Salakavala keuhkoveritulppa - kuolema on armoton.

31 aviovuotta

Lähdin huhtikuun lopun maanantaina työmatkalle. Vaimoni ( 63 v ) jäi yksin kotiimme.
Vaimo täysin terve, veriarvot..paineet jne normaalit. Ei mitään lääkityksiä. Ei oirehdintoja mistään.
Kävi päivittäin pari kertaa tunnin mittaiusella sauvakävelylenkillä. Oli siis hyvä kuntoinen.

Ainoa sairaus oli alkoholismi. Satunnaisia ryyppykausia.
Nyt takana oli 7 kuukauden kestoinen absolutismi jakso joka oli päättynyt neljättä päivää kestäneeseen lonkeroiden lippittelyyn. Lähtiessäni vaimoni oli pienessä hiparakassa, mutta ei vahvasti humalassa.

Soitin vaimolle iltayhdeksän jälkeen. Kaikki ok. Sanoi lopettaneensa juomisen ja katsovansa Voice of Finlandia.

Seuraavana aamuna, tiistaina, tekstasin hyvän huomenen toivotukset.
Ei vastausta. Koko päivänä ei vastannut.

Palasin kotiin keskiviikkona. Löysin puolisoni kuolleena sohvalta. Oli pyjamassa. Aivan kuin olisi vain nukkunut. Mutta kuolut oli. Toivottavasti nukkui kiivuitta. Siltä vaikuttaa koska niin rauhaisalta näytti.
Kännykkä löytyi yöpöydältä, jossa sitä aina öisin säilytti. Lonkeroita ei lähtöni jälkeen ollut kulunut kuin yksi. Eli oli lopettanut juomisen aivan kuten maanataina minulle sanoi.

Sittemin oikeuslääketieteellisessä suoritetussa ruumiinavauksen ensiraportissa todettiin lyhyesti:
""Runsaasti verisuonitukoksia keuhkoissa molemmilla puolin. Samatan oikeassa pohkeessa"
Odotamme perusteellisempaa ruumiavausraporttia.

Kyllä tuntuu uskomattomalta. Kuinka moinen ei ole antanut mitään merkkejä ennalta. Ei mitään.
Vaimo oli ihmitsyyppiä joka reagoi pienimpiikin oireisiin ja hakleuiti heti terveyskeskukseen jos oli kipeä tmv huonovointinen.
Ainoa mahdollinen ennakkotapaus jota mieleeni tulee on viikon takainen taphtuma jossa vaimoni sanoi että onpa pulssi koholla. Asiaan ei reagoitu kun mitään muuta oirehdintaa ei ollut ja kun pulssikin rauhoittui hetken päästä. Olikohan tuo ennakko-oire?

Mutta oli miten oli. En jaksa käsittää kuinka moinen voi tapahtua niin salakavalasti.
Ehkä olisi helpompi ymmärtää jos raportissa olisi lukenut veritukos. Mutta kun luyki RUNSAASTI tukosia.
Missä nuo tukookset ovat piileskelleet? Mikä ne on "saostanut"? En käsitä. Tunttuu niin väärältä.

44

21678

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ml213.

>Missä nuo tukookset ovat piileskelleet? Mikä ne on "saostanut"? <

Mitä maallikkona ymmärrän, niin verihyytymät muodostuvat alarajoissa kohdassa, jossa verenkierto on heikentynyt ja tästä tulevat verihyytymät takertuvat alaraajojen laskimopintoihin ja mahdollistuvat muodostamaan tukoksen jo alaraajaan. Mutta,- aina tukosta ei tule edes alaraajaan, vaan laskimoiden pinnalle kertyvät hyytymät lähtevät liikkeelle ja sydämenkautta menevät keuhkoihin.

Itse sairastuin laaja-alaiseen keuhkoemboliaan vuodenvaihteessa ja käsitykseni mukaan koskaan minulla ei ole ollut veritulppaa alaraajoissa. Taas pohkeiden herkästi kipeytymistä sitä useammin. Ongelma tässä on se kun runsas liikkuminen, joka ei ole säännöllistä, niin ei ennalta ehkäise keuhokoemboliaa. Itse esim. olin liikkuvainen ja rakentelen mutta viimesyksyllä oli jopa viikoja, etten liikkunut juuri lainkaan ja istuskelin sohvalla, jopa 5h yhtäjaksoisesti eli vastannee lentomatkustamista. Tuo pitkä, tuntien kestävä liikkumattomuus , jolloin verenkierto alaraajoissa heikentyy, niin altistaa keuhkoembolian syntymistä. Siis liikkuminen tulisi olla säännöllistä ja vältettävä tuntikausien paikallaan oloa.

• ml213.

