Liian varovainen?

Liian varovainen?

Olenko liian varovainen? Minulla on tietokoneessa ilmainen virustorjuntaohjelma, enkä uskalla käyttää verkkopankkitunnuksiani. Aika usein lataan kuvia MSN:n sivuilta blogiani varten. Vaikuttaako tämä jotenkin tietoturvaan?

Käytössä on myös tabletti, jonne on ladattu pankin mobiiliversio. Jostain syystä en kuitenkaan uskalla käyttää sitäkään kautta verkkopankkia..

Onko minun OIKEASTI turvallista käyttää verkkopankkia, vaikka käytössä on ilmainen virustorjuntaohjelma? Entä onko mobiiiliversiota turvallista käyttää?

32

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olet liian varovainen. Jos koneen käyttöjärjestelmä, ohjelmat ovat (aina) ajantasalla ja myös käytät normaalia käyttäjätiliä JV tilin sijaan niin vaaraa ei ole.

      • Liian varovainen?

        No, minua häiritsee myös toinen juttu. Kone ilmoittaa, että olen kirjautunut käyttäjänä sisään, mutta olen silti muka kuitenkin järjestelmänvalvoja; muita käyttäjätilejä koneella ei ole. Olenko nyt siis oikeasti käyttäjä vai järjestelmänvalvoja..?


    • Järjestelmävalvovaja. Tavallinen tili pitää tehdä erikseen ohjauspaneelista käyttäjät kohdasta.

    • 4**4

      minulla on 'koti järjestelmävalvoja' onko se oikea vaihtoehto vai pitäisikö se järjestelmävalvoja poistaa, jos pitää niin miten sen teen.... kuuluuko olla ettei sitä olisikaan jos ei ole kuin 2 käyttäjää ja kumpikaan ei ole mikään 'pääkäyttäjä' eli ihan tavis käyttäjiä ollaan.

    • JV tili pitää aina olla olemassa mutta sitä ei kannata käyttää vaan mieluummin tavan tiliä.

    • 4**4

      miten saan aikaiseksi sen toisen tilin... jossakin vilahti 'vierastili'... mutta miten saan nyt tehtyä sen tavallisen tilin

    • Sinullahan on jo kaksi tavan tiliä. Ainakin edellisen viestisi mukaan.

    • 4**4

      tarkoittaako se, kun siinä saman kehikon sisällä lukee yläpuolella 'KOTI' ja alempana se JV, että niitä tilejä on 2....luulin että se on yksi ja sama.

      • 4**4

        no nyt en enää pääse niihin käyttäjätileihin katsomaan.... tulee sellainen kysely 'sallitko tehdä muutoksia''... enkä uskalla laittaa 'kyllä' kun en tiedä mitä tapahtuu...en siis näe enää sinne missä luki 'vierastili'.... mistä voin tietää esim. sen kumpa on käytössä, se koti/vieras vai JV....


    • 4**4

      sain sen tänään auki ja siinä on näin....KOTI, alla lukeeJV... ja sitten on se VIERASTILI, alla lukee ei käytössä..... onko nää nyt oikein vai miten se menee jos otan sen vierastilin käyttöön niin siinä lukee että pitäisi erikseen kirjautua.... en halua mitään kirjautumisia vaan että kone aukeaa suoraan kun sen avaan ilman mitään ylimääräisiä kirjautumisia.

      • 4**4

        mitä on haittaa vaikka se KOTI onkin se JV...tekeekö kone itsekseen jotain muutoksia vai kysyykö aina ensin käyttäjältä.... pääseekö jotain haitallisia ohjemia jos se KOTIAon JV.En ole näistä selvillä ja ketään ei ole neuvomassa, tuntuu että olen kyselemässä itsestään selvyyksiä, mutta en vain tiedä.


      • 4**4 kirjoitti:

        mitä on haittaa vaikka se KOTI onkin se JV...tekeekö kone itsekseen jotain muutoksia vai kysyykö aina ensin käyttäjältä.... pääseekö jotain haitallisia ohjemia jos se KOTIAon JV.En ole näistä selvillä ja ketään ei ole neuvomassa, tuntuu että olen kyselemässä itsestään selvyyksiä, mutta en vain tiedä.

        Vierastiliä ei tarvitse käyttää.

        Katso täältä että mitä tilejä koneelle on luotu: http://neko.kapsi.fi/ohje/Windows_7-vinkit/normaali_kayttajatili.html


      • 4**4
        vapunen kirjoitti:

        Vierastiliä ei tarvitse käyttää.

        Katso täältä että mitä tilejä koneelle on luotu: http://neko.kapsi.fi/ohje/Windows_7-vinkit/normaali_kayttajatili.html

        taidanpa odotella syksyyn kun se f-secure menee uusiksi niin sitten saavat siellä liikkeessä laittaa nuo tilit kohdalleen, jollei siitä sitä ennenm mitään haittaa ole.... ei ole lapsia renkkaamassa mitään asetuksia ja itse en osaa ja ennenkaikkea uskalla muutella mitään... eli jos en muuta mitään niin toimiiko kaikki kuten nytkin, vai pääseekö jotain haittoja luikkimaan salaa .


      • 4**4 kirjoitti:

        taidanpa odotella syksyyn kun se f-secure menee uusiksi niin sitten saavat siellä liikkeessä laittaa nuo tilit kohdalleen, jollei siitä sitä ennenm mitään haittaa ole.... ei ole lapsia renkkaamassa mitään asetuksia ja itse en osaa ja ennenkaikkea uskalla muutella mitään... eli jos en muuta mitään niin toimiiko kaikki kuten nytkin, vai pääseekö jotain haittoja luikkimaan salaa .

        Kannattaa myös harkita ilmaisen virustorjunnan käyttöä. Ne ovat nimittäin nykyään melkein yhtähyviä kuin maksulliset. Esimerkiksi Panda Cloud free olisi hyvä vaihtoehto ja lisäksi kevyt, suomenkielinen.

        Nimittäin ei kannata maksaa jos ilmaiseksi saa riittävän hyvän.

        Mutta käyttäjätilien teko on helppoa Windows 7 versiossa. Ensiksi pitää mennä tuonne käyttäjätilien teko kohtaan ja painaa "Toisen tilin hallinta".

        Tuolta näkee kaikki kyseisellä tietokoneella olevat käyttäjätilit ja sieltä voi halutessaan tehdä uuden tilin tai muutta muiden oikeuksia.


      • 4**4
        vapunen kirjoitti:

        Kannattaa myös harkita ilmaisen virustorjunnan käyttöä. Ne ovat nimittäin nykyään melkein yhtähyviä kuin maksulliset. Esimerkiksi Panda Cloud free olisi hyvä vaihtoehto ja lisäksi kevyt, suomenkielinen.

        Nimittäin ei kannata maksaa jos ilmaiseksi saa riittävän hyvän.

        Mutta käyttäjätilien teko on helppoa Windows 7 versiossa. Ensiksi pitää mennä tuonne käyttäjätilien teko kohtaan ja painaa "Toisen tilin hallinta".

        Tuolta näkee kaikki kyseisellä tietokoneella olevat käyttäjätilit ja sieltä voi halutessaan tehdä uuden tilin tai muutta muiden oikeuksia.

        tarviiko muuta tehdä kuin luoda se uusi tili... sen sain aikaiseksi, ihme,....mitä pitää vielä muuttaa, se KOTI on edelleen JV. riittääkö se että on olemassa nyt se toinen tili vai pitääkö se jotenkin 'hyväksyä' tai määrittää .


      • 4**4 kirjoitti:

        tarviiko muuta tehdä kuin luoda se uusi tili... sen sain aikaiseksi, ihme,....mitä pitää vielä muuttaa, se KOTI on edelleen JV. riittääkö se että on olemassa nyt se toinen tili vai pitääkö se jotenkin 'hyväksyä' tai määrittää .

        Eli jos haluat käyttää tätä JV tiliä turvallisesti että omat tiedostot säilyvät siinä niin muuta se tavan tiliksi. Tämä tapahtuu silleen että muutat luodon tulin JV tiliksi ja sen jälkeen tämän päätilin normaaliksi.


      • 4**4
        vapunen kirjoitti:

        Eli jos haluat käyttää tätä JV tiliä turvallisesti että omat tiedostot säilyvät siinä niin muuta se tavan tiliksi. Tämä tapahtuu silleen että muutat luodon tulin JV tiliksi ja sen jälkeen tämän päätilin normaaliksi.

        se uusi nyt luotu tili on 'tavallinen käyttäjä'' -merkinnällä oleva...mistä tiedän kumpa on 'käytössä'....se KOTI JV on sellaisen kehikon sisällä.


      • 4**4 kirjoitti:

        se uusi nyt luotu tili on 'tavallinen käyttäjä'' -merkinnällä oleva...mistä tiedän kumpa on 'käytössä'....se KOTI JV on sellaisen kehikon sisällä.

        Kaikki "Toisen tilin hallinta" kohdassa olevat tilit ovat käytössä tällähetkellä.


      • 4**4
        vapunen kirjoitti:

        Kaikki "Toisen tilin hallinta" kohdassa olevat tilit ovat käytössä tällähetkellä.

        KOTI on edelleen JV ja uusi tili on tavallinen käyttäjä....kun avaan koneen tulee molemmat ekana näkyviin, kun valitsen sun uuden tilin niin ei tapahdu mitään , ei edes aloitus sivu tule vaan pitäisi alkaa asentamaan selainta, mitään ei ole suosikkikansiossa, kaikki on 'poissa', miten saan sen uuden tilin toimimaan ihan samoilla kuvioilla kuin tämä KOTI/jv.kin.


      • 4**4 kirjoitti:

        KOTI on edelleen JV ja uusi tili on tavallinen käyttäjä....kun avaan koneen tulee molemmat ekana näkyviin, kun valitsen sun uuden tilin niin ei tapahdu mitään , ei edes aloitus sivu tule vaan pitäisi alkaa asentamaan selainta, mitään ei ole suosikkikansiossa, kaikki on 'poissa', miten saan sen uuden tilin toimimaan ihan samoilla kuvioilla kuin tämä KOTI/jv.kin.

        Ihan normaalia että luodussa tilissä ei ole kaikki ohjelmat valmiina. Kannattaa tehdä tuo oikeuksien vaihto eli laittaa Koti tilin normaaliksi ja uuden tilin JV tiliksi.

        Jos menee hankalaksi niin kannattaa unohtaa koko homma vähäksi aikaa.


      • 4**4
        vapunen kirjoitti:

        Ihan normaalia että luodussa tilissä ei ole kaikki ohjelmat valmiina. Kannattaa tehdä tuo oikeuksien vaihto eli laittaa Koti tilin normaaliksi ja uuden tilin JV tiliksi.

        Jos menee hankalaksi niin kannattaa unohtaa koko homma vähäksi aikaa.

        joo, enpä taida sotkea koko konetta sekaisin.... se nimittäin onnistuu takuuvarmasti...jos joku yksityiskohtaiset ohjeet laittaa niin sitten yritän, muuten jätän sikseen..


      • 4**4 kirjoitti:

        joo, enpä taida sotkea koko konetta sekaisin.... se nimittäin onnistuu takuuvarmasti...jos joku yksityiskohtaiset ohjeet laittaa niin sitten yritän, muuten jätän sikseen..

        Tässä olisi ohjeet.

        1. Mene ohjauspaneeliin käyttäjätilit kohtaan ja valitse "Toisen tilin hallinta"

        2. Kun olet valinnut sen niin etsi äsken luotu normaali käyttäjätili ja paina sen kuvaketta

        3. Valitse "Muuta tilintyyppiä"

        4. Valitse "Järjestelmänvalvoja ja paina "Muuta tilin tyyppiä".

        5. Näiden jälkeen palaa tuonne "Toisen tilin hallinta" kohtaan ja tee sama homma JV tilille mutta laita siihen "Tavallinen käyttäjä" yllä olevien ohjeiden mukaan.

        Nyt sinun pää käyttäjätilisi on tavallinen tili ja luotu JV. Näin tilin tiedot ja muut säilyy mutta oikeudet muuttuvat tiukemmiksi.


      • 4**4
        vapunen kirjoitti:

        Tässä olisi ohjeet.

        1. Mene ohjauspaneeliin käyttäjätilit kohtaan ja valitse "Toisen tilin hallinta"

        2. Kun olet valinnut sen niin etsi äsken luotu normaali käyttäjätili ja paina sen kuvaketta

        3. Valitse "Muuta tilintyyppiä"

        4. Valitse "Järjestelmänvalvoja ja paina "Muuta tilin tyyppiä".

        5. Näiden jälkeen palaa tuonne "Toisen tilin hallinta" kohtaan ja tee sama homma JV tilille mutta laita siihen "Tavallinen käyttäjä" yllä olevien ohjeiden mukaan.

        Nyt sinun pää käyttäjätilisi on tavallinen tili ja luotu JV. Näin tilin tiedot ja muut säilyy mutta oikeudet muuttuvat tiukemmiksi.

        KIITOS 'vapunen'...oli helppo kun laitoit ohjeen.Noinkin yksinkertainen asia ei onnistu jollei tiedä mitä tekee... nyt tiedän, kiitos sinulle.


      • 4**4
        4**4 kirjoitti:

        KIITOS 'vapunen'...oli helppo kun laitoit ohjeen.Noinkin yksinkertainen asia ei onnistu jollei tiedä mitä tekee... nyt tiedän, kiitos sinulle.

        mutta miksi ne tulee molemmat nyt valittaviksi kun koneen avaa.... saako ne siten ettei aina tarvi olla painelemassa sitä kumman haluaa...


      • 4**4 kirjoitti:

        mutta miksi ne tulee molemmat nyt valittaviksi kun koneen avaa.... saako ne siten ettei aina tarvi olla painelemassa sitä kumman haluaa...

        Saa mutta silloin jompikumpi tili pitää poistaa kokonaan.


      • 4**4
        vapunen kirjoitti:

        Saa mutta silloin jompikumpi tili pitää poistaa kokonaan.

        OK, olkoon sitten näin... jos se JV pitää kuitenkin olla, mutta olisiko siitä haittaa jos vain se JV tili olisi, niinkuin tähänkin asti/ tai enhän tiedä muuta kuin se 'vierastili' oli toisena, mutta se oli 'ei käytössä'-tilassa.Mikä on vaara jos on vain se alkuperäinen KOTIjv ja vieras'ei käytössä'....tekeeko kone itsekseen niitä muutoksia johon tarttee se JV lupa... vai onko se ainoa vaara että itse tekee niitä muutoksia huomaamattaan...


      • 4**4 kirjoitti:

        OK, olkoon sitten näin... jos se JV pitää kuitenkin olla, mutta olisiko siitä haittaa jos vain se JV tili olisi, niinkuin tähänkin asti/ tai enhän tiedä muuta kuin se 'vierastili' oli toisena, mutta se oli 'ei käytössä'-tilassa.Mikä on vaara jos on vain se alkuperäinen KOTIjv ja vieras'ei käytössä'....tekeeko kone itsekseen niitä muutoksia johon tarttee se JV lupa... vai onko se ainoa vaara että itse tekee niitä muutoksia huomaamattaan...

        Täällä on hyvin kerrottu että miksi kannattaa käyttää tavallista tiliä:

        http://neko.kapsi.fi/ohje/Windows_7-vinkit/normaali_kayttajatili.html

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10597495


    • joopastaiei

      Puhutaan että Firefox olisi jotenkin turvallisempi selain käyttää, eikä vakoilisi käyttäjäänsä.

      Asia on hieman mutkikkaampi. Aina kun Firefoxin hakukenttään kirjoittaa sanan, se lähtee Googlen palvelimelle, koska se on oletushakukone.

      Aivan samoin jos Firefoxin _osoitekenttään_ kirjoittaa epätäydellisen tai viallisen www -osoitteen, lähtee kysely siitä Googlelle. Tilanteesta riippuen selain sitten täydentää osoitteen tai palauttaa Googlen hakutuloksen annetusta sanasta.

      Niin tai näin. Tieto selauksestasi on välitttynyt kolmannelle osapuolelle.

    • 456654

      mitä sillä on väliä jos joku lukee jossain mitä mä nyt kirjotaan....en mä mitään suuria salaisuukia tänne laittele, saa tietää jokainen joka haluaa.

    • paranoidaan

      Itse kyllä käyttäisin verkkopankkia (kuin muitakin tärkeitä asioita - KELA jne...) vain sille omistetulta osiolta ja vain käyttäjän oikeuksin, ei koskaan JV:n oikeuksilla olevalta tililtä.

      Olen jakanut kovalevyni useampaan primääri-osioon, jotka eivät näy toisilleen, käyttäen Partition Magic-softaa (partedkin käy), sillä Windowsin oma osiointi-softa ei siihen pysty. Lisäksi yhdellä osiolla on asennettuna eräs linux-distro kokeilua ja vaihtelua varten ja sen kautta olen asentanut bootmanageriksi GRUBin, jolla voin käynnistysvaiheessa valita haluamani käyttiksen.

      Näin Windowsin osiot eivät näy toisilleen ja laskujen maksaminen on turvallista sille tarkoitetulta osiolta. Toinen Windows-osio on tarkoitettu vain yleiseen, sekalaiseen selaamiseen eikä mihinkään tärkeään. Toki käytän sitäkin vain käyttäjän oikeuksin, lisäksi sekä käyttiksen ja selaimen asetukset ovat asetettu normaalia tiukemmalle.

    • Tietomurrot

      En nyt jaksanut lukea kaikkia viestejä läpi; mutta itse pidän periaatteena ettei ikinä voi olla liian varovainen. Kyse on vain siitä, sattuuko joku olemaan kiinnostunut sinun pankkitilistäsi. Tarpeeksi taitava henkilö pääsee kyllä pankkitilillesi käsiksi, mutta eriasia kiinnostaako niitä harvoja juuri sinun tilisi.

      Mutta kyllä nyt pankkia pitäisi uskaltaa käyttää, vaikka sitten nostaa rahat aina käteisenä, ja tilille vain sen verran mitä laskujen maksuun tarvitsee.

      Pidän kyllä jonkin verran liian paranoidisena että ei uskalla verkkopankkiin kirjautua, mutta kyllä kaikki on silti mahdollista, se on nykypäivää. Rikollisia on moneen lähtöön.

      Jos joku tarpeeksi taitava tosissaan sinun tilistäsi kiinnostuu, ei hän välttämättä tarvitse odottaa edes sinun kirjautumistasi. Kyse on vain siitä kuka niin taitava henkilö sattuu juuri sinusta olemaan kiinnostunut.

      Varovainen on hyvä olla, mutta järki käteen :)

    • 14+6

      minusta ei voi kukaan olla niin kiinostunut koska en ole mitään itsestäni mihinkään laitellut, kuvia nimiä syntymäaikoja perhetietoja ,ei olla missään rekisteröitynä eikä fasebuukissa tms. eihän kukaan edes tiedä ollaanko olemassakaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe