Poijuhaan käyttö

poijuHAKA1

Neuvot ja niksit ovat nyt tarpeen. Meillä on lukkiutuva poijuhaka. Miten köysi kiinnitetään siihen ja tarvitaanko jotain muuta poijuun kiinnittyessä. Miten se tapahtuu? Meillä on moottorivene n. 6m.

13

5141

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+4

      Köysi tulee kiinni poijuhaan lukkoon (paalusolmulla), eikä varteen. Poijun vierelle ajetaan hitaasti ja keskeltä venettä avoinna oleva poijuhaka tähdätään poijun lenkkiin.

      Tämän jälkeen poijuköysi viedään perään ja yksi henkilö hoitaa poijuköyden ja toinen keulan kiinnityksen. Poijuköyttä hoitava henkilö voi monessa veneessä olla veneen ohjaaja, jos ohjauspiste on ulkona perässä.

      • poijuhakoja löytyy

        Enpä antaisi tuollaista yleistystä poijuhaasta. Hakoja on montaa mallia. Toisissa köysi tulee varteen, toisissa koukun tyveen.

        Lukollisista pidän kätevimpänä ruotsalaista Boj-Grip hakaa. Se on kevyt käsitellä ja mekanismi on helppo hoitaa yhdellä kädellä. Köysi kiinnitetään varteen.

        Samoin monessa avohaassa köysi kiinnitetään haan varren lenkkiin. Boj-Gripin hyvä puoli on se, että sen voi tarvittaessa lyödä poijun renkaaseen. Lukkomekanismin vipua tarvitaan vain hakaa irrottaessa.
        Avohaka on kaikkein yksinkertaisin, mutta sen kanssa pystyy myös sähläämään: haka putoaa poijusta aika helposti ennenkuin köydessä on vetoa.

        Kuvia yllämainitusta Boj-Grip poijuhaasta löytyy ainakin hjertmans.se sivuilta, jossa näkyy olevan kuvia myös Bojkrok-avohaasta.
        Liian pitkää poijuhakaa ei kannata hankkia, koska sen käsittely voi olla hankalampaa kuin vähän lyhyemmän. En ole katsellut venetarvikeliikkeiden valikoimaa.

        Oman Boj-Grip hakani ostin vuosia sitten paikallisesta kaupasta Kalmarin satamassa. Entinen haka oli turhan painava ja oli vääntynyt eräässä poijusähläyksessä (monta venettä samassa poijussa ja tuuli painoi - tiedätte varmaan sellaiset tilanteet).. Lukollisten hakojen riesa on, että vääntyessään niiden lukko ei yleensä toimi. Voi olla hankala päästä irti poijusta, jos lukko ei aukea.


      • halpa ja ei-hyvä
        poijuhakoja löytyy kirjoitti:

        Enpä antaisi tuollaista yleistystä poijuhaasta. Hakoja on montaa mallia. Toisissa köysi tulee varteen, toisissa koukun tyveen.

        Lukollisista pidän kätevimpänä ruotsalaista Boj-Grip hakaa. Se on kevyt käsitellä ja mekanismi on helppo hoitaa yhdellä kädellä. Köysi kiinnitetään varteen.

        Samoin monessa avohaassa köysi kiinnitetään haan varren lenkkiin. Boj-Gripin hyvä puoli on se, että sen voi tarvittaessa lyödä poijun renkaaseen. Lukkomekanismin vipua tarvitaan vain hakaa irrottaessa.
        Avohaka on kaikkein yksinkertaisin, mutta sen kanssa pystyy myös sähläämään: haka putoaa poijusta aika helposti ennenkuin köydessä on vetoa.

        Kuvia yllämainitusta Boj-Grip poijuhaasta löytyy ainakin hjertmans.se sivuilta, jossa näkyy olevan kuvia myös Bojkrok-avohaasta.
        Liian pitkää poijuhakaa ei kannata hankkia, koska sen käsittely voi olla hankalampaa kuin vähän lyhyemmän. En ole katsellut venetarvikeliikkeiden valikoimaa.

        Oman Boj-Grip hakani ostin vuosia sitten paikallisesta kaupasta Kalmarin satamassa. Entinen haka oli turhan painava ja oli vääntynyt eräässä poijusähläyksessä (monta venettä samassa poijussa ja tuuli painoi - tiedätte varmaan sellaiset tilanteet).. Lukollisten hakojen riesa on, että vääntyessään niiden lukko ei yleensä toimi. Voi olla hankala päästä irti poijusta, jos lukko ei aukea.

