6-8 olutta päivittäin

Liisa 50v

Jo 10 vuotta olen juonut 6-8 olutta päivittäin. Heti kun pääsen töistä kotiin niin korkkaan ensimmäisen. Miten ihmeessä tuosta tavasta pääsis eroon, onko kellään hyvää neuvoa?
Kesä tulossa ja juominen vain lisääntyy kun loma edessä.

68

9958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sepskukka

      Pääsee eroon kun ei juo eikä osta juomaa kotiin.

      Kysyy luonnetta, mutta kuka käskee olla heikkomielinen?

      • haave.maa

        Hei antakaa määkin huudan, määkin olen kännissä.


    • Ostoskoriin Selincro

      Helpoin tapa on yrittää pysyä tiukkana kun täyttää sitä ostoskärryä kaupassa, silloin nämä päätökset tehdään... milläs korkkaat kun kotona ei ole yhtään pulloa.

      Kannattaa myös kokeilla uutta Selincro-nimistä lääkettä joka nimenomaan on vähentänyt alkoholinkulutusta reippaasti käyttäjillä. Yksi pilleri aina töistä lähtiessä ja Simsalabim! - pulloja meneekin enää kolme aikaisemman seitsemän sijaan.

      Itsestähän se joka tapauksessa on kiinni, pitää valita itselleen helpoin tie.

      • Liisa 50v

        Tuo lääke vain rseptillä. Kukas hakis mulle.
        Sepskukka: olet oikeassa, luonnetta se vaatii (mulla vain nollassa)


      • Selincroa kokeillut
        Liisa 50v kirjoitti:

        Tuo lääke vain rseptillä. Kukas hakis mulle.
        Sepskukka: olet oikeassa, luonnetta se vaatii (mulla vain nollassa)

        Se resepti sun pitää kyllä hakea ihan itse, ja sitä hakureissua tuskin kadut...

        Selincroa helpompaa ratkaisua tuskin löytyy, jos unohdetaan huonot ratkaisut...

        Mutta ihan hyvin voit ensin yrittää ilman lääkettä, kyllähän sellaisiakin löytyy jotka ovat vaan ottaneet itseään niskasta kiinni ja saaneet juomistaan vähenettyä.

        Sulla on nyt edessäsi niin monta hyvää vaihtoehtoa että tartu nyt johonkin ennenkuin liian myöhäistä, tuolla menolla sulla ei enää niitä vaihtoehtoja kovin pitkään ole...


      • sori_en_käynyt_täällä_2v

        Jaa-a, juomisen puoleen vähentäminen onnistuu myös kannabiksella.. Ei tarvii reseptiä (ei sitä kukaan suomessa saakaan!) jos ostaa kadulta :D


    • aa-kirjuri

      Mulla on, mutta arvelen että ei kelpaa sulle, kun sulla on vielä koti ja työkin.

    • Ripsiäinen

      "Liisa 50v"Rohkeasti terveyskeskukseen hakemaan Selincro-repsu.Jos sulla on työterveyshuolto niin sitä ei ole pakko käyttää kun selität tilanteen aikaa varatessa.
      Jos et ole valmis lopettamaan kokonaan niin tämä troppi voisi toimia sulla.Toinen vaihtoehto on mennä A-klinikalle keskustelemaan.Kannattaisi kartoittaa ja selvittää sun tilanne.Verikokeet olisivat paikallaan.Antavat eri vaihtoehtoja etenemiseen sulle.Olen kokenut A-klinikan ihan myönteisenä paikkana.Kodista ja työstä kannattaa pitää kiinni viimeiseen asti.
      Antabuksen käyttö vaatii totaalisen nollatoleranssin ellei halua itseään sairaalaan.Hirveä myrkky väärin käytettynä.Akupunktiohoidot auttavat vieroitusoireisiin,rauhoittavat mieltä ja elimiä.Riippuvuusoireisiin saa myös hetkellisen lääkityksen että pääsee pahimman yli.
      A-klinikka ei jätä yksin kunhan olet halukas itseäsi hoitamaan.Kaikki on nyt susta itsestäsi kiinni.
      Sulla menee todellakin reilusti yli kohtuukäytön ja hyvä kun olet ottanut asian vakavaan mietintää.
      Asioiden muuttaminen on aluksi pelottavaa mutta se on kuitenkin aina kohti parempaa huomista.
      Paljon tsemppiä sulle ja ilmoittele kuulumisia :).

      • Liisa 50v

        Kiitos , sait minut ajattelemaan ongelmaani laajemmin. Olisi ihan kauheaa jos työ ja koti menisi.
        Jotenkin ajattelen, että ongelmaani en halua pillereillä ratkaista, enkä myöskään halua kertoa asiasta lääkärille.
        Kovasti yritän päättää, että vähennän juomistani.


      • Rohkeasti vaan
        Liisa 50v kirjoitti:

        Kiitos , sait minut ajattelemaan ongelmaani laajemmin. Olisi ihan kauheaa jos työ ja koti menisi.
        Jotenkin ajattelen, että ongelmaani en halua pillereillä ratkaista, enkä myöskään halua kertoa asiasta lääkärille.
        Kovasti yritän päättää, että vähennän juomistani.

        Tuo Selincro on kyllä helppo ratkaisu mutta SO WHAT?!? Jos olet päättänyt että haluat vähentää niin tämä lääkehän on kuin luotu sulle, ja lääkärithän ovat sitä varten että heille voi kertoa tällaisista asioista. Ja alkoholin suurkulutus on niin yleinen vitsaus ettei siinä ole mitään hävettävää, sen piilottelussa sen sijaan....

        Eli rohkeasti vaan vastaanotolle, eihän Selincro ole rappio-alkoholisteille vaan juuri tavallisille pulliaisille jotka haluavat vähentää liiallista juomistaan.

        Pääasia että saat elämäsi terveemmälle tolalle, ehkäpä pääset nauttimaan jo tämän kesän auringosta vähän raittiimmissa merkeissä!


      • Jep jep..
        Liisa 50v kirjoitti:

        Kiitos , sait minut ajattelemaan ongelmaani laajemmin. Olisi ihan kauheaa jos työ ja koti menisi.
        Jotenkin ajattelen, että ongelmaani en halua pillereillä ratkaista, enkä myöskään halua kertoa asiasta lääkärille.
        Kovasti yritän päättää, että vähennän juomistani.

        Moi.Kokeile nyt jonnin aikaa vähentämistä mutta se ei välttämättä onnistu kuin vain tilapäisesti varsinkin ilman sitä Selincroa.
        Ei tässä ongelmassa ole mitään hävettävää mutta ymmärrän sua hyvin,aihe on arka.
        Lääkäri on täysin sun puolella kun sä itse apua haet.
        Voimia sulle!


      • aa-kirjuri
        Liisa 50v kirjoitti:

        Kiitos , sait minut ajattelemaan ongelmaani laajemmin. Olisi ihan kauheaa jos työ ja koti menisi.
        Jotenkin ajattelen, että ongelmaani en halua pillereillä ratkaista, enkä myöskään halua kertoa asiasta lääkärille.
        Kovasti yritän päättää, että vähennän juomistani.

        AA:ssa ei tarvitse kertoa kellekään nimeään, jos ei tahdo. Sieltä ei kyllä saa pillereitäkään vaikka tahtoisi.
        Sinne on kuitenkin mentävä itse ja itsensä takia. Ei maksa mitään, ja jos ei auta, voi lähteä kotiin tai vaikka kapakkaan.
        On tehonnut tuhansiin suomalaisiin, voi tehota sinuunkin.

        Tuntuuko liian yksinkertaiselta? Haluatko ottaa sen tarjoaman avun vastaan?


      • Vanamo Linnea
        Liisa 50v kirjoitti:

        Kiitos , sait minut ajattelemaan ongelmaani laajemmin. Olisi ihan kauheaa jos työ ja koti menisi.
        Jotenkin ajattelen, että ongelmaani en halua pillereillä ratkaista, enkä myöskään halua kertoa asiasta lääkärille.
        Kovasti yritän päättää, että vähennän juomistani.

        Juomisen vähentäminen on pitkäjänteistä hommaa. Ainakin minulla on kestänyt monta vuotta päästä yli 20 viikkoannoksesta nykyiseen noin viiteen annokseen. Joku pystyy pudottamaan kulutusta kertaheitolla, mutta vähittäin vähentäminen voi olla monelle helpompaa. Uusien tapojen juurruttaminen vie oman aikansa.

        Olen ollut ns. "paukunvartija" vuosia, toisin sanoen olen kirjannut tunnollisesti vihkoon jokaikisen nauttimani alkoholiannoksen. Vasta siitä näkee todellisen tilanteen, ja kun sitä jatkaa pitempään, näkee myös, onko parannusta tapahtunut.

        Yksi keino, ainakin aluksi, on alkoholiton olut. Ota ainakin aluksi yksi tai kaksi alkoholitonta olutta ennen kuin avaat ensimmäisen keskioluen. Koeta siirtää juomisen aloittamista myöhemmäksi, niin et ehdi juoda niin paljon.

        Päindelinkin sivuilla on hyviä vinkkejä vähentäjille:

        http://www.paihdelinkki.fi/oma-apu


      • Tyly t o s i a s i a
        Liisa 50v kirjoitti:

        Kiitos , sait minut ajattelemaan ongelmaani laajemmin. Olisi ihan kauheaa jos työ ja koti menisi.
        Jotenkin ajattelen, että ongelmaani en halua pillereillä ratkaista, enkä myöskään halua kertoa asiasta lääkärille.
        Kovasti yritän päättää, että vähennän juomistani.

        "Olisi ihan kauheaa jos työ ja koti menisi."

        Pidä mielessä että em uhka on todellakin olemassa juuri Sinulla. Olet 10 vuotta juonut 6-8 olutta päivittäin. =42...49 annosta /viikko. "Voi olla", että siinä ajassa (kymmenessä vuodessa) kehittyy vaarallinen riippuvuus.

        Olet nyt jo oikean tien alussa, kun olet pysähtynyt ongelman edessä ja mietit ratkaisua asialle. Olin itse vuosia sitten samassa tilanteessa. Raitistumisen alku oli työlästä. Nyt olen kuivilla ja elämän laatu on itsellä ja lähipiirillä aivan toista kuin silloin. Ota rohkeasti apua vastaan, sitä on kyllä tarjolla. Käy myös rohkeasti muutamassa eri AA-ryhmässä, vaikka tällä palstalla kaikenlaista siitä kirjoitellaankin.

        Voimia ja aurikoista alkukesää.


      • Voimia minultakin!
        Tyly t o s i a s i a kirjoitti:

        "Olisi ihan kauheaa jos työ ja koti menisi."

        Pidä mielessä että em uhka on todellakin olemassa juuri Sinulla. Olet 10 vuotta juonut 6-8 olutta päivittäin. =42...49 annosta /viikko. "Voi olla", että siinä ajassa (kymmenessä vuodessa) kehittyy vaarallinen riippuvuus.

        Olet nyt jo oikean tien alussa, kun olet pysähtynyt ongelman edessä ja mietit ratkaisua asialle. Olin itse vuosia sitten samassa tilanteessa. Raitistumisen alku oli työlästä. Nyt olen kuivilla ja elämän laatu on itsellä ja lähipiirillä aivan toista kuin silloin. Ota rohkeasti apua vastaan, sitä on kyllä tarjolla. Käy myös rohkeasti muutamassa eri AA-ryhmässä, vaikka tällä palstalla kaikenlaista siitä kirjoitellaankin.

        Voimia ja aurikoista alkukesää.

        Edellä oleva kirjoittaja puhuu asiaa, kyse on elämästäsi ja olet ratkaisujen edessä.

        Täälläkin on ehdotettu monia vaihtoehtoja alkuun pääsemiseksi, punnitse niitä ja ota heti ensimmäinen askel. Pääasia ettet anna periksi ja jatka samaan malliin, se ei todellakaan ole sinulle enää vaihtoehto jos haluat selviytyä.

        Onnea vaikealle tielle ja aurinkoista kesää!


      • Maroolofi
        Liisa 50v kirjoitti:

        Kiitos , sait minut ajattelemaan ongelmaani laajemmin. Olisi ihan kauheaa jos työ ja koti menisi.
        Jotenkin ajattelen, että ongelmaani en halua pillereillä ratkaista, enkä myöskään halua kertoa asiasta lääkärille.
        Kovasti yritän päättää, että vähennän juomistani.

        Ei työ ja koti mene jos juot 6-8 kaljaa päivittäin. Kyllä siihen vaaditaan jo perusteellisempaa asioidensa sotkemista.

        Mulla ei oo työtä eikä kotia koskaan ollutkaan.

        Itekin haluisin päästä olutriippuvuudesta eroon. Kun välillä saattaa mennä 40 purkkia päivässä, niin alkaa kysyä itseltään, onko tässä mitään järkeä? Loppuu viimeistään kun rahat loppuu, ja sitten se vasta masentaakin. Lisäksi olen tehnyt velkaa ja niitäkin pitää lyhennellä. Täydellisen työkyvyttömyyden takia joudun elämään sossun rahoilla, koska alkoholiongelmaisena mulla ei ole toivettakaan eläkkeelle pääsystä.


    • 14+20

      Kummaa tyrkytystä juurihan tuo sanoi ettei halua lääkärin tietävän.

    • Ripsiäinen

      Hyvin harva pärjää ilman mitään apua.AP kirjoittele tänne,me tsempataan sua!Jos se vähentäminen ei onnistu niin mietitään vaikka yhdessä seuraavaa siirtoa :).Muutos ei tapahdu hetkessä.

    • Kylmät kädet

      Miten toleranssisi ei ole kasvanut, kun juot 6-8 annosta per päivä. Se pitäisi näykyä selvästi jo kuukausissa, viimeistään vuodessa.

      Nyt puhutaan 10:stä vuodesta! Hiukan ihmetyttää..

      • Kk 

        Esim. itselleni 8 annosta ei ole enää mitään. Vielä 3-4 vuotta sitten, sain sillä kunnon kännit ja se riitti yhtä sessiota varten täysin.


    • vähennys ok

      Yksi keino on vähentäminen. Ota viikko vain 5 olutta. Seuraava viikko 4 olutta. Seuraava 3... Vaatii hieman luonnetta mutta kyllä kannattaa.

      • Liisa 50v

        On se niin ihmeellistä kun tuon 6-8 olutta juon niin en tule edes humalaan.
        Eilen kokeilin onnistuuko vähentäminen, join vain 3 olutta. Tänään en tiedä....
        Tuo vähentäminen vaatii kyllä kovaa selkärankaa ja pinnaa.
        Mutta jostain on alettava.


      • aa-kirjuri
        Liisa 50v kirjoitti:

        On se niin ihmeellistä kun tuon 6-8 olutta juon niin en tule edes humalaan.
        Eilen kokeilin onnistuuko vähentäminen, join vain 3 olutta. Tänään en tiedä....
        Tuo vähentäminen vaatii kyllä kovaa selkärankaa ja pinnaa.
        Mutta jostain on alettava.

        Eihän sun tarvitse jättää kuin yksi ryyppy ottamatta. Se eka.
        Muitahan ei sitten tarvitse edes harkita.Jos haluat lopettaa juomisen, etsi itsellesi sopiva aa-ryhmä. Saat tukea raittiudellesi.

        Jos haluat vähentää, vähennä. Johan sinulta eilen onnistui vähentäminen. Ehkä tänäänkin ja huomenna juot vain 3 pulloa.


    • raitis stina

      Itsekin aikoinani kokeilin vähentämistä mutta se kesti vain aikansa.Mulle täys raittius oli jopa helpompi ratkaisu kuin vähentäminen.Kun ei ota huikkaakaan niin ei myöskään mene yhtään.
      Varmasti käy pinnan päälle sulla.Älä liikaa kärvistele kun tarjolla olisi se lääke.Voisit päästä paljon helpommalla.Sulla menee liikaa voimavaroja nyt hukkaan.

      • Onnea ja tsemppiä!

        Pääasia olet alkanut miettimään asiaan ennenkuin liian myöhäistä. Lääke on yksi hyvä vaihtoehto ja saattaisi sopia sinulle, pääasia että tartut asiaan ja yrität saada elämäsi haltuun. Kyllä se onnistuu jos tahtoa riittää, voimia ja tsemppiä!


    • Moi Liisa

      Oletko ehtinyt korkata?
      Jos et niin nyt sinulla on tilaisuus näyttää kuka määrää ja mitä.
      Kaada oluet poijes.
      Mikäli tänään liian myöhäistä niin huomenna uusiksi ja ajatuksen kanssa et sinä mikään robotti ole joka on ohjelmoitu ostamaan/juomaan olutta.
      Vai oletko?

      • Liisa 50v

        Ehdin jo korkata..
        Harmittaa ihan vietävästi kun olut hallitsee elämääni niin monella tapaa.
        Mikähän se sai pysähtymään ja ajattelemaan vähentämistä


      • Hyvä että joku sai..
        Liisa 50v kirjoitti:

        Ehdin jo korkata..
        Harmittaa ihan vietävästi kun olut hallitsee elämääni niin monella tapaa.
        Mikähän se sai pysähtymään ja ajattelemaan vähentämistä

        Ei koskaan ole myöhästä, jos olet vielä terve ja elossa. Älä lannistu vaan luota itseesi, kyllä se vähentäminen onnistuu tavalla tai toisella.

        Jos alkaa tuntumaan ettei muuten onnistu, niin ala nyt ihmeessä pohtimaan vaihtoehtoja. Niitä on monia, voit kokeilla aluksi sitä mikä parhaalta kuulostaa.


      • ensipuraisu!
        Liisa 50v kirjoitti:

        Ehdin jo korkata..
        Harmittaa ihan vietävästi kun olut hallitsee elämääni niin monella tapaa.
        Mikähän se sai pysähtymään ja ajattelemaan vähentämistä

        Hienoa, että ehdit korkata. Kylmä olut on hyvää näin helteillä.


      • Liisa 50v kirjoitti:

        Ehdin jo korkata..
        Harmittaa ihan vietävästi kun olut hallitsee elämääni niin monella tapaa.
        Mikähän se sai pysähtymään ja ajattelemaan vähentämistä

        "Mikähän se sai pysähtymään ja ajattelemaan vähentämistä"

        Terveys on varmaan ykkössijalla.
        Tissuttelu on pahinta mitä tulee alkon käyttöön vaikka olisi vain olutta.
        Ihmeen moni aliarvioi oluen?
        Jos pitää ottaa niin arjet selväksi ja vkl:nä sitten päkki tai viiniä sekin on parempi kuin jokapäiväinen kropan/maksan rasitus.

        Anna kropan levätä välillä, käy lääkärissä perus-tark. eikä tarvitse mainita alkoholista jos et halua.


      • Vanamo Linnea
        Liisa 50v kirjoitti:

        Ehdin jo korkata..
        Harmittaa ihan vietävästi kun olut hallitsee elämääni niin monella tapaa.
        Mikähän se sai pysähtymään ja ajattelemaan vähentämistä

        Terveys kai useimmilla on ykkönen. Tulee lievempiä ja vakavampia tapaturmia kännissä, unen laatu kärsii, ahdistus lisääntyy. Siinä sitä onkin noidankehää, kun ahdistunut juo saadakseen helpotusta, ja juominen ajan mittaan vain lisää sitä ahdistusta entisestään.

        Jotkut heräävät vasta potkuihin tai avioeroon.

        Prosessi on pitkä, ainakin minulla se on ollut, vaikkei käyttömääräni missään vaiheessa ollut edes tilapäisesti sinun tasollasi. Etene tarpeeksi pienin askelin, niin ei tule niin helposti turhautumista. Ensin voit todella yrittää vähentää kertamäärää esimerkiksi juomalla alkoholitonta välillä tai aloittamalla juomisen myöhemmin (käy ensin vaikka kävelyllä, tai tee jotakin rästiin jäänyttä kotona, jos et muuten osaa olla ilman).

        Seuraava vaihe on sitten juomiskertojen vähentäminen. Lupaa itsellesi ensin, että et juo joka päivä. Kun olet muutaman viikon aikana ollut vähintään päivän viikossa selvin päin, lisää juomattomien päivien määrä. "Päivä viikossa, viikko kuukaudessa, kuukausi vuodessa" (ilman alkoholia) kuuluu yksi hokema. Se voisi olla yksi tavoite.

        Vähitellen tulet huomaamaan, että jaksat paremmin, rahaa säästyy ja aikaa johonkin mielekkäämpään tekemiseen, mitä se sitten onkin. Liikunta on monelle hyvä uusi harrastus, eikä vähiten sen vuoksi, että se hoitaa paitsi kroppaa, myös korvien väliä.

        Pinttyneiden tapojen muuttaminen on vaikeaa, mutta harjoittelemalla ja ajan kanssa se onnistuu.


      • Liisa 50v
        Vanamo Linnea kirjoitti:

        Terveys kai useimmilla on ykkönen. Tulee lievempiä ja vakavampia tapaturmia kännissä, unen laatu kärsii, ahdistus lisääntyy. Siinä sitä onkin noidankehää, kun ahdistunut juo saadakseen helpotusta, ja juominen ajan mittaan vain lisää sitä ahdistusta entisestään.

        Jotkut heräävät vasta potkuihin tai avioeroon.

        Prosessi on pitkä, ainakin minulla se on ollut, vaikkei käyttömääräni missään vaiheessa ollut edes tilapäisesti sinun tasollasi. Etene tarpeeksi pienin askelin, niin ei tule niin helposti turhautumista. Ensin voit todella yrittää vähentää kertamäärää esimerkiksi juomalla alkoholitonta välillä tai aloittamalla juomisen myöhemmin (käy ensin vaikka kävelyllä, tai tee jotakin rästiin jäänyttä kotona, jos et muuten osaa olla ilman).

        Seuraava vaihe on sitten juomiskertojen vähentäminen. Lupaa itsellesi ensin, että et juo joka päivä. Kun olet muutaman viikon aikana ollut vähintään päivän viikossa selvin päin, lisää juomattomien päivien määrä. "Päivä viikossa, viikko kuukaudessa, kuukausi vuodessa" (ilman alkoholia) kuuluu yksi hokema. Se voisi olla yksi tavoite.

        Vähitellen tulet huomaamaan, että jaksat paremmin, rahaa säästyy ja aikaa johonkin mielekkäämpään tekemiseen, mitä se sitten onkin. Liikunta on monelle hyvä uusi harrastus, eikä vähiten sen vuoksi, että se hoitaa paitsi kroppaa, myös korvien väliä.

        Pinttyneiden tapojen muuttaminen on vaikeaa, mutta harjoittelemalla ja ajan kanssa se onnistuu.

        Voi kiitos vinkeistä Linnea.
        Olen miettinytin miten pystyn vähentämään, alkoholitonta, aloitan myöhemmin kuin kello16,30, pinttyneelle tavalle uutta tekemistä.
        Onnistuuko alkoholittomalla oluella huijaaminen?? Kertokaa jotka olette kokeilleet.


      • existissuttajajuoppo
        Liisa 50v kirjoitti:

        Voi kiitos vinkeistä Linnea.
        Olen miettinytin miten pystyn vähentämään, alkoholitonta, aloitan myöhemmin kuin kello16,30, pinttyneelle tavalle uutta tekemistä.
        Onnistuuko alkoholittomalla oluella huijaaminen?? Kertokaa jotka olette kokeilleet.

        EI onnistu. Alkoholisti on ja pysyy samana, alkkis Sinäkin olet, vaikka töissä käyt. Ajatus pyöriin aina siinä oluessa tai viinassa, missä nyt saan ottaa taas.

        Ainoa tapa on lopettaa kaikki viinaan liittyvään aineeseen, oli se sitten leikkiolutta siideriä, olutta viinaa viiniä, likeeriä, viskiä, konjakkia tms, jolla huijaa itseään, enhän MINÄ ole holisti, minähän olin kolme pv aivan ilman mitään, nyt vain pari siideriä otan.

        Käy lekurissa, pyydä verikokeet, tärkeimmät ovat cdt ja GT, cdt näyttää viikkojen takaiset juomisetkin ja määrät/pv.
        Alat ja asat näyttävät millaista vauhtia maksan solut tuhoavat.

        Ai niin, punasolut, MCV, jos arvosi on 160-200, olet näköjään hiihtäjä, käyttänyt EPOa tai sitten harjoitellut ahkerasti viikkoja Alpeilla, yli 2500 m korkeudessa, muuten viina onmuuttanut punasolujen koon suurentumisen todennäköisesti alkoholin suorasta toksisesta vaikutuksesta

        Hyvää päivän jatkoa Liisalle, ehkä elät vielä kuusikymppiseksikin.
        Mihinkään AA-puljuun ei pidä erehtyä, voi menettää oma mukava tissuttelu (=juopottelu)


      • rehellitön
        Liisa 50v kirjoitti:

        Voi kiitos vinkeistä Linnea.
        Olen miettinytin miten pystyn vähentämään, alkoholitonta, aloitan myöhemmin kuin kello16,30, pinttyneelle tavalle uutta tekemistä.
        Onnistuuko alkoholittomalla oluella huijaaminen?? Kertokaa jotka olette kokeilleet.

        Itsesi huijaaminen onnistuu, muita et voi etkä myöskään alkoholismiasi pystyy huijaamaan.


      • Vanamo Linnea
        Liisa 50v kirjoitti:

        Voi kiitos vinkeistä Linnea.
        Olen miettinytin miten pystyn vähentämään, alkoholitonta, aloitan myöhemmin kuin kello16,30, pinttyneelle tavalle uutta tekemistä.
        Onnistuuko alkoholittomalla oluella huijaaminen?? Kertokaa jotka olette kokeilleet.

        Juhani Seppänen, "Selvästi juovuksissa" -kirjan kirjoittaja, joi ainakin kirjan kirjoittamisvuonna tolkuttomat määrät alkoholitonta olutta. En tiedä, kuinka hän sen jälkeen on onnistunut pysyttelemään alkoholista erossa, mutta vuoden oli ainakin.

        Minä pidän tavallisen, vaalean peruslagerin mausta, ja siksi minusta myös alkoholittomissa oluissa on hyvänmakuisia (Nikolai, Buckler, Warsteiner). En pidä sitä huijaamisena, nykyisin juon alkoholitonta olutta enemmän kuin tavallista.

        Jos se tuntuu sinusta huijaamiselta, voit kokeilla muita juomia, vettä, vichyä, limsaa, mehua jne. Itse asiassa tuossa aiemmassa viestissäni tarkoitinkin alkoholittomalla MITÄ TAHANSA alkoholitonta juotavaa, en vain alkoholittomia oluita.


    • raitis stina

      ei muutos hetkessä tapahdu.Nyt sä punnitset asioita eli tee se ihan rauhassa.Sä tiedät vastauksen kun olet valmis sen vastaanottamaan.Sun suunta on oikea.Tsemppiä paljon!

      • Liisa 50v

        Kyllä pysähdys sai miettimään ja hieman olen edistynytkin. Vinkkejä olen ottanut teidän viesteistä.
        Torstaina 5 olutta ja perjantaina meni vain 3 olutta. Täytyy kyllä sanoa että olo on pirteämpi. Taidan lähteä autolla ajelee etten sorru päiväolusiin.


      • Liisa 50v
        Liisa 50v kirjoitti:

        Kyllä pysähdys sai miettimään ja hieman olen edistynytkin. Vinkkejä olen ottanut teidän viesteistä.
        Torstaina 5 olutta ja perjantaina meni vain 3 olutta. Täytyy kyllä sanoa että olo on pirteämpi. Taidan lähteä autolla ajelee etten sorru päiväolusiin.

        Hyvin on vähentäminen onnistunut. Lujuutta se kyllä vaatii ja paljon.
        Perjantaina sitten on kaverin synttärit ja siellä alko virtaa, en tiedä miten onnistun siellä ottamaan vähemmän ettei karkaa käsistä.


      • passivistikko
        Liisa 50v kirjoitti:

        Hyvin on vähentäminen onnistunut. Lujuutta se kyllä vaatii ja paljon.
        Perjantaina sitten on kaverin synttärit ja siellä alko virtaa, en tiedä miten onnistun siellä ottamaan vähemmän ettei karkaa käsistä.

        Haitanneeko tuo nyt mitään, jos otat p...eet olalle kerran kuussa?


    • NAINEN 40

      Liisa,jos sinulla on aikaa,lue viestiketju otsikolla "lopettamis skaba 2".Siellä on juttua juomisesta ja lopettamisesta,myös omastani.

    • juhjuhlat

      Mitä odotat juhannukselta? Lyhyt työviikko edessä.

      • Liisa 50v

        Perjantaina oli kaverin synttärit ja juoma virtasi. Täytyy sanoa että yli meni suorastaan överiksi, oikein kaksin käsin join ja join. Kauhea rapula lauantaina niin korjailin sitä ja rapula siirtyi sunnuntaiksi. Tapasin synttäreillä ihanan miehen mutta sekin meni pieleen humalani takia.

        Kyllä juhannus tulee, enkä ole vielä tehnyt mitään suunnitelmia. Lomakin alkaa juhannukselta.


      • aa-kirjuri taas
        Liisa 50v kirjoitti:

        Perjantaina oli kaverin synttärit ja juoma virtasi. Täytyy sanoa että yli meni suorastaan överiksi, oikein kaksin käsin join ja join. Kauhea rapula lauantaina niin korjailin sitä ja rapula siirtyi sunnuntaiksi. Tapasin synttäreillä ihanan miehen mutta sekin meni pieleen humalani takia.

        Kyllä juhannus tulee, enkä ole vielä tehnyt mitään suunnitelmia. Lomakin alkaa juhannukselta.

        Toistan tässä itseäni.

        AA:ssa ei tarvitse kertoa kellekään nimeään, jos ei tahdo. Sieltä ei kyllä saa pillereitäkään vaikka tahtoisi.
        Sinne on kuitenkin mentävä itse ja itsensä takia. Ei maksa mitään, ja jos ei auta, voi lähteä kotiin tai vaikka kapakkaan.
        On tehonnut tuhansiin suomalaisiin, voi tehota sinuunkin.

        Tuntuuko liian yksinkertaiselta? Haluatko ottaa sen tarjoaman avun vastaan?


      • Liisa 50v
        aa-kirjuri taas kirjoitti:

        Toistan tässä itseäni.

        AA:ssa ei tarvitse kertoa kellekään nimeään, jos ei tahdo. Sieltä ei kyllä saa pillereitäkään vaikka tahtoisi.
        Sinne on kuitenkin mentävä itse ja itsensä takia. Ei maksa mitään, ja jos ei auta, voi lähteä kotiin tai vaikka kapakkaan.
        On tehonnut tuhansiin suomalaisiin, voi tehota sinuunkin.

        Tuntuuko liian yksinkertaiselta? Haluatko ottaa sen tarjoaman avun vastaan?

        Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Iso mutta on .... en halua mennä mihinkään ryhmään, syy hävettää niin vietävästi mennä kertomaan omasta ongelmasta.


      • aa-kirjuri vieläkin
        Liisa 50v kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Iso mutta on .... en halua mennä mihinkään ryhmään, syy hävettää niin vietävästi mennä kertomaan omasta ongelmasta.

        Hävettäähän se, mutta kysymys on kuitenkin SINUN elämästäsi.
        Miten itse suhtaudut niihin ihmisiin, jotka hakevat apua ongelmiinsa?
        Säälittelet, halveksit, naureskelet, ivailet?


    • Liisa 50v

      Hyvää Juhannusta kaikille.
      Tuntuu ihan uskomattomalta eilinen... Join ainoastaan yhden siiderin.
      Monella on kankkunen, korjausta tänään ja ehkä vielä huomennakin.
      Päätin etten hanki kankkusta tänä juhannuksena. Selvää juhannusta en muuten muistakkaan.

      • lääkeapteekki

        Tulitko yhtään nousuhumalaan?


    • Leena vm. 1958

      Onneksi olkoon Liisa! Siitä se lähtee, kohtalotoverini. :)

      Mulla kans loisto-fiilikset, kaikki muut kärsii krapulasta ja mä kävin jo aamulla pikku lenkilläkin! :) Kyllähän sitä olutta 3-4 pulloa eilen meni mutta se ei ole mitään meikäläisen normi-juhannukseen verrattuna. Ihan täysin omaan piikkiin en voi tuota ottaa, Selincro on mun pieni salaisuus. :) Oli harvinaisen upea juhannus-aatto kun ei vetänyt umpilärvejä, kiitos siltä tuolle uudelle lääkkeelle. Tänään ajattelin pysytellä ihan mehulinjalla kun viinaa ei tee edes hirveästi mieli, jotenkin outoa itseni tuntien...

      Mukavaa juhannus-viikonloppua kaikille tasapuolisesti!

    • Kari vm. 1963

      Heh....jaashas: on jollain muullakin sama salaisuus kuin minulla. Sama juttu, ei edes tee mieli kännätä. Oli todella omituista herätä juhannusaamuna ajokuntoisena. Teki mieli ajaa korttelin ympäri ihan ajamisen riemusta vaan.

      Liisa: tätä salaisuutta kannattaa avata kaikille tutuille, joilla sama ongelma...

    • juojjja

      selincro on lumelääke, ääliöt. otin selincroa ja join to-pe aikana silti 1.5 litraa viinaa ja noin 30 kaljaa nyt on olo mitä on, pakko imeä vähintään 12 olutta ettei tule deliriumia

      • Selincro toimii

        Selincro on kaikkea muuta kuin lumelääke... se on auttanut jo monia vähentämään juomistaan vaikka ollut apteekin hyllyllä vasta pari kuukautta.

        Ja sä olisit varmaan jo jossain ihan muualla jos olisit juonut tuollaisia määriä.... :)))


    • Nuori hoitaja

      17 olutta päivässä olisi terveyden kannalta ihanteellinen määrä.

    • väheneekö

      Miten monta eilen?

      • Liisa 50v

        Juominen on vähentynyt, eilen yks siideri ja yks olut.
        Jääkaapissa kaks olutta illaksi ja lisää en hae tänään.
        Yöt ollu levottomia ja maha ei toimi....


      • kännin ihmemaa?
        Liisa 50v kirjoitti:

        Juominen on vähentynyt, eilen yks siideri ja yks olut.
        Jääkaapissa kaks olutta illaksi ja lisää en hae tänään.
        Yöt ollu levottomia ja maha ei toimi....

        Oi Liisa, kerrothan
        joko sä löysit onnesi
        kun ottaa vain vähäsen
        saamatta öölin nautintoo
        saamatta aamun kankkusta


      • Liisa 50v
        kännin ihmemaa? kirjoitti:

        Oi Liisa, kerrothan
        joko sä löysit onnesi
        kun ottaa vain vähäsen
        saamatta öölin nautintoo
        saamatta aamun kankkusta

        Ainakaan ei ole kankkusta aamulla.
        Mistä ihmeestä johtuu tää kuvottava olo , oksettaa mutta en oksenna.
        Johtuuko se vähentämisestä, kokeneemmat tietää.. kertokaa?


      • galjamies
        Liisa 50v kirjoitti:

        Juominen on vähentynyt, eilen yks siideri ja yks olut.
        Jääkaapissa kaks olutta illaksi ja lisää en hae tänään.
        Yöt ollu levottomia ja maha ei toimi....

        miten menee nykyään?


    • Täytä tyhjä

      Sama diili ku tupakoides. .Tuut kotiin niin korkkkaat sen ja tasa tunnein yksi
      4-5 tuntii ennen nukkumaan menoa, eli vähennät eka yhden.
      Toisena sääntönä meil on et ostat aina yhden päivän kaljat vaan
      asuntoos ja, et koskaan muuta un yksittäisiä. Takapakkeja tulee kyllä
      mutta sit kun oot 1-2 niin tajuut sen turhaks itekkin.
      Ja mitään kertarykäsyjä kun otat sellaisen 9 viikkoa ja tiputat kuormasta aina
      yhden kaljan per viikko. Alotat huomen juomalla 5-7 bisseä..Kyllä sä bonjaat.

    • eva1970

      Moi.Olet nyt henkisesti ja ruumiillisesti kovilla.Ihan normaalia.Aika auttaa,joka hetki parempaan suuntaan :).Jos olot sietämättömiä niin käy lääkärillä jo pelkästään univaikeuksien takia.Pää pitäisi saada lepäämään niin kroppakin rauhottuisi.Kaksitehoinen melatoniini on luonnon oma unihormoni,ei tule riippuvaiseksi.Noin euron yksi pilleri ja toimiva.Kun olet levänneempi niin jatkokin on helpompaa.Muista syödä terveellisesti!Vitamiinikuuri myös hyvä!Tsemppaan sua :)

    • monen lapsen isä

      Miksiköhän ei näissä viesteissä vaikuttanut olevan edes kirjoitusvirheitä? Itse mä otan reilusti, enkä arvioi helposti tarkkoja määriä. Jos mä juon pänikkää, alkaa vähempikin ehkä riittää, ja siinä vielä kaikennäköistä muuta tölkkiä, vähemmän saattaa olla jopa huono arvio. Koen usein itseni myrkytyksen alaiseksi, enkä uskalla juoda, rahatkin on täysin loppu, saatika laskuissa kieriminen pahentaa sairaan-omaista hikoilemista. Tuntuu että mielisairaalassa, rauhoittavissa taaperteleminen voisi olla armahdus.
      Terveisin Kasper.

    • Lisbeth.

      Vaikka onkin vanha juttu niin vastailempas silti, onhan tää ehkä jollekkin ajankohtainen.
      Mulla oli tuo sama että heti töiden jälkeen kuului tsup kun siideri aukesi, olutta en juo ollenkaan. Jotenkin sitä vaan halus jättää työpäivän taakseen ja rentoutua.
      Siinä ruokaa laittaessa vielä muutama lisää ja kenties lasi vinkkua.
      Kunnes älysin että alkaa olla jo tärkeämpää se siideri kun ruoka...
      Aloin sitten tehä silleen että kuppi - pari kahvia ihan ekana, vaikka lämmitettynä aamukahvin jämät ja jokunen keksi.
      Sittenpä ei enää siideri maistunukkaan.
      Illan mittaan siitä vaan kahteli että nuokin ois tuossa mutta ei maistu.
      Joskus vieläkin- varsinkin jos työpäivä on ollut raskas, menee se siideri ekana, mutta muutoin ei.
      Vapaalla en halua rajottaa, jos maistuu niin maistukoon.. jostain vaan semmonen raja aina tulee et nyt riittää koska ei halua vapaata täristä kankkusessa.
      Tuosta Selicrosta kysyisin mulle ihan uusi juttu mulle että miten se toimii ja mikä on vaikuttava aine ?

      • huoh.g

        En tiedä, mutta mitäs jos googlettaisit?


    • viinamies100

      olette kaikki luuseri juoppoja joita saa vaan hävetä joka päivä. ette edes välitä että oliko paskat housuissa- löylykauhalla vaan saatte seksiä ja haisette hemmetin pahalle ja kusette kotona mihin sattuu senkin siat. kotinnekin on sikolätti varmasti ettekä edes välitä. kotinne haisee pahemmalta kun sikala

    • 6000-päivää

      Liisa 50 v. taisi lähteä radalle.

    • viinamies100

      olet säälittävä alkoholisti akka. joka panee kaikkia alkkisukkoja jotka haisee paskalta mutta et välitä koska itselläsikin on paskat housuissa varmaan nytkin. kukaa enää jaksa sinua

    • Korkkikierre

      Mene ihmeessä AA-palaveriin

    • juopo

      Aika vähään oot tyytynyt ite juon join oon juonut niin ei jää epäselväks 30 vuotta 7-40 olutta päivässä riippuu tietenkin päivästa kesälomilla 18 pulloo työpäivinä 10 pulloo viikonloppuina 20 pulloo päivittäi en oo mitenkään ees olut riippuvainen...hahhahhaaPS. nykyään juon myös 1 olutta

    • Anonyymi

      Hyvä määrä, näillä minäkin meen.
      Töissä käydään 6 pvä viikossa.
      On se erikoista kun aina leimataan.
      Voi olla että että kuollaan ennen hoitokotii😉

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe