parturi-kampaamo fobia

kampaamofobia

Pelkään kampaajalla käyntiä todella paljon. Kammottaa ajatus siitä tuolista, johon pitäisi istua "uhriksi", kun kampaaja leikkaa hiuksia. sitten kun vielä laitetaan se kappa.. En pysty käymään kampaajalla ollenkaan, koska varmasti pyörtyisin sinne. kerran elämässäni olen käynyt kampaajalla, se riitti minulle. Kampaaja leikkasi silloin aivan liian monta senttiä, kun pyysin vain viiden sentin siistimistä. sitten hän vielä ehdotti erilaisia hiustyylejä, vaikka olin selvästi sanonut, että haluan vain viiden sentin siistimisen. Nykyään siistin latvani itse fiskarsin hiussaksilla, ne ovat ihan hyvät ja siistiminen onnistuu hyvin. Osaako kukaan vastata, miten pääsen pelostani eroon? kiitos jos vastaatte.

6

2571

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kampaamofobia

ja unohtui mainita, olen 19-vuotias nainen ja muuten henkisesti terve.

• Sepe

Kaksikymmentä vuotta sitten viimeksi parturissa olen käynyt. Nyt en enää edes löytäisi sinne, kun hiukset peittävät näkökyvyn. Että kyllä se siitä!

• Rohkeus vs. pelko

Ja vitsit sikseen. ;)

Ap:lle tiedoksi, ettei sinulla ole mikään fobia vaan vahva ennakkoasenne, joka syntyi sulle pettymyksen tunteesta. Se tunnekokemus sai ilmeisen suuret mittasuhteet sinun mielessäsi, vaikka kyse oli vain hiustesi pituuden määrittämisestä, ei sen vakavammasta asiasta sentään.
      Siitä kokemuksesta kasvoi sinulle ongelma, joka nyt ohjaa jo valintojasi ja asennettasikin, koska ylläpidät negatiivista muistikuvaasi.

Kampaajalla käyti perustuu siihen, että antautuu ammattilaisen käsiteltäväksi. Jos koko ajatus tuntuu täysin mahdottomalta, liittyy sekin vain vahvaan kontrolloimisen tarpeeseen, mikä on aika yleistä (ja ehdottoman normaalia) varsinkin nuorilla ihmisillä, jotka vasta opettelevat oman tahdon ja ympäristön vaatimusten yhteen sovittamisen jaloa ja rohkeuttakin vaativaa taitoa.

Siitä fiksautumasta irti päästämiseen riittäisi kun uskaltaisit mennä uudelleen karvariin ja ajatella hiukan aiempaa rohkeammin ja uteliaammin, että katsotaanpas millaisena tämä ventovieras ihminen näkee minut, kasvonpiirteeni ja hiusteni mallin suhteessa kasvoihini. Sillä siitä on kyse kun kampaaja katsoo sinua ja sinun hiuksiasi. Me ulkopuoliset ihmiset vain näemme sinut hieman erilaisena kuin sinä näet itsesi peilistä.

Hiukset kasvavat nopeasti, joten niiden muotoilu ei pysy kuosissa kovinkaan kauan, tekipä kampaaja mitä tahansa. Se asia on jo sinällään myös helpostus verrttuna vaikkapa tatuoinnin teettämiseen... :)

Avaramielisempää ja laajakatseisempaa, fobioista vapaata kesää!

• leikkuu 0 euroa

Itse en pelkää parturia vaan taksojaan kotona meillä tukat leikataan,jostain on säästettävä.

• kampaamofobia

Kiitos vastauksista. ehkä tämä onkin vain ennakkoasenne. yritän joskus uskaltautua kampaamoon.

• Sinitisinen67889

Ennen nautin kolme tuntiakin parturin tuolissa. Laitettiin monenlaiset värit ja raidat,suunniteltiin uusia juttuja. Nyt ahdistaa ja niska jännittyy puolen tunnin istumisesta. Tähän kun saisin apua ja voisin nauttia uusista väreistä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      425
      1690
    2. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      94
      1128
    3. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      94
      960
    4. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      63
      879
    5. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      49
      788
    6. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      43
      783
    7. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      123
      753
    8. Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki

Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K
      Viihde ja kulttuuri
      10
      748
    9. Mikä kaivatullesi

On tärkeintä elämässään?
      Ikävä
      60
      740
    10. Kylypylä mätänee

Kuka sotki uimaaltaan bakteereilla
      Suomussalmi
      39
      719
    11. Huomenta

Sinulle! Olen miettinyt sinua paljon yön aikana. 🫂
      Ikävä
      61
      697
    12. mielikuva

Mitä luulet hänen ajattelevan sinusta?
      Ikävä
      50
      626
    13. En voi kertoa meistä kenellekään

Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o
      Ikävä
      36
      605
    14. 45
      577
    15. 34
      575
    16. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      95
      562
    17. Olisitko nainen ihan nolona

Jos et saisikaan sitä nousemaan...
      Sinkut
      92
      546
    18. Kadutko mies sitä miten reagoit?

..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺
      Ikävä
      48
      545
    19. Millaisen talvitakin haluaisit?

Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain
      Sinkut
      85
      518
    20. Onko mulla vielä mahkuja saada sinut M nainen

Sano joku prosenttiluku?
      Ikävä
      49
      503
    Aihe