Cipralex - Positiivisia kokemuksia?

Kesäneitokainen

Hei!

Minulle määrättiin cipralex 5mg paniikkihäiriöön, joka tuli pitkällisen stressin ja ikävien tapahtumien seurauksena ja aiheutti siten ahdistusta ja masennusta. Lääke on nyt ollut viikon käytössä ja olen jo huomannut sen auttaneen. Mieli on huomattavasti pirteämpi ja ajatus paniikkikohtauksista ei saa enää ahdistumaan. Minulla on kuitenkin yhä osa päivästä ahdistunut olo, joka minulla oireilee raskaalla, pinnallisella hengityksellä, nielemisvaikeuksilla, psykosomaattisilla oireilla ja yleisellä ahdistuneella ololla, vaikea sitä on selittää. Paniikkikohtauksia ei ole tullut, välillä on mieli meinannut panikoida tosin. Nyt haluaisinkin kuulla positiivisia käyttäjäkokemuksia? Kauanko teillä meni, että cipralex alkoi vaikuttaa jo koko päivän ja oireilu loppui? :)

Omasta taustasta sen verran, että itse olen jo syönyt kauan terveellisesti ja koittanut parantua sitä kautta. Liikun paljon, venyttelen ja yritän rentoutua. Olen kokeillut myös luontaistuotteita ja nyt otin avuksi sitten lääkityksen. Itse toivon, että lääkityksellä saataisiin serotoniini-tasot kuntoon seuraavien kuukausien aikana ja voisin sitten aikanaan taas olla ilman lääkitystä ja terve! Mikä ihana ajatus :) Itsellä lääke ei ole aiheuttanut pahoja sivuoireita, parina päivänä on ollut päänsärkyä, joka on mennyt nopeasti ohi. Sitäkin mietin, että pitääköhän annostusta jossain vaiheessa nostaa vai pärjäänkö tällä, kun tämä jo auttanut näin paljon.

Mutta kertokaa kokemuksianne! :)

30

21623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • camilla92cg

      Heips!

      Itselleni määrättiin citalopram 10mg, jota olen käyttänyt nyt noin 5 päivää ja viimein aloitusoireet ovat hälvenemään päin: pahoinvointi on poissa, ruoka maistuu ja pökkyräinen olo on poissa. Unen kanssa on ollut pientä ongelmaa, mutta kyllähän sekin luonnistuu jo paremmin. Itsellänikin oli hieman noita psyko-somaattisia oireita ikuisena pessimistinä ja stressaajana, sillä ajauduin negatiivisten ajatusten kierteeseen ja pieneen ahdistukseen lääkkeiden käytöstä, varmasti ahdistukseni korostui entisestään. Eilen ja tänään olen kokenut viimein tyyneyttä naurun kera - mielestäni tämä on hyvä merkki. Pian tuo terapiakin alkaa, jota odotan kovasti:) Kyllä tästä selvitään ja elämä jatkuu!

    • Lyvdvd

      5mg sain tuota aikoinaan ja teki hyvin tehtävänsä vaikka en olis uskonut. Muutaman viikon kesti että vaikutus tuli. Tällä hetkellä ei ole enää pitkään aikaa tarvinnut popsia.

      Ainoa "oire" mikä näistä tuli vaikutti lemmenpuuhiin, positiivisesti :)

      • 764746746

        Meillä taas siitä lähtien kun mieheni alkoi syömään niitä niin lemmenpuuhat tyssäsivät kokonaan :(. Ei kivaa, enkä ole huomannut erityisesti muutoksia positiivisempaan suuntaan.
        Tästä hän ei suostu puhumaan lääkärille, eikä edes oikeastaan minulle.
        Pistää miettimään onko lääke täysin väärä? Paniikihäiriötä hän on sairastanut jo yli 20 vuotta, siis ennen mun tapaamista.
        En enää keksi vaihtoehtoja miten piristäisin häntä kun nykyisin torppaa jo kaikki ehdotukseni jos tahdon tehdä muuta kun vaan istua kotona.


      • ghrwg
        764746746 kirjoitti:

        Meillä taas siitä lähtien kun mieheni alkoi syömään niitä niin lemmenpuuhat tyssäsivät kokonaan :(. Ei kivaa, enkä ole huomannut erityisesti muutoksia positiivisempaan suuntaan.
        Tästä hän ei suostu puhumaan lääkärille, eikä edes oikeastaan minulle.
        Pistää miettimään onko lääke täysin väärä? Paniikihäiriötä hän on sairastanut jo yli 20 vuotta, siis ennen mun tapaamista.
        En enää keksi vaihtoehtoja miten piristäisin häntä kun nykyisin torppaa jo kaikki ehdotukseni jos tahdon tehdä muuta kun vaan istua kotona.

        Huomaamasi muutokset miehesi käytöksessä ovat mitä varmimmin lääkekäytön seurausta. Masennuslääkkeet vievät seksuaaliset halut ja kyvyt sekä aiheuttavat yleisen apaattisen tilan, jossa mikään ei enää kiinnosta eikä tunnu miltään. Miehesi saattaa olla niin järkyttynyt lääkekäytön seurauksista, että ei kykene asiasta puhumaan. Mikäli lääkitys on syynä, mitä vahvasti veikkaan kertomasi perusteella, älkää syyttäkö toisianne elämänne mahdollisesta köyhtymisestä. Harkitkaa vakavasti vähintään lääkityksen vähentämistä ja ehkäpä kokonaan lopettamista.


    • Kesäneitokainen

      Ok, kiva kuulla että tehoaa. Nettiin kun eksyy, löytää enemmän aina noita tarinoita joissa ei yhtään auta ja olokin tullut vaan kamalammaksi. Joskus tuntuu, että netti on kaiken pahan alku ja juuri ja pitäisi siitä pysyä erossa, niin voisi ollakin parempi mieli :D

      Itse toivoisin vaan jo, että tämä parempi olo pysyisi koko päivän! Olen muuten kauhea leukojen jännittäjä ja sitten ne sattuu ja menee lukkoon ja naksuu. Toivoisin että vaikuttaisi siihenkin, että osaisi olla rennommin. Pitäisi kai etsiä enemmän ohjeita rentoutumiseen, jotta pääsisi tuostakin eroon.

      Mutta lisää positiivisia kokemuksia?

    • sero1

      Itsellä kesti useamman viikon, että mieli alkoi tasaantumaan. Paniikkikohtauksia ei tänä aikana tullut, mutta olin ihan tietoisesti poissa sellaisista tilaisuuksista tuon ajan myös missä tiesin sellaisia tulevan. Välillä sain paniikinomaisia tunteita ja lopullisesti ahdistus lähti reilun kuukauden käytön jälkeen. Nyt olen käyttänyt n. puoli vuotta ja olo on mahtava! Vielä ei lääkekuuria olla lopettamassa.

    • 2 jaksoa syönyt

      Cipralex auttaa vasta monen viikon tai jopa kuukausien jälkeen, ei missään nimessä saa muuttaa lääkitystä ennen parin kuukauden kokeilua. Auttaa kyllä sittenn hyvin useimpia.

      • vmm1

        Hei,

        Itsellä cipralexin nosto 20 mg:sta 30 mg:n päivässä vasta vei pahimman ahdistuksen pois. Masennus on kyllä edelleen taustalla melko voimakkaana, mutta nyt sentään pystyy tekemään jotain. Silti diapamit tarvittaessa käytössä.


    • Kesäneitokainen

      Itsellä annostusta nostettiin kuitenkin 10 mg:aan, joka on normaali minimiannos hoidettaessa paniikkihäiriötä. Tällä nyt menty vajaa 2vk ja sitä ennen 5mg annostuksella vajaa 1kk. Tuon 5mg jakson jälkeen teho tuntui hieman laskevan ja aloittaessa suuremmalla annostuksella oireet tuntuivat jälleen pahenevan kuten silloin alussa. Tällä hetkellä olo on hyvä varsinkin päivällä, iltaa myöden teho tuntuu jälleen laskevan, mutta unettomuutta ei enää ole kuten alussa.

      Yritän kuitenkin pitää mielen positiivisena ja ajatella, että minulla on vasta reilu kuukausi lääkitystä takana. Toivottavasti lääkitys auttaa vielä paremmin. Jostain muistankin lukeneeni, että voi auttaa paniikkihäiriöön vasta kuukausien kuluessa.

    • vuosia

      Mä oon vuodesta -96 käyttänyt sitalopraamia ja se alotettiin pieninä annoksina. Nyt menee 40 mg/vrk, nosto tuli keväällä fyysisen sairauden aiheuttaman säryn ja kivun aiheuttaman unettomuuden takia, nyt menee paremmin paniikin kanssa mutta fyysinen sairaus vie voimat tyystin, eli saas nähä kuin käy paniikin ja ahdistuksen kun tässä kärvistellään hirveän välilevypullistuman kanssa ja se on vielä niskassa, särkee niska, pää, hartiat jne. tosi viheliäistä.

