Evinrude 20 hv sytytyksen säätö

hukaassa 69

Ongelmana on että 84 mallinen koneeni ei anna tehoa kuin rajoittamalla kädellä kaasarin ilmansaantia (ilman ilmanrajoitusta sammuu kun yrittää nostaa veneen liukuun). vaihde vapaalla ei pysty antamaan yhtään kierroksia kun se vapaavaihreella oleva tappi estää kaasun kääntymisen.

Bensapuppu vaihdettu, kaasari putsattu joka on joskus ilmeisesti vaihdettu isommasta koneesta, bensaletkut ja liittimet vaihdettu. Tulpat uudet Champioonit

Tyhjäkäyntiä käy ihan OK.



Tuli mieleen että oisko sytkä pielessä vai missä vika.

Kuinkahan sitä sytkää säädetään kun mielestäni on outoa että vapaalla ei pysty kääntämään kaasua.

45

11833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ykä2

      Sinulla on siis käsissä kone jota on viritelty. Lähtökohta voisi olla, että mitä tahansa voi olla pielessä.
      Seos menee joka tapauksessa liian laihalla kiihdytysvaiheessa. Ilman saannin rajoitus nostaa alipainetta kurkussa ja tällöin kone saa pääsuuttimen kautta lisää ruokaa.
      Onko bensan pinta riittävän korkealla kaasarin uimurikammiossa ja pääsuutin oikean kokoinen sekä auki. Onko hajoitinputki kunnossa. Saako kone jostain lisäilmaa. Tosin jos käy tyhjää hyvin ei pitäisi olla vuotoja.
      Jos em seikat on kunnossa kanattaa ottaa imukannen takaa löytyvä läppäventiililevy irti ja tarkastaa läppien toiminta. Kaasarin vaihto viittaa ed. omistajaan joka on saattanut käsitellä läppiä ja joku näistä voi olla poikki tai toimia muuten vaan huonosti. Vaikea kyllä ymmärtää miten voisi aiheuttaa kyseisen häiriön.
      Sytkän ennakko säätyy magneeton kiertyessä kaasua lisätessä. Kaasuläppä aukeaa rautalankahässäkän avulla kun sytkä on jo saavuttanut maksiminsa mutta vivusto kääntyy ja rautalanka työntää kaasuläpän auki. Kyllä koneen pitäisi käydä ja kukkua kaikilla asetuksilla, mutta tehoa ei välttämättä tule normaalisti ja toisaalta käynti voi olla karkeaa ja huojuvaa jollain kaasun asennolla läpän ja sytkän synkoroni ollessa pahasti pielessä.

      • Ykä2

        Jatkoa edelliseen. Magneeton alla oleva kaasuläpän ohjauslevykkeen tulee osua kaasun tyhjäkännin kohdalla juuri ja juuri läpän avaavaan rullaan levyssä olevan merkin kohdalla. Jos ei, on säätö pielessä. Jos tämä on mahdotonta säätää, ei kaasarin vaihdon yhteydessä ole vaihdettu kyseistä levyä ja kaasuläppä alkaa aueta liian myöhään suhteessa sytkään.
        Ei yleensä aiheuta kyeisen kaltaisia komplikaatioita, mutta heikentää käyntiä alakierroksilla.


    • Quadratus

      Mahdollista myös, että kampiakselin stefat hörii ilmaa eli ne vuotaa. Tällöin kone käy kovilla kierroksilla kohtalaisen normaalisti, mutta on vaikeuksia saada ne kierrokset nousemaan. Yleinen vika vanhemmissa koneissa ja kuuluu ns.kulutusosien vaihtoon aikaajoin.

    • hummat

      Jos sulla on kaukohallinta laite niin siinä on mahdollisuus tyhjäkäynnin lisäämiseen,
      joko erillinen pieni vipu tai sitten pääkahvan yhtedessä on mahdollisuus lisätä
      kaasua kun estetään vaihteen meno päälle, eli muuteaan tavallan hallintalaite
      kaasuvivuksi.Jos taas konetta ajetaa käsikahvasta on siinä tehdasasennettuna
      toiminto jolla estetään ettei vaihde mene päälle vain kaasun käyttö onnistuu.
      Yleensä kone ei edes käynnisty jos vaihde on päällä,jos näin kuitenkin tapahtuu
      on siihen tehty omia viritelmiä (hengenvaarallisia).Säädä seosruuvista lisää
      ravintoa hevosille,iso kita ei anna tarpeeksi imua pienillä kierroksilla.Sytytyksen ennakon siirto tapahtuu vivuston avulla jossa on pituussäätö mahdollisuus joka
      mahdollistaa sytytyksen ajoituksen muuttamisen.Kun vivustojen liikeitä tarkkailee kun kone ei käy, näkee kuinka ne toimivat ja koska ennakko alkaa kääntyä.Ennakon pitäisi alkaa siirtyä välittömästi kun kaasua lisätään.
      kone

    • hukassa 69

      Koneen sisällä on tappi joka estää kaasun lisäyksen vaihde vapaalla. Sellainen musta tappi tulee sen vauhtipyörän alla olevan levyn liikettä estään vaihde vapaalla.
      Harmittaa kun tuli starttimoottorikin uhrattua tähän.
      Pajalle ei tätä enää raaski viedä valohoitoo saamaan, mutta kun sais jostain kokeiluun toisen kaasarin.
      Bensan puutteelta minusta vaikuttaa....varsinkin kun primer ryyppyä nyki niin toimi hieman paremmin. Puristukset todella kovat eikä öljyvuotoja kopan alla; todella vähän ajettu yksilö sillä ollut kymmenkunta vuotta lähes käyttämättömänä meillä.
      Tää vaan olis pikkuperäsenä sopivan kevyt kone...
      Tietääkö kukaan kuka tuntisi nämä koneet Pirkanmaalla

      • tammerman1

        Kävin oikein alhaalla verstaalla katsomassa 20 hp evikan vm 90 kopan alle,
        siitä oli poistettu mekanismi joka estää ennakko levyn kääntymisen ja siitä
        johtuen kaasun lisäämisen,käsipelillä kyllä kaasua pystyi vivustosta liikuttamaan.
        Et ole kirjoittanut minkälainen hallintalaite sinulla on kauko vai kahva.
        Minulla on evikan oma kaukohallintalaite ja siinä on pieni lisävipu josta saa lisättyä
        kierroksia.Oli parivuotta sitten siniharmaa 35 hp evikka ja siinä oli se tappi joka esti
        kaasun lisäämisen kaukokahvasta, mutta erillisestä vivusta kyllä,se vapautui muistaakseni kun vaihde oli laitettu päälle.Sillä varmaan estettiin liiat kierrokset kun ennakko ei liikkunut.se myös esti starttauksen jotenkin jos vaihde oli päällä ja kone sammunut. Kaukohallintalaitteita oli monenlaisia,oli yksivipuisia jossa oli nuppi mistä vapautetiin vaihde pois ja voitiin kaasutella konetta.Kokeile hallitalaitteilla koska ja missävaiheessa esto poistuu,mutta ei koneen käydessä,
        kyllä se varmaan selviää.Jos kaasuttaja kerran joskus on toiminut,ei se itsestään
        ole rikki mennyt.Kaasareita varmaan löytyy purkaamoista ja korjaamoista kun
        vain kyselet.


      • nääsman1

        Netti vene sivulla on kuva evikasta josta on poistettu kyseinen toiminto.
        Myyntiilmoitus on.TERHI 410R 20 hp.Etit lisäkuvista kone ilman koppaa,niin
        näet kunka se on poistettu.


      • Kyselit neuvoa

        Mulla on aika pitkä kokemus Evareista johnsoneista. Asun Nokialla, ja nytkin on veneen perässä 90 vm 20 Johnsson, ja se lähtee kertanykäisyllä käyntiin talvenkin jälkeen. ja tehoa tuntuu olevan. ja käy erittäin hyvin uisteluun. Säätelin sen kaikinpuolin kuntoon.

        Jos et oo vieny vielä millekkään pajalle, niin älä viekkään, kyllä se kuntoon saadaan. Vastaa tähän viestiin, jos tarttet apua, niin katotaan, missä on häiriön syy.


      • Anonyymi
        Kyselit neuvoa kirjoitti:

        Mulla on aika pitkä kokemus Evareista johnsoneista. Asun Nokialla, ja nytkin on veneen perässä 90 vm 20 Johnsson, ja se lähtee kertanykäisyllä käyntiin talvenkin jälkeen. ja tehoa tuntuu olevan. ja käy erittäin hyvin uisteluun. Säätelin sen kaikinpuolin kuntoon.

        Jos et oo vieny vielä millekkään pajalle, niin älä viekkään, kyllä se kuntoon saadaan. Vastaa tähän viestiin, jos tarttet apua, niin katotaan, missä on häiriön syy.

        Moikka tietäjät.saako vauhtipyörä alla oleva sähkösilta heilua n. 1cm ylös ja alas. Onko jokin irronnut kone pätkii ja käy miten sattuu .


    • hukassa 69

      Jos on joku 35 heppasen kaasari niin mikä pitäs olla suuttimen numero....tuli mieleen että jos joskus ollutkin 20 heppasen kaasari joka on kuristettu imusarjasta ja erona 35 kaasariin on pääsuutin. Voiskohan olla selitys, ja pelkkä suuttimen vasihto auttas.

      • Kyselit neuvoa

        Mulla on irtonainen 38 millin kurkulla oleva kaasutin, ja katoin sen pääsuuttimen.Sen numero oli 56D.

        Mittasin suuttimen reiän siten, että laitoin hammastikun pätkän porakoneeseen, ja hiljalleen polttelin sen suuttimen sisään. Tapin paksuudeksi sain 1,5 milliä työntömitalla.

        -Muuten, missäpäin Pirkanmaata asut. Voitaisiin vilkasta konettasi, jos on tarpeellista.


    • hukassa69

      Asun Lempäälässä....voin kyllä nokiallakin poiketa koneen kanssa kun sattuu vapaapäivät kohdilleen. 84 mallin 35 hv on suutin koko 63D ja 30 hv 61D ja 25hv 59D, 20 heppasesta ei www.ishopmarine.com sivustolta löytynyt. ..kele kun ois sopiva lyhyt ruuvari ettei tarvis taas irrotella starttia suuttimen koon selvittämiseksi.

      • ( Nokialta )

        Palataan asiaan, ja tutkitaan kone. Mulla ei oo sopivaa tynnyriä, joten pitää lankuista rakentaa pukki, johon saa moottorin kiinni, ja viijään rantaveteen, jossa on helppo käyttää. Järvi ei oo tästä kaukana.

        Passaako ensi viikonloppuna ?


      • mikko741
        ( Nokialta ) kirjoitti:

        Palataan asiaan, ja tutkitaan kone. Mulla ei oo sopivaa tynnyriä, joten pitää lankuista rakentaa pukki, johon saa moottorin kiinni, ja viijään rantaveteen, jossa on helppo käyttää. Järvi ei oo tästä kaukana.

        Passaako ensi viikonloppuna ?

        http://www.clasohlson.com/fi/Pr317048000/Pr317048000 osta tuommonen niin ei tarvi viritellä


    • 23e

      eikös 35:sessa ole 2 millinen pääsuutin... siitä on ollut ennenkin juttua täällä. Googlettelepas vähän niin eikös se sieltä löydy. Sähköstartillisesta ei muuten kannata irrottaa sitä vaihde päällä starttauksen esto vipua mutta sitä voi lyhentää niin saa annettua enemmän kierroksia vapaalla. Kaverilla ei ollut paikallaan sitä mekanismiä ja starttasi vahingossa vaihde päällä niin startti repesi irti lohkosta ja repi kiinnikkeet mukanaan

    • hukassa69

      Ens viikonloppu heikkoo kun on ylioppilasjuhlat...

      • OKei

        Mulla löytyy kyllä ne korvaläpät, ja vaneerista tehty moottoriteline ja vetäistään saunan ikkunan kautta vesiletku. Mutta siinä on se ongelma, että ei saada vastusta potkurille.
        Sen tähden olisi lankkupukki tarpeen, että saadaan potkuri järveen, jolloin tehot tulisi näkyviin, kun kaasua avaa. Pukki täytyy olla aika jämäkkä, ja pitkät jalakset, ettei se pääse karkuun. Koitan kysellä kavereilta ,-josko niiltä löytyisi lankkua.

        Koitetaan sitä moottoria vaikka eri kaasuttimella, ja ns.kärjettömillä tulpilla.

        Minun puh.num. on 040 5923338. Voit soitella millon tahansa.


      • tappioli

        Kyllä se musta tappi on tarkoituksella esteenä koville kierroksille ennen kuin
        vaihdetta laitetaan päälle,siinä on moni rikkonut alapään rattaat kun on liian
        suurilla kierroksilla lykätty vaihde silmään.Tappi laskee alas kun vaihde laitetaan
        päälle,tyhjäkäynti täytyy säätää ilman ennakon siirtämistä seosruuvista.
        Minulla on hallintalaitteessa starttauksen esto,jos vaihde on päällä,tappimekanismia
        ei ole ollutkaan Evikka on 91 vm.Ostin venepaketin ja kaikki oli asennettu noin
        liikkeessä.Se tappisysteemi on varmaan tarkoitettu käsikäynnisteisiin.


    • hukassa 69

      Taitaa olla fiksumpi ottaa vene trailerilla mukaan niin i tarvi telineitä askarrella

      • Ilman muuta

        Luulin vain, että otat pelkän moottorin mukaan. Muuten sen pääsuuttimen irrottamiseksi voidaan porata alakoppaan meisselin mentävä reikä, ja kumitulppa tukoksi.


      • importanty

        vedä narusta nauti kesästä t. terhi jatampooni


    • hukassa 69

      Dodiin....

      voimistelin suuttimen irti ja siinä oli mielestäni merkintä 51D....vähän epäselvästi
      ja ishopmarinen sivuilla oli 35 hv suutinkoko 63D ja
      30 hv 61D ja 25 hv 59D

    • hukassa 69

      Ja edestä mittasin kurkun halkaisijan noin 38mm

      • Moro nokialta

        Mulla alkaa juhannukselta viikon loman pätkä , joten siinä saattaisi joku päivä olla mahdollista tutkia moottoriasi. Jos sulla passaa vapaata silloin, ja on vielä aiheellista.
        Mulla on työn alla 80 vm- 35 hv evari, josta otin kaasuttimen käsiin, ja katoin pää suuttimen. Sen numero on 59D. Joka sinun ilmoittaman taulukon mukaan vastaa 25 hv. -Kaasuttimen kurkku on se 38 milliä.

        Mulla tuli muuan teoria mieleen, joka aiheuttaa moottorissasi kaasua lisätessä bensan saanti ongelman. Mutta kaasutin pitäisi ottaa irti, että se häiriö saadaan korjattua.

        Ootko koittanu esim. sellasta ainetta bensan sekaan, joka liottaa bensajärjestelmästä vanahan bensan hartsiintumat, ja puhdistaa suuttimien reiät. Sen aineen nimeä en nyt muista, mutta kuulemma sitä löytyy Motonetista.

        Annoin sulle tuossa aiemmin puh.numeroni, jos huomasit, joten soittele, kun kerkiät. Niin suunnitellaan homma kuntoon.


      • Nokialta moro

        Ootko saanu moottorias toimimaan ?
        kaikkein mutkattomin juttuhan sulle olisi, jos saat häiriön selville.

        Muuan teoria, joka tuli mieleen, kun kääntelin 35 hp kaasutinta, että olisko mahdollista sinun koneessa, että jumittaa kohokammiosta ylös suuntautuva neulaventtiili, esim. vanhan bensan hartsiintumisen takia, eikä päästä uutta bensaa kohokammioon. melko toden näköinen syy muuten.Jos pääsuutin on edes lähellä oikeaa.

        Tässä minun 80 vm 35 hp kaasuttimessa ei oo sitä hiuksen paksuista jousipidintä, joka pakottaa neulan seuraamaan kohon liikettä. Ja neula saattoi jäädä ylös, vaikka koho laskeutui, kun käänsin kaasuttimen oikeaan asentoon. Periaatteessa bensapumpun paine pitäisi avata se neula aina, kun koho laskeutuu, mutta mistä senkin tietää, ja siksi uudemmissa onkin se jousipidike varmistamassa asian.

        Sen neulan jumittuminen ei estä tyhjäkäynti piirin toimimista, jos se vähänkin päästää bensaa läpi.Mutta ei päästä tarpeeksi pääsuuttimen läpi, kun kaasua avataan.
        Ootko tarkistanu, että se hento "paperiliittimen" tyyppinen jousi on neulan alapään urassa ja kohon pidikesiiven välillä ?

        Toinen mahdollisuus on, että kaasuttimen kurkkuun nouseva putki, joka on n. 5 milliä sisämitaltaan, on vuosien seisomisen takia jonkun elukan piilopaikkana päässy tukkoon. Suhauta sinne kurkun kautta mutkalla olevalla pikkuputkella paineilmaa, ja häiriö saattaa hävitä silläkin, kuin pieru saharaan.

        PAHAN vian saa joskus korjattua uskomattoman pienellä vaivalla. Ennen vain isännät noitui moottoriaan ainakin kaksi sukupolvea, kun eivät ymmärtäneet suuttimien päälle yhtään mitää.


      • hukassa69
        Nokialta moro kirjoitti:

        Ootko saanu moottorias toimimaan ?
        kaikkein mutkattomin juttuhan sulle olisi, jos saat häiriön selville.

        Muuan teoria, joka tuli mieleen, kun kääntelin 35 hp kaasutinta, että olisko mahdollista sinun koneessa, että jumittaa kohokammiosta ylös suuntautuva neulaventtiili, esim. vanhan bensan hartsiintumisen takia, eikä päästä uutta bensaa kohokammioon. melko toden näköinen syy muuten.Jos pääsuutin on edes lähellä oikeaa.

        Tässä minun 80 vm 35 hp kaasuttimessa ei oo sitä hiuksen paksuista jousipidintä, joka pakottaa neulan seuraamaan kohon liikettä. Ja neula saattoi jäädä ylös, vaikka koho laskeutui, kun käänsin kaasuttimen oikeaan asentoon. Periaatteessa bensapumpun paine pitäisi avata se neula aina, kun koho laskeutuu, mutta mistä senkin tietää, ja siksi uudemmissa onkin se jousipidike varmistamassa asian.

        Sen neulan jumittuminen ei estä tyhjäkäynti piirin toimimista, jos se vähänkin päästää bensaa läpi.Mutta ei päästä tarpeeksi pääsuuttimen läpi, kun kaasua avataan.
        Ootko tarkistanu, että se hento "paperiliittimen" tyyppinen jousi on neulan alapään urassa ja kohon pidikesiiven välillä ?

        Toinen mahdollisuus on, että kaasuttimen kurkkuun nouseva putki, joka on n. 5 milliä sisämitaltaan, on vuosien seisomisen takia jonkun elukan piilopaikkana päässy tukkoon. Suhauta sinne kurkun kautta mutkalla olevalla pikkuputkella paineilmaa, ja häiriö saattaa hävitä silläkin, kuin pieru saharaan.

        PAHAN vian saa joskus korjattua uskomattoman pienellä vaivalla. Ennen vain isännät noitui moottoriaan ainakin kaksi sukupolvea, kun eivät ymmärtäneet suuttimien päälle yhtään mitää.

        yritän suurentaa suutinta 2 millisex ja katon auttaako mitään...kunhan löytäs jostain
        poraajan sillä itellä vain vanha akkukoneen rähjä eikä oikeankokoista terää tietenkään


      • Moro nokialta.
        hukassa69 kirjoitti:

        yritän suurentaa suutinta 2 millisex ja katon auttaako mitään...kunhan löytäs jostain
        poraajan sillä itellä vain vanha akkukoneen rähjä eikä oikeankokoista terää tietenkään

        Mulla olisi työkalut joka lähtöön, vaikka hiotaan 2mm terä hieman kartioksi, jos vain pääset täällä käymään. samalla minä näkisin sinun koneesta startin tasasuuntaajan kytkennät, kun omasta puuttuu.

        Suuttimen poraamisen kanssa kannattaa olla äärimmäisen varovainen. Jos vähänkin menee isoksi, niin kulutus nousee liikaa.
        Mulla olisi kartiomaisia timantti hiomatappeja, joilla saisi reiän tarkasti hiottua. Loppu kalibrointi onnistuu sileällä tapilla.


      • hukassa 69
        Moro nokialta. kirjoitti:

        Mulla olisi työkalut joka lähtöön, vaikka hiotaan 2mm terä hieman kartioksi, jos vain pääset täällä käymään. samalla minä näkisin sinun koneesta startin tasasuuntaajan kytkennät, kun omasta puuttuu.

        Suuttimen poraamisen kanssa kannattaa olla äärimmäisen varovainen. Jos vähänkin menee isoksi, niin kulutus nousee liikaa.
        Mulla olisi kartiomaisia timantti hiomatappeja, joilla saisi reiän tarkasti hiottua. Loppu kalibrointi onnistuu sileällä tapilla.

        Moro, en tiiä lataako tää mun vehje ollenkaan kun on sovitettu Mercuryn tasasuuntaaja johon ei saa kaikkia kolmea piuhaa jotka sierltä vauhtipyörän alta tulee kiinni. Tähän oon itte jälkeenpäin kyhännyt ton startin painonapilla toimivaksi.
        Tossa toisessa keskustelussa oli siitä pakolevystä muuten puhe, ja tosiaan 35 heppasessa on erilainen kuin muissa joten 30 hv on sama pakolevy kuin pienemmissäkin. Suuttimen "aihioita" löytyy kyllä 40 heppasesta puretusta koneesta.


      • Okei.
        hukassa 69 kirjoitti:

        Moro, en tiiä lataako tää mun vehje ollenkaan kun on sovitettu Mercuryn tasasuuntaaja johon ei saa kaikkia kolmea piuhaa jotka sierltä vauhtipyörän alta tulee kiinni. Tähän oon itte jälkeenpäin kyhännyt ton startin painonapilla toimivaksi.
        Tossa toisessa keskustelussa oli siitä pakolevystä muuten puhe, ja tosiaan 35 heppasessa on erilainen kuin muissa joten 30 hv on sama pakolevy kuin pienemmissäkin. Suuttimen "aihioita" löytyy kyllä 40 heppasesta puretusta koneesta.

        Latauksen kyllä pystyy mittaamaan, mutta sitä "pakolevyä" en ymmärrä, kun oon avannu joitakin isolohko omsseja, ja niissä ei oo löytyny muuta kuin kartiomainen virityspilli, alaspäin supistuva, n 30 senttiä pitkä, ja sitten vapaa kanava alas potkurin läpi.

        Minun ongelmana on tasasuuntaajan asentamiseksi se, että mikä johto vauhtipyörän alta tulevana liitetään tasasuuntajaan oikein, ja mikä lähtee akullepäin. Startin solenoidi on aivan selvää, ja se onkin paikallaan..

        Aattelin tilata tasasuuntaajan "voimakone" nimisestä paikasta,-ootko nähny sen netistä ? Sieltä löytyy melkein kaikkea, kuin vanahan kansan sekatavara kaupasta.

        Mulla löytyy mittari, (tupakkiaskin kokoinen yleismittarij) jolla sinun koneen lataus on mahdollista mitata.- Selvittelin sillä myös autoni abs jarrujen viat, kun ei saaneet kahdella korjaamolla ees tietokoneella sitä selville.

        Tämä on mielenkiintoista touhua, ja kun viisaasti tekee, niin lopputulos on hämmästyttävän hyvä.


      • Moro nokialta
        hukassa 69 kirjoitti:

        Moro, en tiiä lataako tää mun vehje ollenkaan kun on sovitettu Mercuryn tasasuuntaaja johon ei saa kaikkia kolmea piuhaa jotka sierltä vauhtipyörän alta tulee kiinni. Tähän oon itte jälkeenpäin kyhännyt ton startin painonapilla toimivaksi.
        Tossa toisessa keskustelussa oli siitä pakolevystä muuten puhe, ja tosiaan 35 heppasessa on erilainen kuin muissa joten 30 hv on sama pakolevy kuin pienemmissäkin. Suuttimen "aihioita" löytyy kyllä 40 heppasesta puretusta koneesta.

        Miten on homma kehittyny, ootko saanu moottorin kuntoon ?


    • tietotoimisto333

      Eiks tommoset wanhat rottelot jouda jo paaliin muutenkin. Pistä vanha roskiin ja kaupasta saa uusia NELITAHTISIA perämoottoreita. Ei savuta, ei jätä veteen öljykerrosta,käynnistyy heti eikä viidestoistapäivä,ei metelöit jne.

    • rikkaat örveltäjät

      tietotoimisto333.....kaikki ei ole syntyneet kultalusikka suussa eikä vanhemmat kustanna elämistä

    • 23e

      Kaikkia ei kiinnosta maksaa itseään kipeäksi jostain nelitahtikoneesta kun saman asian pystyy tekemään vanhallakin koneella. Lisäksi nelitahtikoneissa on korjauskustannukset moninkertaiset

    • tietotoimisto333

      En tiiä mutta ootteko koskaan kuullut sellaisesta kuin TÖISSÄ KÄYMISESTÄ? Ei pitäisi olla kenellekkään mitenkään ylivoimaista ostaa uusi kone kaupasta jos käy vain töissä.

      Omakaan palkka ei niin juhlava ole, 3400e jää käteen kuussa. Mutta muutaman kuukauden kun säästää niin saa kaupasta uuden koneen, eikä tarvitse edes osaria.

      • kel1400

        Sulla on väärä käsitys ihmisten tulotasista. Tämä maa on pullollaan ihmisiä, joiden BRUTTO tulot ovat alle 2000e/kk. Revi siitä.


      • kertynyt

        Toi ny mitään ole, kun joku muka tienaa tuon verran ja kirjoittelee tänne,
        sillä on pallo hukassa,p..se auki.omistaa vatkaimen luullen sitä perämoottoriksi.
        Siteeraan tässä erästä viisasta miestä."Koskas te pojat oikein rahaa kerkeätte
        hankkia,kun olette aina töissä".Raha on vanha keksintö,sitä on kaikilla,toisilla
        enemmän ja toisilla ei.Järki tulee näkyviin silloin,kuinka sitä käyttää.jos rahaa
        kylvää sen täytyy myös tuottaa.


      • Kauppa se on
        kertynyt kirjoitti:

        Toi ny mitään ole, kun joku muka tienaa tuon verran ja kirjoittelee tänne,
        sillä on pallo hukassa,p..se auki.omistaa vatkaimen luullen sitä perämoottoriksi.
        Siteeraan tässä erästä viisasta miestä."Koskas te pojat oikein rahaa kerkeätte
        hankkia,kun olette aina töissä".Raha on vanha keksintö,sitä on kaikilla,toisilla
        enemmän ja toisilla ei.Järki tulee näkyviin silloin,kuinka sitä käyttää.jos rahaa
        kylvää sen täytyy myös tuottaa.

        Mikä kannattaa.

        sattuipa kerran tapaus, kun pohjalainen isäntä tapasi savolaisen, ja äityi kehumahan,-notta mulla on rahaa, vaikka koko suomen ostaisin,-ni savolainen äijä siihen, jotta -niinpä niin, mutta minäpä en myy.


    • 23e

      jaa ensin brassaillaan nelitahtikoneilla ja sit vielä tuloillaankin.. seuraavaks varmaan kehutaan kun on niin pirun komia muija että ette köyhät ole nähnytkään muuta kuin kuvissa... lukea kun vaan vielä osais kun tuossa ylempänä kirjoitin niin kaikki EIVÄT HALUA sijoittaa rahojaan uuteen perämoottoriin jonka korjaaminen itse on lähes mahdotonta. itsellä on neljä venettä ja parisenkymmentä 20-50 vuotta vanhaa konetta eikä minkäännäköistä kiinnostusta sijoittaa uuteen moottoriin eikä veneeseen. se on katsos sitä harrastamista...

      sitäpaitsi täällä yritetään ratkoa perämoottorin käyntiongelmaa joten meneppäs takaisin sinne purjehduspalstalle

      • varjoon

        Joopa joo,mullakin on vanhat koneet,niitten parissa kuluu uskomattoman
        mukavasti aika.Piti perjantaina lähteä komeesti järvelle,kärryissä vene,veneessä
        78 mallin Volvo Penta 600.Onneksi kokeilin pihassa vielä käyntiin,ei kipinää
        kuin kahdessa pytyssä.etsimisestä huolimata en löytänyt vikaa,siispä kone
        pois toinen tilalle jossa oli virtanen kotona.Kolme konetta on,joku aina on kunnossa,
        alle tonnin maksoivat yhteensä.Eukko on hyvässä lihassa,
        antaa kesällä varjoa ja talvella lämpöä.


      • sulla on
        varjoon kirjoitti:

        Joopa joo,mullakin on vanhat koneet,niitten parissa kuluu uskomattoman
        mukavasti aika.Piti perjantaina lähteä komeesti järvelle,kärryissä vene,veneessä
        78 mallin Volvo Penta 600.Onneksi kokeilin pihassa vielä käyntiin,ei kipinää
        kuin kahdessa pytyssä.etsimisestä huolimata en löytänyt vikaa,siispä kone
        pois toinen tilalle jossa oli virtanen kotona.Kolme konetta on,joku aina on kunnossa,
        alle tonnin maksoivat yhteensä.Eukko on hyvässä lihassa,
        antaa kesällä varjoa ja talvella lämpöä.

        ihan väärät merkit. ei volovo oo koskaan osannu tehä perämoottoreita. Jos saa pyttyihin kipinät, niin jollekkin pytylle ei kelepaa bensa, ja päinvastoin.

