Eli raskausviikkoja 12 1 elikkä 13 viikko menossa. Nää oireet vaan ja mikä ihme näihin auttais??
- Vatsan toimintahäiriöt. Ei toimi päivään, kahteen, sitten saattaa tulla ummetusta ja heti perään menee löysälle (sitten saakin juosta 5 kertaa tunnissa vessassa.) ja ei, en syö rautaa.
- Pahoinvointi on nyt myös pahentunut tosin oksentamaan en ole joutunut kuten aiemmissa raskauksissa.
- Törkeä väsymys. Älytön huimaus, siis pimenee hetkessä jos yhtäkkiä nousee tms.
- Oudot unet.. siis TODELLA oudot.
- Tukkoisuus, kolotus..
- lisälyönnit...
rv 12 ja oireet....
2
2147
Vastaukset
- Th / 28+2
Vatsan toimintahäiriöihin kannattaa syödä runsaasti kuitupitoista ruokaa. Kuitu edistää vatsan toimintaa. Lisäksi myös voi kokeilla magnesiumia, sekin auttaa joillakin - lisäksi magnesiumlisää voi käyttää raskaana ollessa, se ehkäisee myös suonenvedoilta. Itse käytän lisämagnesiumia runsaan liikunnan takia etenkin silloin, jos on useamman tunnin liikuntasessiot takana. Rautalisää olen käyttänyt jo varmaan useamman kuukauden, sillä huomasin liikkuessani hengästyväni aiempaa helpommin ja myös hapensaannissa ja jaksamisessa oli parantamisen varaa (ohjaan runsaasti ryhmäliikuntatunteja ja tunnen kohtalaisen hyvin oman kroppani). Hemoglobiinini laski noilla viikoilla yli 10 yksiköllä normaalista, joten aloitin omatoimisesti raudan tankkaamisen, eikä minulla ole raudasta tullut minkäänsortin vatsavaivoja. Niin, ja liikunta sekä runsas veden juominen auttavat myös vatsavaivoihin. Suosittelen kokeilemaan! (Vedenjuonti ehkäisee myös turvotuksia.)
Itselläni ei varsinaista pahoinvointia ollut, mutta pientä etovaa oloa jonkin verran. Huomasin itseäni helpottavan juuri noilla viikoilla sen, että yksinkertaisesti järkeistin ruokailuajat: söin 3-4 tunnin välein edes jotain, verensokeri ei päässyt laskemaan liiaksi ja pahoinvointikin väistyi. Kun viikkoja oli enemmän, ei pahoinvointikaan päässyt enää yllättämään vaikka ruokailuvälit pitenivät.
Törkeä väsymys kuuluu osittain myös alkuraskauteen, siihen ei oikeastaan auta kuin lepo. Lisäksi sinulla voi olla hemoglobiini matala, jolloin rautalisä saattaa helpottaa väsymykseen. Älytön huimaus viittaisi siihen, että nouset liian nopeasti ylös jolloin verenpaineet eivät pysy mukana. Kannattaa huimauksessa myös mitata verenpaineita, jotteivat ne lähde ihan häränpyllyä heittämään. Niitä nyt muutenkin seurataan neuvolakäynneillä, mutta jos sinulla on mahdollisuus mittailla verenpaineita silloin tällöin neuvolakäyntien ulkopuolella, niin suosittelen tätä mahdollisuutta.
Oudot unet ovat piinanneet itseäni alkuraskaudesta asti. Nyt itselläni on viikkoja 28 2 ja unet saavat mitä ihmeellisimpiä piirteitä jatkuvasti :D Niihin ei oikeastaan auta kuin sopeutua...
Tukkoisuus, kolotus... Ettet olisi vain flunssaa kehittämässä itsellesi? Toki se voi johtua raskaudestakin, mutta ensimmäisenä tuli mieleen flunssa.
Lisälyönnit, onko näitä lääkäri tutkinut/todennut vai oletko itse havainnut nämä muutokset? Näistä kannattaa ehdottomasti keskustella terveydenhoitajan kanssa. - tätähä se on
Eipä noille oireille kauheesti voi tehdä. jos syöt joain raskausajan monivitamiinia ,niin tarkistapa, että onko siinä rautaa. Ja jätä pois jos on. Kasviksista, marjoista ja esim. omenoista saa kuitua joka tasapainottaa tuota vatsan toimintaa.. Yritä syödä usein ja vähän kerrallaan. Se auttoin minulla pahoinvointii. Minulla upposi parhaiten erilaiset smoothiet. Flunssa iskee usein akuraskaudessa kun keho hieman laskee puolustusvalmiutta ettei hylkisi loista :) Mulla helpotti parissa viikossa. Kunnes sitten loppuiraskaudessa tuli flunssa ja kamala tukkoisuus takaisin. Ja tuohon infernaaliseen väsytykseen auttaa vaan ja ainoastaa nukkuminen; hetkeksi :D Meni onneksi mulla ohi kun keskiraskauden puolelle päästiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k363795Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet511724- 731379
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen751211Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille1751096Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911051- 84945
Olisit ollut niin
Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua41836Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?49791- 39760