Luonnonmukainen ehkäisy...

pohtiva..

Olen pohtinut asiaa... Ehkäisyä pidetään syntinä. Haluttomuutta seksiin ei. Entä sitten, kun haluttomuus sattuu hedelmällisille päiville, kun takaraivossa on raskaudenpelko, siis oikea PELKO!

Nykyisinhän naisen kehon hormonitoimintaa on tutkittu ja hedelmälliset päivät nainen voi kehoaaan tarkkailemalla melkoisen varmasti tunnistaa itsessään. Tämä onnistuu lestadiolaisiltakin ja lasten lukumäärään voi ehkä jopa vaikuttaa välttämällä yhdyntää näinä aikoina -mieshän ei tasa-arvoisessa avioliitossa pakota vaimoaan sukupuoliyhteyteen ja tasa-arvoisessa avioliitossa tästäkin asiasta keskustellaan avoimesti, ymmärretään toinen toisemme väsymys ja pelko jatkuvasta lastentulosta.

Niin, en tarkoita tällä varmojen päivien laskemista allakasta suoraan, vaan limojen, vatsanippailujen ja esim. kohdunnapukan tutkailua kierron vaiheessa ja näin omaa kehoaan tarkkailemalla tunnistaa hedelmälliset päivät... (esim. googlessa hakusanalla luonnonmukainen ehkäisy, pääsee sivustoille, jossa melkosen laajasti on asiaa käsitelty...)

En puhu itseni, vaan koko siionin nuorten perheiden asialla....

Komentoikaa asiaa, eri näkökulmista.

35

4018

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jasser

Keskeytetty yhdyntä on myös sellainen, että ei tule raskaaksi 80% todennäköisyydellä. Samoin uskovaisten keskuudessa paljon suosiota saanut imetyksen jatkaminen, jossa todennäköisyys on myös pienempi. Imetyksen jatkamisella haetaan ehkä sitä, että lapsia ei synny joka vuosi.

• pohtiva

olen tutustunut juuri noihin sivuihin...
        uskon,että kun opettelee kehonsa "kielen", voi vaikuttaa asiaan, mutta... sehän on niin, että jos halut pukkaa hedelmällisten päivien aikaan, voi unohtua koko asia... ja silloinhan kaikki tietää, mitä voi tapahtua...

• Aurinko

Eiköhän ne varmatkin päivät ole hyvin epävarmoja tuossa asiassa.... :)

• minäkin

Jos pariskunta ei jostakin syystä voi varmempiin keinoihin turvautua, niin on se tyhjää parempi.

Tulokset näkyvät pitemmän päälle...

• niimppä

toisin sanoen "luonnoliset menetelmät" ovat hiljaisesti hyväksyttyjä, tai ainakin käytössä, vaikka sitä ei itse edes ajattelisi ehkäisynä tai voisko sanoa välttelynä(koska varmojahan nuo eivät ole, nuokaan).

Olen kuullut sellaisenkin perustelun, että juuri mainitsemasi keinot eivät ole syntiä, koska ne on luonnollisia keinoja ja ei ne ole ollenkaan varmoja. No, eihän mikään ehkäisy ei ole varmaa. Vain se on varmaa, että ehkäisemättömyysoppi on ihmisoppia, eikä sen kannattajilla ole tietoakaan armosta pelastavana voimana.

• kahdeksan lapsen äiti

Ei toimi, ei, se systeemi.

Kokemuksesta tiedän, että uutta raskautta voi erinäisistä syistä johtuen alkaa pelkäämään niin paljon, että juuri mitään muuta ajatusta ei elämään mahdu.

Se taas saattaa parisuhteen viimeistään jollain aikavälillä niin pahaan umpisolmuun, että se tilanne aikaansaa "luonnonmukaisen" ehkäsykeinon. Ja toimii muuten sataprosenttisesti. Ei tule lapsia eikä muutakaan. Avioero korkeintaan.

• ollako vai eikö olla

Eikä siihen tarvittu edes kahdeksaa lasta.
        Tämä johti siihen että koko vl-uskonto alkoi tuntua liian ankaralta, juuri noiden ahdistavien ehkäisykieltojen vuoksi. Terapia ja lääkitys eivät poistaneet raskaudenpelkoja.
        Nykyään olen vl, mutta hyvin vapaamielinen, varsinkin ehkäisyn suhteen.

• Santa88
        ollako vai eikö olla kirjoitti:

Eikä siihen tarvittu edes kahdeksaa lasta.
        Tämä johti siihen että koko vl-uskonto alkoi tuntua liian ankaralta, juuri noiden ahdistavien ehkäisykieltojen vuoksi. Terapia ja lääkitys eivät poistaneet raskaudenpelkoja.
        Nykyään olen vl, mutta hyvin vapaamielinen, varsinkin ehkäisyn suhteen.

