P-korsol korkea

osaako joku auttaa

Olo on epätoivoinen.
Aika hätä alkaa olla, kun hiukset lähtevät päästä, yli puolet jo tippunut, päälaki kuultaa. Paino vain yrittää nousta, vaikka menee noin 1000-1500 kcal/vrk liikuntaa reilusti joka päivä. Myös muita lukuisia kilpparioireita. Lääkäri piti arvoja kuitenkin ihan hyvinä, eikä lääkitystä kokeilla. Nuori aikuinen olen.
P-korsol on melkein 900 nmol/l
P-TSH 4.36 (vain vähän yli viitearvon)
P-T3-V 4.9 pmol/l
P-T4-V 14.3 pmol/l
Verikoe otettiin heti aamulla ennen kahdeksaa.

4

6816

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GD mainitsi:

Sinulla on kyllä merkittävästi koholla!

Genova Diagnostics luettelee korkean kortisolin syitä raportissaan: stressi, kova harjoitus (esim. liikunta), raskaus, tupakointi, alkoholinkäyttö, depressio, adrenaliinin ylituotanto, cushinginsyndrooma, hypoglykemia, glukokortikoidien käyttö. Raporttinsa useammassa kohdassa Genova korostaa sydämen toiminnan seuraamista. Genova mainitsi minullekin korkean kortisolin, vaikka vuorokauden kortisoli oli vain 4,54 mcg/dl/vrk.

Oletko kuvauttanut aivolisäkkeen? Aivolisäkkeen kasvain aiheuttaa mm. cushingin syndroomaa. Samoin kannattaa mittauttaa kilpirauhasen vasta-aineet TPOAb ja TGAb autoimmuunityreoidiitin poissulkemiseksi.

T3V sinulla onkin upea (viitteet 2,6-6), joten rT3-ongelmaa ei ole. TSH:ta suosittelisin laskemaan, mutta keinoja en tiedä. "Korkea TSH viestii subkliinisestä vajaatoiminnasta", Genova Diaganostics mainitsee. Yleensä T4V:n viitearvo on 10-20 paikkeilla, mutta optimi arvo vaihtelee yksilöittäin. Mittauta paastosokeri hypoglykemian varalta.

• osaako joku auttaa

Kiitos neuvoista.
      Korkeaan kortisoliin vaikuttaa varmasti stressi, johon voin vaikuttaa oikeastaan vain pudottautumalla normaalista opiskelusta hitaampaan tahtiin, mikä tarkoittaisi samalla, etten yhteiskunnan mukaan suorita opintoja riittävästi. Minulle kurssit eivät tipu helpolla, vaan teen tosi paljon töitä niiden eteen ja se vie aikaa sekä usein nipistää yöuniakin. Muutoin elän hyvin terveellisesti ja täysin päihteettömästi.

• korkea kortisoli..

mullakin on ollut tuota korkean kortisolin ongelmaa... juurikin melkein tuhatta hiponut :( kuitenkin laskee normaaliksi iltaa kohti eli ei cushingia. kilpparin vajis on kuitenkin mulla diagnosoitu ja siihen tyroksiini 100 mikrogrammaa/pvä annostuksella. silti kortisoli ei vain tunnu laskevan tiedä sitten mistä johtuu... parikymppinen nainen olen.

• öööööö

Hei. Minulle tehty myös Genovan testi. Kortisoliarvot laskevat, korkein aamulla: 1.46 ja seuraavat 0.42, 0.22 jne. Onko tuo paljon vai vähän, sillä ainakin aamuarvosta loppuu tuo taulukko kesken. Ei Cushingia. En tunne itseäni erityisen stressaantuneeksi yleensäkään. Välillä ehkä tunnen sitä, mutta aika harvoin. Olenko turtunut sille.

Minulla on ollut suuria vaikeuksia pudottaa painoani. Huomasin sen n. vuosi sitten, kun sain pt:ltä ruokavalion sekä ohjelman. Tippui n. 1 kg/ kk tahtia. Minusta kestää ottaa rasvaa, rasvaprosentti siinä 30.
      Lähtöpaino on normaalin/lievän ylipainon tietämillä painoindeksilaskurilla. Kiloja kyllä tuntuu heti kertyvän. Joulusta, muutaman päivän herkuttelusta heti 2 kg jne. Joulukiloja yritin karistaa järkevällä syömisellä ja paljolla liikunnalla. No siitä seurasi ylikuntoa, tai siihen tilaan sain itseäni jo ennen joulua. Huomasin, että en palaudu ja kunto meni huonoksi - sykkeet nousivat pienestäkin rasituksesta. Tein myös ortostaattisen testin ja tulos varmistui.
      Minulla on taustalla vielä paljon huonosti nukuttuja öitä, jotka varmasti vaikuttivat myös asiaan. Nyt asia sen suhteen on parempi.

Nyt ilmeisesti pitäisi unohtaa painonpudotus ja alkaa muutenkin liikkumaan maltillisemmin. Ärsyttää silti tämmöinen. Kesä ja kaikki. Missä vaiheessa noista arvoista pitäisi huolestua, ettei tila johda uupumiseen tms. Nyt yritän vain vältellä stressiä, minkä kykenen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      964
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe