22 -vuotias tyttäreni on raskaana.

menetetty nuoruus

Mielestäni tuon ikäinen ei ole kypsä äidiksi edes fyysisesti, saati sitten henkisesti. Olen todella huolissani. 22 -vuotiaan kuuluisi vielä viettää nuoruutta, bilettää ja olla itsekäs. Miten itse reagoisitte, jos tyttärenne tulisi tuossa iässä raskaaksi?

56

3031

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyttärien äiti

Riippuisi aivan tyttäreni parisuhteen tilasta, miten regoisin. Tyttäreni tosin opiskelisivat vielä tuon ikäisenä, joten toivon, että näin ei tulisi tapahtumaan. EIkä varmaan tapahdukaan (*koputtaa puuta*), koska emme kuulu mihinkään ehkäisyn kieltävään uskonnoliseen ryhmään.

Muutenkin ollaan vähän "vanhanaikainen perhe" eli ensin naimisiin, sitten lapset. Ennen tätä olisi vielä hyvä olla myös vakituinen työ ja oma koti.

• jhjhkhkh

Eivät kaikki opiskele enää tuossa iässä, monet ovat opiskelleet jo tehneet muutaman vuoden töitä.

• Tyttärien äiti
        jhjhkhkh kirjoitti:

Eivät kaikki opiskele enää tuossa iässä, monet ovat opiskelleet jo tehneet muutaman vuoden töitä.

Meidän tytöt opiskelevat/opiskelivat. :)

• hoitsu.
        Tyttärien äiti kirjoitti:

Meidän tytöt opiskelevat/opiskelivat. :)

Eihän opiskelu ole este äidiksi haluavalle, no hiukan se jarruttaa ja hankaloittaa opiskeluu, mutta ,jos lapsen isä jo työelämässä niin sitte nou hätä.
        Tulin itse äidiksi 22v ,äitiysloman jälkeen aloin uudelleen opiskella, vaikka mulla jo olikin yksi ammatti.

• Tyttärien äiti
        hoitsu. kirjoitti:

Eihän opiskelu ole este äidiksi haluavalle, no hiukan se jarruttaa ja hankaloittaa opiskeluu, mutta ,jos lapsen isä jo työelämässä niin sitte nou hätä.
        Tulin itse äidiksi 22v ,äitiysloman jälkeen aloin uudelleen opiskella, vaikka mulla jo olikin yksi ammatti.

Meidän tytöt seurustelevat oman ikäistensä nuorten miesten kanssa, jotka myös vielä opiskelevat. :)

• khbgfcjkjnk

Meidän tytöt seurustelevat oman ikäistensä nuorten miesten kanssa, jotka myös vielä opiskelevat. :)

Öh. En oikein ymmärrä, miksi opiskelu lasten kanssa olisi vaikeampaa kuin töissä käynti lasten kanssa? Olen kahden lapsen yh-äiti, ja opiskelija. Opiskelen klo 8-16, ja ihan mukavasti sujuu. Ikää minulla on kyllä jo reilusti... Mutta eiköhän sitä nuorempana olisi jaksanut vielä paremmin?

• mek

Miksi naimisiin pitää mennä kun siitä tulee ongelmia kun erotaan ja paljon selvitettävää.

• Tyttärien äiti
        khbgfcjkjnk kirjoitti:

Öh. En oikein ymmärrä, miksi opiskelu lasten kanssa olisi vaikeampaa kuin töissä käynti lasten kanssa? Olen kahden lapsen yh-äiti, ja opiskelija. Opiskelen klo 8-16, ja ihan mukavasti sujuu. Ikää minulla on kyllä jo reilusti... Mutta eiköhän sitä nuorempana olisi jaksanut vielä paremmin?

Tyttäreni haluavat kiitettäviä arvosanoja ja ovat myös opiskelun ohessa työssä, koska opiskelevat ilman opintolainaa. :)

• Anonyymi00055

Rahat kun loppuu vanhemmilta kuka bilettää tytön kanssa?

• Anonyymi00056
        Anonyymi00055 kirjoitti:

Rahat kun loppuu vanhemmilta kuka bilettää tytön kanssa?

Vanhempi mies

• OnnellinenÄiti

Tämä on varmaan joku vitsi. Onneksi minun äiti ei reagoinut tuolla tavalla ilouutiseen....

t. äiti, 22 v.

• --------------

Provoha tämä ilmiselvästi on. Mikäli tyttäresi ei fyysisesti ole vielä tuon ikäisenä valmis äidiksi, niin hän on pahasti kehitysvammainen, jolloin olisin raskaudesta todella huolissani. Normaalisti kehittyneet ovat parhaassa synnytysiässä fyysisesti tuon ikäisenä.

Nuoruutta voi viettää äitinäkin. Minkään ikäisenä ei kuulu olla itsekäs. Biletys on huomattavasti vaarallisempaa kuin raskaus, joten olisi suorastaan hyvä hoitaa ne biletykset myöhemmin, kun järkeä on tullut enemmän ja raskauden aiemmin, kun se on fyysisesti turvallisinta. Oma tyttäreni ei ole vielä lähellekään tuota ikää, joten hänestä en osaa sanoa, mutta itse sain ensimmäiseni 22-vuotiaana ja koen olleeni silloin juuri oikean ikäinen siihen. Nyt esikoiseni on 13-vuotias, enkä hetkeäkään ole katunut tai mitään ole menettänyt. Olen ehtinyt kouluni käydä loppuun myöhemmin ja työelämään päässyt ja omat kodit ja muut on hankittu, joten tuskin mistään olen lapsen takia jäänyt paitsi, mutta paljon olen saanut. Ja jos bilettäminen sattuu joskus huvittamaan, niin sitäkin voi tehdä, oli sitten nuori tai vanha, vanhempi tai lapseton.

Mainittakoon vielä, että minäkään en kuulu mihinkään ehkäisyn kieltävään uskontoon, vaan esikoisemme oli ihan harkittu ja tarkoituksella tehty.

• nuorenpimama

Kuuluisi bilettää ja olla itsekäs? No huh huh. Provo täytyy olla tän.
      Minä tulin äidiksi 20-vuotiaana, ja se oli ilouutinen tietysti kaikille. Ilmeisesti kaikkien mielestä siinä ei ole mitään outoa. Minusta 22-vuotiaana taas tuntuu oudolta joka viikonloppuinen bilettäminen. Yhtään siis väheksymättä ystäviäni, joiden elämään se biletys tosiaan kuuluu vielä.
      En bilettänyt juuri 18-vuotiaanakaan, saati nyt.. Kai sitten olen jonkinlainen outolintu.

• Slowly but easy

Ymmärrän avaajaa ajatelmia hyvin. Minulla on 22-vuotias tytär, joka opiskelee jatko-opintojaan hyvin kiinnostavalla alalla. Minulla on, kuten varmaan kaikilla äideillä, lapsensa suhteen suuria tulevaisuudentoiveita. Hän on hyvin siro, hoikka ja kaunis, joten toivon, että hän saa nauttia nuoruudestaan ja "kypsyä" pohjoismaisten naisten tapaan hitaasti ja harkiten.

Hän on seurustellut nelisen vuotta, mutta se on vielä lyhyt aika, koska hän ei asu yhdessä poikakaverinsa kanssa. Vasta yhteisessä arjessä elämällä toisen oppii tuntemaan riittävän hyvin, että voisi harkita lapsia.

• -+-+-+-

"Minulla on, kuten varmaan kaikilla äideillä, lapsensa suhteen suuria tulevaisuudentoiveita."

No huhhuijaa, unohditko elää omaa elämääsi vai miksi elät tyttäresi kautta? Typerää.. Mahtaa olla tyttärellä mahtavat oltavat, kun äiti kyttää miten hän elää elämäänsä ja on tehnyt tulevaisuudelle suunnitelmatkin valmiiksi. Alahan tehdä itsellesi niitä omia suunnitelmia, vai loppuiko elämäsi lasten syntymään?

• Slowly but easy
        -+-+-+- kirjoitti:

"Minulla on, kuten varmaan kaikilla äideillä, lapsensa suhteen suuria tulevaisuudentoiveita."

