Rakkaus ja Riippuvuus

Tunnistan piirteitä

RAKASTUMINEN
= kiintymystä, huolenpitoa, kunnioitusta.

Rakastumisen syyt ovat tunnistettavissa ja seuraukset palvelevat yhteiskunnassa periytyneitä arvoja: rakastan tätä henkilöä, koska pidän hänen elämäntavastaan ja kunnioitan hänen ominaisuuksiaan. Hänen kanssaan voin toteuttaa asettamiani päämääriä. Luonnollinen seuraus on perheenperustaminen.

LIMERENSSI
= sydänsärky, jatkuva vastakaiun odottaminen ja pelko hylkäämisestä, (sairaalloinen tarve ajatella henkilöä 24/7)?

Limerenssin tuntomerkkejä:
· ajatusten pyöriminen alituisesti LO:n ympärillä
· ei toivo mitään muuta yhtä hartaasti kuin vastausta tunteisiinsa
· mielialan riippuvuus LO:n käyttäytymisestä
· tunteiden kiihtyminen, jos suhde LO:n on uhattu ja tunteiden latistuminen, mikäli limerenttien ajatusten toteutuminen mahdollistuu.( Eli kiinnostaa vain niin kauan kun ei voi henkilöä saada)!
· merkillinen kyky ihailla LO:n hyviä puolia ja vähätellä heikkoja ominaisuuksia.
· uskottelee itselleen kaikenlaisia todisteita vastarakkaudesta ellei tunteisiin vastata (näkee mitä haluaa nähdä)
· ei masennu kohtaamastaan välinpitämättömyydestä eikä torjutuksi tulemisesta vaan kokee sen pikemminkin kiihottavana.
· yleinen tunteiden tihentyminen, mistä seuraa muiden tarpeiden työntyminen taka-alalle,
· vaatimus yksinoikeuteen LO:n suhteen, erityisesti halu täyttää LO:n ajatusmaailma.

Limerenssin päämääränä ei ole molemminpuolista kehittymistä kannustava yhteiselämä, perheenperustaminen, eikä välttämättä sukupuoliyhteys.

RAKASTUMINEN on siis toiminta, jonka ihminen voi järjellään selittää ja hyväksyä, LIMERENSSI tahdosta riippumaton olotila.

Lähde: http://dissidentti.org/limerenssinpauloissa.html

31

659

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tunnistan piirteitä

Tunnistin itsessäni noita limerenssin ominaispiirteitä.

Varsinkin "tunteiden kiihtyminen, jos suhde LO:n on uhattu ja tunteiden latistuminen, mikäli limerenttien ajatusten toteutuminen mahdollistuu" Se selittäisi miksi en tuntenutkaan oloani hyväksi ja rennoksi ikävöityni kanssa. Kaipaan kuitenkin häntä paljon, ja tuntuu kuin oikein odottaisin että pääsen kaipaamaan.

• ---

Tunnistan itseni jälkimmäisestä. Silti tunnen häntä kohtaan kunnioitusta. Myös tarvetta piristää, jos huomaan hänet kärttyisäksi. Järki missä oot?

• Tunnistan piirteitä

Eipä tuolla limerenssillä taida olla mitään tekemistä järjen kanssa. Miten pahaksi se on sulla äitynyt? Mulla kestäny vasta alle puoli vuotta ja tuntuu et lähtee kohta järki kun ikävä on niin kova.

• ---
        Tunnistan piirteitä kirjoitti:

Eipä tuolla limerenssillä taida olla mitään tekemistä järjen kanssa. Miten pahaksi se on sulla äitynyt? Mulla kestäny vasta alle puoli vuotta ja tuntuu et lähtee kohta järki kun ikävä on niin kova.

En tiedä... Oudosti hiipinyt takaraivoon yllättäen. Iskee sellaisina piikkeinä. Ärsyttävääkin välillä.

• Tunnistan piirteitä
        --- kirjoitti:

En tiedä... Oudosti hiipinyt takaraivoon yllättäen. Iskee sellaisina piikkeinä. Ärsyttävääkin välillä.

Jos tuohon löytyy rokote niin otan kahtia kyselemättä. Toisaalta on huojentava tieto ettei todennäköisesti oo rakkastunu, ja toisaalta hämmentää kun niin ensin luuli.

Saako kysyä miksi ikävöit just sitä henkilöä? Oliko teil suhde?
        Mä tapailin omaani säännöllisen epäsäännöllisesti muutaman kuukauden ajan.
        Aina erossa tuntui et ihan pakko kuulla siitä ja nähdä, sit kun tavattiin niin olo oli jotenkin pettyny. Nyt mietin vaan et mitä hän tekee ja kenen kanssa, en edes silmäile muita.

• Taitaa olla

pelkkää kaveruutta

• Humanistim

Olen kerran kokenut jotain tollaista...

Pienenä varauksena täytyy sanoa, että tuollainen teoria ottaa ympäristön ja muun kontekstin aika annettuna... Eihän "rakastuminenkaan" (tai whatever) tapahdu tyhjiössä---

• en ole mikään

LO, mikä on LO????

• Wrath75

Limerenssin kohde?

• It´s not me,it´s YOU

Hyvä hyvä! Päästäkää irti jo!

• Oho oho!

Mikäs renssi on silloin kyseessä kun Kunnioittaa, Huolehtii, Hyväksyy sellaisena kuin on, Nauttii seurasta, Haluaa tavata useasti, Ikävöi kun on erossa mutta antaa toiselle kuitenkin vapautta, ja vähän vielä Mustasukkaileekin jos on aihetta?

• 100%

Jos tohon liittyypi vielä syvä kiintymys niin Aitoa Rakkauttahan se on :)

• kiitos sinulle

Kiintoisa tutkimus aiheesta! Kiitos linkistä!

• skorppuliini

Mielenkiintoinen linkki, kiitokset siitä!

Tietyt kohdat täsmäis tähän limerenssiin ,koska ajattelen häntä 24/7 ja tuo mielialan riippuvuus LO:n käyttäytymisestä.

Mutta sitten kuitenkin jotkut kohdat ei täsmää. Nautin hänen seurassaan, eikä tunteet mitenkään latistuneet eli kiinnosti vaikka hän vierelläni oli. Enkä pidä mitenkään kiihottavana, kun hän on torjunut/ollut välinpitämätön, vaan koen masentuneeni. Ihastuin hänen ajatuksiin ja asenteisiin ja ihailen häntä sellaisena kuin hän on.

• ,,,,

Et taida voida sille mitään :)

"limerenssi on tahdosta riippumaton olotila"

Mä taidan lähteä korvikeaskartelemaan...

• Ei limerenssiä

Tietänet sisimmässäsi että Rakkautta se on :)

• ,,,,

Rakkautta ja intohimoa :)

• Anonyymi

Psykologi Dorothy Tennov loi termin "limerence" muunnelmana sanasta "amorance". Kirjassaan "Love and limerence" hän kirjoittaa, että limerenssitilassa oleminen on sitä, mitä yleensä kutsutaan rakastuneeksi. Hän keksi termin erottaakseen ko. mielentilan muista vähemmän ylivoimaisista tunteista.

• Oon kokenut molemmat ja tiedän että tämä on rakkautta. 🩷😌

• Anonyymi

Limerenssi tarkoittaa siis rakkaudesta hullaantunutta? Kaikkea sitä.

• Anonyymi

Ei tarkoita. Lue tuo kuvaus uudestaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tarkoita. Lue tuo kuvaus uudestaan.

Ei se tarkoita sitä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se tarkoita sitä

Pelkäätkö, että hän ei tunnekaan rakkautta vai että itse et tunne sitä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pelkäätkö, että hän ei tunnekaan rakkautta vai että itse et tunne sitä?

En pelkää, mitä sinä pelkäät?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En pelkää, mitä sinä pelkäät?

Että en ole ihmisenä kiinnostava.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja kun nyt on ollut niin stabiili vaihe pitkään, niin en haluaisi nyt keikuttaa venettä. Toisaalta seison paremmin omilla jaloilla kuin koskaan, mutta silti oon epävarmana ja pelkään, etten kestä enää yhtään hylkäystä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ok, mutta jos oletkin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ok, mutta jos oletkin?

Voisit olla eri mieltä, kun tietäisit, millainen mun elämä on ja on ollut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta en nyt halua masistella elämääni. Se on vaan pelko tähän liittyen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, meillä kaikilla on ne omat juttumme

• Anonyymi

Hyvin mielenkiintoista!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      75
      4306
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      11
      2303
    3. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      165
      1484
    4. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      243
      1446
    5. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      121
      1281
    6. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      115
      1217
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      72
      1139
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      8
      1106
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      1020
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35