Kolminaisuus sekoittaa

itse kerubi

Kolminaisuus sopii opetustyöhön, selventämään Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen suhdetta, mutta kun on edennyt pidemmälle Raamatunluvussa ja ymmärtää tämän, on parempi luopua koko kolminaisuus- sanasta, ja sen käytöstä.

Kolminaisuus- sanaa EI ole Raamatussa, kolminaisuus- sana sotkee vain Jumalan ja Jumalan Pojan välisen suhteen tarkemman tarkastelun, koska Jumala on henki, ja Jumalan Pyhä Henki on siis tietenkin samalla myös Jumalan henki, ja siis sama asia.

24

82

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kolminaisuus -sanaa ei todellakaan ole raamatussa. Tässä asiassa mielestäni helluntaiseurakunnat toimivat oikein, kun antavat jäsenilleen vapauden hyväksyä tai olla hyväksymättä kolminaisuusoppi.

• fgfgfgfgfgfgf

Heylel puhuu p*skaa

• tode*

tähh? Jokainen henkilökohtaisella tasolla kristityksi itsensä tunnustava uskoo yhteen ainoaan Jumalaan, joka tuli Jeesuksessa Kristuksessa alas maailmaan syntisiä pelastamaan ("joista minä olen suurin").
        Kristinopin mukaan ei ole mahdollista hyväksyä tai olla hyväksymättä tätä yhtä Jumalan suurinta salaisuutta, Hänen olemuksensa täyteyttä.

• tode* kirjoitti:

tähh? Jokainen henkilökohtaisella tasolla kristityksi itsensä tunnustava uskoo yhteen ainoaan Jumalaan, joka tuli Jeesuksessa Kristuksessa alas maailmaan syntisiä pelastamaan ("joista minä olen suurin").
        Kristinopin mukaan ei ole mahdollista hyväksyä tai olla hyväksymättä tätä yhtä Jumalan suurinta salaisuutta, Hänen olemuksensa täyteyttä.

Raqamatun mukaan Jumala ei ole rajoitetusti kolmiyhteinen vaan kaikkiyhteinen:

1. Kor. 12:6
        "ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka
        k a i k k i - k a i k i s s a - vaikuttaa, on sama."

1. Kor. 15:28
        "Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi - k a i k k i - k a i k i s s a - "

Efesolaiskirje 1
        10 "siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoo toteuttaa, - on yhdistävä Kristuksessa - y h d e k s i -
        k a i k k i, - mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä."

• kirkollinen

Raamattu opettaa Jumalan luoneen taivaat ja maan. Raamatun opetus on, että Jeesus oli luomassa taivaita ja maata Isänsä kanssa. Raamatun opetuksen mukaan Jeesuksen asema Luoja Jumalana on kiistämätön tosiasia.

On todella tärkeää ymmärtää, että Jumala itse on ilmoittanut sanassaan, että Jumala on yksi. 5 Moos 6:4 oleva yksi sana on hepreaksi echad, joka tarkoittaa yksi, ensimmäinen, joku, ainut, yhdistetty.

Raamattu ei opeta, Jumalan olevan kolminaisuus, eikä kaksi jne. vaan että Jumala on yksi. Raamatun mukaan on olemassa vain yksi Jumala, joka on Isässä, Pojassa ja Pyhässä Hengessä. Raamattu ei kuitenkaan opeta, että Jeesus on Isä.

Kopsasin tuolta. http://koti.phnet.fi/petripaavola/JeesuseioleIsa.html

• tode*

kyllä Raamattu ilmoittaa Jumalan olevan kolme, jotka ovat yhtä. Hän on yhtä lailla Isä ja Poika, kuin Henkikin, jota Raamattu kutsuu Pyhäksi Hengeksi, erottaen Hänet kaikista muista "hengistä". (Hieman naivisti tuli tuo viimeinen lause, mutten nyt tähän kevätkiirehätään muuta kansankielistä ilmaisua keksinyt!)

Raamattu ei suoranaisesti käytä sanaa "Kolminaisuus", mutta se kertoo monin eri tavoin Jumalan olevan nuo kolme erilaista persoonaa.

• eatbred
        tode* kirjoitti:

kyllä Raamattu ilmoittaa Jumalan olevan kolme, jotka ovat yhtä. Hän on yhtä lailla Isä ja Poika, kuin Henkikin, jota Raamattu kutsuu Pyhäksi Hengeksi, erottaen Hänet kaikista muista "hengistä". (Hieman naivisti tuli tuo viimeinen lause, mutten nyt tähän kevätkiirehätään muuta kansankielistä ilmaisua keksinyt!)

Raamattu ei suoranaisesti käytä sanaa "Kolminaisuus", mutta se kertoo monin eri tavoin Jumalan olevan nuo kolme erilaista persoonaa.

Raamattu ei suoranaisesti käytä sanaa "Kolminaisuus", sillä se ilmoittaa Jumalan olevan "kaikki kaikissa", eikä vain kolmessa!

"ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama."

"Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa."

• aäslödaälk
        eatbred kirjoitti:

Raamattu ei suoranaisesti käytä sanaa "Kolminaisuus", sillä se ilmoittaa Jumalan olevan "kaikki kaikissa", eikä vain kolmessa!

"ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama."

"Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa."

Lue myös Luuk. 2:51:
        – Ja hän (Jeesus) lähti heidän kanssansa ja tuli Nasaretiin ja oli heille alamainen. Ja hänen äitinsä kätki kaikki nämä sanat sydämeensä.
        Lue rauhassa koko kappale. Jeesus, nuori poika, oli kuuliainen Isälle ja äidilleen. Kuka oli Jeesus? Jumalan poika. (Matt. 8:29, 14:33, 16:16, 27:43; Mark. 3:11 jne.) Isä rakasti poikaansa yli kaiken (Matt. 3:17, 17:5; Joh. 3:16).

Miten lukisit edellä olevat jakeet (Luuk. 2:51 ja 1. Kor. 15:28), kun pidät mielessä, että Jeesus oli Jumalan poika?

• tode* kirjoitti:

Isä Jumala on Henki, eikä erottele itsestään mitään henkiä, koska "Jumala on yksi", joka on "kaikki kaikissa."

Psalmit 139
        7 "Minne voisin mennä sinun henkesi ulottuvilta, minne voisin paeta sinun edestäsi?
        8 Vaikka nousisin taivaaseen, sinä olet siellä, vaikka tekisin vuoteeni tuonelaan, sielläkin sinä olet. [Aam. 9:2 | Job 22:12 | Job 26:6; Sananl. 15:11]
        9 Vaikka nousisin lentoon aamuruskon siivin tai muuttaisin merten taa,
        10 sielläkin sinä minua ohjaat, talutat väkevällä kädelläsi.
        11 Vaikka sanoisin: "Nyt olen pimeyden kätköissä, yö peittää päivän valon",
        12 sinulle ei pimeys ole pimeää, vaan yö on sinulle kuin päivänpaiste, pimeys kuin kirkas valo.
        13 Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, äitini kohdussa olet minut punonut. [Ps. 119:73]
        14 Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä. Ihmeellisiä ovat sinun tekosi, minä tiedän sen.
        15 Minä olen saanut hahmoni näkymättömissä, muotoni kuin syvällä maan alla, mutta sinulta ei pieninkään luuni ole salassa.
        16 Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani, sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu. Ennen kuin olin elänyt päivääkään, olivat kaikki päiväni jo luodut." [Job 14:5]

• Mohikaani_27 ei kirj

* Kolminaisuus opissa ei ole mitään epäselvää, se ristiriita on epäuskoiten päässä, koska eivät tunne Jumalaa, he vaan luulevat niin, ja koska Isä ei ole ilmoittanut heille Poikaa, eikä Poika Isää, he eivät voisikaan tuntea kolmiyhteistä Jumalaa. Koska Jumalaa ei voi tulla tuntemaan viisauden, on kirjaimen kautta, vaikka lukisi yötäpäivää oman ymmärryksen varassa Raamattua, et voi löytää Jumalan tunemiseen tarvittavaa tietoa. Koska Hänet tullaan tuntemaan Jumalan Hengen ilmoituksen kautta, Jumala on salattu Jumala, vaikka niin paljon Hänestä tiedetäänkin.

* Tämän salaisuuden sisään pääsemiseksi täytyy uudestisyntyä, ja jos ja kun on aidosti Raamatun opetuksen mukaan uudestisyntynyt, tulee tietämään ja tuntemaan Jumalan salaisuuden Jeesuskessa Kristuksessa, Jumalan Pojassa. Vain Hengen ilmoituksen myötä voit päästä Kristuksen sisäiseen tuntemiseen , se ei hyödytä mitään, että kopsaa Raamatun lauseita ja selittää, " tässä tai tuossa sanoraan näin tei noin, se todista mitään, vaan Jumalan Henki sen ilmoittaa Jeesuksen todistuksen kautta uskovan sydämelle.

• Selkiää Sanaa

Hyvä ja selkeä yhteenveto.
        Siunausta!

• missä punainen lanka

Kaikkea muuta kuin selkeä. Mikä on pointtisi?

• ______e

Itselleni on helpompi käsittää Jumalan ns. kolminaisuus sillä tavalla, että minä itsekin ihmisenä olen ns. kolminaisuus. Minua on siis vain yksi, mutta Raamatun mukaan minulla on sielu, henki ja ruumis. Minua ei ole kolme, vaan yksi. Näin tämä asia menee paremmin ymmärrykseen.

Esim.1. Tess. 5:23:
      "Itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonaan ja varjelkoon koko olemuksenne, teidän henkenne, sielunne ja ruumiinne, niin että olette nuhteettomat Herramme Jeesuksen Kristuksen tullessa."

• Mohikaani_27 ei kirj

* Ihmisen " kolminaisuudessa" on se ero Jumalan kolminaisuuteen, että ihmisessä on kolme eri ominaisutta, Jumalan kolminaisuudessa on kolme eri Persoonaa, on Isä, Poika ja Pyhä Henki, He kaikki kolme ovat Yksi tosi Jumala, mutta myös kolme itseäisesti toimivaa persoonaa. ja kolminaisuuden ihmeellinen salaisuus on juuri siinä, että He ovat silti Yksi ja aina yhdessä erottamattomasti, kukaan ei koskaan erkne tosistaan, Poika voi olla Poikana jossain, silti siellä on myös Isä ja Pyhä Henki, samoin jokaisen Persoonan kohdalla. Jumala ei pysty kukaan anylysoimaan täydelliseti, että oppisi tuntemaan Hänen koko täyteyden, joka sama täyteys on myös Pojalla, kuin myös Pyhällä Hengellä. Jumala on salattu Jumala, ja Hänet voi tulla tuntemaan ainoastaan hän, kenelle Poika Hänet ilmoittaa.
        , samoin Pojjan pääsee tuntemaan ainoastaan hän, jolle Isä Hänet ilmoittaa. Mikään instanssi tai yliopistollinen korekajumalisuuden instituutiot voi tulla tiedon tai kirjaimen eikä inhimillisen viisauden avulla milloinkaan tuntemaan kolmiyhteistä Jumalaa.

* Siksi nuo omanviisautensa kautta Jumalan,ns. löytäneet, ovatkin täydellisessä pimennossa , luullen löytäneensä Jumalan, ja suurin eksymys ilmenee siinä, että kieltävät Pojan syntyneen myös lihansa puolesta Pyhän Hengen siittämisen kautta Jumalasta.

• itse kerubi

Kolminaisuus selventää tiettyyn pisteeseen saakka hyvin Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen suhdetta, mutta todellisuudessa kolminaisuutta ei ole olemassa, koska Pyhä Henki on henki, kuten Jumala, joka on myös henki.

Jumala jakaa pyhyydestään henkeään, siis Pyhää Henkeä.

• KTS (Ei kirj.)

Mellerin Lexa sanoi kerran, että vaikka kolminaisuus -sanaa ei ole Raamatussa, me saamme kristittyinä Jumalan sanasta ymmärtää Jumalan kolminaisen luonteen ja asettua yhtenäiseen linjaan muinaisten kirkkoisien kanssa, jotka tällä tavalla halusivat jumaluuden verbaalisesti esille tuoda...

HYVÄ!

• its kerubi

Mellerkin puhuu aloittelevista kristityistä. Kunpa homma olisikin noin yksioikoinen, mutta ei ole. Jumala itse on HENKI, ja jakaa hengestään Pyhää henkeään, ei rajaa voi vetää mikä on Pyhää Henkeä, ja mikä taas Jumalan henkeä, nehän kumpuavat aivan samasta lähteestä : Jumalasta. Joka siis on henki.

• näin on!

Mellerin Leo ei sellaista ole sanonut,että kolminaisuus ei ole Raamatussa onhan se varmasti useissakin kohdin,ei varmasti se sellaista ole sanonut,olet muuttanut sanontaa tai et oikei ymmärrä puhetta!

• KTS (ei kirj.)
        näin on! kirjoitti:

Mellerin Leo ei sellaista ole sanonut,että kolminaisuus ei ole Raamatussa onhan se varmasti useissakin kohdin,ei varmasti se sellaista ole sanonut,olet muuttanut sanontaa tai et oikei ymmärrä puhetta!

Lue oikein!
        Hän sanoi ettei sitä SANANA ole siellä mutta toki sen voi päätellä sieltä...höh...

höhhölihölihölihöhh

• Ymmärrän Jumalan luonteen rajattomana ja kaikkinaisena yhteytenä, eikä rajoitetusti vain kolminaisena!

• itse kerubi
        näin on! kirjoitti:

"et oikein ymmärrä puhetta!"

Puhetta mistä?

• itse kerubi
        ekivaari kirjoitti:

Ymmärrän Jumalan luonteen rajattomana ja kaikkinaisena yhteytenä, eikä rajoitetusti vain kolminaisena!

Ja Jumalan Pyhä Henkihän läpäisee ja läpivalaisee kaiken, aivan kaiken, tarvittaessa. Silloin kun Jumala itse tahtoo.

• miksi sitten

Raamatussa sanotaan, että ainoa valtias ja Herra on Jeesus.

•Juud. 4: – Sillä teidän keskuuteenne on pujahtanut eräitä ihmisiä, joiden jo aikoja sitten on kirjoitettu tulevan tähän tuomioon, jumalattomia, jotka kääntävät meidän Jumalamme armon irstaudeksi ja kieltävät meidän ainoanvaltiaamme ja Herramme, Jeesuksen Kristuksen.

•Apt. 10:36: – Sen sanan, jonka hän lähetti Israelin lapsille, julistaen evankeliumia rauhasta Jeesuksessa Kristuksessa, joka on kaikkien Herra

Apostolit tuntivat kaiken Jeesuksesta ja hänen opetuksistaan. He olivat myös juutalaisia, jotka tunsivat kaikki Pyhät kirjoitukset (VT) ja niiden sanoman.

Miksi Tuomas sitten nimitti Jeesusta Jumalaksi, vaikka hän oli juutalainen, tunsi hyvin kirjoitukset (VT) ja niiden ilmoituksen JHVH:sta?
      Joh. 20:28: – Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!" (kreik. ho theos)

• Otapa huomioon tämä kokonaisuus:

1. Kor. 1:24
        "mutta kutsutuille, niin juutalaisille kuin kreikkalaisillekin, ristiinnaulittu Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
        [2. Kor. 13:4; Kol. 2:3]

(Kristus ei siis ole Jumala, vaan Jumalan voima ja viisaus.

1. Kor. 3:23
        "mutta - t e - o l e t t e - K r i s t u k s e n, - j a -
        K r i s t u s - o n - J u m a l a n."
        [Room. 14:8; 1. Kor. 11:3; 2. Kor. 10:7]

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille

Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest
      Maailman menoa
      98
      6837
    2. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      468
      4938
    3. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      129
      2786
    4. Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?

Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed
      Maailman menoa
      141
      2413
    5. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      7
      2177
    6. Pituuden mittaaminen

Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m
      Sinkut
      34
      1176
    7. En tiedä enää

Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su
      Ikävä
      72
      1113
    8. Luuletko, että löydetään vielä

Yhteys takaisin? En tiedä enää mitä tehdä... tuntuu jo että olen vieraantunut sinusta. Naiselta
      Ikävä
      53
      1040
    9. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      103
      1003
    10. Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta

Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä
      Pyhäjärvi
      59
      944
    Aihe