>Ainoa mahdollinen ennakkotapaus jota mieleeni tulee on viikon takainen taphtuma jossa vaimoni sanoi että onpa pulssi koholla. Asiaan ei reagoitu kun mitään muuta oirehdintaa ei ollut ja kun pulssikin rauhoittui hetken päästä. Olikohan tuo ennakko-oire?<

Tuo pulssin kohoaminen liittyy alkaneeseen keuhkoemboliaan, mutta samoin on jo tuntemus rasituksessa ahdistumisesta. Mutta, tuohon ahdistumisen/hapenpuutteeseen voi tottua kuten itselleni kävi ja vasta voimakas,lievässäkin rasituksessa tuleva hapen puute aktivoi sairauden mahdollisuuden.
      Verihyytymäthän voi muodostua keuhkoihin pikkuhiljaa tai nopeasti.

• Tulppa-nainen

Minä sairastuin maaliskkuussa massiiviseen keuhkoveritulpaan, jossa oli useita tulppia. Ensimmäinen oire oli juuri pulssin selvä kohoaminen ja tunne, että keuhkot menivät ikäänkuin "tukkoon". Oli vaikea kiivetä portaita jne. Olen kirjoittanut oireista enemmän tuonne Massiivinen keuhkoembolia -ketjuun.

Suraavalla viikolla tuppia tuli lisää ja silloin oireetkin pahenivat nopeasti ja hakeuduin läääkriin. Lääkärit alkoivat sitten hoitaa keuhkoveritulppaani keuhkokuumeena, ja tätä jatkui kaksi viikkoa :( On siis lääkäreille hyvin vaikea tehdä diagnoosi, eivät osaa oireita. Pääsin vihdoin ja viimein lääkärisukulaisen hankkiman keuhkolääkärin avulla Meilahteen päivystykseen, jossa keuhkoveritulppa todettiin.

Minulla oli jokin aikaa aiemmin ollut tunne, että jalat puutuvat tietokoneella istuessani. Mitään kipuja ei jaloissa ollut, vain puutumisen tunnetta, minkä johdosta en osannut reagoida jalkoihin. Vaikea sairaus. Otan osaa suruusi.

Minu

• 31 aviovuotta

En vain millään jaksa käsittää kuinka moinen voi tapahtua niin salakavalasti.
      Ei mitään varoitusta.
      En käsitä.
      Tuntuu niin väärältä.

• ml213.

Monasti ihmisen sairastumiseen liittyvät asiat on vaikea ymmärtää tai hyväksyä ja uskoa ja uskon miten surun keskellä vielä vaikeampi. Valitettava todellisuus on miten ihmisen ikääntyessä ihmisen heikoimmat osaset, joista ihminen on tehty, tulevat esille. Siis geneettisyyteen liittyen.

Usein jokin sairastuminen tulee kuin salama kirkkaalta taivaalta, ilman varoitusta ja ilman oireita ja erikoisesti ennustavuus sen voimakkuudesta on mahdottomuus. Siis ihminen voi menehtyä ensimmäiseen vakavaan sairastumiseen/kohtaukseen ilman varoitusta tai toinen voi ensioireilun kautta päästä hoitoon ja hoidon kautta tervehtyä. Sekin on valitetavaa, ettei ihminen huomioi tai ymmärrä asioita ennekuin sairastuu johonkin sairauteen, vaikka teoriassa olisi voinut ennaltaehkäistä sairastumisensa.

Niin, käsittämättömät on ihmisten kohtalot ja joskus tulee mieleen onko kaikki oikeudenmukaista vaiko ei. Kokonaisuuden hahmottaminen ja näkeminen asioista on ihmiselle vaikeaa.Vaikeinta lie hyväksyä se todellisuus, ettei ihmisen käsissä ole kaikki terveyteen liittyvät asiat. Ihminen yleensä menehtyy aina jonkun sairauden murtamana ja ajankohtaa emme voi tietää.

Voimia arkeesi ja arjen pyörittämiseen.

• Tulppa-nainen

Keuhkoveritulppa on niin salakavala. Minäkään en ensin, silloin kun oli vain kohonnut pulssi ja jotenkin "tukkoinen" olo, osannut epäillä mitään vakavampaa. Sitten seuraavalla viikolla, kun tulppia ilmeisesti tuli lisää (niitä oli kuvassa paljon), hakeuduin lääkäriin (ja sittenkin vielä kaksi viikkoa hoidettiin väärin keuhkokuumeena). Kun oikea diagnoosi päivystyksessä tuli, olin aivan typertynyt. En ollut voinut kuvitellakaan keuhkoveritulppaa.

Lohduttava asia on, että puolisosi oli rauhallisen näköinen. Kuolema on ilmeisesti tullut nopeasti. Puolison poismeno on raskas asia, ja puolisosi oli vielä suhteellisen nuorikin. Koskaan ei tiedä milloin meidät tempaistaan pois täältä. Voimia jaksamiseen!

• 31 aviovuotta

Kiitos kaikille kirjoittaneille.

Kohtasin tänään kauppareissullani sattumalta erään hyvin pätevänä pitämäni lääkärin.

Hän kertoi nähneensä veritulppakohtauksia, rajujakin.

Kuultuaan puolisostani / tapahtuneesta totesi että kenties kuului kohtausryhmään jotka tajuttomia/kuolleita seitsemässä sekunnissa.

Tiesi myös kertoa keuhkoveritulppakohtauspotilaiden kuoleissuuden liikkuvan jopa 40 %:ssa.
      Melkoisen raju "sairaus". Rajumpi kuin sydänkohtaus.
      Mutta kenties juuri siksi eräs parhaista tavoista poistua keskuudestamme.

Te joilla diagnosoitu olkaa hyvillänne että löytyi ajoissa ja pääsitte nykylääketieteen hoidettaviksi.
      Kaikkea hyvää ja paljon elinvoimaisia päiviä teille kaikille.

• Exembolikko

Hei
        Osanottoni rakkaasi poismenon johdosta.
        Sairastin molemminpuolinen massiivisen keuhkoembolian neljä vuotta sitten.
        Tutustuin sairauteeni perinpohjin , sillä taistelin 2kk ennen kuin tuplat löytyi
        Olen todella huolissani kuinka huonosti sairaus tunnetaan tai osataan diagnosoida. Varsin moni emblikko kyllä ehtii käydä lääkärissä useaan kertaan ennen sitä lopullista hetkeä,mutta oireet sotketaan hyvin herkästi. Esim. Mielenterveysongelmiin.
        Sitten kun on tehty sekä väärä diagnoosi ,ei oikeaa enään edes etsitä .
        Keuhkoveritulpan oireet on hyvin moninaiset johtuen siitä ,että sevaivaa lähes kaikkialla missä veri kiertää, tai siis pitäisi kiertää.
        Olen ylpeä ja onnellinen ystävistäni jotka jaksoivat auttaa minua sairauden löytymiseksi,koska lääkäreiltä en apua saanut, vaikka olin pyytänyt embolian tutkimista. Lääkärit olivat vaan sitä mieltä että vika on päässäni
        Useaan otteeseen minut heitettiin ensiavussa vaan ulos ja sanottiin vielä ettei takaisin tarvi tulla.
        Kävin myös yks.sairaalassa kysellen embolian mahdollisuutta ,mutta kun lääkäri katsoi papereistani edellisen merkinnän ,yhtyi hän edelliseen lääkäriin kehoittaen menemään kotiin syömään rauhoittavia kun edellinen oli niitä määrännyt.
        Viimein pääsin yksityiseen röntgeniin ,jossa jalkani suostuttiin kuvaamaan ilman lähetettä ja tukoshan sieltä löytyi.
        Kiitos terveystalojen.pieni mainos sallitaan pelattaessa henkeni.
        Olen myös sitä mieltä ,kun yksi tuhannesta sairastaa embolian ,mutta joka neljännen kuolinsyy on keuhkoveritulppa ,siis ne 249/1000 on suurin osa käynyt lääkärissä mutta diagnoosia ei ole osattu tehdä.
        Oliko puolisollasi mitään sairauksia taustalla? Joka esim. Altistaisi embolialle.

Voimia ja jaksamista sinulle surussasi.

• kummastus3
        Exembolikko kirjoitti:

Hei
        Osanottoni rakkaasi poismenon johdosta.
        Sairastin molemminpuolinen massiivisen keuhkoembolian neljä vuotta sitten.
        Tutustuin sairauteeni perinpohjin , sillä taistelin 2kk ennen kuin tuplat löytyi
        Olen todella huolissani kuinka huonosti sairaus tunnetaan tai osataan diagnosoida. Varsin moni emblikko kyllä ehtii käydä lääkärissä useaan kertaan ennen sitä lopullista hetkeä,mutta oireet sotketaan hyvin herkästi. Esim. Mielenterveysongelmiin.
        Sitten kun on tehty sekä väärä diagnoosi ,ei oikeaa enään edes etsitä .
        Keuhkoveritulpan oireet on hyvin moninaiset johtuen siitä ,että sevaivaa lähes kaikkialla missä veri kiertää, tai siis pitäisi kiertää.
        Olen ylpeä ja onnellinen ystävistäni jotka jaksoivat auttaa minua sairauden löytymiseksi,koska lääkäreiltä en apua saanut, vaikka olin pyytänyt embolian tutkimista. Lääkärit olivat vaan sitä mieltä että vika on päässäni
        Useaan otteeseen minut heitettiin ensiavussa vaan ulos ja sanottiin vielä ettei takaisin tarvi tulla.
        Kävin myös yks.sairaalassa kysellen embolian mahdollisuutta ,mutta kun lääkäri katsoi papereistani edellisen merkinnän ,yhtyi hän edelliseen lääkäriin kehoittaen menemään kotiin syömään rauhoittavia kun edellinen oli niitä määrännyt.
        Viimein pääsin yksityiseen röntgeniin ,jossa jalkani suostuttiin kuvaamaan ilman lähetettä ja tukoshan sieltä löytyi.
        Kiitos terveystalojen.pieni mainos sallitaan pelattaessa henkeni.
        Olen myös sitä mieltä ,kun yksi tuhannesta sairastaa embolian ,mutta joka neljännen kuolinsyy on keuhkoveritulppa ,siis ne 249/1000 on suurin osa käynyt lääkärissä mutta diagnoosia ei ole osattu tehdä.
        Oliko puolisollasi mitään sairauksia taustalla? Joka esim. Altistaisi embolialle.

Voimia ja jaksamista sinulle surussasi.

Mitenkäs sitten ehtii käymään vastaanotoilla jos kuolema tulee 7 sekunnissa eikä sitä ennen oireita ole?

• 31 aviovuotta
        kummastus3 kirjoitti:

Mitenkäs sitten ehtii käymään vastaanotoilla jos kuolema tulee 7 sekunnissa eikä sitä ennen oireita ole?

Ei ehdikään.

• 31 aviovuotta

Vastaan edelliselle. Ei ollut mitään sairauksia. Täysin terve. Ei lääkityksiä.. ei mitään. Normaali vuositarkistuskin tehy vastikään.

• ml213.

Mutta, eikö keuhkoemboliaan liity ajoittainen alaraajojen/jalkojen lihaskipu. Siis tilapäinen.Itse olin ja len edelleen täysin terve, mutta aiemmin pohjelihakset kipeytyivät helposti tilapäisen rasituksen jälkeen. Nyt on "elämän tehtävä" pitää liikunnan avulla alaraajojen lihaksisto kunnossa, ettei verihyytmistä tapahdu.Hyytymät kiinnittyvät alaraajojen laskimopintoihin ja välttämättä eivät aiheuta tukosta alaraajojen laskimoon, vaan lähtevät liikkeelle ja sydämenkautta keuhkoihin.

Niin, eikö vaimosi koskaan valitellut alaraajojen kipeytymistä tms.

• äiditön

Törmäsin tähän ketjuun vahingossa, kun googlailin äitini kuolinsyytä. Äitini (52.v) menehtyi tänään aamulla massiiviseen keuhkoveritulppaan. Niin lääkäri isälleni sanoi. Äitini oli aamiaispöydässä saanut hengenahdistuskohtauksen jonka johdosta isäni tilasi ambulanssin. Oli vielä tajuissaan autoon mennessään, muttei lähimmässä sairaalassa (matkaa 40 km) ollut enää mitään tehtävissä. Äidillä on kuluneen vuoden aikana todettu ongelmia sydämessäkin, viime vuoden lopulla tulehdus sydänlihaksessa ja ilmeisesti vajaatoimintaa, joten olin yllättynyt kuolemaan johtaneesta diagnoosista. Suru on vielä tuoretta, en ole vielä isääni ja sisaruksiani nähnyt kun olen oman perheeni kanssa palaamassa lomamatkalta. Sen tähden ehdin näitä lueskelemaan jotta saisin lisää tietoa kun en vielä ole selvillä kaikesta. Vanhempani ehtivät olla 32 vuotta naimisissa, joten myös isälläni paljon ymmärrettävää. olisiko tässäkin sydämeen viittaavat oireet tulkittu väärin.

• Tulppa-nainen

Minulla ei ollut kipua alaraajoissa ennen keuhkoemboliaa. Kylläkin puutuneisuuden tunnetta, mutta en ajatellut sitä sen enempää, ei siis mitään kovin huomioitavaa. Silti oli monta tulppaa joka puolella keuhkoja. On joskus todella salakavala tauti :(

• japa_vaan

Keuhkoveritulppa on siitä salakavala tauti, että siihen sairastuminen on melko kivutonta. Parhaiten sen huomaa kun melko pienessäkin rasituksessa, esim kerrostalon yhden kerrosvälin kävely portaissa, hengästyy todella rankasti. Toisaalta siitä parantuminen eli tulpan liukeneminen lääkkeillä on erittäin kivuliasta. Itsellä oli alkuvuodesta massiivinen molemminpuoleinen keuhkoveritulppa ja ihan portilla käytiin ennen kuin paraneminen alkoi. Nyt pystyy jo kävelemään pari kolme kilometriä yhtä mittaa, tosin hiestä läpimärkänä ekan kilometrin jälkeen.

• äiditön

Äiditön korjaa: äitini massiiviseksi keuhkoemboliaksi arvioitu kuolinsyy kuolinpäivänään osoittautuikin ruumiinavauksessa sydämen vasemman kammion vajaatoiminaksi liitettynä keuhkoödeemaan, ja pariin muuhun kuolemaa edesauttaneeseen oireeseen joten "kokemukseni" ei tältä osin liittynytkään aiheeseen..

• keuhkoveritulppa
        äiditön kirjoitti:

Äiditön korjaa: äitini massiiviseksi keuhkoemboliaksi arvioitu kuolinsyy kuolinpäivänään osoittautuikin ruumiinavauksessa sydämen vasemman kammion vajaatoiminaksi liitettynä keuhkoödeemaan, ja pariin muuhun kuolemaa edesauttaneeseen oireeseen joten "kokemukseni" ei tältä osin liittynytkään aiheeseen..

Mieheni menehtyi syys 2013 sairaalassa,kehkoveritulppaan. Hänelle tehtiin vasemman jalan reisiamputaatio vähän tätä ennen. Hän oli diabeetikko. Hänellä oli flimmeri. Aivoverenvuoto viime vuonna. Vasemman jalan ohitusleikkaus,ennen amputaatiota. Keuhkoveritulppa vei elämäni parhaan ystävän.

• suruinen

Minulla keuhkoveri tulppa ja huonossa hapessa...pelkään.

• Kanssapotilas

Suruinen, oletko nyt hoidossa? Voimia toipumiseen!

• nooo

Luin juuri vanhan koulukaverini 20-vuotiaan veljen kuolleen keuhkoveritulppaan äkillisesti. Mitään sairauksia ei aikaisemmin ollut, urheilullinen... Nopeasti vietiin.

• ml213.

Niin, altistaako ihmistä eri sairauksien puhkeamiseen viihtyminen pitkäkestoisesti paikallaan? Ihmisen käyttäytyminenhän on muuttunut erittäin nopeasti ja lyhyessä ajassa.Työolosuhteet ja vapaa-aika.

Töissä usein vietetään aikaa pitkäkestoisesti paikallaan ja samoin vapaa-aikana. TV / netti / tietokone / pelikoneet jne...

Jos tutkimuksiin on uskomista, niin liikunta ei poistaisi piiiiiitkäkestoisesta liikkumattomuudesta tulevaa vaikutusta lihaksistoon ja siten verenkiertoon jne..

Tosin geneettisyydestä tuleva riski/alttius lie myös merkityksellistä.Esim. minun suvussani lie jopa enemmän alaraajojen heikohko verenkierto ja siitä tulevat ongemat. Jos tätä tukee vielä piiiiitkäkestoisella paikallaan istumisella, niin ongelmia esiintyy herkästi.

Niin, ihminen on suunniteltu liikkumaan ja käyttämään kaikkia lihaksiaan, mutta taas ihmisen perusolemus/mieli ei tue tätä. Ihminen on löhöilyyn ja helppouteen mieltyväinen. Lisäksi ihmisen viihtyväisyyttää paikallaan olemisessa on tuettu juuri viihteen avulla.
        Edes tieto tästä ei muuta ihmistä.

• Nuori nainen

Apua, olen 32-vuotias nainen ja aloin 2 kuukautta sitten saada outoja oireita. Jouduin päivystykseen takykardian vuoksi, joka oli aivan uusi asia minulle. Parisen viikkoa keuhkoissa tuntui "painetta", vasemmalla rinnan kohdalla pistoa. Mietin että samankaltaisia tuntemuksia kuin keuhkoputkentulehduksessa. Kuivaa yskää koko ajan.

Kävin jättämässä verinäytteitä, kardiologi katsoi sydäntä ja totesi terveeksi. Ajattelin sitten että no, otan beetasalpaajaa jos tykytys vaivaa ja alan urheilemaan enemmän. Tykyttelyt ovat hiljalleen helpottaneet, mutta saattaa yllättäen palata.

Olen alkanut hölkkäämään, ja alussa tuntui ettei happi kulje rasituksessa. Ajattelin että se on vaan tottumattomuutta, kun ollut 3 kk:n tauko urheilussa opintojen vuoksi. Ylämäessä todella hengästyttää ja joutuu haukkomaan, mutta olen ajatellut että lisä liikunta saisi keuhkot avautumaan enemmän.

Tällä hetkellä tunnen koko ajan "painetta" keuhkossa, saan happea pyöräillessä mutta jotain tuntuisi olevan. Luettuani tämän ketjun olen hyvin huolestunut. Pitäisikö keuhkoveritulppa näkyä verikokeissa tms.? Entä kun kardiologi katsoo ultralla sydäntä, näkyisikö tulppaa jos se on sydämen lähettyvillä?

• Estä keuhkoveritulp-

pa ennakolta, ennenkuin on liian myöhäistä!
        Noita linkin testejä ja hoito-ohjeita eivät rivilääkärit tiedä neuvoa potilaille. Tee nuo linkin testit niin saat yllättyä! Hoito-ohjeet ovat linkissä:
        http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/

• selkäsökönä...

Yleisin keuhkoveritulpan aiheuttaja taitaa olla syvä alaraajalaskimo tukos, josta hyytymät on lähtenyt liikkeelle ja päätyneet sydämen kautta keuhkoihin ja jossa pienet verisuonet ovat tukkeutuneet.Näin mulla on käynyt 2 kertaa mutta kummastakin olen selvinnyt.
        On joitakin verikokeita myös tulpan selvityksessä d- dimeeri ainakin on sellainen. Varmin tapa selvittää on tietokonetomografia/varjoaine kuvaus tai magneettikuvaus keuhkoist

• abc12341
        Estä keuhkoveritulp- kirjoitti:

pa ennakolta, ennenkuin on liian myöhäistä!
        Noita linkin testejä ja hoito-ohjeita eivät rivilääkärit tiedä neuvoa potilaille. Tee nuo linkin testit niin saat yllättyä! Hoito-ohjeet ovat linkissä:
        http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/

On kyllä ihan uskomatonta että nämä markkinoijat ylipäätään kehtaavat tarjota maitohappobakteerejaan ihan joka vaivaan! Varsinkin kun on kyse vakavista sairauksista niin on jo vaarallista jos lähdetään huuhaa- opein niitä 'itse hoitamaan'. Ainoat kenelle hyöty tulee on tuotteiden valmistajat ja myyjät.

• Tulppa-nainen

Nuori nainen, vaadi itsellesi keuhkojen CT kuvaus tai magneettikuvaus. Oireesi ovat jatkuneet liian pitkään samanlaisina, jotakin vikaa siellä keuhkoissa voi olla. Verikokeet ja sydämen ultra eivät näytä totuutta, ainoastaan nuo yllä mainitsemani kuvaukset näyttävät, onko keuhkoveritulppa.

• Jaksamisia leskelle.

Otan osaa puolisosi menetyksen johdosta. Koska elämä olisi reilu ?

• Juhani 53

Tärkeintä on laittaa uskonasiat kuntoon mahdollisimman nuorena, sillä lähtö voi tulla yllättäen.Ota Jeesus Kristus omaksi syntiesi sovittajaksi ja Herraksesi, sillä hän on ainut tie taivaan kotiin. Itse sain tulla uskoon 25 vuotiaana. On ihana omistaa Jeesuksen antama pelastus varmuus.

• embolia

Mieheni Kalervo jäi yksin kotiin, kun minä lähdin tehtaalle siivoamaan. Palasin työstä klo 17 jälkeen ja mitä kummaa. Kalervo makasi lattialla ja sätki ja rohisi kuin autoalle jäänyt naapurin kolli. Soitin heti 112 ja kerroin tilanteen. Hätäkeskus totesi, että lähettävät ambulanssin kiireellisenä. Kalervo vietiin sairaalaan jossa hän menehtyi samana iltana. Nyt on tehty avaus ja tuloksena oli keuhkoembolia, joka lähtenyt kulma vasemmasta pohkeesta. Nyt opettelen elämään yksin tietoisena siitä, että lähtö voi tulla milloin hyvänsä.

• Selvisin

Olen 42 v nainen. 2 kk sitten vasenta pohjettani alkoi kolottaa hieman. Sen verran, että ajattelin kolauttaneeni jalan johonkin. Seuraavana yönä pohje kipeytyi niin, ettäsöin paljon särkykääkkeitä ja itkeskelin. Aamulla soitin suutarilan terveysasemalle, jonne kerroin epäileväni veritulppaa. Kello oli silloin 8.15. Sain ajan lääkärille klo 10.30. Lähdin viemään koiria ulos 8.30 ja 20m käveltyäni en saanut enää happea. Tulppa lähti liikkeelle ja oli massiivinen. Olin hyvin lähellä kuolemaa. Ota tästä opiksi. Kova alaraajakipu, jonka syytä et ymmärrä. - Soita ambulanssi, älä arvauskeskukseen. Minä olisin kuollut, jos olisin jäänyt odottamaan arvauskeskukseen annettua aikaa.

• Toivon parantuvani

Hienoa että sait tarvittavan avun ajoissa. Minäkin olen läpikäynyt molemminpuolisen embolian, lähtopaikka ei löytynyt alaraajoista. Olin leikkauksessa, joten epäilivät syyksi pakollista liikkumattomuutta leikkauksen jälkeen. Hoidettu alkuun "napapiikeillä ja nyt tällä hetkellä Marevanilla. Tehtiinkö sinulle jokin testi embolian parantumisesta ja jos tehtiin mikä?

• 546987

Tosta sun jutusta saa sellaisen käsityksen, että arvauskeskuksen olisi pitänyt pystyä antamaan oikea diagnoosi puhelimessa? taitaa olla aika mahdoton yhtälö.

• ml213.

Lääkäreille ihmiset sysäävät liian suuren vastuun ja sairauksista tietämyksen. Jos ihminen potee vakavaa sairauskohtausta, niin luonnollisin toimenpide on soittaa ambulanssi. Puhelimen välityksellä tapahtuva sairauden määritys ei koskaan onnistu, koska oireiden määrittäjä tulisi olla se lääkäri.

