3-vaihevikavirtasuoja sulakkeiden jälkeen?

toimiiko?

Toimiiko 3-vaihevikavirtasuoja oikein, jos se on kytketty johdonsuojien jälkeen? Jos yhden vaiheen johdonsuoja laukeaa, niin toimiiko vikavirtasuoja enää oikein eli suojaako se enää kahta pelissä olevaa vaihetta?

Yksivaiheisellahan ei ole väliä onko johdonsuoja ennen vai jälkeen VVSK:n, mutta muistelen, että kolmivaiheisen tapauksessa pitäisi johdonsuojat nimenomaan tulaa VVSK:n perään, juuri edellämainitun takia jos yksi vaihe menee pois pelistä, ei enää jäljellä olevia vikavirtakytkin suojaa.

7

3081

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyll-kylll...

Suojaa se.

• Summavirta

VVSK on summavirtamuuntaja. Mittaa äärijohtimien ja nollan virtaa. Jos virtojen summa on nolla, mitään ei tapahdu. Suoja toimii vain silloin, kun johtimista karkaa vian takia virtaa jonnekin. Suojaustoiminta on riippumaton vaiheiden määrästä. Virrat voivat myös eri vaiheissa olla myös eri suuria, erotushan palaa nollajotimessa. Esimerkkinä 3*16A kombi pistorasia, jossa on sekä kolmivaihe, että yksivaihe pistorasia.

• montaa mieltä...

Täällä ollaan aikoinaan kovasti oltu montaa mieltä, varsinkin testinapin toiminnasta, jos kaikkia vaiheita ei ole 3-vaihe-VVSK:lle tuotu, kuten myös siitä että toimiiko ollenkaan tai oikein:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/8119495

• Varminta näin.

Itse olen sitä mieltä (ja aina tehnytkin), että varminta on kytkeä 3-vaihe-vikavirtasuoja ennen ryhmäjohdonsuojia, koska näin varmasti kaikenmerkkiset vikavirtasuojat ja niiden testinapit toimivat oikein, vaikka joku vaihe ryhmätasolla putoaisikin pois.

• onko rikki?

Voiko olla mahdollista, että tällainen: http://www.utu.eu/t/CDA425K Hagerin perus-3-vaihevikavirtasuoja ei toimi, jos syöttöä ei tuoda yläpuolelta ja kuormaa kytketä alapuolelle? Tällä hetkellä kytketty niin, että syöttö tulee alas ja kuormalle lähdetään ylhäältä, mutta testinappi ei toimi, eikä asennustesterikään antanut ramppitestillä lukemaa. Kaikki vaiheet ja nolla on varmasti kytketty.

Vai onko kokonaan rikki?

• 10+

Vikavirtasuoja toimii tuotiin sähkö kummalle puolelle tahansa. Myös testinappi toimii molemmin päin. Myöskään nollalla ei ole väliä mihin napaan se on kytketty. Se on tärkeää että nolla ja vaiheeet tuodaan sisään samalta puolelta ja otetaan ulos vastakkaiselta puolelta.

• lähti toimimaan...
        10+ kirjoitti:

Vikavirtasuoja toimii tuotiin sähkö kummalle puolelle tahansa. Myös testinappi toimii molemmin päin. Myöskään nollalla ei ole väliä mihin napaan se on kytketty. Se on tärkeää että nolla ja vaiheeet tuodaan sisään samalta puolelta ja otetaan ulos vastakkaiselta puolelta.

Itse asiassa lähti toimimaan kun näpyttelin useita kertoja testinappia. Sen jälkeen vielä asennustesterillä ramppitesti ja tulokseksi 27mA. Voisiko olla ollut jotenkin jumissa, kun ollut pitkään käyttämättömänä ja jännitteettömänä, jolloin testinapistakaan ei oltu aikoihin laukaistu? Menevätkö nämä jumiin, jos ei pitkään aikaan suorita testinapista testausta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe