parturi-kampaamo fobia

kampaamofobia

Pelkään kampaajalla käyntiä todella paljon. Kammottaa ajatus siitä tuolista, johon pitäisi istua "uhriksi", kun kampaaja leikkaa hiuksia. sitten kun vielä laitetaan se kappa.. En pysty käymään kampaajalla ollenkaan, koska varmasti pyörtyisin sinne. kerran elämässäni olen käynyt kampaajalla, se riitti minulle. Kampaaja leikkasi silloin aivan liian monta senttiä, kun pyysin vain viiden sentin siistimistä. sitten hän vielä ehdotti erilaisia hiustyylejä, vaikka olin selvästi sanonut, että haluan vain viiden sentin siistimisen. Nykyään siistin latvani itse fiskarsin hiussaksilla, ne ovat ihan hyvät ja siistiminen onnistuu hyvin. Osaako kukaan vastata, miten pääsen pelostani eroon? kiitos jos vastaatte.

6

2246

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kampaamofobia

ja unohtui mainita, olen 19-vuotias nainen ja muuten henkisesti terve.

• Sepe

Kaksikymmentä vuotta sitten viimeksi parturissa olen käynyt. Nyt en enää edes löytäisi sinne, kun hiukset peittävät näkökyvyn. Että kyllä se siitä!

• Rohkeus vs. pelko

Ja vitsit sikseen. ;)

Ap:lle tiedoksi, ettei sinulla ole mikään fobia vaan vahva ennakkoasenne, joka syntyi sulle pettymyksen tunteesta. Se tunnekokemus sai ilmeisen suuret mittasuhteet sinun mielessäsi, vaikka kyse oli vain hiustesi pituuden määrittämisestä, ei sen vakavammasta asiasta sentään.
      Siitä kokemuksesta kasvoi sinulle ongelma, joka nyt ohjaa jo valintojasi ja asennettasikin, koska ylläpidät negatiivista muistikuvaasi.

Kampaajalla käyti perustuu siihen, että antautuu ammattilaisen käsiteltäväksi. Jos koko ajatus tuntuu täysin mahdottomalta, liittyy sekin vain vahvaan kontrolloimisen tarpeeseen, mikä on aika yleistä (ja ehdottoman normaalia) varsinkin nuorilla ihmisillä, jotka vasta opettelevat oman tahdon ja ympäristön vaatimusten yhteen sovittamisen jaloa ja rohkeuttakin vaativaa taitoa.

Siitä fiksautumasta irti päästämiseen riittäisi kun uskaltaisit mennä uudelleen karvariin ja ajatella hiukan aiempaa rohkeammin ja uteliaammin, että katsotaanpas millaisena tämä ventovieras ihminen näkee minut, kasvonpiirteeni ja hiusteni mallin suhteessa kasvoihini. Sillä siitä on kyse kun kampaaja katsoo sinua ja sinun hiuksiasi. Me ulkopuoliset ihmiset vain näemme sinut hieman erilaisena kuin sinä näet itsesi peilistä.

Hiukset kasvavat nopeasti, joten niiden muotoilu ei pysy kuosissa kovinkaan kauan, tekipä kampaaja mitä tahansa. Se asia on jo sinällään myös helpostus verrttuna vaikkapa tatuoinnin teettämiseen... :)

Avaramielisempää ja laajakatseisempaa, fobioista vapaata kesää!

• leikkuu 0 euroa

Itse en pelkää parturia vaan taksojaan kotona meillä tukat leikataan,jostain on säästettävä.

• kampaamofobia

Kiitos vastauksista. ehkä tämä onkin vain ennakkoasenne. yritän joskus uskaltautua kampaamoon.

• Sinitisinen67889

Ennen nautin kolme tuntiakin parturin tuolissa. Laitettiin monenlaiset värit ja raidat,suunniteltiin uusia juttuja. Nyt ahdistaa ja niska jännittyy puolen tunnin istumisesta. Tähän kun saisin apua ja voisin nauttia uusista väreistä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2620
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2582
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1762
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1587
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1510
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1450
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1362
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1177
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1096
    Aihe