9-3 Aero

gllk

Koeajettu.

Automaatilla.

Ihmettelin kuitenkin kiihtyvyyttä esim 60-120
välillä joka tuntui aika vaisulta, mutta mittarista näki auton kulkevan hyvin.

Verratuuna Saab 9000 2.3 Turboon 200hv, tuntui jotenkin tehottomalta.
Onko tämä vain tunnetta vai kulkeeko 9000 paremmin.
Onko kokemusta??

Ja sitten vielä tehoista.
Eikö AEROSSA pitäisi 0lla 250hv eikä 210, kuten uudessa näyttää olevan??

14

3374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -ah-

      Nykyinen 9-3 Aero on Aeroksi hitaamman puoleinen. Kyllähän se toki kulkee enemmän kuin tarpeeksi kovaa, mutta esim. 9-5 Aero on huomattavasti nopeampi.

      Manuaali vaihteinen kiihtyi TM:n mittauksessa 8.1 sek 0-100km/h. 0-400m 15.8sek ja nopeus 146km/h. Automaatti mitattiin Tuulilasissa 8.4sek 0-100km/h. 60-120km/h aika manuaalilla 3-vaihteella 7.4sek.

      Osui tuossa silmiin Toyota Corolla T-sportin (1.8, 192hp) arvot. TM näkyy päässeen Japanin ihmeellä 7.7sek 0-100km/h ja 0-400m 15.7sek ja nopeus 148km/h. 60-120km/h 3-vaihteella 8.4sek.
      Corolla näyttää viivalta jättävän Aero Saabin. Eipä sillä tosin juuri käytännön merkitystä ole.

      Ihan mielenkiintoinen vertailu, vaikka Saabia harkitseva tuskin pieraiseekaan Corollan suuntaan.

      • Peinu

        Saabin kone on suunniteltu enemmän ohituskiihtyvyyttä kuin 0-100 silmällä pitäen.


      • Pekka
        Peinu kirjoitti:

        Saabin kone on suunniteltu enemmän ohituskiihtyvyyttä kuin 0-100 silmällä pitäen.

        "Corolla näyttää viivalta jättävän Aero Saabin"


      • Peinu
        Pekka kirjoitti:

        "Corolla näyttää viivalta jättävän Aero Saabin"

        ...mutta jää sinne rekan perään keräämään rohkeutta...


      • Mopoautot

        Kannaataako sitä "mopoautoilla"leikkiä.Nykyisin myydään oikeita autoja.


    • iskariot

      Jep. Eli 9-5 Aerossa on tuo 250 hummaa ja siltä se tuntuikin kun moista tuli koeajettua, olipa vielä automaatilla joka jonkin verran nakertaa liikkumishaluja ainakin paikaltaan. Ohistuskiihtyvyys veti virneen naamalle...

      9-3 SS Aerossa on sitten nuo 210hp.

      • Jomppa

        Niin ainakin itse kokeillessa tuota 9-5 aeroa automaatilla ohituskiihtyvyys oli odotettua vaisumpi sanotaanko että todella pettymys.
        Itse ajelen 9000 2.3 turbolla ja tuntui että tuo aero 70km/h polkaistaessa hitaalta, kun siinä on kumminkin 250hv.

        Toki paikaltaan se on jonkin verran ripeämpi, mutta tuo ohituskiihtyvyys on mielenkiintoinen. Kokeilin sport asentoa eikä se sen kummemmin auttanut. Pitäishän tuon sentään viisivaihteisena voittaa vanha nelivaihteinen automaatti.

        Kyllä 9000 kun polkaisee rekan perästä se lentää sitä tunnetta ei oikein saanut tuolla 9-5 aerolla.
        Olisi kiva mitata tuo ohituskiihtyvyys sekä 9000 että 9-5. Kumminkin testeissä 9-5 kiihtyvyys on ollut loistava, mutta silti verrattaessa 9000 2.3 turboon ei voiman tunne ollut samanlainen.
        Veikkaan että ero ei ole niin iso mitä se pitäisi olla 50hv tehoerolla jos eroa on yhtään ??

        Kyllä jos 9000 tehon nostaa 250hv niin se jättää tuon 9-5 kevyesti toki painoero on, mutta saahan 9-5 eroa kiinni viisivaihteisella automaatilla.
        Kumminkin 9000 nelivaihteisessa automaatissa ei ole mitään hemmetin sport nappeja, mutta silti se kiihtyy.