No huhhuijaa, unohditko elää omaa elämääsi vai miksi elät tyttäresi kautta? Typerää.. Mahtaa olla tyttärellä mahtavat oltavat, kun äiti kyttää miten hän elää elämäänsä ja on tehnyt tulevaisuudelle suunnitelmatkin valmiiksi. Alahan tehdä itsellesi niitä omia suunnitelmia, vai loppuiko elämäsi lasten syntymään?

Khyllä minulla on omakin elämä ja olen työelämässä - en turhautunut kotiäiti. :) Mistäköhän sait päähäsi, että kyttään tyttärtäni? Sinulla on varmaan ollut kyttääjä-äiti, joka vahti vatsanseutuasi.

Onko sinun toiveesi sitten, että lapsesi tekisi sinusta niin pian mummon, kuin vain mahdollista? Eikö se, jos mikä, olisi "elämistä tyttären kautta"?

En millään ymmärrä, miksi omalle lapselleen ei saisi toivoa hyvää ammatillista tulevaisuutta? Sitä mitä hän itsekin tällä hetkellä haluaa? Suomalainen nainen elää yli 80-vuotiaaksi, joten mikä kiire on naimisiin ja lapsentekoon?

Ettekö te ole lapsistanne ylpeitä ennekuin he ovat tehneet liudan lapsia? Ihan kuin sinä - - - - olisit vain kateellinen, kun joillakin menee paremmin kuin SINUN sukusi naisilla. ;)

• ÄitiToivooMyös

Minullakin on suuria toiveita lasteni elämän suhteen, eikä toiveista mikään ole suurempi, kuin että he halutessaan saisivat kokea vanhemmuuden onnen. Ei äidiksi tulo estä opiskelua, itsensä kehittämistä tms. Se ei missään nimessä myöskään rumenna kaunista nuorta naista.

Sanottakoon myös, että neljä vuotta seurustelua on suhteellisen pitkä aika. Jos eivät aikuiset ihmiset edelleenkään asu yhdessä, voisi miettiä onko kenties jotain sitoutumisongelmia taustalla?

• 1hp
        Slowly but easy kirjoitti:

Khyllä minulla on omakin elämä ja olen työelämässä - en turhautunut kotiäiti. :) Mistäköhän sait päähäsi, että kyttään tyttärtäni? Sinulla on varmaan ollut kyttääjä-äiti, joka vahti vatsanseutuasi.

Onko sinun toiveesi sitten, että lapsesi tekisi sinusta niin pian mummon, kuin vain mahdollista? Eikö se, jos mikä, olisi "elämistä tyttären kautta"?

En millään ymmärrä, miksi omalle lapselleen ei saisi toivoa hyvää ammatillista tulevaisuutta? Sitä mitä hän itsekin tällä hetkellä haluaa? Suomalainen nainen elää yli 80-vuotiaaksi, joten mikä kiire on naimisiin ja lapsentekoon?

Ettekö te ole lapsistanne ylpeitä ennekuin he ovat tehneet liudan lapsia? Ihan kuin sinä - - - - olisit vain kateellinen, kun joillakin menee paremmin kuin SINUN sukusi naisilla. ;)

Lähinnä toivoisin, että lapseni toteuttaa omia suunnitelmiaan. Voin ohjata, mutten suunnitella.

• Slowly but easy
        1hp kirjoitti:

Lähinnä toivoisin, että lapseni toteuttaa omia suunnitelmiaan. Voin ohjata, mutten suunnitella.

Mistähän saitte käsityksen, että tyttäreni ei olisi toteuttamassa omia suunnitelmiaan? Näköjään teidän mielestä äidit eivät saa missään nimessä olla ylpeitä tyttäristään ja heidän valinnoistaan. Otan osaa.

• -+-+-+-

Minun lapseni saavat tehdä minusta mummon juuri silloin kun se heidän mielestään on ajankohtaista, tai sitten olla tekemättä. Minulle on tärkeintä että he tekevät omat valintansa ja elävät onnellista elämää valintojensa kanssa, olivat ne sitten mitä hyvänsä.

• Slowly but easy
        -+-+-+- kirjoitti:

Minun lapseni saavat tehdä minusta mummon juuri silloin kun se heidän mielestään on ajankohtaista, tai sitten olla tekemättä. Minulle on tärkeintä että he tekevät omat valintansa ja elävät onnellista elämää valintojensa kanssa, olivat ne sitten mitä hyvänsä.

No, sittenhän me olemme samaa mieltä edes jostakin. :)

• Slowly but easy
        ÄitiToivooMyös kirjoitti:

Minullakin on suuria toiveita lasteni elämän suhteen, eikä toiveista mikään ole suurempi, kuin että he halutessaan saisivat kokea vanhemmuuden onnen. Ei äidiksi tulo estä opiskelua, itsensä kehittämistä tms. Se ei missään nimessä myöskään rumenna kaunista nuorta naista.

Sanottakoon myös, että neljä vuotta seurustelua on suhteellisen pitkä aika. Jos eivät aikuiset ihmiset edelleenkään asu yhdessä, voisi miettiä onko kenties jotain sitoutumisongelmia taustalla?

He opiskelvat eri paikkakunnilla, joten mitäköhän sitoutumisongelmia näet tässä?

• ...
        -+-+-+- kirjoitti:

Kun itse on elänyt antoisan elämän siinä parhaassa järjestyksessä, niin tokihan sitä toivoo omalle lapselleen vähintään samanlaista, ellei parempaakin.

Joitakin asioita on, jotka on jäänyt itseltä kokematta ja nyt on myöhäistä. Ja todellakin toivon, että lapseni ei koskaan tule samanlailla sanomaan, eli että hän saa tehdä kaiken sen mistä unelmoi.

Lisäksi voisin vastata myös tuohon; loppuiko oma elämä lapsen saantiin. Kyllä, melko pitkälle minulla loppui, nyt elämässäni tärkeintä on lapseni hyvinvointi. Oman navan ympärillä kerkesinkin pyöriä jo yli kolmekymmentä vuotta, siinä vaiheessa sitä vain on jo kypsä siirtymään siitä eteenpäin.

• näin meillä

Minun lapseni huolehtivat itse omat tulevaisuuden toiveensa ja minä äitinä katselen ja kuuntelen taka-alalla.
        Se on lasteni omaa elämää,jonka olen heille antanut ja nyt se on heillä käytettävissään.Jokainen tekee oman elämänsä ratkaisut,siinä ei äitiä tarvita.

• Pyrstötähti

"...turhautunut kotiäiti."
        Tunnen monta kotiäitiä ja itsekin olen sellainen. Yhtäkään turhautunutta en tunne.

"Sinulla on varmaan ollut ..."
        "Ettekö te ole lapsistanne ylpeitä..."
        "...olisit vain kateellinen..."
        "...menee paremmin kuin SINUN sukusi naisilla."

Olet ilmeisesti aikuinen ihminen, koska sinulla on aikuinen lapsi. Kirjoituksesi ja arvomaailmasi perusteella luulisin, että olet yli 5-kymppinen.
        Etkö ole jo tuohon ikään mennessä oppinut, kuinka muille ihmisille kommunikoidaan? Kirjoitus kokee aikamoisen arvonlaskun siinä vaiheessa kun alkaa haukkumaan/ylenkatsomaan muita.

• Sienikki

Toivottavasti suuret toiveesi toteutuvat - sehän olisi kaikkien äitien TOP. Valitettavasti elämään kuuluu myös pettymyksiä. Niitä tulee hei ihan varmasti. Oletko valmistautunut?

• Miten niin?

Kyllä tuo ihan vielä normaali ikä on saada lapsia? Ymmärtäisin huolesi, jos lapsesi olisi 16-vuotias...

Miten niin 22-vuotias ei ole kypsä fyysisestikään äidiksi?

• hoh,hoijaaaaaaa

Provoa taas pukkaa.....

• äidiksi tullut 20 v

ei huhhuh, niin nauran, provo tai ei :D

• Punainen mammamekko

Minä ehdin juuri ja juuri täyttää 18, kun esikoistyttöni syntyi. Hän oli - ja on! - toivottu ja suunniteltu lapsi. Nyt odotan toista, täytin alkuvuodesta 20. Opiskelin ammatin itselleni ja muutaman vuoden kuluttua jatkan opiskelua valitsemallani alalla, erikoistun. Lasteni isä ja aviomieheni on ammattiin valmistunut, mutta opiskelee työn ohessa neljän vuoden projektilla. Meillä on oma (=pankin) rivarikolmio, jonka lainanlyhennyksistä selviämme tiukalla budjetilla. Kaikki on hyvin ja olemme onnellinen perhe.

Bilettäminen ei koskaan ole meitä suuremmin kiinnostanut. Löysimme mieheni kanssa toisemme, kun olimme kuudentoista ja tiesimme molemmat, että tämä on nyt tässä, muita ei tarvitse "kokeilla". Kypsyminen on niin henkilökohtainen asia.

• mek

Katsotaan 15 vuoden päästä oletteko vielä yhdessa kun henklöt itsenäistyvät 30v vaiheilla ja on paljon juutuja tekemättä niin silloin selviää olettekö kysytty oikein vain oletteko toisella kierroksella.

• pidä silti luulosi
        mek kirjoitti:

Katsotaan 15 vuoden päästä oletteko vielä yhdessa kun henklöt itsenäistyvät 30v vaiheilla ja on paljon juutuja tekemättä niin silloin selviää olettekö kysytty oikein vain oletteko toisella kierroksella.

Mites sinä sen katsot?

• akm.
        mek kirjoitti:

Opettele kirjoittamaan.

• Punainen mammamekko
        mek kirjoitti:

Toivotko ehkä, että perheemme hajoaisi? Sitähän ei voi oikeastaan ikinä tietää, miten tulee käymään. Yhtälailla ne hajoavat vanhempina solmitut liitot. Tällä hetkellä ainakin meillä näyttää kaikki olevan hyvin.

Tekstisi on kyllä kamalaa luettavaa

• 3:n muksun äips

Jos tämä ei ole provo, niin olisikohan jo aika katkaista se napanuora...

• tärkeysjärjestys

Toivottavasti muistit onnitella tytärtäsi.

Itse sain esikoiseni samanikäisenä. Akateemiset opinnot olivat minulla tuolloin kesken. Valmistumisen jälkeen hankimme vielä toisen lapsen.
      Voin vakuuttaa, että olemme kaikki pärjänneet elämässä hyvin, vaikka biletys jäikin vähemmälle. ;)

• inhottavaa luettavaa

Mistä näitä NALKUTINALKUTI- ihmisiä löytyy? Tyttäresi on täysi-ikäinen ja eiköhän hän päätä elämästään?

Itse olen 21-vuotias ja odotan esikoistamme. Suunniteltu on tätä jo kauan ja nyt se tulee. Tulevat isovanhemmat ovat onnellisia, sillä me olemme koulumme käyneet ja töissä olleet kauan.

Itse toivon, että sitten ku lapseni alkaa haaveilemaan lapsesta, että hän täysi-ikäinen ja todellakin valmis siihen. Enkä lähde kritisoimaan hänen valintojaan.

• ....................

Älä ainakaan sano, että et halua vielä mummoksi sillä se valinta ei ole sinun. Oma äitini teki minulle niin ja siitä kannan minä seuraukset lopun elämääni. Tue häntä, älä ainakaan tee sitä virhettä että alat antamaan hänelle valmiita vastauksia sillä äidin sana painaa enemmän kuin uskotkaan.

• okipj

Olen onnitellut niitä tyttäristäni, jotka ovat tulleet tuossa iässä raskaaksi. Ja olen iloinnut puolestaan.

• Äitimuori

Tulin itse 22-vuotiaana raskaaksi, ja menin naimisiin, enkä mitenkään koe menettäneeni nuoruuttani lapsen tai lasten takia. Jatkoin lyhyen äitiysloman jälkeen yliopisto-opintojani ja valmistuin aikanani. Sitten syntyi toinen lapsi. Ainoa asia, joka minulta jäi väliin, on bilettäminen. Sen puuttuminen elämästäni ei paljoa harmita.

Tyttäreni sai ensimmäisen lapsensa 20-vuotiaana. Hän ei opiskele yliopistossa eikä ole käynyt mitään ammattikouluakaan. Oli kaupan kassana ennen lapsiaan. Hänen kohtalostaan olen vähän huolissani. Ollut kotiäitinä jo kuusi vuotta.

• ...

Itse kokisin itseni epäonnistuneeksi kasvattajaksi kieltämättä, jos jostain syystä lapsellani olisi kasvanut tuollainen arvomaailma, että lapset ensin, sitten vasta oma elämä.

Ja varsin pettynyt olisin jos hän nuorena tulisi vanhemmaksi ja silti ilkeäisi väittää, että oma elämä ei ole menetetty. Jumakauta, jos minun lapseni tekisi lapsia ns vasemmalla kädellä, "kyllä ne siinä ohessa hoituu" niin kyllä minä miettisin kuka hemmetti sen on kasvattanut? Lapset, ne on maailman tärkein asia, ei todellakaan mikään osa-aika duuni opiskelun ja vapaa-ajan ohessa.

Mutta toivottavasti osaat sulattaa uutisen. Ei se varmaan maailmanloppu sitten loppupeleissä olekaan, vaikka ehkä äkkiseltään nyt siltä tuntuu.

• mummelinen

Kuka on sanonut,että vanhemmuus hoidetaan vasemmalla kädellä?Mutta oletko kuullut,että se lapsi syntyy siihen porukkaan ja siihen omaan laumaansa ja jos siinä on hyvä olla,niin mikä hätänä.
        Ei se lapsi kaipaa kaikkea tuliterää,sille sopii että äiti opiskelee tai käy työssä.Sille kyllä sopii,että asutaan vuokra-asunnossa,ei tarvita mitään omistusomakotitaloa,josta lainatkin on jo maksettu.Vanhemman ei tarvitse olla maisteri tai juristi,ihan työmieskin kelpaa.
        Kyllä kuule se onnellisuus ja iloinen ja huoleton elämä koostuu ihan jostain muusta kuin siitä,että ympäristön mittapuun mukaan kaikki on hankittuna viimeisen päälle.
        Ja eikö meidän pitäisi kasvattaa lapsia,jotka ovat ystävällisiä ja suvaitsevaisia ,onnellisia ja tyytyväisiä ja se kaikki lähtee kodin ilmapiiristä,ei siitä mitä omistaa tai mitkä on oppiarvot.
        Me mummoikäiset,vaikka ei vielä,näköjään onneksi mummoksi tulleet voitaisiin hiukan ravistela ajatusmaailmaamme ja ajatella laveammin .

• höpön löpön

Reagoisin hyvin.Sitä paitsi sen ikäinen tyttäreni on saanut lapsen ja kaksi vielä sen jälkeenkin.Ihanaa.
      Olen 51 vuotias mummo ja toivoisin muuten,että nuoremmat lapseni eivät jättäisi lastentekoa liian myöhään.On hauskempi juoksennella nurkkalittaa ja tehdä metsäretkiä lastenlasten kanssa nyt kuin 80-vuotiaana.
      Monilla omien vanhempieni ikäisillä on nykyään pieniä lapsenlapsia ja välillä ihmettelen,miten sitten muka jaksaisin olla pienten lasten kanssa siinä iässä.
      Tässä tullaan juuri siihen,että kun lasten teko siirretään mahdollisimman myöhään,niin isovanhemmuus alkaa sitten 70-80 välillä ja usein voi sitten olla jo niin,että ihmisellä on pienet lapset,vaihdevuodet ja sairaat vanhemmat,jotka aiheuttavat huolta sairastelullaan ja mitään tukea pikkulasten kanssa heiltä ei voi enää odottaa.

• Iloitse lapsista

Ai, meidän uskontokunnassa tuon ikäisillä on jo useampoia lapsia. Kun tullaan nelikymppisiksi, on lapset jo teini-ikäiset, omaa elämää riittää ja saa seurata lapsenlapsia aikuisuuteen asti.

Ihan hyvä.

• ihhuli 16

Eipä ihan näinkään. Kun ollaan nelikymppisiä, niitä lapsia pukkaa edelleen yksi per vuosi.

• 20v.na äidiksi

Täällä kohta 40v. jonka lapsi täyttää kohta 19v. ja toinen 17v.
      Päivääkään en ole katunut, että lapset saimme nuorina. Ja edelleen lasten isän kanssa, tosin nyt jo aviossa. :) On ammatit, talo ja töitä.

On ihanaa, kun lapset ovat isoja ja täytyy myöntää, että onneksi "teimme" omat nuorina. En ollenkaan kadehdi, päin vastoin, ikätovereitani, jotka vaunuja lykkivät..

Annathan tyttäresi tehdä omat päätökset. Jos liian voimakkaasti tuot omat mielipiteesi esiin, saatat karkoittaa tyttären ja jäädä monesta mukavasta paitsi!

• Me ollaan erilaisia

Minun äidilläni oli 22 vuotiaana neljä lasta. Tosin silloin elettiin kultaista kuuskytlukua ja hän oli ilmeisesti kypsempi kuin nykyajan 2-kymppiset.
      Nyt hänellä on 14 lastenlasta ja 6 lastenlastenlasta. Sisarukseni tekivät ensimmäiset lapsensa siinä 18-19 vuotiaina, minä olin sitten tässä asiassa suvun mustalammas ja sain ainoan lapseni 28 vuotiaana.

• Mamma809

Jospa onnittelisit.
      Itse sain ensimmäisen lapseni 19 vuotiaana.

• nyt 35

Pidät mölyt mahassa ja onnittelet. Itse menin naimisiin 21-vuotiaana ja sain lapsen 22-vuotiaana. Hyvin on ehtinyt bilettää myöhemminkin.

• U are right

22 - vuotiaan kuuluisi viettää nuoruutta, mutta siihen ei biletys kuulu.

• mikä menetetty?

Sehän on tuossa iässä bilettänyt jo 10 vuotta!

• ole onnellinne

Jos mun tyttö ilmoittaisi 22v et ois raskaana..olisin onnellinen.:)
      Hän on saonut ettei lapsia tee.Tiedän et mieli tulee vielä muuttumaan ja tiedän myös sen että lapset kannattaa tehä nuorena.;)

• hbefiAWEHFIU

Sain oman esikkoni 23 v ja silloin takana oli jo 7 vuotta avoliittoa nykyisen aviomieheni kanssa, jolle sanoin tahdon 24 vuotiaana.

Nyt olen 30 ja edelleen saman miehen kanssa ja kaksi pientäkin tullut välissä lisää.

Muistan kun kerroin omalle äidilleni että odotan esikoista. Äitini "sekosi" tuolloin onnesta. Siitä lähtien on välit omaan äitiini lähentyneet entistä enemmän ja kuinka ihanaa on katsoa kuinka hän vielä jaksaa juoksennella lapsen lastensa perässä.
      Meillä yksi tyttö ja toivonkin että hän myös hankkii lapsensa suht nuorena, mutta toivon myös että hyvään suhteeseen ja hyvään talouteen.

• hemuli6

Äitini sai minut 23 vuotiaana meni naimisiin samana vuonna isäni kanssa ja ihan hyvin on pärjännyt tuon ikäisenä..Nykyään tuntuu et suurin osa 23 vuotiaista ei ole valmiita äityteen kuten ennen vanhaan.Mutta poikkeuksia kylläkin on itsekkin olisin halunnut lapsia nuorempana mutta ei ollut (löytynyt sopivaa)miestä..Joten tyydyn lapsettomuuteen mutta ammatissani saan olla lapsien kanssa tekemisissä ja tietysti sukulaisten lapsien ja kummilapsien kanssa :)

• Anonyymi00053

Emmi Blomqvist äiti varuva

• Anonyymi00054

Emmi Blomqvist raskaus

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      276
      4712
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      134
      3050
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      45
      2914
    4. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      36
      2882
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      77
      1826
    6. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1684
    7. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1521
    8. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      61
      1448
    9. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95
      1302
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      224
      1216
    Aihe