    • ciput on jees

      Cipralexista vouhkataan turhaan; se on reseptilääke siinä missä muutkin ja lääkkeistä, jopa buranasta, on aina riski saada vakavia oireita. Millä muulla tavoin kuin lääkkeillä sellaista paniikkihäiriöpotilasta voi enää auttaa, jos ongelma onkin aivojen välittäjäaineissa? Siinä ei puhuminen välttämättä enää auta.

      Omalla kohdallani Cipralex pelasti elämäni. Mitään aloitusoireitakaan ei aikanaan tullut, lääkäri määräsi minulle varmuuden vuoksi niihin opamoxia, mutta yhtään nappia ei tarvinnut ottaa.

      • ciput on jees

        Niin tosiaan jäi mainitsematta: olen käyttänyt Cipralexia 2007-2011 ja jouduin aloittamaan uudelleen nyt alkukesällä. Yhdessä välissä jouduin syömään ihan kakskymppistä, nyt syön kymppiä ja olo on hyvä!


      • onerva7
        ciput on jees kirjoitti:

        Niin tosiaan jäi mainitsematta: olen käyttänyt Cipralexia 2007-2011 ja jouduin aloittamaan uudelleen nyt alkukesällä. Yhdessä välissä jouduin syömään ihan kakskymppistä, nyt syön kymppiä ja olo on hyvä!

        Cipralex auttoi minua elämään normaalia elämää, ilman jatkuvaa ahdistusta ja pelkoa. Söin 15 mg vuoden, tällä hetkellä mennään 10 mg:lla, eikä oireet ole palanneet. Seuraava vuosi vitosella. Aivoille pitää antaa aikaa "unohtaa" kohtausten jättämät muistijäljet, eikä lopettaa lääkitystä liian aikaisin. Olen kokeillut myös lyhyttä (muutamien kuukausien) pituisia lääkitysjaksoja, eikä ole ollut mitään apua.Tällä hetkellä olo on hyvä ja nautin elämästä!


      • Kesäneitokainen
        onerva7 kirjoitti:

        Cipralex auttoi minua elämään normaalia elämää, ilman jatkuvaa ahdistusta ja pelkoa. Söin 15 mg vuoden, tällä hetkellä mennään 10 mg:lla, eikä oireet ole palanneet. Seuraava vuosi vitosella. Aivoille pitää antaa aikaa "unohtaa" kohtausten jättämät muistijäljet, eikä lopettaa lääkitystä liian aikaisin. Olen kokeillut myös lyhyttä (muutamien kuukausien) pituisia lääkitysjaksoja, eikä ole ollut mitään apua.Tällä hetkellä olo on hyvä ja nautin elämästä!

        "Aivoille pitää antaa aikaa "unohtaa" kohtausten jättämät muistijäljet, eikä lopettaa lääkitystä liian aikaisin."

        Tuo on jostain syystä todella lohdullinen lause ja se palautuu täältä aina mieleeni toisinaan, kun ph-oireet yrittävät palata hetkeksi kummittelemaan. Kiitos siis tuosta lauseesta :) Se on oikeasti auttanut minua. Se on todella positiivinen siinä mielessä, että silloin muistan ajatella, että lääke tehoaa kyllä, sille pitää vaan antaa aikaa.


    • Tyytyväinen

      Pakko kertoa omasta kokemuksestani. Söin cipraleksia pari vuotta ja sitten lopettelin itse käytön kun oli niin hyvä olla. Hyvää oloa jatkuikin lopettamisen jälkeen kauan, kunnes jossain vaiheessa ei enää tuntunutkaan kaikki olevan kohdallaan...
      Aloin olemaan koko ajan huolissani milloin mistäkin asiasta. Sitten tuli fyysisiä oireita. Ylävatsaan sattui koko valveilla oloajan. Kun keskityin johonkin muuhun, niin kipua ei tuntunut. Heti kun mielenkiinto herkesi, kipu palasi. Niinpä hakeuduin mahalääkärille ja otettiin ylävatsan ultraääni, jossa katsottiin sappikivet ym. Kaikki ok. Seuraavaksi olisin joutunut vatsatähystykseen nielemään letkua. Olen joskus aiemmin ollut siinä tutkimuksessa ja silloin päätin , että en enää koskaan!!
      Minulle oli jäänyt käyttämättömiä Cipralekseja ja päätin kokeilla ,jos mahavika johtuukin "päästä". Aloin uudelleen syömään lääkkeitä ja viikon sisällä kaikki oireet hävisi! Niinpä marssin lääkärille ja kerroin koko tarinan. Minulle määrättiin Cipraleks 5mg jota syön jatkuvasti. Nyt kaikki on paremmin kuin hyvin , kaikki oireet poissa ja elämä maistuu!

