TOAS:in jonoista

veera911

Olen jonottanut yksiötä viime kesästä asti ja olen nyt sijalla 6. yhteen keskustan lähellä olevaan asuntoon niin mietin kuinka nopeasti noi jonot etenee, että kerkeänkö saada kämpän syyskuuksi?

Tuo sijoitus on tippunut nyt aika paljon kevään aikana, mutta en sitten tiiä miten kesällä/alkusyksystä

33

10650

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opiskk

Kyllä varmaan ehdit, tuo on todella pieni jononumero. Kaveri sai jostain samoilta sijoituksilta keskustasta kämpän aika pian. Riippuu tietysti montako kämppää kyseisessä kohteessa on tarjolla, tää oli jossain päin Tampellan aluetta missä oli paljon asuntoja.

• ahahaeaertjtjejet

Joskus aikoinaan 2000-luvun alussa se meni siten, että saatoit keväisin päästä melkeinpä asuntoon kiinni, mutta sitten sijainti jonossa putosikin äkisti kymmenellä pykälällä. Pitkin vuotta kohottiin tasaisesti kohti asuntoa, kunnes sama tapahtui jälleen keväällä.

Moni vaihtaa kohdetta jonotuksen kestäessä. Lopulta niitä yksilöitä alkaa vapautumaan vasta valmistumisen häämöttäessä. Kaikkihan jättää noihin yksiöihin hakemukset, kun aloittavat opinnot.

Oikeastaan mitäpä hyötyä noista TOAS:n yksiöistä onkaan, koska niistä lentää kartanolle ASAP, kun olet saanut paperit ulos oppilaitoksesta. Soluista ei niin väliä, koska niistä ei ole kysyntää samassa määrin. Kannattaa mennä töihin ja hankkia yksiö yksityisiltä markkinoilta. Eivät ne niin paljoa kalliimpia ole ja saat ainakin valita vapaasti, minne menet asumaan.

• asukki_tre

"Kannattaa mennä töihin" on aika huono ehdotus opiskelemaan alkavalle, kun opinnoista ja aikataulusta ei ole vielä mitään tietoa, ja töitä ei saa edes siivoojana niin paljon kesässä että pystyisi maksamaan yksityisen yli tonnin vuokratakuut JA elämisen...

Tampereella on myös paljon yksityisiä jotka yrittää kusettaa asukasta/nuorta joka asiassa. Laitonta, mutta kukaan ei valvo. Kannattaa olla varovainen.

Lisäksi, opiskelija-asuntojen tarkoitushan on nimenomaan majoittaa opiskelija opintojen ajaksi. Ihan loogista, että asunnoista lentää pihalle opintojen päätyttyä... Vuoden niissä kai saa asua opintojen päättymisen jälkeenkin.

• ....

TOAS:in asunnoissa saa asua vuoden opiskelujen asumisen jälkeen, kuten itse tein. Eikä kukaan sinä aikana yrittänyt minua pois häätää.

• Hyvä muisti
        .... kirjoitti:

TOAS:in asunnoissa saa asua vuoden opiskelujen asumisen jälkeen, kuten itse tein. Eikä kukaan sinä aikana yrittänyt minua pois häätää.

Toasin asunnossa saa asua koko ikänsä, yli 20 v, vaikka ei olisi opiskellut ikinä päivääkään missään oppilaitoksessa, jos tuntee erään äreän entisen Toasin isännöitsijän. Tämä kyselee tuttaviltaan kuulemma että millaisen kämpän haluaisit, hän voi hoitaa.

Sossulaiset - joilla on sentään kaupungin takaama maksusitoumus joten olisivat aika varmoja vuokranmaksajia - ei taas ole johtaja Timo Lehdon mukaan tervetulleita Toasille.

Jossain vaiheessa Toas ehdotti Hervannassa, että annetaan talon yleisavain jollekin opiskelijalle, hän voi sitten tulla avaamaan oven jos avain on unohtunut. Siinä olisi tullut säästöä isännöintikuluissa.

Avainten kanssa Hervannassa ei ollut niin väliä, tuolla pyörii yksi avain yhteen kämppään vieläkin laatikossani, ei sen perään kukaa kysellyt kun kämppis lähti meneen takaisin kotiinsa Tampereelta opiskelun osoittauduttua liian raskaaksi hänelle ja jätti avaimen yhteiskeittiömme pöydälle.

Kovin oli kylmää kämpässä talvisin, n 14 - 15 astetta ja viima kävi vanhoista ikkunoista, valitukset ei isännöitsijää kiinnostaneet. Alettiin sitten lämmittää keittiön uunilla ja pidettiin luukkua auki, sähköhän kuului vuokraan. Jotkut hommasi lisälämpöpatterin, jotkavievät paljon sähköä.

• opiskelija100

Kesällä ei varmaankaan jonot etene enää niin nopeasti kuin keväällä

• JonotusnumeroXX

Siis yhteen taloon/kohteeseen sijalla kuusi? En menis vannomaan että ehdit saamaan, riippuu paljon siitäkin kuinka paljon hakukriteeriesi mukaisia asuntoja hakukohteessasi on.

Valitettavasti täytyy sanoa, että itsellä on luottamus horjunut pahasti Toasin toimintaa kohtaan. Yritin joskus selvittää, että miten tuo jonotussysteemi toimii, ja selitykset olivat sellaisia että tuskin tiesivät sitä itsekään. Lisäksi sivulla olevat hakuohjeet ovat täysin hatusta vedettyjä. Kun tein päin vastoin kun siellä neuvottiin yhden asian suhteen niin jonotusnumerot tipahtivat heti parilla kymmenellä numerolla. Välillä sijoitus jonossa taas käyttäytyi aivan tolkuttoman epäloogisella tavalla, mikä herättää epäilyksiä koko systeemin toimivuudesta tai sitten väärinkäytöksistä (jaetaanko asuntoja tutuille jonon ohi?)

Mutta kannattaa kytätä noita heti vapaitakin, siellä oli vast ikään monta edullisehkoa keskustayksiötä tarjolla. Tosin taitaa niissäkin olla mukana reilu annos sattumanvaraisuutta että kenelle ne lopulta päätyvät.

• Niin-in

Voin sanoa ihan varmasti, että jaetaan tutuille jonon ohi.
        Eikä vain esim. huonoimpia soluja. Vaan siis ihan kaikkein suosituimpia yksiöitä joihin on kahden vuoden jonot.

• pois muuttamassa

Kiint. Oy Opintanner jakaa asunnot tarpeen mukaan ja ilman jonosysteemiä. Vihjeenä niille kenellä on oikeasti kiire. Ite sain samana syksynä asunnon kun hain. Parempi kuin TOAS, talot ja kämpät ei oo niin paskoja ja loppuun kulutettuja. Oon asunu koko opiskeluajan. Pakko ei olis muuttaa, mutta hommaan isomman kämpän.

• opiskelijakysyy

Minulle sanottiin TOASilta, että yksiön jonottaminen kestää vähintään vuoden. Onko tämä oikeasti totta, eli jonot ovat niin pitkiä että pystyvät näin arvioimaan, vai jarrutetaanko alle vuoden ikäisten hakemusten etenemistä jotenkin? Olen hakenut yksiötä muutama kuukausi sitten ja lisättyäni hakemukseen yhden kohteen olisin aika pienellä sijalla jonossa.

Mitenkä Opintanner ja TOAS vertautuvat keskenään? Kumpi on parempi vuokranantaja, huolehtii paremmin kiinteistöistään ja välittää enemmän opiskelijasta?

Ja kysymys TOASin soluista. Milloin sellaista oikeasti kannattaisi hakea? Kun opiskelijan rahoilla ei hirveän mielellään ylimääräisten kuiden vuokria maksaisi. Ja jos kuitenkin saisi myöhemmin kesästä TOASilta jonkun heti vapaan yksiön tai Opintannereelta yksiön niin tuollainen esim. heinäkuuksi otettu solu olisi aivan turha siirto.

• ei valittamista

Opintanner huoltaa pihansa ja siivoojat käy rapuissa ihan tasaseen tahtiin. Mun talossa on myös rauhallista, kun väki ei vaihdu yhtä nopeasti kun TOASilla. Kaikissa taloissa ei nimittäin ole muuttopakkoa niinkun TOASilla. Nää antaa myös maksaa vuokrat puoleen kuuhun mennessä ennenkun lähtee lasku, en tiedä miten TOAS toimii. Kaiken kaikkiaan sanoisin että ei oo valittamista ollu, verrattuna kavereiden TOAS-kämppiin, joissa on vaikka mitä ongelmaa (vesivahingot, paskaiset huoneet, asukkaat ramppaa 24/7, paskoo hissit, ym). Arvelisin että Opintanner ei oo niin tunnettu että kaikki bilehileet jostain perähikiältä osais hakea näihin. Yleensä uudet opiskelijat osoitetaan hakemaan TOASilta asuntoa. Voi olla että vuokrat on näissä vähän enemmän kun TOASilla, mutta sekin riippuu siitä ollaanko ihan keskustassa vai vähän syrjemmällä. Vuokratakuu oli jotain päälle pari sataa. Vuokrat on noussu jotain kympin vuodessa, mikä on ihan normaalia. Itse asun keskustan lähellä olevassa "pikkulähiössä".

• adasdasdada

Asun TOASin asunnossa ja täältä löytyi hometta. Kuitenkaan TOASia ei ole kiinnostanut tehdä asialle mitään vaikka minulle suoraan lupasivat hoitaa nopeasti. Jätinpä hakemuksen siis Opintantereelle. En tiedä vain kuinka nopeasti asuntoa saa homeasunnossa kärsivä astmaatikko.

• kokemusta on
        adasdasdada kirjoitti:

Asun TOASin asunnossa ja täältä löytyi hometta. Kuitenkaan TOASia ei ole kiinnostanut tehdä asialle mitään vaikka minulle suoraan lupasivat hoitaa nopeasti. Jätinpä hakemuksen siis Opintantereelle. En tiedä vain kuinka nopeasti asuntoa saa homeasunnossa kärsivä astmaatikko.

Kai olet lähettänyt Opintannerille sähköpostia tilanteestasi? Tai soitto hakemuksen perään. Auttaa muuten huomattavasti kun jonot menee tarpeen mukaan heillä.

• adasdasdada
        kokemusta on kirjoitti:

Kai olet lähettänyt Opintannerille sähköpostia tilanteestasi? Tai soitto hakemuksen perään. Auttaa muuten huomattavasti kun jonot menee tarpeen mukaan heillä.

Kävin ihan toimistossa, kun koko kohteestamme oli netti poikki. Että tietävät kyllä tilanteen :) saatan tässä kuussa soitella ja kysellä taas.

• yksiöön

Millaisella hakuryhmän jonotusnumerolla esim Hervantaan saattais saada yksiön? Jos jollain on kokemusta, vaikka ainahan se tilanteesta riippuu

• nonononono

Jokaisella on haku yksiöön. Ihan jokaisella. Ja yksiö kelpaa kauempaakin, koska se on yksiö, ei solu. Et ole ainoa, joka keskustayksiöiden tilanteen nähtyään alkaa pohtia, että jos vaikka sen yksiön saisi vähän kauempaa, vaikka Hervannasta. Ehei.

Miksi kaikki eivät asu yksiöissä opiskeluaikanaan? No siksi, ettei niitä heltiä sinä aikana. Soluja on ainakin kymmenkertainen määrä yksiöihin ja niin myös niitä hakijoita.

• tömpperöttö

onko hervannassa sellasia kohteita, joiden soluihin ei kannattaisi hakea?

• veera911

Nyt ykkössijalla, jes!

t. aloittaja :)

• hassukissaaa

Laitettiin miehen kanssa VVO:lle haku kaksioon viime kuun alussa. 2 vuorokautta meni ja saatiin asuntotarjous. Näyttö oli viikon päästä ja 1.8. muutto upeaa, 2006 rakennettuun taloon, 300m DUO:sta! :) Ei se TOAS oo ainoa tapa saada asunto...

• 2 kissaa

osaatko muuten sanoa saako vvo:lle viedä kissoja? Tuli nimimerkistäsi mieleen?

• Ex- Hervantalainen

Onnea uuteen kotiin!
        Toivottavasti viihdytte, ainakin opiskeluaikanne verran...

• rohkeastikysymään

Kysyt rohkeasti VVO:lta, kyllä ne sieltä varmasti kertovat :) Omalla siskollani on kissa VVO:n kämpässä, mutta en voi taata, että joka kohteessa olisi samat säännöt :)

• hassukissaaa

Mun mielestä kaikkiin VVO:n asuntoihin saa tuoda lemmikkejä. Ainakin kaikkiin meidän katsomiin asuntoihin sai. :) Meillä kaksi kisua :3

• Pianpytinki tulee
      • juhuudld

Meille tarjottii eilen kämppää pianoytingistä.

• mielenkiinnostakys

Perhekämppää vai yksiötä?

• yty4

Kolmasvuotinen ja edelleen jonossa yksiöön. Jono kulkeepi tuttujen kautta! Onnea onnekkaalle siis

• yksiö 40m2

Itse sain Toasilta vuosi sitten asuntotarjouksen yksiöstä. Kyllä kummastutti koska tarjouksen aikaan olin ollut edellisenä päivänä n. sijalla 30. Mutta kyllä kelpas :D

• kohde vai hakyryhmä

Riippuu siitä olitko hakenut suoraan johkin kohteeseen vai hakuryhmään. Jos hakuryhmään, niin sieltä saattaa jostakin ei niin suositusta kohteesta tulla tarjous.

Vai miten oli teikäläisellä?

• Pera 79

Yksityiseltä voi saada kämpän heti. Tyhmää jumittaa vuosia jossain kaupungin asuntojonossa.

• Miihkali

Hei!
      TOASin menettely :
      Onko muilla kokemuksia TOAS menettelystä, jossa ensin luvataan asunto puhelimitse, sitten TOAS lähettää tarjous tietystäasunnosta ja kun opiskelija on allekirjoittanut hyvässä uskossa esisopimuksen ja peruuttaa kaikki muut asunnonhaut, niin sitten TOAS vetää maton jalkojen alta ja sanoo, että luottomerkintöjän vuoksi 280 euron soluasuntoa ei annetakaan! Ja (melkein)asukas joutuukin tyhjän päälle, vaikka asukas valmi9st maksamaan vakuusmaksun kaksinkertaisena ja hommaamaan luotettavan henkilötakaajan vuokranmaksuun eikä yhtään vuokrarästejä ole ollut.

• Anonyymi

Väärin toimittu

• älä itke ruma lapsi

Kuulostaa normitouhulta, älä luota kehenkään elämässä. Next...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      74
      2543
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      91
      1616
    3. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      71
      1369
    4. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      64
      1365
    5. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      129
      1285
    6. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      157
      1160
    7. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      144
      1152
    8. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      88
      1059
    9. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      70
      1048
    10. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      76
      1048
    Aihe