Ei oikea uskovainen ole sellainen, joka hyväksyy ehkäisyn ja on muutenkin vapaamielinen. Sen kun puhut, mutta Jumala näkee sisimpääsi, ja tietää...

• yksmiettijä
        Santa88 kirjoitti:

Ei oikea uskovainen ole sellainen, joka hyväksyy ehkäisyn ja on muutenkin vapaamielinen. Sen kun puhut, mutta Jumala näkee sisimpääsi, ja tietää...

kin noin? Mietipä!

• LipsuLiisi
        Santa88 kirjoitti:

Jumala ja Jeesus yksin päättävät siitä, kuka on oikea uskovainen. Sinulla ei ole mitään valtaa eikä kykyä sanoa ylipäänsä mitään nimimerkin "ollako vai eikö olla" sieluntilasta.

Jeesus itse armahti ja lohdutti aina fyysisesti ja henkisesti heikkoja ja sanoi, että raskautetut ovat autuaita, sillä he saavta levon.

Jumala ei ole luonut uskontoa siksi, että raskauttausi ja lamauttaisi ihmisiä, vaan siksi, että ihmiset kokisivat Jumalan ja armon läsnäolon, eläisivät rauhassa keskenään (mm. lähimmäisenrakkaus) ja perisivät kerran Paratiisin.

Jumala voi koetella joskus, mutta Jumalan koettelemuksen ovat eri asia, kuin ihmisten tahallaan luomat lisätaakat, joista Raamattu varoittaa.

Itse kunnioitan ja ihailen sitä, että jotkut haluavat paljon lapsia, osaavat ja jaksavat huolehtia heistä hyvin, mutta ei kaikilta voi vaatia samaa.

• Totuus

Ehkäisy on väärin, mutta olisi paljon tärkeämpää puhua juuri noista varmoista päivistä, eli miten niitä voisi hyödyntää. Kun ehkäisy on kiellettyä, niin loogisesti ajateltuna meidän on tehtävä kaikki sen eteen, että saisimme pieniä taimia kasvatettavaksemme. Puhukaa, kannustakaa, tukekaa. Meillä yhdessä on se vastuu, että yksikään kuukautisveri ei menisi hukkaan.

Äiti x 12

• Santa88

Olen perheemme vanhin, olin 7 kun seuraava lapsi syntyi, pikkuveljeni. Äidillä ja isällä oli jo ollut kova hätä että he eivät saakaan lisää lapsia, kyllä lähti monia rukouksia taivaan Isälle. Nyt lapsia on tullut "kiitettävään" tahtiin.
        En koe, että he pelkäisivät lapsia. Tai siis sitä, että pian tulee lapsi.
        Raamattu ei opeta meitä ehkäisemään, vaan ottamaan vastaan lapsen.
        Seksi taas on Jumalalta annettu avioliittoon, miehelle ja vaimolle. Mutta silti, Raamattu kehoittaa olemaan hedelmällinen.
        Ei Jumalan luonut ihmistä omien halujensa herraksi, vaan Jumalan ja toisten ihmisten nöyräksi palvelijaksi.

• ...
        Santa88 kirjoitti:

Olen perheemme vanhin, olin 7 kun seuraava lapsi syntyi, pikkuveljeni. Äidillä ja isällä oli jo ollut kova hätä että he eivät saakaan lisää lapsia, kyllä lähti monia rukouksia taivaan Isälle. Nyt lapsia on tullut "kiitettävään" tahtiin.
        En koe, että he pelkäisivät lapsia. Tai siis sitä, että pian tulee lapsi.
        Raamattu ei opeta meitä ehkäisemään, vaan ottamaan vastaan lapsen.
        Seksi taas on Jumalalta annettu avioliittoon, miehelle ja vaimolle. Mutta silti, Raamattu kehoittaa olemaan hedelmällinen.
        Ei Jumalan luonut ihmistä omien halujensa herraksi, vaan Jumalan ja toisten ihmisten nöyräksi palvelijaksi.

Ovatko ihmiset tosissaan enemmän huolissaan lasten saamisesta kuin seksin saamisesta? Eli on hätä kun ei tule lapsia vaikka saisi seksiä koko ajan? Lapsettomuus voi olla tiukka paikka tietysti, mutta olihan heillä jo lapsikin.

• vl-nuorikko

tosiasiassa suu ja anaaliseksi ovat ainoita tapoja välttää raskaaksi tuleminen, siis kaikki alkakaa toistaa sanontaa: kakkonen on ykkönen!
      ...kokemusta on..mmm...

• nenä

pask.lle

• ooooooooooooooo

tekasta pietarsaarelaiset......

• persereikä kiin-

nostaisi. Taikka miksei: makujahan on monia.

• Alpo M

Ennen vanhaan sanottiin: Heitä, jotka luottavat varmoihin päiviin, kutsutaan - isiksi!
      Terveisin Alpo Murberger.

• lyyleri

onko lapset elämää kummempi asia...Annetaan niiden syntyä...otetaan vastaan , mitä Luoja on meille uskonut. Elämässä on muutakin arvokasta, joka pittää kokea eläen..!!Kaikkinainen hyvä anti tulee meille Luojaltamme.

• Sectori
        lyyleri kirjoitti:

onko lapset elämää kummempi asia...Annetaan niiden syntyä...otetaan vastaan , mitä Luoja on meille uskonut. Elämässä on muutakin arvokasta, joka pittää kokea eläen..!!Kaikkinainen hyvä anti tulee meille Luojaltamme.

Raamattu ei pakota siihen, eikä näin ollen pidä suurta lapsilukua pelastuksen edellytyksenä. Se on uskosta vuotava hyvä hedelmä, ja vanhemmille ilo, mutta ei autuuden peruste.

• lyyleri
        Sectori kirjoitti:

Raamattu ei pakota siihen, eikä näin ollen pidä suurta lapsilukua pelastuksen edellytyksenä. Se on uskosta vuotava hyvä hedelmä, ja vanhemmille ilo, mutta ei autuuden peruste.

todellakaan pakotettuna...Uskosta kumpuava hyvä hedelmä.

• Sectori
        lyyleri kirjoitti:

Hyvä että olemme samaa mieltä. Älä lyyleri rakas vain sitten pakota, äläkä aiheuta kenellekään sellaista tunnetta, että olisi pakko. Muutenhan et ole ollenkaan tuota mieltä, mitä sanot. Jokainen ottakoon justiinsa niin paljon tai vähän lapsia vastaan kuin uskon hedelmät edellyttävät.

• aina!
        lyyleri kirjoitti:

Pakko kun SRK määrää...

• pakottaa
        Sectori kirjoitti:

Hyvä että olemme samaa mieltä. Älä lyyleri rakas vain sitten pakota, äläkä aiheuta kenellekään sellaista tunnetta, että olisi pakko. Muutenhan et ole ollenkaan tuota mieltä, mitä sanot. Jokainen ottakoon justiinsa niin paljon tai vähän lapsia vastaan kuin uskon hedelmät edellyttävät.

panemaan ja ottamaan kaikki sen hedelmät vastaan. Kieltäytyminen seksistä on ehkäisyn synti!

• lyyleri
        Sectori kirjoitti:

ja ainoastaan uskon kautta nämä asiat selkiintyy...ei vaadittuna...se on omakohtainen valinta tämä usko...Jumala näkkee meidän sydämemme tilan. ..ja on heikoissa väkevä..

• lyyleri
        pakottaa kirjoitti:

panemaan ja ottamaan kaikki sen hedelmät vastaan. Kieltäytyminen seksistä on ehkäisyn synti!

oo kukkaan pakottanu mihinkään, itse oon valinnu tämän tien, Jumalan armosta..Haluan olla vähässä uskollinen.

• lyyleri
        aina! kirjoitti:

Pakko kun SRK määrää...

sitten valitettavassa asemassa..otan ossaa..!!

• Sectori
        lyyleri kirjoitti:

ja ainoastaan uskon kautta nämä asiat selkiintyy...ei vaadittuna...se on omakohtainen valinta tämä usko...Jumala näkkee meidän sydämemme tilan. ..ja on heikoissa väkevä..

Epäselvä vastaus. Ainahan kaikki asiat selkiytyvät uskon kautta. Et ilmeisesti ole sisäistänyt kristityn vapautta. Jos sinulta ei ole vaadittu mitään, ethän sinäkään vaadi keneltäkään mitään?

• Sectori
        lyyleri kirjoitti:

sitten valitettavassa asemassa..otan ossaa..!!

Pakko myöntää, että ihailen sorminäppäryyttäsi. Olen ihaillut sitä aiemminkin. Viesti "vain" 20.53, viesti "minua ei" 20.54, ja tämä viesti "Oletpa" 20.55. Oletko ammatiltasi konekirjoittaja, vai luonnostaanko olet noin näppärä?

• SRK:lle?
        lyyleri kirjoitti:

oo kukkaan pakottanu mihinkään, itse oon valinnu tämän tien, Jumalan armosta..Haluan olla vähässä uskollinen.

Ja mielestäsi ansaitsit sillä taivaspaikan... herra varjelkoon!

• on
    • olla noin-

kin.

• 17+9

Ainakin sisään saa laskea.

• kanssakäyminen

ei onneksi vielä ole syntilistalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      122
      4760
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      4
      3384
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      126
      3190
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      26
      2627
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      73
      2343
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1779
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1384
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      117
      1255
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      9
      1233
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1128
    Aihe