    • 4563

      Mullakin Cipralex 10 mg auttoi lähes heti ja ainoa sivuoire on ollut limakalvojen kuivuminen, joka on saatu hoidettua. Mutta jos sulla on edelleen ahdistusta, niin mietin, että olisiko sulla mahdollista kokeilla psykoterapiaa tuon lääkityksen tukena? Sen avulla voisit kenties päästä vahvemmin noiden ahdistuksen/paniikkihäiriön taustalla olleisiin syihin kiinni, jonka vuoksi ahdistus sitten on niin voimaks.

      Mutta on jo hienoa, että sait apua! Toivottavasti oireet pian helpottavat.

      • Kesäneitokainen

        Olenkin jo käsitellyt ahdistuksen syitä ja miksi paniikkihäiriö laukesi minulla, ihan ymmärrän ne nyt. Kyllä joskus mietin, että olisi varmasti pitänyt kokeilla myös psykoterapiaa tässä lääkityksen tukena. En sitten vaan saanut aikaiseksi sitä tehtyä.

        Lääkekuuri on ehdottomasti auttanut minua! Nyt olisi kohta aika lääkekuurin uusimiseen ja kovasti täällä mietiskelen, että mitä sanoa lääkärille. Olo on todellakin parempi kuin mitä aiemmin, siitä ei ole kysymystäkään, mutta edelleen kamppailen silloin tällöin sen kanssa, että miten hengitetäänkään rennosti ja rauhallisesti ilman, että aiheutan itselleni paniikin. Paniikkikohtauksia ei ole enää tullut, muutama ikävä olo on tullut parin kovan stressiajanjakson seurauksena ja silloinkin minulle tulee lähinnä hetkeksi kuristava olo. "Hengitysvaikeudet" jatkuvatkin useamman päivän yleensä yhteen putkeen. En uskalla vieläkään katsoa leffoja toisten seurassa tai käydä elokuvateatterissa, koska silloin alan tarkkailemaan liikaa omaa oloani ja pelkään, että muut huomaavat pahan oloni. Typerää tiedän.

        Muuten lääkkeen kanssa on mennyt kaikki hyvin. Ei ole tullut ikäviä sivuoireita, minua ilostuttaa kun on sen aihe ja itken, jos jokin itkettää eli tunteet pysyneet oikein hyvin ennallaan. Seksielämään ei ole vaikuttanut negatiivisesti. Eli kaikki mistä netissä on varoiteltu ja peloiteltu, ei ole ollut minulle ongelmaa.

        Katsotaan jatketaanko minulla samalla annostuksella vai nostetaanko sitä vielä. En oikeastaan haluaisi enää nostaa, kun tällä menee kaikki niin hyvin, mutta toisaalta jos annoksen nostolla olo paranisi vielä tästä ja vielä nopeammin, niin...


    • chemical balance

      Hei. Oheisella videolla selitetään pitkälti kaikki mitä tavallisen kansalaisen tarvitsee tietää ja ymmärtää välittäjäainepitoisuuksista mielenterveytensä kannalta. Video on englanninkielinen.

      http://www.youtube.com/watch?v=ARZ2Wv2BoFs

      • Näinpäjuuri

        Tämä oli hyvä! En usko että sitä kovin moni edes katsoi.. Näitä asioita on hyvä pohtia jos vain jaksaa vaikeamman tien kautta lähestyä asioita


    • paniikkia paniikkia

      Itsellä menee 10mg päivässä ja on auttanut, välillä tosin tuntuu että voisi ottaa tupla-annoksen...

    • m54321

      Lääke antoi minulle avun nopeasti, viime tammikuusta asti olen syönyt 15mg/päivässä. Nyt kesällä on kuitenkin tullut juotua alkoholia ja tuntuu ettei lääke ole enää tehonnut. Vaikuttaako alkoholi lääkkeen tehoon? Miten pitkäksi ajaksi alkoholi vie lääkkeen tehon pois?