        Nämä nykyajan hevosvoimat eivät näköjään vastaa täysin noita vanhoja eli tuntui että 9000 200hv vastaa nykyään 9-5 250hv.
        Myös huomasin sen että ei ottanut selvää 80km/h polkaistaessa montako pykälää 9-5 automaatti tiputtaa kun nämä nykyiset automaatit vaihtavat niin hyvin että nykäisyjä ei tunne.
        Tuntui ihan siltä että automaatti olisi voinut tiputtaa vielä yhden pykälän jotta kiihtyvyys olisi parempi.

        Ainakin 9000 huomaa hyvin kuin 80km/h polkaisee kevyesti niin tiputtaa kolmoselle silläkin jo pääsee ja räväkkä polkaisu niin napsahtaa kakkonen ja sitten mennään samaa tunnetta ei saanut 9-5 aerolla ihan kuin yksi vaihde olisi jäänyt käyttämättä.
        Veikkaan että laatikko ei tiputa 80km/h kuin kolmoselle jolloin kiihtyvyys jää vaisuksi. Pitäisi saada kakkonen jolloin kiihtyvyys olisi huomattavasti parempi.


      • -ah-
        Jomppa kirjoitti:

        Niin ainakin itse kokeillessa tuota 9-5 aeroa automaatilla ohituskiihtyvyys oli odotettua vaisumpi sanotaanko että todella pettymys.
        Itse ajelen 9000 2.3 turbolla ja tuntui että tuo aero 70km/h polkaistaessa hitaalta, kun siinä on kumminkin 250hv.

        Toki paikaltaan se on jonkin verran ripeämpi, mutta tuo ohituskiihtyvyys on mielenkiintoinen. Kokeilin sport asentoa eikä se sen kummemmin auttanut. Pitäishän tuon sentään viisivaihteisena voittaa vanha nelivaihteinen automaatti.

        Kyllä 9000 kun polkaisee rekan perästä se lentää sitä tunnetta ei oikein saanut tuolla 9-5 aerolla.
        Olisi kiva mitata tuo ohituskiihtyvyys sekä 9000 että 9-5. Kumminkin testeissä 9-5 kiihtyvyys on ollut loistava, mutta silti verrattaessa 9000 2.3 turboon ei voiman tunne ollut samanlainen.
        Veikkaan että ero ei ole niin iso mitä se pitäisi olla 50hv tehoerolla jos eroa on yhtään ??

        Kyllä jos 9000 tehon nostaa 250hv niin se jättää tuon 9-5 kevyesti toki painoero on, mutta saahan 9-5 eroa kiinni viisivaihteisella automaatilla.
        Kumminkin 9000 nelivaihteisessa automaatissa ei ole mitään hemmetin sport nappeja, mutta silti se kiihtyy.

        Nämä nykyajan hevosvoimat eivät näköjään vastaa täysin noita vanhoja eli tuntui että 9000 200hv vastaa nykyään 9-5 250hv.
        Myös huomasin sen että ei ottanut selvää 80km/h polkaistaessa montako pykälää 9-5 automaatti tiputtaa kun nämä nykyiset automaatit vaihtavat niin hyvin että nykäisyjä ei tunne.
        Tuntui ihan siltä että automaatti olisi voinut tiputtaa vielä yhden pykälän jotta kiihtyvyys olisi parempi.

        Ainakin 9000 huomaa hyvin kuin 80km/h polkaisee kevyesti niin tiputtaa kolmoselle silläkin jo pääsee ja räväkkä polkaisu niin napsahtaa kakkonen ja sitten mennään samaa tunnetta ei saanut 9-5 aerolla ihan kuin yksi vaihde olisi jäänyt käyttämättä.
        Veikkaan että laatikko ei tiputa 80km/h kuin kolmoselle jolloin kiihtyvyys jää vaisuksi. Pitäisi saada kakkonen jolloin kiihtyvyys olisi huomattavasti parempi.

        Ainakin valmistajan arvojen perusteella automaatti hidastaa 9-5 Aeron menoa melkoisesti. Tiedä sitten mistä johtuu.

        Itse olen kaksi kertaa ajanut manuaali 9-5 Aerolla ja kyllä se kulki ihan pirun hyvin. 80km/h vauhdissa kun tiputti kolmoselle ja polkaisi kaasun pohjaan niin kyllä tapahtui. En epäillyt hetkeäkään etteikö autossa olisi 250hv. Kovasti ihmettelen jos 9000 turbo kiihtyy yhtä hyvin tai paremmin. 9-5 Aeron (manuaali) kiihtyvyyttä mitattiin muistaakseni aikanaan TM:ssä ja arvot olivat etenkin ohituskiihtyvyyden suhteen todella hyvät.


      • 9-5: 170@240 & Aero 250
        Jomppa kirjoitti:

        Niin ainakin itse kokeillessa tuota 9-5 aeroa automaatilla ohituskiihtyvyys oli odotettua vaisumpi sanotaanko että todella pettymys.
        Itse ajelen 9000 2.3 turbolla ja tuntui että tuo aero 70km/h polkaistaessa hitaalta, kun siinä on kumminkin 250hv.

        Toki paikaltaan se on jonkin verran ripeämpi, mutta tuo ohituskiihtyvyys on mielenkiintoinen. Kokeilin sport asentoa eikä se sen kummemmin auttanut. Pitäishän tuon sentään viisivaihteisena voittaa vanha nelivaihteinen automaatti.

        Kyllä 9000 kun polkaisee rekan perästä se lentää sitä tunnetta ei oikein saanut tuolla 9-5 aerolla.
        Olisi kiva mitata tuo ohituskiihtyvyys sekä 9000 että 9-5. Kumminkin testeissä 9-5 kiihtyvyys on ollut loistava, mutta silti verrattaessa 9000 2.3 turboon ei voiman tunne ollut samanlainen.
        Veikkaan että ero ei ole niin iso mitä se pitäisi olla 50hv tehoerolla jos eroa on yhtään ??

        Kyllä jos 9000 tehon nostaa 250hv niin se jättää tuon 9-5 kevyesti toki painoero on, mutta saahan 9-5 eroa kiinni viisivaihteisella automaatilla.
        Kumminkin 9000 nelivaihteisessa automaatissa ei ole mitään hemmetin sport nappeja, mutta silti se kiihtyy.

        Nämä nykyajan hevosvoimat eivät näköjään vastaa täysin noita vanhoja eli tuntui että 9000 200hv vastaa nykyään 9-5 250hv.
        Myös huomasin sen että ei ottanut selvää 80km/h polkaistaessa montako pykälää 9-5 automaatti tiputtaa kun nämä nykyiset automaatit vaihtavat niin hyvin että nykäisyjä ei tunne.
        Tuntui ihan siltä että automaatti olisi voinut tiputtaa vielä yhden pykälän jotta kiihtyvyys olisi parempi.

        Ainakin 9000 huomaa hyvin kuin 80km/h polkaisee kevyesti niin tiputtaa kolmoselle silläkin jo pääsee ja räväkkä polkaisu niin napsahtaa kakkonen ja sitten mennään samaa tunnetta ei saanut 9-5 aerolla ihan kuin yksi vaihde olisi jäänyt käyttämättä.
        Veikkaan että laatikko ei tiputa 80km/h kuin kolmoselle jolloin kiihtyvyys jää vaisuksi. Pitäisi saada kakkonen jolloin kiihtyvyys olisi huomattavasti parempi.

        ei voi sanoa, kuin että perstuntumat voi tunkea sinne samaan paikkaan...se ei kerro juuri mitään.

        Perheessä on 9-3 Aero (vanha 205 heppanen) ja automaatti 9-5 aero (uudempi 250 heppanen). Näistä vakiona tuntui 9-3:nen selvästi ripeämmältä välillä 50-150, mutta kello kertoikin muuta. 95:nen kiihtyy jokseenkin eleettömästi. 0-100 ei tunnu missään ja hupsan 3 kiihdytystä ja kaikki 8 sadasosan sisään 7.3x joka kerta!

        Eli epäilen, että rinnakkain sitä eroa syntyisi. Myös fiilikseen vaikuttaa onko nopeus sellainen, että automaatti tiputtaa kolmoselle vai kakkoselle, kolmosella lähdetään menemään väännöllä, joka ei luo samanlaista menemisen meininkiä.


      • 9-5: 170@240 & Aero 250
        -ah- kirjoitti:

        Ainakin valmistajan arvojen perusteella automaatti hidastaa 9-5 Aeron menoa melkoisesti. Tiedä sitten mistä johtuu.

        Itse olen kaksi kertaa ajanut manuaali 9-5 Aerolla ja kyllä se kulki ihan pirun hyvin. 80km/h vauhdissa kun tiputti kolmoselle ja polkaisi kaasun pohjaan niin kyllä tapahtui. En epäillyt hetkeäkään etteikö autossa olisi 250hv. Kovasti ihmettelen jos 9000 turbo kiihtyy yhtä hyvin tai paremmin. 9-5 Aeron (manuaali) kiihtyvyyttä mitattiin muistaakseni aikanaan TM:ssä ja arvot olivat etenkin ohituskiihtyvyyden suhteen todella hyvät.

        valmistajan arvot automaatille ovat käsittämättömät. On outoa, että halutaan antaa noinkin väärä kuva automaatista.

        TL mittasi aikanaan vanhalle 230 heppaiselle 95 aerolle 7.8sekkaa, vaikka luvattu oli pitkälle päälle kasin.

        Uudelle 250 heppaselle farkulle ruottissa mitattiin 7.5s ja perheen rakkineelle (kuten tuossa toisessa viestissä totesin jo) mitattiin tasaista 7.3s aikaa. Eli valmistajan lupaamat ajat alittuvat kirkkaasti.


      • Riku
        -ah- kirjoitti:

        Ainakin valmistajan arvojen perusteella automaatti hidastaa 9-5 Aeron menoa melkoisesti. Tiedä sitten mistä johtuu.

        Itse olen kaksi kertaa ajanut manuaali 9-5 Aerolla ja kyllä se kulki ihan pirun hyvin. 80km/h vauhdissa kun tiputti kolmoselle ja polkaisi kaasun pohjaan niin kyllä tapahtui. En epäillyt hetkeäkään etteikö autossa olisi 250hv. Kovasti ihmettelen jos 9000 turbo kiihtyy yhtä hyvin tai paremmin. 9-5 Aeron (manuaali) kiihtyvyyttä mitattiin muistaakseni aikanaan TM:ssä ja arvot olivat etenkin ohituskiihtyvyyden suhteen todella hyvät.

        Niin kyllähän automaatti pitäisi olla nopeampi ohituksessa, mutta paikaltaan taas manuaali ripeämpi.
        Kyllähän nykypäivän automaatin pitäisi olla samalla tasolla manuaalin kanssa.

        Niin ja juuri tuo ilmoitettu 9-5 aero automaatin kiihtyvyys valmistajan mukaan on 8,2 sek eli aika on sama mitä ilmoitettiin 230hv aerolle ja nelivaihteiselle automaatille.
        Oikea aika on jotain 7,2-7,4 sek. Kyllä mielestäni automaatti on nopeampi lähes joka tilanteessa verrattuna manuaaliin.
        Ohituksessa automaatilla jättää manuaalin ja käytännössä myös paikaltaan, koska aeroa ei monikaan osaa kiihdyttää nopeasti.


      • Jomppa
        9-5: 170@240 & Aero 250 kirjoitti:

        ei voi sanoa, kuin että perstuntumat voi tunkea sinne samaan paikkaan...se ei kerro juuri mitään.

        Perheessä on 9-3 Aero (vanha 205 heppanen) ja automaatti 9-5 aero (uudempi 250 heppanen). Näistä vakiona tuntui 9-3:nen selvästi ripeämmältä välillä 50-150, mutta kello kertoikin muuta. 95:nen kiihtyy jokseenkin eleettömästi. 0-100 ei tunnu missään ja hupsan 3 kiihdytystä ja kaikki 8 sadasosan sisään 7.3x joka kerta!

        Eli epäilen, että rinnakkain sitä eroa syntyisi. Myös fiilikseen vaikuttaa onko nopeus sellainen, että automaatti tiputtaa kolmoselle vai kakkoselle, kolmosella lähdetään menemään väännöllä, joka ei luo samanlaista menemisen meininkiä.

        Joo ehkä omatkin tuntemukset ovat juuri tuota että tuo 9-5 aeron kiihtyvyys on huomaamatonta verrattuna 9000.
        Kuten sanoin pitäsihän sen kaiken järjen mukaan olla nopeampi ja sitä se varmasti onkin, mutta silti se kiihtyvyyden tunne ei ollut sellainen kuin 9000.

        Eli juuri tuo, kun aletaan mittaamaan niin sitten vasta huomaa miten kovaa se todella kiihtyy eli pitäisi päästä vertaamaan muihin.
        Mutta sehän on ihan hyvä juttu tuo eleettömyys sehän kuuluu 9-5 luokan autoihin eikä se voi olla repivää se meno.
        Siitähän sen huomaa miten autot on kehittyny, kun ei enää kiihtyvyyttä huomaa niin kuin ennen.
        Ainoa huono puoli että tulee varmaan ajettua kovaa, kun vauhtia ei huomaa.

        Sehän oli tuo 230hv 9-5 aero farmari manuaali kiihtyvyys TM lehdessä 60-120km/h kolmosvaihteella 6,5sek 163m.
        Eli pitäisihän tuon sedanin mennä 250hv automaatilla sama väli johonkin 6,0sek 150m.
        9000 200hv väli menisi varmaan yhtä kovaa kuin 9-3 aerolla(209hv)jolla meni kolmosella TM 7,4sek 187m.

        Eli onhan tuo 9-5 aero varmaan yli sekunnin ja reilut 30m nopeampi, mutta koeajolla sitä ei oikein tahtonut huomata eli juuri tuo eleetön kiihtyvyys hämää, koska vaihteisto on niin loistava eikä sitä tahdo huomata kuten 9000 vanhassa automaatissa.


      • 9-5: 170@240 & Aero 250
        Riku kirjoitti:

        Niin kyllähän automaatti pitäisi olla nopeampi ohituksessa, mutta paikaltaan taas manuaali ripeämpi.
        Kyllähän nykypäivän automaatin pitäisi olla samalla tasolla manuaalin kanssa.

        Niin ja juuri tuo ilmoitettu 9-5 aero automaatin kiihtyvyys valmistajan mukaan on 8,2 sek eli aika on sama mitä ilmoitettiin 230hv aerolle ja nelivaihteiselle automaatille.
        Oikea aika on jotain 7,2-7,4 sek. Kyllä mielestäni automaatti on nopeampi lähes joka tilanteessa verrattuna manuaaliin.
        Ohituksessa automaatilla jättää manuaalin ja käytännössä myös paikaltaan, koska aeroa ei monikaan osaa kiihdyttää nopeasti.

        Manuaali on nopeampi, jos sitä osaa käsitellä, mutta tunnetustihan Sabat ovat hankalia lähetettäviä viivalta, jolloinka automaatti korjannee potin monesti.

        Mutta varmasti luokassaan 95:nen kulkee minkä pitää ja halvallahan saa sen vielä hivenen ripeämmäksi :)


      • 9-5: 170@240 & Aero 250
        Jomppa kirjoitti:

        Joo ehkä omatkin tuntemukset ovat juuri tuota että tuo 9-5 aeron kiihtyvyys on huomaamatonta verrattuna 9000.
        Kuten sanoin pitäsihän sen kaiken järjen mukaan olla nopeampi ja sitä se varmasti onkin, mutta silti se kiihtyvyyden tunne ei ollut sellainen kuin 9000.

        Eli juuri tuo, kun aletaan mittaamaan niin sitten vasta huomaa miten kovaa se todella kiihtyy eli pitäisi päästä vertaamaan muihin.
        Mutta sehän on ihan hyvä juttu tuo eleettömyys sehän kuuluu 9-5 luokan autoihin eikä se voi olla repivää se meno.
        Siitähän sen huomaa miten autot on kehittyny, kun ei enää kiihtyvyyttä huomaa niin kuin ennen.
        Ainoa huono puoli että tulee varmaan ajettua kovaa, kun vauhtia ei huomaa.

        Sehän oli tuo 230hv 9-5 aero farmari manuaali kiihtyvyys TM lehdessä 60-120km/h kolmosvaihteella 6,5sek 163m.
        Eli pitäisihän tuon sedanin mennä 250hv automaatilla sama väli johonkin 6,0sek 150m.
        9000 200hv väli menisi varmaan yhtä kovaa kuin 9-3 aerolla(209hv)jolla meni kolmosella TM 7,4sek 187m.

        Eli onhan tuo 9-5 aero varmaan yli sekunnin ja reilut 30m nopeampi, mutta koeajolla sitä ei oikein tahtonut huomata eli juuri tuo eleetön kiihtyvyys hämää, koska vaihteisto on niin loistava eikä sitä tahdo huomata kuten 9000 vanhassa automaatissa.

        näin asia lienee. Nyt olen samaa mieltä ja mielenrauha on saavutettu :)

        Eih, mutta niinhän se on, että vanhemmissa autoissa vauhti tuntuu erilailla monestakin syystä...koneenluonteesta, äänistä, välityksistä jne.

        Ja sekuntikin tuolla välillä on periaatteessa paljon, sitä on vain tosiaan hankala ilman kelloa todeta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe