Rikkooko lakia?

rakasnaapuri

Nyt on vähän monimutkainen tilanne, yritän selittää mahdollisimman selvästi.

Meillä on mökkitiehemme (n.200m) tien käyttöoikeus, mutta tie sijaitsee pääosassa jonkun muun mailla.

Naapurimme oli tehnyt omalta mökiltään metsän läpi liittymän meidän tiehen ja alkanut käyttää tietä, vaikka hänellä olisi oma tiekin. Osa tiestämme sijaitsee tämän naapurin omistamalla alueella, osa meidän ja osa kolmannen maaomistajan alueella.

Saako naapuriimme siis noin vaan käyttää tietä, johon meillä on käyttöoikeus?

Kiitos paljon vastauksista?

5

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selviää

      Yhtä lailla hänelläkin taitaa olla oikeus sitä käyttää jos kerta jonkin verran menee hänen maillaan eli samanlainen käyttöoikeus on. Riippuu vielä varmaan siitä miten ne maa-alueiden rajat menee. Mutta aika hölmöä olisi jos ei saisi käyttää tietä joka vie omia maa-alueita jonkin verran pois.
      Mutta selvitä asia varmempia tietolähteitä pitkin kuin Suomi24 sillä tänne voi kirjottaa mitä lystää kuka tahansa.

    • Virallista tietoa

      Arvatenkin mökkitontti on aikanaan lohkottu naapurin tilasta ja tieoikeus järjestetty samassa yhteydessä. Lohkomistoimituksen asiakirjoista pitäisi silloin löytyä tieto, onko myös kantatilalla oikeus käyttää tietä. Käyttöoikeuteen liittyy tietenkin myös kunnossapitovastuu. Ellei tällaista oikeutta ole vanhastaan, se pitäisi nyt järjestää uudella toimituksella tai sopimuksella.

      • rakasnaapuri

        Minulla ja vain minulla on käyttöoikeus tiehen, sekä kunnossapitovastuu. Tiestä n.10% on meidän mailla, n.20% tämän naapurin mailla ja 70% kolmannen omistajan(olkoon nyt vaikka Pertti) mailla. Mielestäni naapurin kuuluisi ainakin tältä Pertiltä kysyä lupa tien käyttöön, sillä tie kulkee hänen maidensa läpi.


      • Selviää
        rakasnaapuri kirjoitti:

        Minulla ja vain minulla on käyttöoikeus tiehen, sekä kunnossapitovastuu. Tiestä n.10% on meidän mailla, n.20% tämän naapurin mailla ja 70% kolmannen omistajan(olkoon nyt vaikka Pertti) mailla. Mielestäni naapurin kuuluisi ainakin tältä Pertiltä kysyä lupa tien käyttöön, sillä tie kulkee hänen maidensa läpi.

        Oletko varma ettei naapurisi ole jo kysynyt pertiltä lupaa tien käyttöön? Jos jaatte kunnossapito vastuun niin ei ole ongelmaa (naapurisi esim. maksaa sinulle jos ei itse osallistu kunnossapitoon muuten tai sitten osallistuu kunnossapitoon)
        Kannattaa selvittää se asia asianomaisten kanssa ja kysyä heidän näkemyksiään asiasta.


      • rakasnaapuri
        Selviää kirjoitti:

        Oletko varma ettei naapurisi ole jo kysynyt pertiltä lupaa tien käyttöön? Jos jaatte kunnossapito vastuun niin ei ole ongelmaa (naapurisi esim. maksaa sinulle jos ei itse osallistu kunnossapitoon muuten tai sitten osallistuu kunnossapitoon)
        Kannattaa selvittää se asia asianomaisten kanssa ja kysyä heidän näkemyksiään asiasta.

        Olen varma. Pertin kanssa olemme kavereita, tämä naapuri on astetta omalaatuisempi tapaus. jonka kanssa ei tosiaankaan voi neuvotella mistään.
        Noh, täytyypä kysellä joltain asiantuntijalta tarkemmin. Ajattelin vain vähän hakea pohjustusta tähän juttuun täältä. Kiitos vastauksista !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2860
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2135
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1003
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe