida tieteellisesti? Psykiatritko? Onko näin? Mikä erityinen taito heillä on? Sekä että tuntee "mieli-aivosairauksien" diagnostiset kriteerit? Mitä se auttaa jos ne kriteerit on keksittyjä, tuulesta temmattuja, tieteeseen perustumattomia sepityksiä kontrolloimaan käytöstä.

Minun mielestäni sinä olet taipuvainen kontrolloimaan muiden käytöstä, koska tunnut ajattelevan että "mielisairausdiagnoosit" ovvat joskus osuvia ja oikein. Kuka sinun mielessäsi on oikeassa mitä mielisairauteen tulee? Ihan varmasti teet omat päätöksesi, eli "tuo on hullu ja tuo ei ole hullu", sanoo kuka mitä tahansa, joten pidät itseäsi hulluuden määrittelijänä. En pidä sinunlaisistasi ihmisistä.

joillain on pitää = joillain pitää paikkansa

• elämää nähnyt
        rtyuiolkjhggeddcgbjh kirjoitti:

Ei sinun tarvitse minunlaisistani ja minusta pitääkkään,hyvä jos tykkäät ittestäs..Minä olen viimeinen ihminen sanomaan ketään hulluksi,jos otan sanan niinkuin sinä sen tulkitset.Minä olen omasta mielestä itse ollut aina joskus enämpi tai vähempi taipuvainen "hulluuteen".Olen vain omien kokemusta varjolla huomannut että useasti nuorena ihminen on herkkä ja pelkää sairstuvansa jajos esim.suvussa on paljon psyykkisiä vaivoja..elämässä tulee kriisi vaiheita joista ei välttämättä tule pysyvää kroonista sairautta ....Mutta on varmaankin järkevintä jättää nänä asiat niiden tutkittaviksi jotkat ovat koulutettuja siihen.Hyvää jatkoo sulle

• khglhlilgjjkgt
        elämää nähnyt kirjoitti:

Ei sinun tarvitse minunlaisistani ja minusta pitääkkään,hyvä jos tykkäät ittestäs..Minä olen viimeinen ihminen sanomaan ketään hulluksi,jos otan sanan niinkuin sinä sen tulkitset.Minä olen omasta mielestä itse ollut aina joskus enämpi tai vähempi taipuvainen "hulluuteen".Olen vain omien kokemusta varjolla huomannut että useasti nuorena ihminen on herkkä ja pelkää sairstuvansa jajos esim.suvussa on paljon psyykkisiä vaivoja..elämässä tulee kriisi vaiheita joista ei välttämättä tule pysyvää kroonista sairautta ....Mutta on varmaankin järkevintä jättää nänä asiat niiden tutkittaviksi jotkat ovat koulutettuja siihen.Hyvää jatkoo sulle

"ovat koulutettuja siihen" niin ja papit on koulutettu kanavoimaan jumalan sanaa, mutta kun "kroonisesti sairas" skitsofreenikko tekee saman tempun, se on sairauden oire. Ei käy laatuun.

• kesäkukkis

Kyllä mielenterveysongelmaiset pystyvät tekemään yhtälailla töitä niinkuin muutkin, mutta riippuen tietenkin sairauden vakavuudesta. Moniongelmaiset harvemmin ovat työelämässä kun haittaavat merkittävästi päivittäistä elämää. Jos tähän liittää vielä oppimisvaikeudet neurologiset ongelmat niin työnsaanti vaikeutuu entisestään, muttei ole mahdotonta. On olemassa myös järjestettyjä palkattomia töitä, mutta en omasta kokemuksesta sitä suosittele. Jos lahjoja ja asennetta on niin mieluiten vain suoraan palkalliseen työhön.

• cmjk

Siis tarkoitatko nyt niin kuin mitä haittaa siitä diagnoosista on, ei itse sairaudesta? Lääkäri/psykiatri joka on antanut diagnoosin, on vaitiolovelvollinen, eikä niihin tietoihin päästä käsiksi toisesta laitoksesta (esim yleisterveyshuolto-mielenterveyslaitos) ilman sinun lupaasi. Ei kukaan työnantaja voi tarkistaa mistään onko sinulle annettu esim masennusdiagnoosi. Se miten nuo sairaudet voivat vaikuttaa henkiseen oloon, ja sitä kautta moniin asioihin, on taas yksilöllistä. Poikkeuksia toki on. Jos sinut tutkii lääkäri jonkin hakemuksen yhteydessä ja toteaa ettet ole terve, niin se vaikuttaa. Jos olet tehnyt jotain rikollista jonka yhteydessä on käynyt ilmi mielenterveys- tai päihdeongelma, se vaikuttaa. Luultavasti myös mielisairaalassa olo voi vaikuttaa johonkin.

Mutta pelkkä lääkärin tekemää diagnoosia ei kukaan voi noin vaan kaivaa esille,, ei edes poliisi.

• työkkärin_oikeudet

Pääseekö Työkkäri kiinni terveystietoihin? Mihin rekistereihin työvoimaviranomaisilla on pääsy?

• sana sanaa vastaan

Et taida ymmärtää. Poliisi uskoo jos poliisin kriminaalikaveri, joka on sosiaalisesti älykäs, väittää että oudosti käyttäytyvällä hepulla on diagnosoitu mielisairaus. Eikä tarkista onko asia totta, kun ei edes pysty. Ja tällöin tämä kriminaali on vahvoilla sinua vastaan jos olet se outo tyyppi.

• TämänkinKokenut

Joudut jokaisella lääkärinkäynnillä varomaan, voitko esim. kertoa että olet väsynyt, koska se tulkitaan psyykenoireeksi, vaikka voi johtua muistakin syistä. Jos et tarkista tarkkaan mitä sinusta on kirjattu Omakanta.Fi:n, voi siellä olla käynnissä jo litania itsellesi haitallista tekstiä. Jos sinulla on lapsia ja lastensossu lukee että sinulla on tuo diagnoosi se voi johtaa jopa huostaanottoon. Uskallatko tehdä lapsia? suosittelen ensin oikaisemaan terveystieto merkinnät.

Lisäksi sinua kohdellaan aina tyhmänä eikä kukaan enää ota vakavissaan mitään kertomaasi eli olet toisarvoinen ihminen muiden silmissä. Sinua katsotaan pilkallisin silmin ja muka kuunnellen ystävällisesti, kohteliaisuus syistä.

Et saa mitään vastuullista kontollesi, sinua ei pidetä luotettavana.

Diagnoosi estää sinun kouluttautumisen myös sosiaali-ja terveysalalle tai muihin tärkeisiin työtehtäviin.

• vsdvdd

Ei kannata kertoa jos kysytään että onko diagnooseja.

• 4560
        vsdvdd kirjoitti:

Ei kannata kertoa jos kysytään että onko diagnooseja.

Jouduin menemään pieneen leikkaukseen sairaalaan jokin aika sitten. Siellä kysyttiin lomakkeessa, että onko psyykkistä sairautta. Mitä siinä tilanteessa voi tehdä? Minun oli rehellisenä ihmisenä laitettava siihen, että on, koska se lukee heidän tiedostoissaan, vaikka minulla ei ole sellaista. Siis valheellinen tieto.Diagnoosia ei kylläkään kysytty. Ja tiedän myöskin sen, että,mielisairauksia ei edes ole olemassa, mutta minun pitää virallisissa yhteyksissä esittää asiat, niin kuin heillä ne on tiedostoissaan. Siis täytyy esittää mielisairasta, vaikka en olekaan sellainen.. Tähän tietysti sanotaan, että sairausentunnoton. Mutta ei todellakaan pidä paikkaansa. Minulla on ollut vain ihmissuhdekriisejä, jotka ovat olleet ohimeneviä, ja siitä on psykiatri kehittänyt psyykkisen sairauden.Ja olen myöskin tutkinut asioita vuosia, ja tiedän koko psykiatrisen sumutuksen.

• 4560

Psykiatrin kirjoituksia ja lausuntoja uskotaan kuin Jumalan sanaan, vaikka mitään ei pystytä tieteellisesti todistamaan. Ihmistä itseään ei uskota, vaikka hän on ainoa, joka tietää, mitä tuntee ja tietää, mitä ajattelee, ja mikä oma tilanne on.

• 1plus19

Saanen hieman tarkentaa käsitteistöä: Mielisairaus tarkoittaa psykoosia ja yleisemmin psyykkiset sairaudet ovat mielenterveyden häiriöitä. Henk. koht. oon silti sitä mieltä, et olis loogista kutsua kaikkia psyykkisesti sairaita mielisairaiksi, mutta sen sanan merkitys tosiaan on paljon kapeampi.

Sen tiiän, et ainakin masennusdiagnoosit hankaloittaa vakuutusten saamista ja tekee osan niistä mahdottomiksi.

• 8ui

minulla vakavasti masentuneena on henkivakuutus mutta skitsofreenikkoystävälläni ei lainkaan.

• Jhjk

Mielisairauksia ei ole olemassa.

• rtq35ty

Masennuksella pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle , masennus itsessään oli musertava, mutta eläkkeellä on mieli kirkastunut.

• noita_vainot

Tarkoittaa ulkopuolisuutta kaikista yhteiskunnallisista ja sosiologisista toiminnoista, kuten parisuhde, työ, oikeus, toimeetulo ja perusoikeudet.

• ajo_oikeus_

Voiko pelkkä diagnoosi vaikuttaa ajo-oikeuteen?
      Voiko määrätty lääkitys rajoittaa ajo-oikeutta? Kortin saantia?

• voivoivo

Voi sillä tavalla, että psykiatri voi harkita, että potilas ei ole sopiva liikenteeseen ja hän sitten lähettää tiedon siitä poliisille tai Trafille, tms.

• psykoottinen-

Kyllä psykiatreilla sellaisia mömmöjä on, että ei niillä ole asiaa liikenteeseen!

Mutta ihmettelen sitä, että tiedän ihmisiä, jotka ovat saaneet luvan psykiatrilta ajaa autoa ja tehdä tarkkuutta vaativia tehtäviä työssä kolmiolääkkeen vaikutuksen alaisena ja kaikki autokoulun käyneet tietävät, että niiden vaikutuksen alaisena ajaminen on kielletty. Kuka maksaa jos jotakin tapahtuu? Tuskin psykiatri ainakaan mutta tällaisia ihmisiä on, jotka luulevat, että se on ok. kun kerran lääkäri on puhunut! Että tälläinen lääkäreiden käytös on minun mielestäni täysin edesvastuutonta! Ja ihmisten välinpitämättömyys muita kohtaan liikenteessä! Yksilöllä on vastuu itselläänkin millaisena tuolla liikenteessä ajelee tai työpaikalla työtä tekee.

Vasta muutama päivä sitten meinattiin taas ajaa päälle suojatiellä ja mulla oli vihree ukko ja autolla punainen valo. Ei jarruttanut, ei hiljentänyt, onneksi itse väistin ja osaan katsoa annetaanko mun mennä rauhassa. Ajo vaan röyhkeesti. Olisi ajanut päälle! Eikä ollut ensimmäinen eikä viimeinen kerta! Eikä ollut mitään "vanhoja vihreitä", valo oli vaihtunut jo ajat sitten ja hän oli vielä silloin kaukana. Ei edes kattonut suojatiellä kulkijoita! Onneksi sentään oli väli paikka missä turvallisesti olla, pahinta tällaiset on niissä suojateillä missä olet keskellä eri kaistoja ilman turvapaikkaa. Jää siinä sitten seisomaan keskelle tietä, kun toiset ei anna ylittää suojatietä loppuun asti.

Tälle yhdellekin ihmiselle oli sanottu, että on parempi olla rentona rauhoittavissa liikenteessä kuin tunnetila päällä hän vasta vaaraksi onkin. Että tämmöstä! Sitä ei ihminen itse huomaa, että reaktiot ei toimi normaalisti! Sen yleensä huomaa ne muut! Tämä yksi ihminen, joka tekee tarkkuutta vaativaa työtä on töissä sairaalassa ja voisi sanoa, että hänen hutilointinsa tähden voisi joku kuollakin.

Missä on psykiatrien vastuu? Kuinkahan paljon tätäkin tapahtuu?

• Ylpeähullu
        psykoottinen- kirjoitti:

Kyllä psykiatreilla sellaisia mömmöjä on, että ei niillä ole asiaa liikenteeseen!

Mutta ihmettelen sitä, että tiedän ihmisiä, jotka ovat saaneet luvan psykiatrilta ajaa autoa ja tehdä tarkkuutta vaativia tehtäviä työssä kolmiolääkkeen vaikutuksen alaisena ja kaikki autokoulun käyneet tietävät, että niiden vaikutuksen alaisena ajaminen on kielletty. Kuka maksaa jos jotakin tapahtuu? Tuskin psykiatri ainakaan mutta tällaisia ihmisiä on, jotka luulevat, että se on ok. kun kerran lääkäri on puhunut! Että tälläinen lääkäreiden käytös on minun mielestäni täysin edesvastuutonta! Ja ihmisten välinpitämättömyys muita kohtaan liikenteessä! Yksilöllä on vastuu itselläänkin millaisena tuolla liikenteessä ajelee tai työpaikalla työtä tekee.

Vasta muutama päivä sitten meinattiin taas ajaa päälle suojatiellä ja mulla oli vihree ukko ja autolla punainen valo. Ei jarruttanut, ei hiljentänyt, onneksi itse väistin ja osaan katsoa annetaanko mun mennä rauhassa. Ajo vaan röyhkeesti. Olisi ajanut päälle! Eikä ollut ensimmäinen eikä viimeinen kerta! Eikä ollut mitään "vanhoja vihreitä", valo oli vaihtunut jo ajat sitten ja hän oli vielä silloin kaukana. Ei edes kattonut suojatiellä kulkijoita! Onneksi sentään oli väli paikka missä turvallisesti olla, pahinta tällaiset on niissä suojateillä missä olet keskellä eri kaistoja ilman turvapaikkaa. Jää siinä sitten seisomaan keskelle tietä, kun toiset ei anna ylittää suojatietä loppuun asti.

Tälle yhdellekin ihmiselle oli sanottu, että on parempi olla rentona rauhoittavissa liikenteessä kuin tunnetila päällä hän vasta vaaraksi onkin. Että tämmöstä! Sitä ei ihminen itse huomaa, että reaktiot ei toimi normaalisti! Sen yleensä huomaa ne muut! Tämä yksi ihminen, joka tekee tarkkuutta vaativaa työtä on töissä sairaalassa ja voisi sanoa, että hänen hutilointinsa tähden voisi joku kuollakin.

Kolmiolääkkeiden vaikutuksen alaisena saa ajaa autoa..

• Lääkitys_kunnossa
        psykoottinen- kirjoitti:

Parempi lääkittynä ja selväjärkisenä ratttiin kuin harhoissa.

• gggf
        Lääkitys_kunnossa kirjoitti:

Parempi lääkittynä ja selväjärkisenä ratttiin kuin harhoissa.

Ootko niin tyhmä, että uskot psykiatrista propagandaa? Jos neuroleptit toimivat, niin mikseivät ne lopeta esim. uskomista jumalaan. Ei sekään harhoja kummempi uskomus ole.

• ylpeähullu
        gggf kirjoitti:

Ootko niin tyhmä, että uskot psykiatrista propagandaa? Jos neuroleptit toimivat, niin mikseivät ne lopeta esim. uskomista jumalaan. Ei sekään harhoja kummempi uskomus ole.

Mitä on psykiatrinen propaganda?

Ja mitä uskomiseen tulee niin suurin osa maailman ihmisistä uskoo johonkin.. Jumalan/jumalien palvominen ei ole harhaista, vasta jos uskot olevasi jumala se taitaa täyttää harhaisuuden merkit.

• F 32 tai f33 tai f20 koodi sairasloman perusreena tietää heti omalla kohdallani irtisanomista ja tieto leviää kulovalkean tavoin useisiin firmoihin. Jaksamisen äärirajoilla tässä on välillä menty. Nukkuminen ei onnistu muuten kuin unilääkkeillä...

• ggbhujfdyhj

Eli mitenkä mielenterveys hyötyy noista diagonooseista ?
        Vai miksi niitä diagnosoidaan ?

• Ei mitenkään...

• jotainnn

Muutama juttu tuli mieleen. Aseluvan saamiseen voi vaikuttaa. Yhdysvaltoihin matkatessa matkustuslupaa hakiessa muistaakseni kysyttiin ko. sairauksista. Veikkaisin myös, että tiettyihin ammatteihin hakeutuessa voi vaikuttaa, esim. lentäjä.

• Narinaa

Syrjimisestähän mielenterveyshäiriöt saavat alkunsa, joten veikkaan diagnoosin lisäävän syrjintää. Käytännössä tuo näkyy sairastuneen elämässä muiden ihmisten kummallisena käytöksenä. Sulle saatetaan huudella. "Painu vittuun" tai "muuta pois" tulevat tutuiksi ajan myötä niihin tottuu. Olet tarkkailun alaisena 24/7 aina joku on kämppäsi seinän takana.
      Kannattaa muistaa myös gangstalking ja mindcontrol käsitteinä. Miksei myös holokaustin aika joka ei mielestäni päättynyt, vaan jatkuu. Nyt kohteena köyhin kansanosa, joka yritetään saada hengiltä itsemurhin. Kyöhä ei saa kuluttaa edes hengitysilmaa,sillä sekin on pian jonkin omaisuutta.

• hyödyllisiäovat

Yleensäkin psykiatriset diagnoosit lievempiä lukuun ottamatta heikentävät merkittävästi yhteiskuntaan integroitumista ja edistää täten syrjäytymistä sekä suoraan että epäsuoraan. Kun pääset kuntoutukseen, niin se tarkoittaa että sinua kuntoutetaan eläkkeelle. Tehokkaina keinoina on vahva, aivoja vaurioittava lääkitys, stigmatisoiva ja uhriuttava diskurssi ja heittellejättö. Jos haluaa takaisin omilleen, kannataa omata hyvä sosiaalinen verkosto, hyvä itsetunto ja itsekontrolli ja olla poikkeavan lahjakas/taitava jossain, eli omata kaikkea sitä, minkä puutteen vuoksi alun perinkin joutui psykiatriseen hoitoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4946
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3516
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2963
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2935
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2767
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2280
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      39
      1778
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1700
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1691
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16