      • Epätoivoinenjuu

        Vanha ketju, mutta kiinnostaisi tuo viimeisen viestin kysymys. Minulla sama juttu nyt. :(


    • Nightgirl12345

      Joskus muutama vuosi sitten käytin cipralexia ja se auttoi paniikki kohtauksia j ahdistuneisuuteen/masennukseen. Ekan kerran lääkekuurin alotuksen jälkeen kun join alkoholia niin puolikkaasta siideristä jäin tosi humalaan,mutta onneksi tajusin sen samalla että nyt on outo olo. Join vettä väliin ja olo normalisoitui sen jälkeen pystyin alkoholia käyttämään niinkuin ennenkin.Mutta sitten lopetin lääkekuurin kesken ja kaikki paha olo palautui. Nyt monta vuotta myöhemmin suostuin aloittamaan uudestaan nyt olen viikon syönyt 5mg ja on ollut apua todella paljon :) Mutta en ole vielä uskaltanut juoda alkoholia vaikka ei huonoja kokemuksia olekaan. Olen kokeillut muitakin lääkkeitä mutta cipralex on paras vaihto ehto minulle. Joillekin taas ei

    • Montepulciano

      Itse on tullut cipraa syötyä vuodesta 2007. Paniikkikohtauksiin määrättiin. Ne ilmeni vain paineena rinnan kohalla ja epäilin että pumppu leikkaa...=)

      Erittäin tyytyväisenä lääkkeeseen söin sitä jotain 7 vuotta ja totesin että vois lopettaa. Olin vuoden ilman kunnes tulin siihen päätelmään että oon liian hermoheikko ilman lääkitystä.

      Nyt taas tullu syötyä lääkettä jo pitemmän aikaa. 10mg annoksella menty vuosia ja nyt alkaa tuntua että aine ei toimi nii hyvin ku aiemmin. En mielellään lisäis annosta. Pitää koittaa vielä jatkaa tällä samalla annoksella ja seurata tilannetta. Seksihommiin lääkkeellä positiivinen vaikutus, hidastaa laukeamista.

      Elikkäs mulla on ollut positiivisia kokemuksia tästä lääkityksestä. Tuossa vuoden tauolla kyllä huomas sen että pää ei ole ihan yhtä terävänä lääkettä käyttäessä.

      Pitää vielä lisätä että edelleenkin häpeän lääkkeen käyttöä ja vain vaimo tietää.

      • 4whgv6u

        Lyhytpinnaisuus voi olla seuraus myös aineen vaikutuksista aivoihin. Monet aivovaurioituneet muuttuvat mm. lyhytpinnaiseksi. En sano, että sinulla olisi ollut tästä kyse, mutta se on hyvä tiedostaa, kun arvioi.


    • Artsi6843

      Jos masennuslaake tehoaa, niin kylla sita kannattaa kayttaa. Onhan niita tutkittu miljoonia potilasvuosia jo yksin suomessa ja mitaan halyttavaa ei ole havaittu. Mut ei pelkka pilleri - muutakin tarvii tehda asian eteen mm.rentoutusharjoituksia.

      • Trolli-polli

        trollolololololl lololol llooloolo lolool loooooooooo


    • Artsi5286

      Paljon puhutaan masennuslääkkeiden vaarallisuudesta. Riski on sama kuin verenpaine- ja kolesterolilääkkeillä. Eli riski on pieni.

    • Satirome

      Hei Kaikki.
      Rautavaastojen vähyys eli ferritiini on tärkeä mittauttaa labrassa. Se pitäisi olla yli 100. Raudan vähyys( en tarkoita hemoglobbinia). Aiheuttaa paniikkinhrö. Masennusta ja ahdistusta. Silloin rauta on oikea lääkitys. Esim. Rauta infuusio suonensisäisesti.

      • Anonyymi

        Minulla on ferritiiniarvo 30, eikä lääkäri kehoittanut syömään rautaa, aloitin silti sy5mään, raja-arvo on 15-30, masennus on vaivannut jo 4 vuotta, välillä enemmi ja vähemmin. Voxraa söin aikani, auttoi hyvin 4 viikon päästä, mutta vaikutus kesti vain pari kuukautta. Supriumia myös söin, mutta ei mitään vaikutusta, vain lihominen, vaikka ruokahalua ei ollut. Uskaltaisikohan kokeilla Ciprelexia, pelkään pahoinvointia ja muita oireita, jos lamaavat toimintakyvyn.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      85
      1080
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      579
      961
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      907
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe