Piilevä eturauhassyöpä

topi

Minkälainen on piilevä eturauhassyöpä?

----
Lautamiesjärki sanoo, että piilossahan ne
kaikki ovat, mutta siis mitä sillä tarkoitetaan?

9

2047

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nip

kai sellainen joka ei anna minkäänlaisia oireita, mutta näkyy verikokeissa.
      Lähipiirissäni on tapaus jolla sellainen löytyi ihan sattumalta. Verikoe otettiin varmuuden vuoksi ja PSA -arvot eivät olleetkaan normaalit. Ultrassa ei näkynyt mitään, ja koepalakin osoitti aluksi normaalia löydöstä ja syöpä löytyi vasta toisella kerralla. Syövän tyyppi on "kiltti", mutta lääkäri kuitenkin on sitä mieltä että tauti pitäisi hoitaa pois, vaikka saattaa olla että se ei ikinä tulisi vaivaamaankaan, mutta kun ei tiedä....
      Mielestäni kaikkien yli 40 -vuotiaitten miesten täytyisi silloin tällöin mittauttaa PSA- arvonsa.

• vaimo

Olen kanssasi samaa mieltä, oli joku aika sitten lehdessä juuri tuosta eturauhas-syövästä että se on nykyään syöpätilastojen ykkönen.
        Miehelleni tuli myös kutsu seulontaan yli 7v. sitten, mietti että meneekö kun ei ollut minkäänlaisia vaivoja, meni sitten kuitenkin ja PSA-arvo oli hiukan korkea. Seulontaan kun osallistui niin tuli kutsu jatkotutkimuksiin, lääkäri tutki ja ultrattiin eikä mitään syöpään viittaavaa löytynyt. Otettiin koepala ja meni muutama päivä, tuli tieto kotiin että syöpää löytyi kuitenkin. Päädyttiin radikaali leikkaukseen ja nyt on 7v. jälkeen PSA-arvo pysynyt 0:ssa.
        Salakavala on tuo eturauhas-syöpä, meidän perheessä oli onni myötä kun tuli kutsu, en voi edes ajatella mikä olisi tilanne muuten nyt.

• toinen vaimo
        vaimo kirjoitti:

Olen kanssasi samaa mieltä, oli joku aika sitten lehdessä juuri tuosta eturauhas-syövästä että se on nykyään syöpätilastojen ykkönen.
        Miehelleni tuli myös kutsu seulontaan yli 7v. sitten, mietti että meneekö kun ei ollut minkäänlaisia vaivoja, meni sitten kuitenkin ja PSA-arvo oli hiukan korkea. Seulontaan kun osallistui niin tuli kutsu jatkotutkimuksiin, lääkäri tutki ja ultrattiin eikä mitään syöpään viittaavaa löytynyt. Otettiin koepala ja meni muutama päivä, tuli tieto kotiin että syöpää löytyi kuitenkin. Päädyttiin radikaali leikkaukseen ja nyt on 7v. jälkeen PSA-arvo pysynyt 0:ssa.
        Salakavala on tuo eturauhas-syöpä, meidän perheessä oli onni myötä kun tuli kutsu, en voi edes ajatella mikä olisi tilanne muuten nyt.

leikkaus. Voisitko kertoa miten toipuminen sujui - jäikö haittoja - miten sukupuolielämä sen jälkeen??? Kysymyksiä riittää....

• vaimo
        toinen vaimo kirjoitti:

leikkaus. Voisitko kertoa miten toipuminen sujui - jäikö haittoja - miten sukupuolielämä sen jälkeen??? Kysymyksiä riittää....

Hei!
        En ehdi nyt kirjoittamaan sinulle mutta vastaan mahdollisimman pian.
        Tuossa on hyvä linkki johon voisit tutustua jos et vielä ole sitä tutkinut.
        Palataan ja tsemppiä teille!

http://www.eturauhassyopa.info/

• Kolmas vaimo
        toinen vaimo kirjoitti:

Miehelleni (57v) tehtiin eturauhasen radikaali leikkaus maaliskuussa. Otin itsekin töistä tuolloin lomaa 3 vkoa ja se oli tarpeen se. Mies leikattiin keskiviikkona ja seuraavan viikon maanantaina pääsi pois. Elämä katetrin kanssa oli kivuliasta särkylääkkeistä huolimatta ja hankalaa ja unettomia öitä oli. Sitkeästi mies kuitenkin teki pieni lenkkejä päivittäin ulkosalla. Sitten kun katetri poistettiin oli helpompaa ja toipuminen muutenkin on ollut nopeaa, pissaongelmaa ei ole ollut juuri lainkaan, vaippoja ei ole tarvittu. 2 kk oli sairaslomalla ja nyt on ollut töissä normaalisti. Fyysisesti on siis kuntoutunut hyvin, henkisellä puolella on ollut rankempaa. Leikkauksen jälkeen selvisi, että mahdollisesti kaikkea ei saatu pois ja se lisäsi painetta henkisellä puolella. Kahdet kontrollit on käyty ja tähän saakka kaikki ok. Sukupuolielämä sillä ns normaalilla tavalla ei onnistu ainakaan vielä mutta se ei ole tuntunut kovin tärkeältä tässä tilanteessa. Hellyyttä voi osoittaa muutenkin. Jos sinulla on lisäkysymyksiä vastaan mielelläni.

• VSOP
        toinen vaimo kirjoitti:

Tammikuussa -04 leikattuna ja sen jälkeen jo aika monen kohtalotoverin kanssa niin netissä kuin kasvokkainkin kokemuksia vaihtaneena uskallan sanoa, että toipuminen ja jälkiseuraamuksien palautuminen kuntoon on hyvin yksilöllistä, riippuen monista asioista. Mikä paranee toisella muutamaan viikkoon näkyy jollakin toisella kestävän monta kuukautta (esim. pidätyskyky) Joku pystyy seksuaaliseen toimintaan jo muutaman kuukauden kuluttua leikkauksesta, toiset ei koskaan. Itselläni ei esim. seitsemään kuukauteen ole vielä tehnyt mielikään. Tällä kaikella edelläolevalla yritin nyt siis sanoa, että kaikki ei leikkauksen ja toipumisen jälkeen ole ehkä niin kuin ennen, mutta elämä ei missään tapauksessa lopu ja hyvin onnistuessaan parin kolmen vuoden kuluttua operaatioita ei juuri muistakaan kuten eräs v. -99 leikattu sanoi. Nyt on muuten avautunut uusi lääketehtaan ylläpitämä sivusto, josta löytyy myös ihan hyödyllistä tietoa tästä taudista: www.pissa.fi

• jassu
        Kolmas vaimo kirjoitti:

Miehelleni (57v) tehtiin eturauhasen radikaali leikkaus maaliskuussa. Otin itsekin töistä tuolloin lomaa 3 vkoa ja se oli tarpeen se. Mies leikattiin keskiviikkona ja seuraavan viikon maanantaina pääsi pois. Elämä katetrin kanssa oli kivuliasta särkylääkkeistä huolimatta ja hankalaa ja unettomia öitä oli. Sitkeästi mies kuitenkin teki pieni lenkkejä päivittäin ulkosalla. Sitten kun katetri poistettiin oli helpompaa ja toipuminen muutenkin on ollut nopeaa, pissaongelmaa ei ole ollut juuri lainkaan, vaippoja ei ole tarvittu. 2 kk oli sairaslomalla ja nyt on ollut töissä normaalisti. Fyysisesti on siis kuntoutunut hyvin, henkisellä puolella on ollut rankempaa. Leikkauksen jälkeen selvisi, että mahdollisesti kaikkea ei saatu pois ja se lisäsi painetta henkisellä puolella. Kahdet kontrollit on käyty ja tähän saakka kaikki ok. Sukupuolielämä sillä ns normaalilla tavalla ei onnistu ainakaan vielä mutta se ei ole tuntunut kovin tärkeältä tässä tilanteessa. Hellyyttä voi osoittaa muutenkin. Jos sinulla on lisäkysymyksiä vastaan mielelläni.

Näin viestisi nyt vasta,kun on ajankohtainen.
        Kerron taustaa,koska kaikki asiat pyörii sikinsokin päässä.
        Tapasin kesällä -04 mukavan miehen ihastuttiin
        ja rakastuttiin(välimatkaa 470km).Olemme
        reissattu toistemme luona vuorotellen.
        Eronneita molemmat.
        Nyt kun itse kävin hänen luona olin pitemmän ajan pääsimme olemaan kahden.
        Hän oli saanut työpaikan,terveystarkastus ja
        pam!Hänelle selvisi että eturauhas syöpä.
        Tämän hän kertoi vasta nyt,hämmennyin itse.
        Kysyin et onko hän tiennyt tämän jo aikaisemmin
        on kuulemma oireillut ja epäillyt kun ei pysyt
        kunnolla esim:yhdyntää,eikä ole puhunut muista
        oireista,mutt itse kyllä huomasin kuukausi sitten
        että jotain on vialla,ajattelin et ehkä jännittää uutta suhdetta!?Arvaukseni oli oikein.
        Kysyin että koska rupeaa tapahtumaan asian eteen
        jotain ja niin nyt on lääkärit ym.edessä.
        Itkut siinä molemmilta tirahti,koska hän
        todella rakastuu minua ja sanoi että nyt hän
        on löytänyt sen mitä hän on etsinytkin ja sitten
        tuli tämä tieto.Menimme kihloihin seur.pvä.
        Jotenkin ennenkuin kertoi niin kävelimme
        hautausmaan läpi,kysyi että teenkö minä sen
        viimeisen voitelun,ajattelin johan outoja puhuu
        otin sen sitten huumorilla.Näin jälkeenpäin
        ajatteln tuonkin olisi voinut jättää väliin,
        mutta kun en tiennyt.
        Ja nyt tuntuu niinkuin hän olisi jo heittänyt
        lusikan nurkkaa ja ei mitään väliä mistään
        ja masennus päälle.
        Mitä minun nyt pitäisi tehdä?
        Lupasin etten kerron hänen sisaruksille eli
        minä olen ainoa joka tietää.
        Sanoin myös että hän olisi jättänyt kertomatta
        ja vähin äänin pitämättä enää mitään
        yhteyttä minuun hävinnyt kokonaan elämästä
        ns.tuhka tulee.
        Mutta oli hyvä että aukaisi suunsa,olen hänen
        tukena nyt ja sai sanottua helpotti myös häntä
        itseään.
        Miten tästä eteenpäin?

T.Jassu

• Kolmas vaimo
        jassu kirjoitti:

Näin viestisi nyt vasta,kun on ajankohtainen.
        Kerron taustaa,koska kaikki asiat pyörii sikinsokin päässä.
        Tapasin kesällä -04 mukavan miehen ihastuttiin
        ja rakastuttiin(välimatkaa 470km).Olemme
        reissattu toistemme luona vuorotellen.
        Eronneita molemmat.
        Nyt kun itse kävin hänen luona olin pitemmän ajan pääsimme olemaan kahden.
        Hän oli saanut työpaikan,terveystarkastus ja
        pam!Hänelle selvisi että eturauhas syöpä.
        Tämän hän kertoi vasta nyt,hämmennyin itse.
        Kysyin et onko hän tiennyt tämän jo aikaisemmin
        on kuulemma oireillut ja epäillyt kun ei pysyt
        kunnolla esim:yhdyntää,eikä ole puhunut muista
        oireista,mutt itse kyllä huomasin kuukausi sitten
        että jotain on vialla,ajattelin et ehkä jännittää uutta suhdetta!?Arvaukseni oli oikein.
        Kysyin että koska rupeaa tapahtumaan asian eteen
        jotain ja niin nyt on lääkärit ym.edessä.
        Itkut siinä molemmilta tirahti,koska hän
        todella rakastuu minua ja sanoi että nyt hän
        on löytänyt sen mitä hän on etsinytkin ja sitten
        tuli tämä tieto.Menimme kihloihin seur.pvä.
        Jotenkin ennenkuin kertoi niin kävelimme
        hautausmaan läpi,kysyi että teenkö minä sen
        viimeisen voitelun,ajattelin johan outoja puhuu
        otin sen sitten huumorilla.Näin jälkeenpäin
        ajatteln tuonkin olisi voinut jättää väliin,
        mutta kun en tiennyt.
        Ja nyt tuntuu niinkuin hän olisi jo heittänyt
        lusikan nurkkaa ja ei mitään väliä mistään
        ja masennus päälle.
        Mitä minun nyt pitäisi tehdä?
        Lupasin etten kerron hänen sisaruksille eli
        minä olen ainoa joka tietää.
        Sanoin myös että hän olisi jättänyt kertomatta
        ja vähin äänin pitämättä enää mitään
        yhteyttä minuun hävinnyt kokonaan elämästä
        ns.tuhka tulee.
        Mutta oli hyvä että aukaisi suunsa,olen hänen
        tukena nyt ja sai sanottua helpotti myös häntä
        itseään.
        Miten tästä eteenpäin?

T.Jassu

Saman kokeneena hanki (hankkikaa yhdessä) tietoa eturauhassyövästä esim. netin kautta, hyviä sivuja ovat www.cancer.fi, www.miesklinikka.fi, www.pissa.fi. Jos rekisteröidyt tuonne www.cancer.fi niin voin vastata sinulle henkilökohtaisestikin.

• jassu
        Kolmas vaimo kirjoitti:

Saman kokeneena hanki (hankkikaa yhdessä) tietoa eturauhassyövästä esim. netin kautta, hyviä sivuja ovat www.cancer.fi, www.miesklinikka.fi, www.pissa.fi. Jos rekisteröidyt tuonne www.cancer.fi niin voin vastata sinulle henkilökohtaisestikin.

Kirjoittelemisiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      125
      4783
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      10
      3453
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      128
      3231
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      27
      2679
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      81
      2403
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1793
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1414
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      120
      1283
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      10
      1249
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1198
    Aihe