Harkitsen otsikon mukaisen käytetyn veneen hankintaa, mutta epäilen onko tuo riittävä koneteho tuohon veneeseen?
Onko kokemuksia mahdollisesti?
Tulee yhteysveneeksi joten kuormaa pitäisi kestää jonkin verran. Varmasti liukuun päästyään menee mukavasti, mutta tuo moottori on melko painava verrattuna nykyään asennettavaan D3 190 hv koneeseen (n. 330 vs 500 kg vetolaitteineen).
Mietityttää mietityttää...
Venettä pääsen koeajamaan vasta juhannuksen jälkeen, eli vielä voi muuttaa mieltään :)
Asiallisia kommentteja kiitos!
Nord Star 24 + Volvo Penta KAD32 170 hv?
14
6661
Vastaukset
- niinjanäin6
D3-190 vääntö näyttää olevan max 380 nm @ 1700 rpm. KAD32:lle annetaan samoja lukemia, siinähän on kompura turbo vs. D3:n VNT-turbo. Jos KAD32:ssa on vähän loivempi potkuri niin se voi kompensoida hyvinkin painoeron. Kompura varmasti vääntää myös alempaa mutta sillä ei ole liukunopeuksissa ole niin paljoa väliä. Mutta paikaltaan hana tiskiin on, kun ei tarvi odotella turbon heräilyä. Bella Falconeissahan KAD32:ta on paljon, osa tykkää ja osa sanoo liian pieneksi. Mutta Nordstar 24 on helpommin liukuun nousevaa mallia.
- Virkakoskinen
Tuota vääntöä en tullut ajatelleeksi ja potkurista ei ole vielä tarkempaa tietoa. Varmaan joku tehdasasennus perus DP A6 tai A7(?)
Hyviä pointteja kuitenkin. Painoero on kuitenkin sama kuin 2 raavasta miestä seisoisi uimatasolla. Voihan se osittain olla hyväkin, että on massaa perässä alhaalla ettei ole liian kevyt... melkosta arpomista :D
Tarkastin tuon mainitsemasi Falconin ja taitaa massa olla aika sama kuin NS24:ssa. Huomasin myös, että tarjoavat Nord Stariin näköjäänkin D4:sta, (225 hp?) - eikä D3:sta. Lisää mietittävää...
Ehkä tulee vielä joku jolla on kokemusta ko. kokoonpanosta...? - Virkakoskinen
Yritin tuota Volvon potkuriopasta selailla, mutta ilmeisesti ainakin alkuperäispotkureissa on valittavana A0-A10. Nousua ei ilmeisesti siis voi valita? Ainoastaan koon.
Suuremmalla potkurilla saisi siis enemmän työntövoimaa mikäli tarve, mutta mitä mahtaa vetolaite tykätä sellaisesta pidemmän päälle? Kuormaa siis pitäisi sietää kohtuullisesti, mutta ei kuitenkaan ihan vetolaitteen kustannuksella.
Onko jotain ohjeellista potkurin maksimikokoa olemassa tollaselle DP vetarille KAD32:lla? - kadiiii
Virkakoskinen kirjoitti:
Yritin tuota Volvon potkuriopasta selailla, mutta ilmeisesti ainakin alkuperäispotkureissa on valittavana A0-A10. Nousua ei ilmeisesti siis voi valita? Ainoastaan koon.
Suuremmalla potkurilla saisi siis enemmän työntövoimaa mikäli tarve, mutta mitä mahtaa vetolaite tykätä sellaisesta pidemmän päälle? Kuormaa siis pitäisi sietää kohtuullisesti, mutta ei kuitenkaan ihan vetolaitteen kustannuksella.
Onko jotain ohjeellista potkurin maksimikokoa olemassa tollaselle DP vetarille KAD32:lla?Eikös noissa potkureissa nousutkin muutu eli kasva aina isompi numeroiseen mentäessä. Volvo ei vaan halua kertoa lukuja. Kadeissa pitäisi käyttää b sarjan potkureita. A sarjakin toimii, mutta potkurit kuulemma vioittuvat pidemmällä aikavälillä. Tiedä sitten onko käytännön merkitystä. Liittyy kai kadin alavääntöön.
- Virkakoskinen
kadiiii kirjoitti:
Eikös noissa potkureissa nousutkin muutu eli kasva aina isompi numeroiseen mentäessä. Volvo ei vaan halua kertoa lukuja. Kadeissa pitäisi käyttää b sarjan potkureita. A sarjakin toimii, mutta potkurit kuulemma vioittuvat pidemmällä aikavälillä. Tiedä sitten onko käytännön merkitystä. Liittyy kai kadin alavääntöön.
KAD32:een suositellaan nimenomaan A-sarjan potkureita. KAD42/43 ja 44 kuuluvat B-sarjaan ja niihinkin suositellaan kuitenkin C-sarjaa eli teräspotkureita.
Löysin lopulta hyvän linkin aiheeseen. Tuottavat ilmeisesti yleistä tuskaa nämä DP-potkurien valinnat, mitä ulkomaisia foorumeita selailin.
http://www.pentamarine.co.th/pdf/propellers.pdf
Tutkimustyö jatkuu...
- Piukka Jäppeli
Paljonko tuo Nord Star painaa ? jos paino on alle 2800 kg, niin pitäisi kad32 riittää, tosin ei mikää ohjus, mutta tuskin on tarvettakaan.
- heiskulaine
Painaa noin 2500-2700 kg. Huiput pitäisi olla noin 30-32 solmua. Tankit täynnä ja kuormattuna jotain 28-30 solmua.
A6 siellä on todennäköisesti potkurina. Jos antaa huippukierrokset sinne 3700-3800 lukemiin niin on optimaalinen potkuri. Duoproppeja ei kannata tuosta vaan vaihtaa erikokoisiin.
KAD32 sopii veneeseen hyvin. Matkanopeus on jotain väliltä 18-26 solmua. On myös taloudellinen paketti kun kuluttaa noin 0,8-1,0 litraa maililta.- Meri Reijo
Mulla Sea Ray 240 Sundancer, Kad 32 koneella. Veneen kuivapaino 2550 kg. Hiuiput 29 solmua ja matkavauhtina voi hyvin pitä 23-25 solmua, jolloin kulutus ei pitäisi paljon päälle litran /merimaili olla. Alkukiihdytys toki vähän verkkaista, kun ei ole kuin 170 hv, mutta kun sen hyväksyy, niin hyvä ja taloudellinen kone.
- Anonyymi
Meri Reijo kirjoitti:
Mulla Sea Ray 240 Sundancer, Kad 32 koneella. Veneen kuivapaino 2550 kg. Hiuiput 29 solmua ja matkavauhtina voi hyvin pitä 23-25 solmua, jolloin kulutus ei pitäisi paljon päälle litran /merimaili olla. Alkukiihdytys toki vähän verkkaista, kun ei ole kuin 170 hv, mutta kun sen hyväksyy, niin hyvä ja taloudellinen kone.
Millä potkurilla A5 vai A6?
- Southstar
Mitä jos kysyisit ihan Nord Starilta. En näe mitään syytä, miksi he haluaisivat myydä siihen pienemmän koneen jos asiakas on valmis maksamaan.
- Virkakoskinen
"En näe mitään syytä, miksi he haluaisivat myydä siihen pienemmän koneen jos asiakas on valmis maksamaan."
Mietin tuota lausetta pitkään, mutta se ei oikein avaudu minulle. Pienemmän koneen? En ole asioimassa tämän veneen kohdalla valmistajan tai venekauppiaan kanssa. Jos luet ketjun rauhallisesti läpi niin huomaat, että kyseessä on käytetty vene. Yleensä niissä on moottori jo asennettu ja se kuuluu kauppaan. Myyjät myy vaikka hiekkaa saharaan ja kaikki on aina hyviä vaihtoehtoja kunhan lompakkoa vilauttaa. Kyselen täällä kokemuksia kokoonpanosta.
Kiitos siis "heiskulaine" ja "Meri Reijo" kommenteista. Odotellaan nyt hetki, että pääsee koeajolle. Pitänee ottaa reissuun mukaan muutama kaveri painolastiksi niin näkee kuinka paljon vene sietää kuormaa.
Southstar taisi nyt olla joku huono provo.
- NS 24
Hej Virkakoskinen,
ostin monta vuotta sitten vastaavan veneen KAD 32:lla. Moottori on todellinen on/off kone. Eli vene laitetaan plaanin ja sen jälkeen et voi säätää ollenkaan kaasua aaltojen tahtiin. Huippua taisi olla just ja just 30 s. Mökkitavarat mukana ja hieman keliä Porkkalanselällä niin matkavauhti hiipui 25 - 26 solmuun. Kovempi keli = kone täysin alhaalla ja hieman trimmilevyjä niin mentiin ehkä 22 -23 s. Veneestä ei loppunut ominaisuudet mutta kone ei riittänut parempaan matkavauhtiin (jos ei halunut ajaa huippukieroksilla (= rikkoa kone) koko ajan vaan seuraa VP:n huippukierrokset - 2/300 rpm) . Eli jos nämä ominaisuudet ja matkanopeus riittää niin siinä on sinulle hyvä vene. Itse vaihdoin ensimmäisen kesän jälkeen moottorin isompaan, VP D 4 260. Painoa tuli enemmän, vene oli hyvin varustettu jo ennestään ja kokonaispaino nousi 2960 kg puolitankeilla Pencentran vaan mukaan. Matkavauhti nousi 35 - 36 solmuun huiput noin 40 s. Kulutus noin 1,0 l/mpk yli 30 s. 1,1 - 1,2 l/mpk 35 - 36 solmussa. Konella on nyt ajettu 860 h ja olen vieläkin tyytyväinen veneeseen.
Venettä käytetään pääasiallisesti yhteysveneenä (joko 15 min tai 55 min ajoaikaa) mutta myös lomailussa, m.m. Ahvenanmaalle, Tallinaan y.m.
Tärkeintä on että koeajat veneen kunnolla.- Virkakoskinen
Hei,
Kiitos hyvästä vastauksesta. Tuo matkanopeus on aivan riittävä, eli 18-26 solmua kelistä riippuen. Katsotaan sitten tehokkaampaa konetta joskus myöhemmin, kun KAD32 antaa viimeiset kierroksensa. Toivottavasti ei ihan heti kuitenkaan.
Nouseeko kuitenkin kuormattuna nätisti liukuun KAD32:lla vai pitääkö kikkailla ja säätää liukukynnyksen yli esim. trimmeillä?
Tuo D4 on varmasti hyvä kone ja sopii veneen luonteeseen paremmin, jos kerran veneen ominaisuudet ei kesken lopu.
Kunnon testiajoon pitää tottakai varautua. - NS 24
Virkakoskinen kirjoitti:
Hei,
Kiitos hyvästä vastauksesta. Tuo matkanopeus on aivan riittävä, eli 18-26 solmua kelistä riippuen. Katsotaan sitten tehokkaampaa konetta joskus myöhemmin, kun KAD32 antaa viimeiset kierroksensa. Toivottavasti ei ihan heti kuitenkaan.
Nouseeko kuitenkin kuormattuna nätisti liukuun KAD32:lla vai pitääkö kikkailla ja säätää liukukynnyksen yli esim. trimmeillä?
Tuo D4 on varmasti hyvä kone ja sopii veneen luonteeseen paremmin, jos kerran veneen ominaisuudet ei kesken lopu.
Kunnon testiajoon pitää tottakai varautua.Hyvin pääsee plaaniin raskaassakin lastissa trimmaammalla moottori sisään. KAD32:ssa kompressori antaa voimaa matalilla kierroksilla (eli auttaa plaaniin) jonka jälkeen turbo antaa puhtia ylemmillä kierroksilla. Muista kuitenkin huolehtia että kone on lämmin (80 C) ennen kuin nostat veneen plaaniin sekä että kone saa "tasata lämmöt" plaanin jälkeen noin 8 - 10 minuttia ennen kuin se sammutetaan.
Onnea uudishankinnan kanssa !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k532434Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖291817Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt731511Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me2661420- 1381230
Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.13990Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu11983vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos23978- 65965
- 68953