        Mutta ootko sinä osannu koskaan kiittää emäntääsi, antamastaan vierihoidosta.


      • tiedän
        sulla on kirjoitti:

        ihan väärät merkit. ei volovo oo koskaan osannu tehä perämoottoreita. Jos saa pyttyihin kipinät, niin jollekkin pytylle ei kelepaa bensa, ja päinvastoin.

        Mutta ootko sinä osannu koskaan kiittää emäntääsi, antamastaan vierihoidosta.

        Kerran eukko alkoi jotain horiseen että, kyllä tekee hyvää,vastasin,
        Minä tiedän sen.
        Eihän Ruotsalaiset perämoottoreilleen muuta tehneet kuin kasasivat ne
        muitten tekemistä osista.Sylinterit valoivat alumiinista (ei silumiinista niinkuin
        muut konevalmistajat) saksalaiset,sähkölaitteet ovat kans muitten maitten
        tekemiä.Ei minulla volvojen kanssa ole ollut niinkään ongelmia kuin muiden
        itämaisten kanssa on ollut.Alkuperäisten Amerikkalaisten kanssa oli harvoin
        mitään,nykyäänhän niitä ei enää ole saatavilla,on vain itämaisia nelalareita
        ja muita öljypumppuja.
        Uusin tulpanjohdot kunnon kuparisiin,taas on kipinät kuin ketunhännät,että
        se sitten siitä.


    • hukassa69

      Eilen tuli haettua kaupasta 2mm poranterä ja porattua suutin isommaksi...hienosti pelaa pytyssä...nyt kun vaan ehtis käydä vesillä testaamassa paraniko vika, eli toimisi myös rasituksessa.

    • hukassa69

      Dodiin...koeajo suoritettu ja puhtia oli enemmän kuin tarpeeksi Mini Buster vanhukseen joka on "pussipohja"ja vauhdissa alkoi painaan nokkaa alas ja vesi lensi veneen sivuille näyttävästi...voimaa tuntu olevan eikä tarvinnut kättä pitää kaasarin edessä ilmantuloa estämässä...vähän jollain osakaasualueella röpötti, eli taitaa toi 2mm olla vähän liian isolla kädellä porattu.. Kierroksia oli korvakuulolla reippaasti, Olis todella tykki vene jos pohja olisi suora, mutta pussipohjasta johtuen ei kone päässyt näyttämään "kynsiään". Jammu 9,9 takas veneeseen ja evari saa taas toimia varakoneena. Mielestäni kone tuntu tehokkaammalta kuin 25 porattu tuorevoitelujamppi jota olen samanlaisessa veneessä joskus kokeillut.
      kiitoksia Nokialle hyvistä vinkeistä.

      • Moro nokialta.

        Mukava kuulla, että sait koneesta tehot käyttöön. Se 2 millinen suutin saattaa päästää bensiiniä täysillä aikalailla. Pitäisi joskus värkätä siitä pääsuuttimestakin säätösuutin, ei ihan mahdoton homma, niin löytyisi seos aivan nappiin. ehkä talvella sitten.
        Mulla oli omituisia häiriöitä omassa koneessa, kun laitoin bensan sekaan polaric merkkistä öljyä. Savusi ja tupelsi, ja sammuikin uistellessa, eikä lähteny kiihtymään. ja sitten ostin teboilin 2T special outboard, jossa on TC-W3 merkintä, hinta 5,5 e litra tokmannilla ja ongelmat loppui, 2% seoksella, eikä ees savua.


    • JonhSon2

      Noista suuttimista. Tuntuu olevan niin, että ovat vaihdelleet suutinten kokoja eri vuosilla, kun katsoin -88, niin siellä oli 20/25 sama suutin eli 47D. 28 suutin 59D ja 30/35 70D suutin. Eli ota nyt noista sitten selvää mikä suutin mihinkin vehkeeseen kuuluu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      72
      2419
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1782
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1457
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      256
      1429
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      84
      1259
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      387
      1232
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1225
    9. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      348
      1176
    Aihe