Tämän maailman rakkaus voi sokaista ihmisen niin, ettei hän rakastakaan lähimmäistään kuten pitää; eli kuten itseään. Kun lähimmäisen rakkauden tuli ei pala, palaa tämän maailman rakkauden tuli, sellainen tuli joka on saastuttanut lähimmäisen rakkauden. Sydän kun on lämmin, niin rakkaus palaa. Tärkeää on silloin, kun Ylkä tulee, olla valmis lähtöön. Tärkeää on, että lampussa on tulta. Ei riitä, että on kulkenut porukan mukana, ei riitä, että on uskovaisen nimi. Ne ei riitä, jollei ole sydämen uskoa.
Siionin laulussa 89 säkeistöt 6, 7 tässä. Niissä esim puhutaan, kuinka epäileväiset saavat myös uskoa.
Tahdotkos ystäväni,
nähdä viel' Ylkääsi?
Käykäämme uskossa
katsoon Jeesusta elävää.
Epäileväiset, käykää likelle
haavoja, niin sydän lämpeneepi
uskossa palamaan.
Ne haavat ovat auki
epäileväisille, ja
niistä aina vuotaa elämä sydämeen,
autuas se, ken uskoo,
vaikk' ei hän näkisi,
kuulosta usko tulee -
synnit on anteeksi.
Laulu rakkaudesta
12
1031
Vastaukset
- Jampe9
Minusta tämä lähimmäisenrakkaus on juuri se, mikä vanhoillislestadiolaisilta nimenomaan PUUTTUU!
"mitä erinomaista te teette siinä, että rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat? -eivätkö fariseukset ja publikaanitkin tee samoin?"- x-vl
Surukseni olen pannut merkille saman asian.
Minulla pitäisi olla niin paljon suvaitsevaisuutta ja lähimmäisenrakkautta, että jaksaisin olla välittämättä siitä, että kunnon vl ei hyväksy minun uskonvakaumustani ja leimaa sen vääräksi ja vaivaan vieväksi!
Joskus tuo asenne loukkaa tosi syvältä. Eikä itsekään voi suhtautua toiseen edes tavallisen tuttavallisesti sen jälkeen.
Täälläkin perätään toisen kunnioittamista ja arvostamista. Miksi se pitää olla aina niin päin, että meidän muiden pitää hyväksyä hyväksymättömyys?
Toisen vakaumuksen kunnioittaminen taitaa olla veeälle mahdottomuus? Ainakin niin kauan kuin vl uskoo, että vain heikäläisten usko kelpaa Jumalalle ja muiden pitää olla uskomassa juuri samalla tavalla kuin veeällä itse on.
Olen ihan äskettäin törmännyt taas tuohon asiaan ja siksi se tuli mieleeni tässä kohtaa. - vl.
x-vl kirjoitti:
Minulla pitäisi olla niin paljon suvaitsevaisuutta ja lähimmäisenrakkautta, että jaksaisin olla välittämättä siitä, että kunnon vl ei hyväksy minun uskonvakaumustani ja leimaa sen vääräksi ja vaivaan vieväksi!
Joskus tuo asenne loukkaa tosi syvältä. Eikä itsekään voi suhtautua toiseen edes tavallisen tuttavallisesti sen jälkeen.
Täälläkin perätään toisen kunnioittamista ja arvostamista. Miksi se pitää olla aina niin päin, että meidän muiden pitää hyväksyä hyväksymättömyys?
Toisen vakaumuksen kunnioittaminen taitaa olla veeälle mahdottomuus? Ainakin niin kauan kuin vl uskoo, että vain heikäläisten usko kelpaa Jumalalle ja muiden pitää olla uskomassa juuri samalla tavalla kuin veeällä itse on.
Olen ihan äskettäin törmännyt taas tuohon asiaan ja siksi se tuli mieleeni tässä kohtaa.aika monesti siitä, että ihminen ei ymmärrä omaa parastaan. Me emme voi sallia asioita, jotka ovat Jumalaan sanan vastaisia, sillä silloin johdattaisimme teidät harhaan. Ja toisen harhaan johdattaminen on kaukana lähimmäisen rakkaudesta.
Kannattaa muistaa se, että ei vl:kään voi omasta puolestaan rakastaa lähimmäistä, vaan se on tultava Jeesuksesta. Ja olemme kovin vajavaisia lähimmäisen rakkaudessa. - Larssi
x-vl kirjoitti:
Olen ihan äskettäin törmännyt taas tuohon asiaan ja siksi se tuli mieleeni tässä kohtaa.Ei ole olemassa monenlaista uskoa, eikä sellaista tulisi opettaa...usein valitaan helppo tie...
Minä uskon että Pyhä Henki jatkaa Kristuksen työtä maailmassa ja kutsuu, kokoaa ja valaisee kaikki uskovat. Minä en usko että Pyhä Henki ja kaikkivaltias Jumala kutsuu ja johdattaa omat lampaansa eri laitumille vaan ne kaikki johdatetaan samaam laumaan jossa Jeesus puhuu Henkensä kautta. Tuo uskovien joukko muodostaa Kristuksen ruumiin täällä maan päällä. Jumalan lapsilla on keskenäinen rakkaus ja yhteys ja Jeesuksen veri kiertää tuossa ruumiissa ja puhdistaa kaikesta synnistä. "Jotka ei meitä kuule ovat eri hengen lapsia". Näin selkeä on rajanteko. Näin tulisi kaikkien uskoa ja opettaa elävästä seurakunnasta. Yksi Paimen (joka ei puhu ja opeta eri tavalla eri paikoissa) ja yksi lauma joka tuntee Hänen äänen mutta eivät seuraa toisia ääniä. Kaikki muut on eriseuroja. Ei missään eriseurassa ole Pyhä Henki ja ei siellä kukaan voi uskoa mitä Henki seurakunnille sanoo, vaan ne kaikki hakeutuvat sellaiseen porukkaan jossa saa uskoa omiin luuloihinsa.
Ei eriseuraiset ja lihalliset ihmiset voi saarnata että "Jumalan valtakunta on lähestynyt, uskokaa evankeliumi", sillä ei he tunne Jumalan Henkeä ja näin ollen aina kokevat että puhe Jumalan valtakunnasta on ihmiseen sitoomista. - x-vl
vl. kirjoitti:
aika monesti siitä, että ihminen ei ymmärrä omaa parastaan. Me emme voi sallia asioita, jotka ovat Jumalaan sanan vastaisia, sillä silloin johdattaisimme teidät harhaan. Ja toisen harhaan johdattaminen on kaukana lähimmäisen rakkaudesta.
Kannattaa muistaa se, että ei vl:kään voi omasta puolestaan rakastaa lähimmäistä, vaan se on tultava Jeesuksesta. Ja olemme kovin vajavaisia lähimmäisen rakkaudessa.Todella valaiseva kirjoitus kunnon veeällän kynästä!
Koska en ymmärrä omaa parastani, niin minunko olisi luotettava siihen, että joku vl tietää minunkin kohtani ja asiani paremmin kuin minä itse. Samoin hän tietää minun Jumala-suhteeni, onko se oikea vai väärä, vaikka itse tuntisin ja sanoisin muuta.
Te ette siis salli asioita, jotka ovat mielestänne Jumalan Sanan vastaisia. Mutta kaikille niille asioille, joita te ette salli, ei löydy Raamattua. Teidän oma tulkintanne ja käytäntönne määrittelevät, mikä on väärää uskoa ja vie ns. harhaan. Ne eivät ole pysyvää muuttumatonta Jumalan Sanaa. Se on nähty viime vuosikymmenien aikana.
Joku on sen rehellisesti tunnustanutkin, että kaikki vl-seurakunnan sallimat tekemiset eivät ole aina lähteneet lähimmäisenrakkaudesta eikä niissä ole ollut Kristuksen mieli mukana.
Eikä kyse ole ollut yksittäisten veeällien sooloilusta! - x-vl
Larssi kirjoitti:
Ei ole olemassa monenlaista uskoa, eikä sellaista tulisi opettaa...usein valitaan helppo tie...
Minä uskon että Pyhä Henki jatkaa Kristuksen työtä maailmassa ja kutsuu, kokoaa ja valaisee kaikki uskovat. Minä en usko että Pyhä Henki ja kaikkivaltias Jumala kutsuu ja johdattaa omat lampaansa eri laitumille vaan ne kaikki johdatetaan samaam laumaan jossa Jeesus puhuu Henkensä kautta. Tuo uskovien joukko muodostaa Kristuksen ruumiin täällä maan päällä. Jumalan lapsilla on keskenäinen rakkaus ja yhteys ja Jeesuksen veri kiertää tuossa ruumiissa ja puhdistaa kaikesta synnistä. "Jotka ei meitä kuule ovat eri hengen lapsia". Näin selkeä on rajanteko. Näin tulisi kaikkien uskoa ja opettaa elävästä seurakunnasta. Yksi Paimen (joka ei puhu ja opeta eri tavalla eri paikoissa) ja yksi lauma joka tuntee Hänen äänen mutta eivät seuraa toisia ääniä. Kaikki muut on eriseuroja. Ei missään eriseurassa ole Pyhä Henki ja ei siellä kukaan voi uskoa mitä Henki seurakunnille sanoo, vaan ne kaikki hakeutuvat sellaiseen porukkaan jossa saa uskoa omiin luuloihinsa.
Ei eriseuraiset ja lihalliset ihmiset voi saarnata että "Jumalan valtakunta on lähestynyt, uskokaa evankeliumi", sillä ei he tunne Jumalan Henkeä ja näin ollen aina kokevat että puhe Jumalan valtakunnasta on ihmiseen sitoomista.Minulla on oikein "mukavia" muistoja siitä ajasta, kun autuuden ehdolla piti kuunnella sitä henkeä, mikä seurakunnille puhui.
Mutta se oli kuitenkin eriseuran henki ja vaati uskomaan luuloja. Ja se henki puhui vl-seurakunnassa! - vl.
x-vl kirjoitti:
Todella valaiseva kirjoitus kunnon veeällän kynästä!
Koska en ymmärrä omaa parastani, niin minunko olisi luotettava siihen, että joku vl tietää minunkin kohtani ja asiani paremmin kuin minä itse. Samoin hän tietää minun Jumala-suhteeni, onko se oikea vai väärä, vaikka itse tuntisin ja sanoisin muuta.
Te ette siis salli asioita, jotka ovat mielestänne Jumalan Sanan vastaisia. Mutta kaikille niille asioille, joita te ette salli, ei löydy Raamattua. Teidän oma tulkintanne ja käytäntönne määrittelevät, mikä on väärää uskoa ja vie ns. harhaan. Ne eivät ole pysyvää muuttumatonta Jumalan Sanaa. Se on nähty viime vuosikymmenien aikana.
Joku on sen rehellisesti tunnustanutkin, että kaikki vl-seurakunnan sallimat tekemiset eivät ole aina lähteneet lähimmäisenrakkaudesta eikä niissä ole ollut Kristuksen mieli mukana.
Eikä kyse ole ollut yksittäisten veeällien sooloilusta!sinun kannattaa kuunnella sitä, jolla pyhä henki on(tosin en ole varma siitä, että onko sulla itselläsi pyhä henki).
2. Niin, emme salli asioita, jotka ovat Jumalan sana vastaisia. Raamattu on meidän opin perusta. Sitä paitsi meidän usko on muutumaton, se on ollut samanlainen maan aikojen alusta asti. - vl.
x-vl kirjoitti:
Minulla on oikein "mukavia" muistoja siitä ajasta, kun autuuden ehdolla piti kuunnella sitä henkeä, mikä seurakunnille puhui.
Mutta se oli kuitenkin eriseuran henki ja vaati uskomaan luuloja. Ja se henki puhui vl-seurakunnassa!sinä "tiedät" mikä henki on vl-seurakunassa.
- x-vl
vl. kirjoitti:
sinä "tiedät" mikä henki on vl-seurakunassa.
Puhuin menneessä aikamuodossa!
Joku rehellinen vl on itsekin sen myöntänyt, että meininki meni hysterian puolelle ns. vääriä henkiä jahdatessa tai meni yleensä överiksi...
Missä hengessä itse arvelet tuollaista tehdyn?
Minä en TIEDÄ, vaan minä uskon ja uskon kautta ymmärrän!
Minulla ei ole valtaa tuomita ketään eikä halua haistella nykyisen vl-seurakunnan tai yksittäisten ihmisten henkeä, ei sinunkaan henkeä.
Minulle riittää kun uskon oman kohtani ja iloitsen, kun tapaan vilpittömiä uskovaisia, joiden ensitehtävä ei ole tentata, olenko varmasti heikäläisten porukassa ennen kuin tasaveroinen keskustelu on mahdollista. - x-vl
vl. kirjoitti:
sinun kannattaa kuunnella sitä, jolla pyhä henki on(tosin en ole varma siitä, että onko sulla itselläsi pyhä henki).
2. Niin, emme salli asioita, jotka ovat Jumalan sana vastaisia. Raamattu on meidän opin perusta. Sitä paitsi meidän usko on muutumaton, se on ollut samanlainen maan aikojen alusta asti.Miten niin et ole varma, onko minulla Pyhä Henki? Jos olet kunnon vl, niin puhut vakaumuksesi vastaisesti, jos edes epäilet tuota.
Oletan kuitenkin, että olet täysin varma, että minulla ei ole Sitä. Minä en kuulu vl-seurakuntaan, enkä ole siten sille kuuliainen. Eikö se jo kerro sinulle, mikä olen?
Mitä muuta todistetta kaipaat? Et kai mitään?
- mie itte
j.Leskisen Viidestoista yö, siinä on sinulle rakkauslaulu.
- pikkunen Poika.
Rakkaus on se riivattu tauti, rinnassa röykkää, povessa se poukkaa ja sydäntä niin kummasti sytkyttää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1254771Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa53402Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1283210Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss272649Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu762385Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181779Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91404Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1171265Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut91233Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41148