Jos itse tietää syyn

Jännittäjä

sosiaalisten tilanteitten pelkoon, eli toistuvat hylkäämiskokemukset tai pettymykset ihmissuhteissa, niin miten voi parantua? Näitä kun tulee yhä uusia kipeitä kokemuksia, onko vain alamäki vastassa?

6

681

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen jännittäjä

valitse ystäväsi oikein! Yksinkertaista, eikö? Sitten kun löydät oikeat ystävät paranee fiilikset kun on ihminen kenelle jutella.

• Jännittäjä

oikeanlaiset ystävät pitäisi löytää... Törmään näköjään aina liian sangviinisiin ihmisiin, jotka eivät ole luotettavia ystävinä, koska heillä on liikaa ystäviä, ja yksi ystävä unohtuu niin helposti, kun uusia tulee tilalle.

Itse odotan syvällistä ystävyyttä ja toivon, ettei ystävyyden ehtona ole, että tekee toiselle töitä (esim. hoida ystävän lapsia), koska en itsekään laita ystäviä töihin. Eri asia on sovittu auttaminen, mutta sekin on reilua korvata jollain lailla.

• gnc

Tiedätkö, että vastoinkäymiset eivät ole epäonnistumisia, ne ovat oppitunteja.

Asia ei ole koskaan niin yksinkertainen, että toiset vain hylkää sinut kerta kerran jälkeen. Mikä on oma panoksesi? Kuinka he ovat hylänneet sinut, olisitko voinut aktiivisemmin toimimalla estää hylkiintymisen?

Sinun on ehdottomasti asennoiduttava uusiin ihmisiin positiivisesti, eikä odotettava jälleen uutta hylkäämiskokemusta, jotta voisit kieriskellä itsesäälissä ja todeta 'mitä minä sanoin'.

Paras lääke mielestäni on se, ett EI ITSE HYLKÄÄ ITSEÄÄN, vaan on itsensä paras ystävä, pitää ja rakastaa itseään. On paljon helpompi viihtyä ihmisten seurassa, jotka pitävät itsestään. Jos et itse pidä itsestäsi, kuinka kukaan muukaan voisi pitää sinusta pitemmänm päälle?

• Jännittäjä

Tarkoitin kuitenkin syvempiä hylkäämiskokemuksia kuin yksittäiset ystävien hylkäämiset. Tarkoitin läheisten kuolemia, lapsuuden hylkäämiskokemuksia ja paikkakuntien muutoksia (työn perässä joskus välttämättömiä muutoksia), jolloin on todella tyhjän päällä, kun pelkää, että taas tulee näitä rankempia kokemuksia.

En usko, että kaikilla ihmisillä on saman verran näitä oppitunteja. Toisille on annettu enemmän raskaita kokemuksia. Luulen, että lapsuudessa annettu vahva itsetunto suojaa paljon näiltä hylkäämiskokemuksilta, mutta entä, jos juuri tällä alueella upottaa...

Ehkä on niin kuin edellä joku ehdotti, että pitää valita ystävät oikein, että ei edes päästä lähelleen ketään, joka oletettavasti on liian suosittu ja varattu. On tosi haavoittavaa olla parin ihmisen seurassa ja huomata, että he alkavat nenäni edessä kutsua toisiaan kylään tms. Tämä taitaa olla tyttöjen ja naisten tapa haavoittaa yhtä joukossa.

• minä myös
        Jännittäjä kirjoitti:

Tarkoitin kuitenkin syvempiä hylkäämiskokemuksia kuin yksittäiset ystävien hylkäämiset. Tarkoitin läheisten kuolemia, lapsuuden hylkäämiskokemuksia ja paikkakuntien muutoksia (työn perässä joskus välttämättömiä muutoksia), jolloin on todella tyhjän päällä, kun pelkää, että taas tulee näitä rankempia kokemuksia.

En usko, että kaikilla ihmisillä on saman verran näitä oppitunteja. Toisille on annettu enemmän raskaita kokemuksia. Luulen, että lapsuudessa annettu vahva itsetunto suojaa paljon näiltä hylkäämiskokemuksilta, mutta entä, jos juuri tällä alueella upottaa...

Ehkä on niin kuin edellä joku ehdotti, että pitää valita ystävät oikein, että ei edes päästä lähelleen ketään, joka oletettavasti on liian suosittu ja varattu. On tosi haavoittavaa olla parin ihmisen seurassa ja huomata, että he alkavat nenäni edessä kutsua toisiaan kylään tms. Tämä taitaa olla tyttöjen ja naisten tapa haavoittaa yhtä joukossa.

Kyllä se just itsetunto vaikuttaa ihmis suhteisiin.Ja naisihmiset ovat tuollaisia selän takana paskaa puhuvia!sitä jos pettyy ihmis suhteissa tulee väkisinkin "varovaiseksi" eikä päästä lähelleen ketä vain,se on sitä itse suojelua.Pitäis vaan yrittää luottaa että ihminen on luottamuksen arvoinen...ettei jäis aina yksin,mutta vaikeeta se on myönnän!

• Jännittäjä
        minä myös kirjoitti:

Kyllä se just itsetunto vaikuttaa ihmis suhteisiin.Ja naisihmiset ovat tuollaisia selän takana paskaa puhuvia!sitä jos pettyy ihmis suhteissa tulee väkisinkin "varovaiseksi" eikä päästä lähelleen ketä vain,se on sitä itse suojelua.Pitäis vaan yrittää luottaa että ihminen on luottamuksen arvoinen...ettei jäis aina yksin,mutta vaikeeta se on myönnän!

Nimimerkki gnc on siinä oikeassa, että itsekin pitää panostaa ihmissuhteisiin ja että pitää arvostaa itseään. Ongelma tulee juuri siinä, kun on oppinut elämän kokemusten kautta, että tulee hylkäämisiä ja sattuu todella. Pitäsi olla tuntosarvet päässä, että ei päästäsi liian lähelle niitä, jotka hylkivät seurassa ja aiheuttavat samalla sosiaalisen häpäisyn.

Se taas, että tämä tilanne ei satuttaisi niin paljon, vaatisi hyvän itsetunnon, mutta sitä ei ole kaikille annettu varhaisten kipeiden elämänkokemusten kautta tai luonteen tms. kautta.

Nämä elämän oppitunnit eivät ole opettaneet muuta kuin älytöntä jännittämistä uusien imisten seurassa ja varsinkin sellaisessa seurassa, jossa vaistoaa, että toinen/ toiset ovat helpolla päässeitä tai itsetunnoltaan tosi vahvoja. Heikompien seurassa on helpompi rentoutua.

Toivon saavani työn, jossa olisi näitä kovia kokeineitakin, että olisi kaltaista seuraa. En nyyhkytä elämän kovia kokemuksia, olenhan hengissä selvinnyt läheisten kuolemistakin ja olen kiitollinen elämästä itsestään. Tulisi vaan niin paljon hyviä kokemuksia ystävyydestä tai työtoveruudesta, että jännitys kääntyisi rentouden puolelle. Kiitos kaikista kommenteista!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      162
      5011
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      20
      3611
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      162
      3419
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      38
      2917
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      107
      2679
    6. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      28
      2058
    7. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      19
      1905
    8. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      11
      1789
    9. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      155
      1522
    10. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1502
    Aihe