Hätäkatkaisu kontaktorilla NO vai NC?

kumpi tapa?

Onko sallittua tehdä hätäkatkaisu useampaan ryhmään kontaktorin NC-kärkien kautta ja hätäkatkaisin kytkee jännitteen NO-kärjen kautta kontaktorille, jolloin ryhmiltä katkeaa jännite, vai pitääkö tehdä kontaktorin NO-kärkien kautta, jolloin hätäkatkaisin katkaisee NC-kärjen kautta kontaktorin ohjausjännitteen?

Eli hätäkatkaisutila: kontaktorilla ohjausjännite päällä?
vai hätäkatkaisutila: kontaktori jännitteetön?

Voisi kuvitella, että jälkimmäinen tila rasittaa kontaktoria enemmän, kun se on normaalitilanteessa aina vetävänä, vain hätäkatkaisutapauksessa vetämättömässä tilassa, kun taas ensimmäisessä ratkaisussa kontaktori vetää vain, kun hätäkatkaisinta on painettu, eli yleensä kontaktori olisi lepotilassa.

Mutta onko kumpikin tapa sallittu?

6

4091

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Konepykälät

Hätäpainikkeen kytkimessä on NC kosketin mikä aukeaa, kun napista painetaan ja pysyy auki, kunnes se palautetaan kääntämällä tai vetämällä tms.
      Tuo aukeava kosketin katkaisee pysäytettävän laitteen kontaktorin ohjauspiirin ja sen pääkoskettimet aukeavat kontaktorin ollessa sähkötön.

Tuohon hätä-seis toimintoon käytettävän kontaktorin on oltava tarkoitukseen sopiva pakotettua mallia. (kts laitemanuaaleista)

• Meniköhän

http://www05.abb.com/global/scot/scot209.nsf/veritydisplay/2d936e3efe5089ddc12576cd0028dce8/$file/1SFC001008B0201.pdf

Riskeistä riippuen vaadittu turvallisuustaso, jonka mukaan täytyy suunnitella koko järjestelmä ja ensin pyrkiä pienentämään/poistamaan niitä riskejä.
      Jos en väärin muista, niin jos sama kontaktori on hätäseis käytössä ja normaalissa ohjauksessa, niin se piti vielä ylimitoittaa tai sitten kaksi kontaktoria, joista ensimmäinen on hätäseis ja jälkimmäinen hoitaa normi sammutukset ja käynnistykset.

• Ridektiivi

Tapana on tehdä kytkennät niin, että normaalitilanteessa kontaktorit ovat vetäneenä, eli käytetään NO-kärkiä. Hätäkatkaisussa kontaktoreilta pudotetaan ohjausjännite pois. Tällöin toiminnat pysähtyvät myös sähköjen kadotessa joka on turvallisempi tapa.

Kontaktorin koskettimia pitää tietysti valvoa turvareleen avulla niin, että ohjausta ei voi saada uudestaan päälle jos NO koskettimet ovat hitsautuneet kiinni.

• öö?

"Hätäkatkaisussa kontaktoreilta pudotetaan ohjausjännite pois. Tällöin toiminnat pysähtyvät myös sähköjen kadotessa joka on turvallisempi tapa."

Ja itse laitteelta ei sähköjen katketessa katoa sähkö?

• losjkgpeofg

Eiköhän se kuulu olla nc-kosketin hs-painikkeessa ja kontaktori vetäneenä jolloin hs-painiketta painaessa kontaktori päästää.

• turrrvallisuus

Hs-piiri ei saa kuittaantua vapauttamalla painike alkuperäiseen tilaansa vaan tämän lisäksi vaaditaan erillinen hs-piirin kuittaus esim, painonapilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      151
      1289
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      120
      1059
    3. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      215
      808
    4. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
      Ikävä
      31
      796
    5. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      782
    6. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      64
      752
    7. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
      Ikävä
      141
      724
    8. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
      Suhteet
      46
      664
    9. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      57
      622
    10. Joko kaupungin johtaja saa iskeä kuokkansa kunttaan

Särkiperällä tapahtuu 25.8 2026 klo.10.00 Fingrid Oy:n ja kahden maanomistajan kanssa maan lohkominen.Mahdollisesti täss
      Pyhäjärvi
      61
      581
    Aihe