Taas, jos lääkäri vähättelee ja kieltäytyy sairauskohtauksessa olevan ihmisen tutkimisesta ja lisäkokeiden ottamisesta, niin vasta silloin lääkäri on ammattitaidoton. Mutta, ei kai kukaan lääkäri kieltäytyne lisätutkimuksista, jos on akuutti tilanne.

• anonyymi7

On se kivaa olla ''äärimmäisen harvinainen'' tapaus. Olen 15. Sain pillereistä keuhkoembolian, olisin kuollut ilman urheiluharrastusta.

• Marri86_1

Hei, ja terveiset täältä Jorvin sairaalasta. Halusin täällä kertoa oman tarinani - nyt kun se vielä kovin tuoreena mielessä muistuttelee. Olen käynyt lääkärissä pitkin syksyä milloin minkä asian/oireen tiimoilta. Muistan että aloin jo miettiä olenko tulossa hulluksi, kun tavallaan tiesin että jokin on, mutta lääkärit nauroivat vaan kun kuuntelivat oireistoani. Olen 29-vuotias ja terveysjärjestössä töissä, joten en missään vaihessa kuitenkaan luovuttanut. Tilanteeni "loppuvaiheessa" kävin yhteensä 4 eri lääkärillä. Tämä johtui siitä että tulppa alkoi antaa kroppaani selkeitä oireita, joita lääkäritkään eivät voineet enää vähätellä, yrittivät tosin vieläkin. Minulle tuli sääreen valtava mustelma, hetkessä. Pääsin lääkäriin seuraavana aamuna ja sain kaikki testit (myös dimeerit-arvon, joka olikin koholla). Seuraavaksi ultrattiin jalka, jossa ei näkynyt mitään. Seuraava lääkäri jota tätä minulle kertoi, NAUROI peloilleni tulevasta lentomatkasta ja sanoi että minussa ei ole mitään vikana. Dimeerit-arvo oli tuolloin 1,2 (norm:0,5). No, niinpä sitä tämä tyttö lähti tulpan kanssa jenkkeihin kahdeksi viikoksi ja vielä lentomatkojen kera, että laskekaa siitä riskit. Matka meni kuitenkin yllättävän hyvin eikä mitään "oireita" (muita kun hengenahdistusta) ollut. Kun tulin Suomeen, tulin suoraa flunssaisenksi, ja henki alkoi ahdistaa ihan kunnolla. Ja tälläkertaa toiseen jalkaan tuli valtava mustelma, samalle kohtaa kuin aiemmin toisessa oli tapahtunut. Matka jatkui taas lääkäriin. Työtreveyslääkäri hymyili jälleen peloilleni: tuskin sinua mikään vaivaa. Tajusi sentään katsoa tuon dimeerit-arvon uusiksi. Ja koholla se oli, jälleen.
      Kun sain tietää omamehiläisestä arvon kohoamisesta jälleen, marssin suoraa lauantaina uudestaan lekuriin. Vaadin että minua hoidetaan, kaikki ei nyt ole ok. Onneksi mieslääkäri oli ystävällinen, tosin sanoi kuitenkin että a) mene kotiin ja tule ma uudelleen tai b) laitetaan sinut Jorviin. Täällä otettiin tt-kuvat (vihdoin, ennen niihin pääsyä sain taas kuulla lukematonta vähättelyä, suorastaan vittuilua lääkäriltä.

Lopputulos: veritulppa vasemmassa keuhkossa, lääkitys puoli vuotta. Että tällainen. Ja diagnoosin saamisen takana puoli vuotta lääkärikäyntejä, erilaisia oireita ja tuskaa epämiellyttävistä lääkäreiden asenteista itseäni kohtaan. Itseäni alkaa itkettää kun tajuan kuinka tietämätön lomamatkallani olinkaan. Ja kuinka lääkärit todella päästivät mut lentämään tällaisessa tilanteessa. Välinpitämättömyyttä, totaalista sellaista. Vaatikaa ihmiset kokeita ja hoitoa.

• Exembolikko

Hei Marri
        Sairastuin itse massiiviseen molemminpuoliseen keuhkotulppaa 6 vuotta sitten. Tiedän tosiaan ettei tässä maassa saa tähän apua, valitettavasti. 32.sta lääkäristä 8 käyttäytyi sikamaisesti ja jouduin tekemäänasiasta kantelun.
        Syksyllä lennolla oireeni uusi, mutta en taaskaan saanut apua . Viimein löysin yksityiseltä ihanan lääkärin joka kuunteli minua.

Voimia ja paranemista sinulle. Jos tarvit vertaistukea tai muuten haluat keskustella asiasta voit olla minuun yhteydessä. Täältä löytyy yhteystietoni.
        http://hoitovirhevt.suntuubi.com

• kokemustaonon

Lääkärit voivat olla todellakin syvältä jostakin... Kaikissa ammattikunnissa on psykopaatteja. Itse tapasin kolme lääkäriä ennen kuin pääsin kunnon tutkimuksiin ja löytyi molemminpuolinen keuhkoembolia. Kolme kus..päätä taitaa olla näissä asiayhteyksissä pieni määrä; itse pidin sitä suurena määränä. Pelästyin kyllä kunnolla ja psyykkisestä järkytyksestä toipuminen vaati oman aikansa kaiken muun lisäksi.

• Tulppa-nainen

Marri, hyvä että nyt vihdoin jaksoit taistella itsellesi diagnoosin. Minua hoidettiin väärin kaksi viikkoa vaikka yskin verta koko ajan. Sitten sain sukulaislääkärin kautta itselleni keuhkolääkärin, joka lähetti heti päivystykseen. Massiivinen keuhkoveritulppa ja kaksi keuhkoinfarktia.

Olisin luultavasti kuollut ilman sukulaislääkärin apua. Saan korvauksia hoitovirheestä. Sinun kannattaa myös hakea korvauksia. Jostakin syystä lääkärit eivät osaa tätä akuutisti hengenvaarallista sairautta. Lääkäreiden asenne sitten kruunaa tietämättömyyden.

Vaadi itsellesi Trombot verikoe, siitä näkyy, onko sinulla geeneissä tai muuten taipumus tulppiin. Minulta löytyi taipumus. Tämä koe täytyy ottaa ennen kuin Marevan loppuu. Tunnen ihmisiä, jotka ovat saaneet heti uuden tulpan kun Marevan on lopetettu. Sairaala yrittää joko olla ottamatta koetta ylipäänsä tai ottaa sen Marevanin lopetuksen jälkeen. Älä suostu siihen, vaan vaadi koe ennen Marevanin lopetusta.

Tsemppiä! Alkuaika on raskasta, mutta onneksi nyt on diagnoosi ja lääkitys.

• pikkuurkki

täältä keskisuomesta hankasalmelta kekkosen jorma koki saman kohtalon elokuun viides päivä vaimo kuoli täysin seisovilta jaloilta eilen poliisi soitti kuolinsyy keuhkoveritulppa 20 kymmenes päivä viime sunnuntaina riitta laskettiin omaan puutarhaan tuhkaus oli ainoa vaihtoehto jonka olimme sopineet jo monta vuotta sitten olen onnellinen saatuani rakkaani omaan pihaan lepää rauhassa vaan kyllä sinua muistetaan ei jäljet nuo askelten katoa pois on hiljainen pihamaa se odottaa kulkijaa vain hiljainen tuuli muistoa kuljettaa jorma 0408464621

• Onnekas96

Otan osaa. Olin itse juuri täyttänyt 18 vuotta. Kilpanyrkkeilin ja treenasin aika paljon ja elämän tavat ovat terveellisiä. Huomasin pikkuhiljaa että en enään jaksakkaan ja väsyn jopa kävelystä. Kaiken ihmeellisin oli että olen aneemikko. Veriarvot aina matalat. Hengenahdistus astui peliin ja menin terkalle ja siitä venäläiselle lääkärille. Pari kysymystä kysyi ja ohjasi minut keskussairaalaan. Keuhkokuva kunnossa veriarvot kunnossa ja kaikki oli normaalisti. Viimeinen varmistus oli trombi arvo se oli kohonnut ja siitä pääsin suoraan laitteeseen ja myrkkyä koko kehon suonion. Keuhkoissa oli valtava tukos. Jouduin kaksi viikkoa sairaalaan. Piikkejä meni pari kertaa päivässä ja kuulauden ajan. Selvittiin siitä. Todettiin että kannan geenimutaatiota joka aiheuttaa tulppia. Elikkä ikä eikä terveydentila määritä tulppaa.

• ApuMoneenVaivaan

D-vitamiini, kalanmaksaöljy ohentaa verta.

• Ikäväinen

Kohtalokavereita, sillä puolisomme menehtyivät keuhkoveritulppaan. Mieheni kovassa hengenahdistuksessa, runsaassa nestelastissa ja natriumin puutteessa (natriumia ei tiputettu osastolla lääkärin ohjeen mukaan)viime vuonna. Nestettä vatsaontelosta ei voitu punktioida pois pyynnöstäni huolimatta. Nyt näin taas painajaisunta asiasta ja aloin googlettamaan . Löysin tämän kirjeketjun. Olisi hyvä jos hoitoalan työntekijät ymmärtäisivät riskit. Moni keuhkoembolia jäis tulematta. Nyt häntä ei saa takaisin. Ikävä on mahdoton.

• Exembolikko

Teethän potilasvahinkoilmoituksen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1729
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      239
      1493
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      874
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      819
    Aihe