        Boj-Grip on sen suhteen hyvä, että koukkuosa ei vie paljoa tilaa poijulenkissä. Sen runko on kuitenkin aika ohutseinäistä putkea ja lukitustappi suorastaan hengetöntä tavaraa. Ne asiat tekevät haasta liian haavoittuvaisen. Ja lukitusmekanismisminsa jämäyttäneitä Boj-Gripejä olen nähnytkin useita. Kuten näistä kirjoituksista poijuhakaan liittyen nähdään, ei riitä, että haka kestää oman veneen kiinnityksen kuormat, sen pitää kestää myös naapurien sähläilyt.


    • Tristan.

      "Avohaka on kaikkein yksinkertaisin, mutta sen kanssa pystyy myös sähläämään: haka putoaa poijusta aika helposti ennenkuin köydessä on vetoa. "

      Olen käyttänyt avohakaa >20 v. enkä ole kertaakaan onnistunut sitä pudottamaan poijusta vahingossa. Huonoja puolia en tässä yksinkertaisuudessaan loistavassa rakenteessa ole vielä keksinyt. Painopiste on aina (siis myös ilman vetoa) haan köyden puoleisessa päässä ja kun tämä pää painuu alaspäin, niin koukku ei kyllä millään pääse irtoamaan poijusta.

      Monet ovat myös epäilleet, että avohaka lähtee poijusta irti, jos köysi pääsee löystymään. Näille epäilijöille olen luvannut maksaa 50 e, jos he saavat haan irtoamaan poijusta veneestä käsin muutaman metrin päästä hakaan käsin koskematta vain köyttä käsittelemällä. Toistaiseksi rahat ovat pysyneet omassa lompakossa...

      • huonoja puolia on!

        Avohaka on yksinkertainen, mutta ei suinkaan ongelmaton - vaikka nimimerkki Tristan kehuskele ja lupailee jopa rahaa.

        Pari itse koettua käytännön harmia avohaasta:
        - Vetolujuus voi olla yllättävän huono! Oma hakani koukku oikeni ja irtosi poijusta, kun ukonilmassa tuli raju myrskynpuuska. Keula iski kallioon. Avohaan vetolujuus saattaakin olla ainoastaan 500 kilon luokkaa! Vääntyneen tilalle hankin Arifinin uutuusmallin, jonka vetolujuuden pitäisi olla kymmenkertainen. Haittapuoli on sen paino sekä narun kiinnitys. Käsittely ei ole yhtä helppoa kuin kevyemmällä poijuhaalla.
        - Joissakin kiinnityspoijuissa renkaan poikkipiena haittaa avohaalla kiinnittymistä. Vaikkapa Nauvon vierassatamassa on tällaisia poijuja. Mhaminan länsisataman eteläisimmissä isoissa poijuissa rengas on sen verran paksu, ettei kaikki avohaat sovi.
        - Avohakaa ei välttämättä ole helppo saada irti, jos samaan poijuun kiinnittyy monta erilaista poijuhakaa.


      • Avohaka

        "Näille epäilijöille olen luvannut maksaa 50 e, jos he saavat haan irtoamaan poijusta veneestä käsin muutaman metrin päästä hakaan käsin koskematta vain köyttä käsittelemällä. "

        Siis tämähän on ihan helppoa kauempaakin ja teenkin niin lähes aina, helpompaa kun ei tarvitse siinä poijun vieressä käydäkään.

        Otetaan köyteen hieman löysää ja heitetään sitä köyttä ylöspäin sillain aaltoliikkeellä. Joskus täytyy tehdä kaksikin kertaa ennen kuin onnistuu mutta ei se ole vaikeaa.

        Mutta se että avohaan saisi vahingossa irtoamaan: se ei onnistu. Siinä olet aivan oikeassa.


    • Jsk12341

      Koukun luona normaalisti on kiinnityslenkki köydelle, elikä siihen se kiinnitetään. Mutta se ei riitä. Köysi pitää myös jollain tavalla saada kiinni varteenkin, jotta kahva tulee käteen, kun köyttä vetää. Meillä poijuhaassa on tarranauha siinä varressa tätä varten. Ei kannata laittaa köyttä kulkemaan kahvan lenkistä, koska silloin se voi olla hiukan hankalasti tiellä kahvaa käytettäessä ja lukitusta avattaessa.

      Muistakaa suihkuttaa haan sisään vedenkestävää voiteluainetta, koska muuten voi mekanismi jämähtää (ilmeisesti meriveden vaikutuksesta) silleen, että jousi ei jaksa lyödä hakaa kiinni kiinnityttäessä.

    • Tristan.

      "Otetaan köyteen hieman löysää ja heitetään sitä köyttä ylöspäin sillain aaltoliikkeellä. "

      Voi ehkä onnistua, jos köysi on kiinni tiukalla solmulla poijuhaassa. Minulla köydessä on rosterinen palomiehenhaka ja se naksautettu poijuhakaan, jolloin köyden aaltoliike ei pääse heiluttamaan poijuhakaa. Olen yrittänyt irroitusta ja niin on muutama muukin, onnistunutta suoritusta ei ole kohdalle sattunut.

      • ei väliä

        Aivan sama, onko köysi solmulla, pleissillä tai palomiehen haalla kiinni poijuhaassa, se köyden heilautus menee samalla tavalla perille. Riippuu vain köyden ja poijuhaan painojen suhteesta, miten. Sillä heilatuksella voi kyllä hyvinkin onnistua myös palomiehen haan irroitus poijuhaasta, jos se ei ole varmistettua mallia. Joka tapauksessa palomiehen haka on melko varmasti ketjun heikko lenkki, itse en sellaista käyttäisi.


      • Onnistuu se

        ""Otetaan köyteen hieman löysää ja heitetään sitä köyttä ylöspäin sillain aaltoliikkeellä. "

        Voi ehkä onnistua, jos köysi on kiinni tiukalla solmulla poijuhaassa. "

        Onnistuu kyllä löysälläkin solmulla. Eihän kyse ole muusta kuin köyden painon ja poijuhaan painon suhteesta.

        Joskus yksin liikkuessa kun on tuuli keulan puolelta irroitan ensin poijuhaan tällä menetelmällä, kerään köyden ja poijuhaan pois kaikessa rauhassa ja irroittelen sitten vasta keulaköydet.


      • 6+6
        ei väliä kirjoitti:

        Aivan sama, onko köysi solmulla, pleissillä tai palomiehen haalla kiinni poijuhaassa, se köyden heilautus menee samalla tavalla perille. Riippuu vain köyden ja poijuhaan painojen suhteesta, miten. Sillä heilatuksella voi kyllä hyvinkin onnistua myös palomiehen haan irroitus poijuhaasta, jos se ei ole varmistettua mallia. Joka tapauksessa palomiehen haka on melko varmasti ketjun heikko lenkki, itse en sellaista käyttäisi.

        En usko, että palomiehen hakaa saisi tuolla konstilla irtoamaan. Miten ihmeessä se aukenisi, kun tuolla kikalla ei mitenkään saa aikaan "salpaa" sisäänpäin työntävää painetta?


      • Juupa juu
        ei väliä kirjoitti:

        Aivan sama, onko köysi solmulla, pleissillä tai palomiehen haalla kiinni poijuhaassa, se köyden heilautus menee samalla tavalla perille. Riippuu vain köyden ja poijuhaan painojen suhteesta, miten. Sillä heilatuksella voi kyllä hyvinkin onnistua myös palomiehen haan irroitus poijuhaasta, jos se ei ole varmistettua mallia. Joka tapauksessa palomiehen haka on melko varmasti ketjun heikko lenkki, itse en sellaista käyttäisi.

        Sinä varmaan heilautuksella saisit poijun kettingin ruostuneet sakkelitkin irti ankkuripainosta?


      • kuin heinänteko
        6+6 kirjoitti:

        En usko, että palomiehen hakaa saisi tuolla konstilla irtoamaan. Miten ihmeessä se aukenisi, kun tuolla kikalla ei mitenkään saa aikaan "salpaa" sisäänpäin työntävää painetta?

        Voi voi, se onnistuu erittäin helpolla. Sitä varten erityisesti varoitetaan turvavaljaita kiinnittästä U-lenkkeihin, jos haka ei ole varmistettua tyyppiä. Irtoaa todella helposti kolmannella yrittämällä ensikertalaiseltakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      78
      2832
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2712
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2332
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      35
      1648
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1563
    6. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1485
    8. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1290
    9. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1246
    10. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe