Jumalanpalvelus

kuunteleva_kirkko

Näkemyksiä, kokemuksia, toiveita, kysymyksiä ja palautteita viikon teemasta jumalanpalveluksesta.

46

583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mistä jumalan palveluksesta, tarkoitatko dance-messua ja vastaavia?

    • aikuinen nainen

      Kaikki jotka osallistuvat mihinkään"jumalan"palvelukseen ovat jouggosuggestiossa joka aiheuttaa uskon mielikuvitusolentoon.

    • harvinainen vieras

      Itse olen kokenut Tuomasmessun antoisana. Olen suunnitellut myös Taizé-messuun osallistumista.

    • Kirkko voisi lopettaa Pirkko Jalovaaran epäeettiset parannussaarnat kirkoissaan.

      Uusimman Tampereen pääkirkossa pitämänsä jumalanpalveluksen jälkeen hän haukkui vielä kirkon edustajia uskovien vainoajiksi, yhdessä Leo Mellerin kanssa.

      Kirkko päästää Jalovaaran kirkkoonsa ja saa vielä häneltä haukut päälle:

      http://media.dei.fi/ASX/1369426896-22067.asx

      • 0569

        Ei kai Jalovaara jumalanpalveluksia pidä? Sulla on vähän termit hukassa.


      • 0569 kirjoitti:

        Ei kai Jalovaara jumalanpalveluksia pidä? Sulla on vähän termit hukassa.

        Kyllä se oli Jumalanpalvelus.
        Ei Jumalan palvelus ole Evl-kirkon yksinoikeus, jossa käytettäisiin jotain Evl-kirkon kaavaa.


      • Formula missae
        Pe.ku kirjoitti:

        Kyllä se oli Jumalanpalvelus.
        Ei Jumalan palvelus ole Evl-kirkon yksinoikeus, jossa käytettäisiin jotain Evl-kirkon kaavaa.

        Kun nyt puhutaan ev. lut. kirkon jumalanpalveluksesta, niin silloin tarkoitetaan hartaudenharjoitusta, jolla nimenomaan on vakiintunut muoto, joka perustuu tiettyyn kaavaan.

        Jumalanpalvelusta voi johtaa vain vihitty pappi, ei maallikko.

        http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/28148C9C4CE6EF38C225728B003CEF3F?OpenDocument&lang=FI

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jumalanpalvelus

        http://evl.fi/Virsikirja.nsf/liitetiedostot/0001/$FILE/jp.pdf


      • Formula missae kirjoitti:

        Kun nyt puhutaan ev. lut. kirkon jumalanpalveluksesta, niin silloin tarkoitetaan hartaudenharjoitusta, jolla nimenomaan on vakiintunut muoto, joka perustuu tiettyyn kaavaan.

        Jumalanpalvelusta voi johtaa vain vihitty pappi, ei maallikko.

        http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/28148C9C4CE6EF38C225728B003CEF3F?OpenDocument&lang=FI

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jumalanpalvelus

        http://evl.fi/Virsikirja.nsf/liitetiedostot/0001/$FILE/jp.pdf

        Jotenka se Jalovaaran Jumalanpalvelus oli Jumalanpalvelus.


      • Pe.ku kirjoitti:

        Jotenka se Jalovaaran Jumalanpalvelus oli Jumalanpalvelus.

        Seurakunnissa Jalovaaran iltoja ja muita samantapaisia kutsutaan yleensä Sanan ja rukouksen illoiksi tai seurakuntailloiksi.

        Terhi P.
        pappi


      • aikuinen nainen
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Seurakunnissa Jalovaaran iltoja ja muita samantapaisia kutsutaan yleensä Sanan ja rukouksen illoiksi tai seurakuntailloiksi.

        Terhi P.
        pappi

        Onko Terhi P tietoinen että nämä seurakuntaillat aiheuttivat kirkosta eroja?


    • FUCKIFUU

      Pitäisi varmaan hieman avata mitä tarkoittaa Jumalan palvonta.

      A) Mitä se palvonta on, ja mitä sen minimissään tulee pitää sisällään
      B) Mihin Jumala tarvitsee tai haluaa ihmisten suorittamaa palvontaa

      Voiko Jumalanpalvelukseen osallistua vaikka ei usko jumalaan, loukkaanko jumalaa tai kristitittyjen arkoja tunteita jos laulan rukouksen (virren)?

      Jos ristin kädet ja lausun rukouksen suullani mutta en sydämmelläni niin pilkkaanko jumalaa tai kristittyjä?

      Miksi palvoa olematonta?

      Tässä hyvä lähtökohta kirkolle vastattavaksi!!

      • palvelua

        Eikös se jotenkin niin ollut että jumalanpalveluksessa ihminen palvelee Jumalaa ja siis toinen toistaan, sekä Jumala palvelee ihmistä. Se ei ole palvontaa vaan palvelua.

        Eikös se, että pidetään esim. Jumalan sanaa esillä ole Jumalan palvelemista. Ehtoollisessa (ja laulussa, rukouksessa ja sanassaan) Jumala palvelee meitä - hoitaa ja antaa uutta voimaa.


      • mieti tätä(se aito)

        FUCKIFUU27.5.2013 17:29

        Jos kiinnostaa vastaukseni niin tässä:

        Laita Jumala-sanan paikalle vaikka Hitler. Mieti sitten miten toimisit ja kokisit. Voitko osallistua johinkin Hitlerin palvontamenoihin vaikka et uskoisi hänen ajatuksiinsa? Voisitko laulaa jonkin aatteen laulun tai pari käsi ojossa?

        Jos kohotat kätesi ojoon ja kajautat sopivat natsihuudot niin kokisitko olevasi vain ulkopuolinen vai osa ythteisöä? Hurraisitko vailla ongelmia silloin kun kysyttäisiin kannatustasi esim joukkotuhoon? Sydämessäsi olisit kuitenkin eri mieltä?

        Toisin sanoen voitko uskotella itsellesi voivasi tehdä ja osallistua mihin vain vaikka olisit eri meltä?


      • mieti tätä(se aito)
        mieti tätä(se aito) kirjoitti:

        FUCKIFUU27.5.2013 17:29

        Jos kiinnostaa vastaukseni niin tässä:

        Laita Jumala-sanan paikalle vaikka Hitler. Mieti sitten miten toimisit ja kokisit. Voitko osallistua johinkin Hitlerin palvontamenoihin vaikka et uskoisi hänen ajatuksiinsa? Voisitko laulaa jonkin aatteen laulun tai pari käsi ojossa?

        Jos kohotat kätesi ojoon ja kajautat sopivat natsihuudot niin kokisitko olevasi vain ulkopuolinen vai osa ythteisöä? Hurraisitko vailla ongelmia silloin kun kysyttäisiin kannatustasi esim joukkotuhoon? Sydämessäsi olisit kuitenkin eri mieltä?

        Toisin sanoen voitko uskotella itsellesi voivasi tehdä ja osallistua mihin vain vaikka olisit eri meltä?

        mieti tätä(se aito)8.6.2013 13:20

        Varmuuden vuoksi sanon tämän toisinpäin:

        Onko sinulle sama missä joukossa seisot ja mitä lippua kannat? Ne jotka käy kirkossa uskovat Jumalaansa ja menot on heidän ja Jumalansa välinen asia. Sinä kyseenalaistat heidän toimintansa vaikka heillä on oikeus siihen.
        Oletko koskana koettanut miettiä mitä todella ajattelet? Yllä oleva ("Jos kiinnostaa vastaukseni niin tässä") siis tarkoittaa, että kannatuksen ilmaus on kannatusta, sanot sydämessäsi mitä vain.


    • piippa kaa

      Veikkaan aloittajan tarkoittavan Jumalanpalveluksella vain ev.lut kirkon messumenoja. Heillä kun on hiukan suppea näkemys asioista.

      • Ev.lut. kirkon näkökulmasta kyse on tästä:

        Jumalanpalveluselämällä tarkoitetaan kaikkea seurakunnan kokoontumista Jumalan sanan ja sakramenttien ääreen. Jumalanpalveluselämän ydin on seurakunnan jokapyhäinen jumalanpalvelus, joka voi olla messu eli ehtoollisjumalanpalvelus tai sanajumalanpalvelus.

        Muita jumalanpalveluselämän muotoja ovat erityistilanteiden messut ja jumalanpalvelukset, rukoushetket, kirkolliset toimitukset ja myös kotien rukouselämä.


        mono kuoppala
        vs. yhteisökoordinattori


      • eri mieltä olen
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Ev.lut. kirkon näkökulmasta kyse on tästä:

        Jumalanpalveluselämällä tarkoitetaan kaikkea seurakunnan kokoontumista Jumalan sanan ja sakramenttien ääreen. Jumalanpalveluselämän ydin on seurakunnan jokapyhäinen jumalanpalvelus, joka voi olla messu eli ehtoollisjumalanpalvelus tai sanajumalanpalvelus.

        Muita jumalanpalveluselämän muotoja ovat erityistilanteiden messut ja jumalanpalvelukset, rukoushetket, kirkolliset toimitukset ja myös kotien rukouselämä.


        mono kuoppala
        vs. yhteisökoordinattori

        Eli Jumalaako ei voi palvella kuin tulemalla tilaisuuteen, jossa, joku teologi paasaa jotain ja jakelee virkansa puolesta öylättejä.
        Enpä usko oikein, että Jumala ajattelee noin.


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Ev.lut. kirkon näkökulmasta kyse on tästä:

        Jumalanpalveluselämällä tarkoitetaan kaikkea seurakunnan kokoontumista Jumalan sanan ja sakramenttien ääreen. Jumalanpalveluselämän ydin on seurakunnan jokapyhäinen jumalanpalvelus, joka voi olla messu eli ehtoollisjumalanpalvelus tai sanajumalanpalvelus.

        Muita jumalanpalveluselämän muotoja ovat erityistilanteiden messut ja jumalanpalvelukset, rukoushetket, kirkolliset toimitukset ja myös kotien rukouselämä.


        mono kuoppala
        vs. yhteisökoordinattori

        Taisit mono itse laittaa taas avauksen, mutta laitoit sen kirkon piikkiin ilman omaa nimeäsi?


      • eri mieltä olen kirjoitti:

        Eli Jumalaako ei voi palvella kuin tulemalla tilaisuuteen, jossa, joku teologi paasaa jotain ja jakelee virkansa puolesta öylättejä.
        Enpä usko oikein, että Jumala ajattelee noin.

        Jumalaa voi palvella monella tavalla, esim. auttamalla avuntarpeessa olevaa toista ihmistä. Tai puolustamalla heikompaa.

        Jumalaa voi palvella myös jumalanpalveluksessa. Siellä myös Jumala palvelee ihmisiä eli messussa saa jotain sellaista, jota ihminen tarvitsee. Mitä ihminen sitten tarvitsee: ihminen tarvitsee sen kuulemista, että hänen syntinsä on annettu anteeksi, ihminen tarvitsee tilaisuutta tuoda huolensa yhdessä toisten kanssa Jumalan eteen. Ihminen kuulee messussa Jumalan puhetta, ainakin Raamatun sanaa.

        Jos ei usko Jumalaa, on ihan selvää, että on hiukan vaikea kokea saavansa jotain messusta, mutta saa sinne silti tulla. Siellä voi istua ja pohtia asioita melko rauhassa. Yleensä messussa ei kukaan tule kysymään toiselta hänen uskoansa. Sinne siis saa tulla kuka tahansa millaisena tahansa.

        Terhi P.
        pappi


    • +..+

      Minä käyn aika usein jumalanpalveluksissa. Siksi kai toivoisin niihin enemmän vaihtelua. Perusmessu on kyllä ihan ok, mutta perusmessu joka ainoa viikonloppu on jo vähän puisevaa. Ymmärrän, että tavallisilla seurakuntapapeilla on rajallinen aika valmistella messuja, eikä joka sunnuntaiksi voi tehdä uutta ”showta”, mutta kirkkohallitus voisi rahoittaa erilaisten formaattien luomista, joita voitaisiin kopioida seurakunnissa eri puolella Suomea.

      Vaihtelua messuihin saadaan nykyisin lähinnä musiikista, mutta voisihan myös draamaa, tanssia ja kuvataidetta hyödyntää enemmän. Entäpä, jos jokainen hiippakunta palkkaisi muutaman teatteritaiteen ammattilaisen kehittämään jumalanpalveluksia yhdessä pappien ja seurakuntalaisten kanssa sekä kiertämään seurakunnissa?

      • toiveesi kuultu

        Olihan se Hesassa se pyllymessu, jossa teatteriväki pyllisteli ilman housuja alttarilla ja uitteli varpaita kastemaljakossa.


      • idea jalostumaan

        Tukholman mellakoiden jälkeen toivon, että kirkko alkaisi edistämään vähemmistöjen ja kantasuomalaisten kohtaamista. Siksi kannatan formaatti-ideaa.

        Maahanmuuttajamessu
        Kiinalainen messu
        Arabikristittyjen messu
        Afrikkalainen messu
        Romanimessu
        Venäläinen ekumeninen messu
        Eestimessu
        jne.

        Kirkko voisi kutsua ja haastaa vähemmistöryhmiä suunnittelemaan messuja yhdessä seurakuntien työntekijöden kanssa. Tanssia, draamaa, musiikkia ja kirkkokahvileivonnaisia eri kulttuureista. Mukaan lähetysväkeä ja eri maissa lähetteinä toimineita suomaisia.


      • Myös seurakuntalaiset voivat osallistua messun toteuttamiseen monin eri tavoin ja sekin tekee messusta mielenkiintoisemman, ainakin sille, joka niin tekee :)
        Voi mennä tarjoutumaan kotiseurakunnan papille ja sanoa, mitä haluaisi tehdä. Se voi olla vaikka kolehdin keräämistä, esirukouksen kirjoittamista, tekstin lukemista tai saarnan valmistamista papin kanssa. Ja muitakin tehtäviä löytyy kaikille halukkaille.

        Terhi P.
        pappi


      • 0569
        toiveesi kuultu kirjoitti:

        Olihan se Hesassa se pyllymessu, jossa teatteriväki pyllisteli ilman housuja alttarilla ja uitteli varpaita kastemaljakossa.

        Eipä tainnut olla messu eikä muukaan jumalanpalvelus. kaikki seurakunnan tilaisuudet tai ylipäänsä tilaisuudet kirkossa eivät ole jumalanpalveluksia.


      • j.k.m.
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Myös seurakuntalaiset voivat osallistua messun toteuttamiseen monin eri tavoin ja sekin tekee messusta mielenkiintoisemman, ainakin sille, joka niin tekee :)
        Voi mennä tarjoutumaan kotiseurakunnan papille ja sanoa, mitä haluaisi tehdä. Se voi olla vaikka kolehdin keräämistä, esirukouksen kirjoittamista, tekstin lukemista tai saarnan valmistamista papin kanssa. Ja muitakin tehtäviä löytyy kaikille halukkaille.

        Terhi P.
        pappi

        Terhi, totta, mutta osallistumista helpottaisi huomattavasti, jos kutsuttaisiin. Jokainen seurakunta voisi pitää esimerkiksi kirkkokahveila kerran tai pari vuodessa messujen ideointitilaisuuden, ja rekrytoida samalla vapaaehtoisia. En minä ainakaan lähde pappia neuvomaan, ellei pappi ensin pyydä apua.


      • j.k.m.
        idea jalostumaan kirjoitti:

        Tukholman mellakoiden jälkeen toivon, että kirkko alkaisi edistämään vähemmistöjen ja kantasuomalaisten kohtaamista. Siksi kannatan formaatti-ideaa.

        Maahanmuuttajamessu
        Kiinalainen messu
        Arabikristittyjen messu
        Afrikkalainen messu
        Romanimessu
        Venäläinen ekumeninen messu
        Eestimessu
        jne.

        Kirkko voisi kutsua ja haastaa vähemmistöryhmiä suunnittelemaan messuja yhdessä seurakuntien työntekijöden kanssa. Tanssia, draamaa, musiikkia ja kirkkokahvileivonnaisia eri kulttuureista. Mukaan lähetysväkeä ja eri maissa lähetteinä toimineita suomaisia.

        Tuo olisi todella mukava idea. Suomen suurimmat maahanmuuttajaryhmät tulevat Venäjältä ja Virosta. Myös somaleja, kiinalaisia, thaimaalaisia, vietnamilaisia, iranilaisia ja irakilaisia on paljon. Heistä monet tosin tunnustavat jotakin muuta kuin kristinuskoa, mutta voihan kaikkia kutsua ainakin kirkkokahveille uskontojen välisen vuoropuhelun merkeissä. Juuri kansainvälisyyttä toivoisin kirkkoihin lisää.


      • ai jaa ohhoh
        0569 kirjoitti:

        Eipä tainnut olla messu eikä muukaan jumalanpalvelus. kaikki seurakunnan tilaisuudet tai ylipäänsä tilaisuudet kirkossa eivät ole jumalanpalveluksia.

        Ai.
        No mitä ne palveli sitten siellä.


      • +..+
        idea jalostumaan kirjoitti:

        Tukholman mellakoiden jälkeen toivon, että kirkko alkaisi edistämään vähemmistöjen ja kantasuomalaisten kohtaamista. Siksi kannatan formaatti-ideaa.

        Maahanmuuttajamessu
        Kiinalainen messu
        Arabikristittyjen messu
        Afrikkalainen messu
        Romanimessu
        Venäläinen ekumeninen messu
        Eestimessu
        jne.

        Kirkko voisi kutsua ja haastaa vähemmistöryhmiä suunnittelemaan messuja yhdessä seurakuntien työntekijöden kanssa. Tanssia, draamaa, musiikkia ja kirkkokahvileivonnaisia eri kulttuureista. Mukaan lähetysväkeä ja eri maissa lähetteinä toimineita suomaisia.

        On totta, että messu on aika sisäänpäin kääntynyt, perisuomalainen ja keskiluokkainen, jopa akateeminen. Sanotaan, että messu on koko seurakunnan yhteinen juhla, mutta onko kuitenkaan niin?

        Kun kummipoikani oli vielä lapsi tai nuori, otin hänet toisinaan mukaan perhemessuun tai johonkin muuhun kirkon lasten tilaisuuteen, mutta yleensä saimme silloin osaksemme paheksuvia katseita tai huomautuksia käyttäytymisestä. Kummipoikani keskivaikea kehitysvamma ei näy ulospäin ulkonäöstä, mutta käyttäytyminen tai äänekkyys saavat herättää huomiota. Aika pian opin, etteivät kehitysvammaiset ole tervetulleita seurakunnan yhteiseen pikkuporvarilliseen juhlaan. No, kirkko on vuosittain järjestänyt muutamia kehitysvammaisten kirkkoja kehitysvammaisille rakennetuissa laitoksissa. Olemme käyneet sitten siellä. Silti toivoisin kirkolta yhä ns. positiivista diskriminaatiota, eli sitä kehitysvammaisten messut järjestettäisiin ihan tavallisten klo 10 pääjumalanpalvelusten yhteydessä. Kirkon pitää osoittaa, että erityisryhmillä on oikeus osallisuuteen tekemällä heistä edes joskus päävieraita yhteisessä juhlassa. Sama ajatus sopii vallan mainiosti myös maahanmuuttajavähemmistöihin tai kotosuomalaisiin vähemmistöihin kuten romaneihin ja saamelaisiin.

        Eli annan lämpimän tukeni idean jalostuksellesi.


      • ai jaa ohhoh kirjoitti:

        Ai.
        No mitä ne palveli sitten siellä.

        Hei, nimim. toiveesi kuultu
        varmaan tarkoitti jotakin kirkkodraamaa. Kirkossa pidettäviä tialisuuksia on muitakin kuin jumalanpalveluksia.

        Merja Lampila, pappi


      • j.k.m. kirjoitti:

        Terhi, totta, mutta osallistumista helpottaisi huomattavasti, jos kutsuttaisiin. Jokainen seurakunta voisi pitää esimerkiksi kirkkokahveila kerran tai pari vuodessa messujen ideointitilaisuuden, ja rekrytoida samalla vapaaehtoisia. En minä ainakaan lähde pappia neuvomaan, ellei pappi ensin pyydä apua.

        Hei, j.k.m.

        Hyvä idea. Ja tosiaan moni haluaisi, että kutsuttaisiin tehtävään. Monissa seurakunnissa käytetään esim. suurella sydämellä -palvelua, jonka kautta voi ilmoittautua erilaisiin tehtäviin seurakunnassa ja myös jumalanpalveluksiin ja sitä kautta myö voi seurakunta etsiä palvelutehtäviin väkeä.


        Merja Lampila, pappi


    • Formula missae

      Minulle tulee vähän ristiriitainen olo tuollaisesta, kun toivotaan kovasti muutoksia sunnuntain jumalanpalvelukseen/messuun. Eihän sen tarkoitus ole viihdyttää meitä, vaan tarjota hengellistä ravintoa. Noita erityismessuja, joissa elämyksellisyyttä on enemmän, on sitten muina aikoina kuin sunnuntaiaamuna. Veikkaisin, etteivät ne vanhukset, jotka etupäässä kirkon penkkejä kuluttavat, välttämättä ilahtuisi, jos heille tutun liturgian kaavaa yhtäkkiä radikaalisti muutettaisiin.

      Mielestäni jo tapahtunut muutos sanajumalanpalveluksesta messujen suosimiseen on positiivinen. Ehtoollisen pitäisi mielestäni olla jumalanpalveluselämän keskiössä.

      Itse en kovin usein käy kirkossa sunnuntaiaamuisin. Luulisin, että väkeä voisi ehkä tulla enemmän, jos messu alkaisi vähän myöhemmin. Tosin aamuvirkut eläkeläiset voisivat sitäkin vastustaa.

      • +..+

        Olen ehdottmasti samaa mieltä kanssasi messujen suosimisesta. Jos vahingoissa eksyn sanajumalanpalvelukseen, olen pettynyt sieltä lähtiessäni.

        Meidän seurakunnassa on sunnuntaisin messuja klo 10, 12 ja 18. Kello 10 on suosituin. Minäkin valitsin aina sen, kun menin messuun lasten kanssa. Klo 12 on pahimmilleen ruokailu- ja päiväuniaikaan. Se ei sovi pikkulapsiperheille. Toisaalta talvella taas valoisinta on puoliltapäivin. Silloin ainakin itse haluan ulkoilla. Talvella menen mieluiten kirkkoon heti aamulla tai silloin, kun on pimeää, eli klo 18.

        Sitä ihmetten, miksi meillä mummoilla perustellaan sitä, ettei mitään saisi muuttaa. Hyväen aika, nykyeläkeläiset ovat Elvis- ja Beatles -ajan nuoria! Olemme tottuneet vaihteluun ja kevyeen musiikkiin.


      • Formula missae
        +..+ kirjoitti:

        Olen ehdottmasti samaa mieltä kanssasi messujen suosimisesta. Jos vahingoissa eksyn sanajumalanpalvelukseen, olen pettynyt sieltä lähtiessäni.

        Meidän seurakunnassa on sunnuntaisin messuja klo 10, 12 ja 18. Kello 10 on suosituin. Minäkin valitsin aina sen, kun menin messuun lasten kanssa. Klo 12 on pahimmilleen ruokailu- ja päiväuniaikaan. Se ei sovi pikkulapsiperheille. Toisaalta talvella taas valoisinta on puoliltapäivin. Silloin ainakin itse haluan ulkoilla. Talvella menen mieluiten kirkkoon heti aamulla tai silloin, kun on pimeää, eli klo 18.

        Sitä ihmetten, miksi meillä mummoilla perustellaan sitä, ettei mitään saisi muuttaa. Hyväen aika, nykyeläkeläiset ovat Elvis- ja Beatles -ajan nuoria! Olemme tottuneet vaihteluun ja kevyeen musiikkiin.

        Ai, tuohan on hyvä jos messuja on noin eri aikoihin.

        Juu, ei toki pitäisi olla kokeilematta uusia asioita vain sen takia, ettei vakituisia kävijöitä mitenkään loukattaisi. Lähinnä yritin tuoda esille sitä, että pitää miettiä, mikä on muutosten taustalla oleva pyrkimys ja edesauttaako se pyhän kokemista. Joskus valitettavasti tuntuu siltä, että tehdään muutoksia vain muutosten itsensä vuoksi tai jotenkin kosiskellaan sillä (uusia) ihmisiä ja silloin nähdäkseni mennään harhaan. Kun menen kirkkoon, en odota raflaavaa esitystä, vaan Jumalan kohtaamista. Jotkut kirkossa järjestettävät tapahtumat ovat mielestäni luonteeltaan sellaisia, että ne olisi parempi järjestää jossain muualla.

        Toki muutokset ovat paikallaan silloin, kun ne tukevat hengellisyyttä ja auttavat puhuttelemaan ihmistä hyvällä tavalla. Mm. pääsiäisenä järjestettävät kontemplatiiviset messut ovat koskettaneet itseäni.


      • Anonyymi

        Kiitos Sinulle, Formula missae! Minunkin mielestäni liturgian tulee pysyä samana, siinähän meille tarjotaan ristiinnaulittu Kristus (1. Kor.1:22-24), siinä saamme Hänet vastaanottaa omana henkilökohtaisena Vapahtajanamme, kun tiedostamme ehtoollisaineiden muuttumisen Kristuksen ruumiiksi ja vereksi. Itse olen viime aikoina vakavasti alkanut harkita liittymistä katoliseen kirkkoon. Nykyään kaikki viidesläiset ja vapaasuuntalaiset evankelioimiskokoukset kierrän kaukaa. Kirkon voima on nimenomaan ehtoollisliturgiassa, minä uskon 100%:sti ehtoollisaineiden muuttumisoppiin. Viva liturgia! Kommentoikaa!


    • mökkiläinen

      Vietän aika usein viikonloppuja maalla mökillä, ja vaikka mökkiseurakunnassa on nykyisin aivan uskomattoman monitaitoinen pappi, niin silti kirkossa pitäisi miettiä sitäkin, kuinka myös maaseutuseurakuntiin saataisiin eloa. Mökkiseurakunnassa väki on iäkästä ja elämä näyttää hiipuvan. Lapsikuoron vierailu ilahduttaisi varmasti vanhuksia ja lapsia, joilla paikallisia ikätovereita on vuosi vuodelta yhä vähemmän. Siksi ehdottaisin, että kaupunkiseurakuntien lapsi- ja nuorisokuorot ottaisivat jo ensi talven ohjelmaansa vierailun johonkin muuttotappioalueen seurakuntaan, kävisivät laulamassa messussa, vanhainkodissa ja torilla yhdessä paikallisten lasten kanssa. Kuulevan kirkon työntekijät voisivat jo tänään pistää sähköpostin kaupunkikanttoreille ja lapsikuoroille siitä, että teitä odotetaan. Jokaisella vireällä kaupunkiseurakunnalla voisi olla vaikka yksi rakennemuutosten jalkoihin jäänyt harmaantuva kummiseurakunta, ja siellä sitten vierailtaisiin vuosittain vaikka ystävänpäivän tienoilla. Vanha kaunis tunnelmallinen puukirkko ja rekiajelu hevosella pappilaan kirkkokahveille, pulkkamäki tai hoijakka lähijärvenjäällä tai lintulautabongauskisa pappilan pihalla voisi yksistään olla elämys monille kaupunkilapselle. Vastavierailukin maalta kaupunkiin voisi kuulua jokavuotiseen ohjelmaan.

      • tasapuolisuutta ....

        Sunnuntairetki maalaiskirkkoon kelpaisi muillekin kuin lapsikuorolaisille ja heidän vanhemmilleen. Autottomana sinkkuna lähisin mielelläni mukaan. Pakkoko sen on olla lapsiperheretki - taas? Eikö joskus voisi olla kaikenikäisten retki, johon lapiskuoro lähtisi mukaan?


    • Jumalanpalveluksessa on se hyvä, että yhteinen liturgia on formaatti, johon voi luottaa. Menee mihin tahansa luterilaiseen kirkkoon, tietää ja tuntee kaavan ainakin suunnilleen. Siis jos se on tuttu ennestään.

      Mutta toisaalta, on jumalanpalvelus myös jotenkin liian monimutkainen ja yksityiskohtainen varmaan mattimeikäläiselle. Itse olen päässyt liturgiaan "sisään" vasta monta vuotta jumalanpalveluksia toimitettuani. Liturgiahan perustuu kahden vuosituhannen perinteisiin, eikä sitä sovi siksi kokonaan hylätä. Onhan se aika jännä ajatus, että 1287 vuotta sitten kirkoissa on sanottu "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen", nautittu ehtoollista, rukoiltu Isä meidän-rukous, laulettu kyrie, ja niin edelleen. Jumalanpalveluksessa me myös liitymme sukupolvien ketjuun.

      Sinikka-pappi

      • höpsis Sinikka

        "Onhan se aika jännä ajatus, että 1287 vuotta sitten kirkoissa on sanottu"Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"..."

        Kristinusko tuli Suomeen vain tuhat vuotta sitten. Jumalanpalvelukset toimitettiin latinaksi.

        Agrikola käänsi ensimmäiset Raamatut suomeksi 1500-luvulla.

        1600-luvulla lainsäädännöllä varmistettiin, kovien, jopa yli-inhimillisten rangaistusten uhalla kaikkien kuuluminen luterilaiseen kirkkoon.

        Vasta vuonna 1923 oli mahdollista erota uskonnollisesta yhdyskunnasta, ja siitä lähtien kirkon kannatus on hiipunut.


    • Ite, missa est

      Minä pidän eniten tavallisesta sanajumalanpalveluksesta. Saa mielellään mennä aina saman kaavan mukaan. Sisältöhän joka tapauksessa vaihtelee. Messukin menettelisi, mutta en eettisistä ja omantunnonsyistä käy ehtoollispöytään.

      Ihan antoisia ovat jotkut hartaus- ja rukoushetket.

      En todellakaan kaipaa kirkkoon mitään uusia metkuja. Kirkossa haluan olla rauhassa ja keskittyä itse jumalanpalvelukseen. Kirkossa haluan hoitaa vain suhdettani Jumalaan; ihmissuhteet voin hoitaa kirkkokahveilla ja myös aivan muualla. Enimmäkseen juuri aivan muualla.

    • ----

      Jumalanpalvelukset ovat kirkon työntekijöitten ja aktiivikristittyjen maailmaa. Muita ne eivät kiinnosta. Liian etäisiä ja mitäänsanomattomia. Eikä siihen auta mitkään temput. Kysymys on jostakin syvemmällä olevasta.

      • 758439

        Se on varmasti totta ja uskon, ettei kirkko pyri näitä muita jumalanpalvelusten kautta tavoittamaankaan. Ihminen, joka ei ole aktiivisessa seurakuntayhteydessä ei eksy messuun/jumalanpalvelukseen, ellei kyseessä ole vaikkapa sukulaislapsen konfirmaatio. Muunlaiseen tilaisuuteen, kuten Tuomasmessuun, on pienempi kynnys.


    • ehdottelija

      Jos jumalanpalvelus kerran on kirkon elämän keskus, niin luulisi, että kirkon oheisohjelma rakennettaisiin jumalanpalvelusten ympärille, eikä sinne tänne milloin mitenkin. Jos lapsille on tapaninpäiväajelua tai laskiaisriehaa, niin miksi sen pitää aina tapahtua eri paikassa ja eri aikaan jumalanpalveluksen kanssa? Jos kirkko järjestäisi oheisohjelmansa jumalanpalvelusten ympärille, niin silloin jumalanpalvelukset tulisivat lähemmäksi ihmisiä. Niihin olisi helpompi osallistua. Ainakin kaupungeissa ja ympäröivissä seutukunnissa voitaisiin järjestää ”seurakuntasunnuntai” vähintään kerran talvella ja kerran kesällä. Valittaisiin vain tarkoitukseen ja teemaan sopivin kirkkomiljöö, jonne järjestettäisiin kaikenlaista ohjelmaa kaikenikäisille pitkin päivää. Voisi tulla ja mennä ja tutustua kirkkoon. Päivän mittaan olisi kaksi tai kolme messua ja muutama laulutilaisuus ja ohessa kirkkovenesoutua, perinneleikkejä, uimista, diakonian kirpputoria ja lähetyksen ruokailua, kirkon toiminnan ja järjestöjen esittelyä. Niiltä vähemmistöiltäkin ja maahanmuuttajilta (joista tässä ketjussa ylempänä kirjoitettiin) voitaisiin pyytää ohjelmaa ja paikallinen viittomakuoro voisi esiintyä yhdessä seurakunnan nuorten kuoron kanssa. Talvella luisteltaisiin, laskettaisiin mäkeä ja paistettaisiin makkaraa. Sisällä voitaisiin katsoa vaikka elokuva tai näytelmä jne. Jotta järjestelyyn saataisiin paukkuja, tapahtuma puuhattaisiin lähiseurakuntien yhteistyönä ja muissa kaupungin ja seutukunnan kirkoissa jumalanpalvelus peruttaisiin, mutta bussikuljetus, kimppataksi tai vapaaehtoisten järjestämä kyyditys kulkisi kuitenkin kaikkien kirkkojen kautta muutaman kerran päivässä tapahtumapaikalle, niin, että mummotkin pääsisivät jumalanpalvelukseen, vaikka se omasta lähikirkosta olisikin peruttu. Osa seurakuntalaisista voisi osallistua vain oheistapahtumiin, mutta osa voisi käydä messussakin tai ainakin kurkistaa sisään. Tällaiset tapahtumat voisivat oikeasti madaltaa ihmisten kynnystä kirkkoon.

      • ----

        Varmaan tuollaiseen jonkin verran muitakin voisi eksyä kuin aktiivisia seurakuntalaisia. Mutta kaikki tuollaiset touhut ovat kuitenkin hyttysen ininää. Kirkko elää omassa maailmassaan ja muut omassaan, eivätkä ne kohtaa.


    • tiekirkkofani

      Kauniit kirkkorakennukset ovat koko kansan yhteinen aarre. Siksi ne pitäisi saada paremmin ihmisten käyttöön. Tiekirkkoja pidetään auki kesäisin, mutta toisaalta liian massiivinen tiekirkkoverkosto ei oikein palvele ketään.

      Vaan entäpä jos tiekirkoista nostettaisiin vuosittain tai vaikka viisvuosittain joitakin kirkkoja ylitse muiden erilaisten teemojen ympärillä kuten "keski-aikaiset kirkot" tai "kuvakirkot" tai "soutaen ja hiihtäen kirkkoon". Koko maan kattavasti valittaisiin sitten esim. 10-20 omaa teemaansa hyvin edustavaa kirkkoa projektin piiriin. Näihin kirkkoihin panostettaisiin valtakunnallisesti. Kirkkohallitus rahoittaisi toiminnan. Kirkoista voitaisiin kertoa koko kansalle vaikka Loma-Suomi -lehdissä ja kirkon nettisivuilla, ja ne olisivat päivittäin auki ainakin kesäisin ja talvilomasesonkien aikana. Formaatti olisi yhteinen. Kirkkoihin palkattaisiin kausityöntekijöiksi teologian ja kirkkomusiikin opiskelijoita.

      Kirkkorakennus on aidoimmillaan silloin, kun kirkossa on meneillään jokin palvelus messusta, rukoushetkeen, urkuvarttiin, kauneimmat kesävirret -yhteislaulutilaisuuteen, hääjuhlaan tai kestejumalanpalvelukseen. Siksi vuositeeman piiriin valituissa kirkoissa pyrittäisiin järjestämään useampia päivittäisiä hartauksia ja arkimessuja, ehkä jopa yleisölle avoimia hää- ja kastejumalanpalveluksia.

      Kun moni ihan tavallinen turisti pistäytyy lomallaan nähtävyyskirkoissa, niin kirkon kannattaisi ihan oikeasti panostaa näihin ohikulkijoihin. Messukokemus tiekirkossa kesälomalla voisi houkutella ihmisen pistäytymään joskun myös kotikirkossa.

    • Onpa ollut hyvää keskustelua jumalanpalveluksesta ja on tullut hyviä ideoita. Pistän muistiin omaa seurakuntaani varten tulevaisuutta ajatellen.

      Jumalanpalvelus on edelleen seurakunnan elämän keskus, vaikkei se kerääkään välttämättä joka paikassa kirkkoa täyteen. Sunnuntaina lähdetään kohti uutta viikkoa ja arjen jumalanpalvelusta. Myös muu seurakunnan toiminta on heijastumaa tästä.

      Nykyisessä moniarvoisessa ja -puolisessa yhteiskunnassa yksi jumalanpalvelus ei kokoa ja puhuttele kaikkia. Siksi vaihtoehdot ovat tervetulleita. Itselleni su-iltana klo 18 olisi paras kirkkoaika ja melko usein silloin harrastan jotain kirkollista tai kulttuuria. Pidän tärkeänä, että jokaisessa seurakunnassa jatkossakin vietetään sunnuntain jumalanpalvelusta. Toki vaihtoehtoja antaa myös television ja radion tarjonta.

      Antti-pappi

      • ----

        No joo, voihan sitä ajatella noin sisäänpäinkääntyneesti, jos ei välitä siitä, että kansa on jo vieraantunut kirkosta ja sen touhuista ja äänestää jaloillaan. Jos kirkko on vain kirkkolaisia varten, siitä seuraa ennen pitkää se, että he joutuvat kustantamaan itse kirkkonsa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      250
      2491
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1635
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      74
      1444
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      59
      1305
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      161
      1222
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      95
      1152
    7. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      82
      1021
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      87
      998
    9. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      942
    10. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      103
      886
    Aihe