Terhiveneen ongelmat???

yxi

Olen katsellut Terhi Big Fun venettä vuosimalli
-86 Marinerin 40 konellla.Kävin sellaisella koeajolla ja se kulki ehkä 25 solmua.
Mistä tietää onko vene vetänyt vettä sisäänsä niinkuin terhit huhujen mukaan tekevät.
Mitä ko. veneestä kannattaa maksaa?
Neuvosta kiitollinen.

65

22355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kille

      Terhin myyjät vakuuttavat että se on vettä imemätön!!!Puristettu niin tiukkaan että ei ime vettä.Tiedä sitten!!!

      • Terhi kans rannassa

        siis jos vettä mennyt eristeisiin niin terhin lattia nousee sillai koholle ja on selvästi irti eristeistä. Vesisateen jälkeen kun pumppaat tyhjäksi ja jalalla painelet niin kuuluu ihan selvä veden tirinä niiden kuprujen kohdalla.

        Eli jos lattia ei ole tasainen niin ei hyvä juttu. Omassani on yksi kpl tuomoisia vettä sisältäviä patteja ja tuntuu aina hyvällä kelillä kyllä kuivahtavan. Sitä en vaan osaa sanoa miten se kannattaisi korjata? Liekkö mitenkään kun ruuvit eivät uretaanissa pidä. Jos porais reiän ja yrittäis täyttää jollain liimalla? Ja tiivistäis vuotokohdat lattia pokkausten kohdalta saniteettisilikonilla...


      • kokemusta!

        Vaikka on kuinka tiukkaan puristettu... Vesi pääsee kuoren väliin (ennemmin tai myöhemmin)ja talvella jäätyy, jolloin irroittaa tai jopa halkaisee pohjan!!

        Vaikka venettä ei kolhisi läpiviennit ovat erittäin arkoja kohtia! Vene ei pysy kasassa, koska polyuretaanin ja muutaman mm paksuisen ABS kerroksen tulisi olla tiiviisti kiinni toisissaan! Pitäisi olla runko kellunta-aine mutta Terhissä uretaani=runko!


      • tuntematon
        Terhi kans rannassa kirjoitti:

        siis jos vettä mennyt eristeisiin niin terhin lattia nousee sillai koholle ja on selvästi irti eristeistä. Vesisateen jälkeen kun pumppaat tyhjäksi ja jalalla painelet niin kuuluu ihan selvä veden tirinä niiden kuprujen kohdalla.

        Eli jos lattia ei ole tasainen niin ei hyvä juttu. Omassani on yksi kpl tuomoisia vettä sisältäviä patteja ja tuntuu aina hyvällä kelillä kyllä kuivahtavan. Sitä en vaan osaa sanoa miten se kannattaisi korjata? Liekkö mitenkään kun ruuvit eivät uretaanissa pidä. Jos porais reiän ja yrittäis täyttää jollain liimalla? Ja tiivistäis vuotokohdat lattia pokkausten kohdalta saniteettisilikonilla...

        Silikooni ei sovellu venekäyttöön mutta esim. Sika-nimisiä polyuretaanipohjaisia kittejä on joka lähtöön. Niitä voi käyttää tekohengitykseen.


      • ölvi
        Terhi kans rannassa kirjoitti:

        siis jos vettä mennyt eristeisiin niin terhin lattia nousee sillai koholle ja on selvästi irti eristeistä. Vesisateen jälkeen kun pumppaat tyhjäksi ja jalalla painelet niin kuuluu ihan selvä veden tirinä niiden kuprujen kohdalla.

        Eli jos lattia ei ole tasainen niin ei hyvä juttu. Omassani on yksi kpl tuomoisia vettä sisältäviä patteja ja tuntuu aina hyvällä kelillä kyllä kuivahtavan. Sitä en vaan osaa sanoa miten se kannattaisi korjata? Liekkö mitenkään kun ruuvit eivät uretaanissa pidä. Jos porais reiän ja yrittäis täyttää jollain liimalla? Ja tiivistäis vuotokohdat lattia pokkausten kohdalta saniteettisilikonilla...

        Hei ! Mene veneliikkeeseen ja osta n. 20 e maksava tölkki ainetta,joka on täysin samaa ainetta mistä vene on tehty.Se soveltuu veneen paikkaukseen ja on varmasti yhtä pitävää kuin veneen muukin aine.Liimat ynnä muut paikkausyritykset eivät onnistu.Itselläni on Terhi ja sisäpohjassa oli halkeama jota oli yritetty paikata jollain muulla aineella,ei onnistunut.Hioin pois,eli sauman auki,paikkasin em.aineella ja tuli todella hyvä.


      • kjhtttttttttttttt

        kelluntaine ei ime vettä, kuin 2% tilavuudestaan, ettei se nyt niin kovin vettyny voi olla


      • 410
        kjhtttttttttttttt kirjoitti:

        kelluntaine ei ime vettä, kuin 2% tilavuudestaan, ettei se nyt niin kovin vettyny voi olla

        juu niin mäkin jostain luin ei hirveesti lisää painoo tuu


    • UFO

      Esim.punnitse vene, jos muuten vaikuttaa ehjältä.

      Kyllä niitä on myös Terhejä jotka kestää, riippuu pitkälti miten karusti pidetty.

      Ja kyllähän Terhejä aika paljon myydään, vientiin myös. Mutta kaikissa on omat vahvuutensa....

    • Terhillinen

      Big funissahan on ns kolmikerros rakenne=ABS/uretaani/ABS/uretaani/ABS.
      Rakenne on kestävä.Vaikka uretaani ei ime vettä niin vesi on ABS:n ja uretaanin
      välissä.Jos säilytät veneen ylös-alasin niin väliin mennyt vesi tulee pois sieltä mistä on mennytkin eli kaiteiden/hankaimien reijistä,eikä jäätyessään korkkaa sandsvits rakennetta.

      • Tämä kysyjähän esitti kysymyksen jo 2004, eiköhän asiat ole jo selvinneet.
        Miksi näihin vastaillaan liki 7v myöhemmin ?????


      • länkyttäjä

        Tuskin uretaani-ongelmat ainakaan ajan kanssa vähentyneet ovat ko. veneissaä, joten ihan voimissaan oleva kysymys edelleen näin 12 vuotta myöhemmin, eli 20016.


      • semmostase

        Tuli tässä oma kokemus mielee kun luin ketjua. Oli vuosi 95 kun täytin 15 ja isä osti lahjaksi tuliterän 30hv suzukin kalaveneeni perään. Tais kyllä olla hurricaan merkiltään mutta kuitenkin. Innoissani laittelin rekisteröinti varustuksen rattiohjauksen yms. No viimein koe ajolle ja kaikki toimi loistavasti,kulkikin mahottoman kovaa tai tuntu ainanki sen vanhan 20hv:n jälkee millä olin ennen ajellut. Vene jäi sit viikoksi pariksi laituriin kun olin kesätöissä tienaamassa bensa rahoja. Sit tuli vapaa vk.loppu ja ajatus että lähetään tyttöystävän kanssa telttailemaan ja tyypittelemään uutta konetta.. (ilman taka-ajatuksia tietenkin). Kone käyntiin,narut irti ja hymy naamalla kaasupohjaan näyttääkseni tytölle ja vanhemmilleni jotka laiturilta vilkutti ja toivotti turvallista matkaa että kuinka tää peli kulkee.. No vittu se meni iha räkäplaanissa ja tuntu että se uppoo koko amme. Eikun takas rannalle ja minä haukuin konetta sen minkä kerkesin.. sitä sit siinä ilta ihmeteltiin ja aateltiin et oisko joku käyny tekemässä kiusaa koneelle. Seuraavana päivänä vene ylös ajatuksena viedä koko roska takas liikkeeseen tutkittavaksi. Sit se selvisi kun vene oli trailerilla ja se paino ihan helv....sti. traikun renkaat lytyssä saatiin kotipihaan ja pohjasta löytyi sormen kokoinen reikä joka ilmeisesti oli tullu laskuvaiheessa trailerista. Ei muuta kuin puukkosahalla perä auki ja lapiolla mätin kaikki pihalle. Vähä lasikuituhommia ja seuraavana vk loppuna uus yritys jolloin kaikki sujui ongelmitta. myös teltassa.. Sen pituinen se.


      • Anonyymi
        jrsj kirjoitti:

        Tämä kysyjähän esitti kysymyksen jo 2004, eiköhän asiat ole jo selvinneet.
        Miksi näihin vastaillaan liki 7v myöhemmin ?????

        Asia kiinnostaa vielä tänäkin päivänä. Ihme, että lähes 20 v vanhat keskustelut säilyy tallessa kun taas kaikki tavarat pitäis uusia joka vuosi!!


    • JormaJii

      Se johtuu siitä että joka kevät tähän aikaan alkaa tämä iänikuinen Terhi-keskustelu.

    • PERTTI

      ISELLÄNI ON F45 TERHI VM 2008 SYYS PUTSAUKSESSA HUOMATTIIN, ETTÄ MOOTTORI KAIVO ON HALKI TAKUUN PUITTEISSA ALUSTAVA LUPAUS ON ,ETTÄ TILALLE SAADAAN OUPEN 475 FC SAAS NÄHDÄ KUINKA KÄY.TOIVOTTAVASTI SE EDES KETSTÄISI ETTEI TARVITSI TURVAUTUA ALUMIINI LAATIKKON,

    • Busterillallaa

      Siihen se on turvattava, jos meinaa veneillä, kun ei muut näy kestävän.

    • PuSe

      Pertin veneen tilanteen huomioiden aihe näkyy olevan ajankohtainen vielä vaikka ketju on aloitettu jo 7 vuotta sitten.

      Muln Terhissäni oli peräpeilissä useita halkeamia vuoden ikäisenä ja soittaessani tehtaalle lupasivat lähettää valkoista Sikaflexiä jolla voin paikata heidän mielestään vain kosmeettiset viat. Kun kävin näyttämässä venettä myyjälle, hän sanoi sen olevan käyttökelvoton jos vien sen vesille. Halkeamat lähtivät ylhäältä moottorin kiinnnityskohdan suojalevyn kohdalta ja jatkuivat vesirajan alapuolelle.

      Hän hoiti homman tehtaan suuntaan ja sain uuden veneen myyäliikkeestä mukaan saman tien kun olivat sopineet asiasta.

      On ymmärrettävää että veneissä on vikoja. Ihmisen tekemiähän ne on. Toisaalta Terhin suhteen vaaditaan kyllä aika paljon ymmärrystä...
      Pahin homma on mun mielstäni se että tehtaan suhtautuminen on mainitsemani kaltaista kun kuluttaja soittaa ja kysyy asiasta.

      Se Terhifix tarttuu kyllä kiinni abs-muoviin muttei paljon tilannetta auta. Terhi kun on sandwich -rakenteinen jossa erityyppiset (muovi-uretaani-muovi) kerrokset jäykistävät kokonaisrakennetta. Silloin kun halkeamia on jo esillä, ovat uretaani ja kuorikerros olleet jo pitkään irti toisistaan ja veneen runko on veltto ja usein sisälattia ritisee paikka paikoin kävellessä.
      Aino korjauskeino olisi avata vene ja vaihtaa uudet uretaanit jotka liimataan kiinni kuorikerroksiin. Taitaa onnistua vain Terhin tehtaalla suurpainemuoteissa. Eikä kovin hyvin tunnu onnistuvan sielläkään sen perusteella miten Terhejä menee rikki....

    • vaahtokarkkivene

      Uretaani ei kelpaa sandwichin ydinaineeksi, koska se on aivan liian höttöä kamaa. Divinycell ja Airex sekä balsa on sanwich-rakenteeseen kelpaavaa kyllä. Lisäksi uretaanin tarttuvuus abs on surkea.

    • Valepotilas

      Juurikin näin. Tai vielä tarkentaen että sen ei pitäisi kelvata tuohon käyttöön......

      • terhiomistaja

        Paskapuhetta ettei Terhin uretaani muka ime vettä kuin 2%! Itsellä on nytkin tuolla pihassa Terhi Nordic joka ON imenyt uretaaneihin vettä niin että koko vene painaa 400 kg (on punnittu). Irrotin viime kesänä lattiat rälläkällä ja kuivasin auringossa koko kesän, mutta kun lattian alta oli selvästi vettynyttä kohtaa vain max. 0,5-1
        neliön alalla, ei paino siitä paljon pudonnut. Loppu märkyys ilmeisesti takapenkin ja moottorikaivon alla... en viitsi ruveta purkamaan koko kaksoipohjaa koska se kuitenkin on muuten hyvin kiinni. Ja kostunut uretaani kaikista vastaväitteistä huolimatta on mustaa ja painaa tilavuuttansa vastaavan vesimäärän verran! Eli pieni pala vettynyttä urkkua painaa kui ratakisko.

        Haitat voi tunnistaa helposti, kuten joku jo sanoi, painelemalla eli kostunut osa on irronnut abs-muovista, jos esim. veneen pohjalla kävellessä lattia "sujuu" jalan alla, siinä on vettynyt kohta joka on irronnut abs:stä. Toinen on katsoa huolellisesti onko hiushalkeamia tai onko jopa paikattuja hiushalkeamia, jotka erottaa eri värisävystä tai rosoisesta pinnasta. (ei hiottu viimeisen päälle)

        Hiushalkeemat voi korjata pitävästi Hempelin epoksi fillerillä. Pitää erittäin hyvin eikä ole kallista. Motonet esim. myy.

        Jos haluaa tehdä hyvää työtä, kannattaa ottaa lattia irronneelta osaltaan auki ja kuivattaa se kunnolla (kestää kesäauringossa sateelta suojattuna n. 1-2 kk tai jollain puhaltimella nopeamminkin). Irrotettu pala liimataan takaisin Terhi-liimalla ja saumat joko terhifix- massalla tai ed. mainitulla Hempelin epoksi fillerillä. Kohdat esim. moottorikaukalossa joissa on hiushalkeemia eivät pysy kiinni pelkällä massalla vaan vaativat lisäksi lasikuitumattovahvistusta ja siihen päälle ne massat.

        Vettä voi olla kertynyt uskomattomia määriä lisäksi abs-pohjan ja uretaanin väliinkin. Olen kuullut että eräästä veneestä tulu pelkästään poraamalla reikä oikeaan kohtaan; ttoistasataa litraa vettä ulos rakenteiden välistä. Vesi on siitä ihmeellinen aine että se löytää tiensä vaikka kuinka viattoman näköisen hiushalkeaman läpi, varsinkin pitkässä juoksussa.

        Muutenhan Terhi on hyvä vene, hyvän mallinenkin vesille! Kyllä sen saa korjattuakin jos viitsii tehdä kunnolla ja yksi vaihtoehto on korjata huolellisesti niin, ettei enää uutta vettä pääse rakenteisiin ja laittaa vähän isompi kone, esim. nelikymppinen perään niin vene kulkee ihan hyvin.


      • Terhisissi
        terhiomistaja kirjoitti:

        Paskapuhetta ettei Terhin uretaani muka ime vettä kuin 2%! Itsellä on nytkin tuolla pihassa Terhi Nordic joka ON imenyt uretaaneihin vettä niin että koko vene painaa 400 kg (on punnittu). Irrotin viime kesänä lattiat rälläkällä ja kuivasin auringossa koko kesän, mutta kun lattian alta oli selvästi vettynyttä kohtaa vain max. 0,5-1
        neliön alalla, ei paino siitä paljon pudonnut. Loppu märkyys ilmeisesti takapenkin ja moottorikaivon alla... en viitsi ruveta purkamaan koko kaksoipohjaa koska se kuitenkin on muuten hyvin kiinni. Ja kostunut uretaani kaikista vastaväitteistä huolimatta on mustaa ja painaa tilavuuttansa vastaavan vesimäärän verran! Eli pieni pala vettynyttä urkkua painaa kui ratakisko.

        Haitat voi tunnistaa helposti, kuten joku jo sanoi, painelemalla eli kostunut osa on irronnut abs-muovista, jos esim. veneen pohjalla kävellessä lattia "sujuu" jalan alla, siinä on vettynyt kohta joka on irronnut abs:stä. Toinen on katsoa huolellisesti onko hiushalkeamia tai onko jopa paikattuja hiushalkeamia, jotka erottaa eri värisävystä tai rosoisesta pinnasta. (ei hiottu viimeisen päälle)

        Hiushalkeemat voi korjata pitävästi Hempelin epoksi fillerillä. Pitää erittäin hyvin eikä ole kallista. Motonet esim. myy.

        Jos haluaa tehdä hyvää työtä, kannattaa ottaa lattia irronneelta osaltaan auki ja kuivattaa se kunnolla (kestää kesäauringossa sateelta suojattuna n. 1-2 kk tai jollain puhaltimella nopeamminkin). Irrotettu pala liimataan takaisin Terhi-liimalla ja saumat joko terhifix- massalla tai ed. mainitulla Hempelin epoksi fillerillä. Kohdat esim. moottorikaukalossa joissa on hiushalkeemia eivät pysy kiinni pelkällä massalla vaan vaativat lisäksi lasikuitumattovahvistusta ja siihen päälle ne massat.

        Vettä voi olla kertynyt uskomattomia määriä lisäksi abs-pohjan ja uretaanin väliinkin. Olen kuullut että eräästä veneestä tulu pelkästään poraamalla reikä oikeaan kohtaan; ttoistasataa litraa vettä ulos rakenteiden välistä. Vesi on siitä ihmeellinen aine että se löytää tiensä vaikka kuinka viattoman näköisen hiushalkeaman läpi, varsinkin pitkässä juoksussa.

        Muutenhan Terhi on hyvä vene, hyvän mallinenkin vesille! Kyllä sen saa korjattuakin jos viitsii tehdä kunnolla ja yksi vaihtoehto on korjata huolellisesti niin, ettei enää uutta vettä pääse rakenteisiin ja laittaa vähän isompi kone, esim. nelikymppinen perään niin vene kulkee ihan hyvin.

        Tuo painon kasvaminen ainoastaa parantaa Terhin ensiluokkaisia kulkuominaisuuksia kelissä! Vesikulkine ei tosin ehkä enää pysy pinnalla, jos tulee vettä liikaa veneeseen, joten kannatta liimailla styrksilevyjä sikaflexillä sisälaitoihin. Lisäksi suositteleen korjaamaan vettyneen uretaanin seuraavasti, jos on puhtia. Sisäkuoreen 70 mm terällä reikiä 100 mm välein ja sitten vaan hiekkapuhaltimella uretaanit helvataan! Lopuksi tungetaan tehtyihin reikiin 0,5 litran muovisia (tyhjiä) siideripulloja (korkki pitää olla kiinni). Pullot liimataan sikalla paikoilleen. Avot! Nyt on kevyttä ja kelluukin, jos käy hassusti aallokossa puoli sukua kyydissä juhannus aattona.


    • Anonyymi

      Kannattaa pitää peittoa Terhin päällä, jos säilyttää venettä ulkona säiden armoilla, säilytys trailerilla tai rannalla, kun et käytä venettä. Vuosihuollossa kanattaa tarkastaa hankaimien ja pohjatulpan muoviosien tiiveys. Muihin reikiin ja läpimenoihin kunnon liima/tiivistemassa. Korjauksiin kelpaa vain TerhiFix, mikään lasikuitupakkeli ei sovi ABS-veneen (lujitemuoviveneen) korjaukseen. Näillä pärjää. Mikäli huomaa , että pohja on irronnut uretaanista, niin vika pitää korjata heti eikä odotella loppukesään. Vika korjataan poraamalla reikiä irronneeseen pohjalevyyn ja pursottamalla Terhin omaa liimaa reikiin semmoisella kittipursottimella pitää siihen olla tyhjiä kittiputkiloita joihin liimaa tungetaan. Asia vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, hosuminen ja kiire ei sovi tähän hommaan. Kun liima on pursotettu niin painoa päälle, itse laitoin kakosnelosen kantilleen veneen laitojen yli ja sidoin se kuorma liinalla veneen alta. Sitten kiilasin puupalikoilla ja puukiiloilla puristusta liimatun kohdan päälle pohjaa vasten. Vuorokauden odotus puristin pois ja porattujen reikien paikkaus Terhi Fixillä. Reiät ne voi halutessaan peittää esim. liukuesteteipillä.

      • Anonyymi

        Tässä ohjeet vanhan Terhi-veneen huoltoon.
        - Tarvitset moottorisahan, puukkosahakin käy.
        - Leikkaa Terhisi niin sanotusti pi__un päreiksi
        - Heittele Terhin palaset peräkärryyn
        - Vie palaset lähimmälle jäteasemalle
        - Joudut maksamaan jätemaksua tyypillisesti sellaiset 7e kuorma. Tämä on kuitenkin mitätön hinta mielenrauhasta ja siitä autuuden tunteesta kun sinusta vihdoin tulee terhitön ihminen, elämä hymyilee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä ohjeet vanhan Terhi-veneen huoltoon.
        - Tarvitset moottorisahan, puukkosahakin käy.
        - Leikkaa Terhisi niin sanotusti pi__un päreiksi
        - Heittele Terhin palaset peräkärryyn
        - Vie palaset lähimmälle jäteasemalle
        - Joudut maksamaan jätemaksua tyypillisesti sellaiset 7e kuorma. Tämä on kuitenkin mitätön hinta mielenrauhasta ja siitä autuuden tunteesta kun sinusta vihdoin tulee terhitön ihminen, elämä hymyilee

        Hyvä yleisohje kaikille Terhi-paateille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä ohjeet vanhan Terhi-veneen huoltoon.
        - Tarvitset moottorisahan, puukkosahakin käy.
        - Leikkaa Terhisi niin sanotusti pi__un päreiksi
        - Heittele Terhin palaset peräkärryyn
        - Vie palaset lähimmälle jäteasemalle
        - Joudut maksamaan jätemaksua tyypillisesti sellaiset 7e kuorma. Tämä on kuitenkin mitätön hinta mielenrauhasta ja siitä autuuden tunteesta kun sinusta vihdoin tulee terhitön ihminen, elämä hymyilee

        Jos nyt vaan keskittyisit omiin ongelmiisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos nyt vaan keskittyisit omiin ongelmiisi.

        Onko sinullakin Terhi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinullakin Terhi?

        On. 12 vuotta ongelmitta ja matka jatkuu ongelmitta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä ohjeet vanhan Terhi-veneen huoltoon.
        - Tarvitset moottorisahan, puukkosahakin käy.
        - Leikkaa Terhisi niin sanotusti pi__un päreiksi
        - Heittele Terhin palaset peräkärryyn
        - Vie palaset lähimmälle jäteasemalle
        - Joudut maksamaan jätemaksua tyypillisesti sellaiset 7e kuorma. Tämä on kuitenkin mitätön hinta mielenrauhasta ja siitä autuuden tunteesta kun sinusta vihdoin tulee terhitön ihminen, elämä hymyilee

        Minulla ei ole moottori- eikä puukkosahaa. Mitä kannattaisi tässä tilanteessa tehdä? Toivon asiallisia neuvoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei ole moottori- eikä puukkosahaa. Mitä kannattaisi tässä tilanteessa tehdä? Toivon asiallisia neuvoja.

        Voit vuokrata sellaiset jos et halua itse investoida.
        Ei ne tosin semmoiset jotka riittävät yhden veneen pilkkomiseen ole kovin kalliita vaikka ostaisi omaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei ole moottori- eikä puukkosahaa. Mitä kannattaisi tässä tilanteessa tehdä? Toivon asiallisia neuvoja.

        Jos pääset pilkkomisvaiheeseen, niin muista käytää hengityssuojainta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pääset pilkkomisvaiheeseen, niin muista käytää hengityssuojainta.

        Kun nämä Terhit taas on nostettu esille, niin en malta olla kommentoimatta, että luutavasti kaikki ikävänsävyiset mielipitteet koskevat ABS muovista valmistettuja Terhi veneitä. Minullakin on ollut sellainen, ja se lähti trailerille kokonaisena jäteasemalle, jossa joutui murskausjyrän alle.

        Vanimmat Terhit on tehty lujitemuovista, eli ovat n.s. lasikuituveneitä. Nämä kestävät isältä pojanpojalle, ja kauemminkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun nämä Terhit taas on nostettu esille, niin en malta olla kommentoimatta, että luutavasti kaikki ikävänsävyiset mielipitteet koskevat ABS muovista valmistettuja Terhi veneitä. Minullakin on ollut sellainen, ja se lähti trailerille kokonaisena jäteasemalle, jossa joutui murskausjyrän alle.

        Vanimmat Terhit on tehty lujitemuovista, eli ovat n.s. lasikuituveneitä. Nämä kestävät isältä pojanpojalle, ja kauemminkin.

        Niissä on sitä kastuvaa urtsia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä ohjeet vanhan Terhi-veneen huoltoon.
        - Tarvitset moottorisahan, puukkosahakin käy.
        - Leikkaa Terhisi niin sanotusti pi__un päreiksi
        - Heittele Terhin palaset peräkärryyn
        - Vie palaset lähimmälle jäteasemalle
        - Joudut maksamaan jätemaksua tyypillisesti sellaiset 7e kuorma. Tämä on kuitenkin mitätön hinta mielenrauhasta ja siitä autuuden tunteesta kun sinusta vihdoin tulee terhitön ihminen, elämä hymyilee

        Justiin imee kun sieni kokopohja auki eikä kuiva sitten käännä paska vene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Justiin imee kun sieni kokopohja auki eikä kuiva sitten käännä paska vene.

        Paskat sä siitä mitään tiedä. Veneestä tai sienestä.


    • Anonyymi

      Minäkin haluan tietään että meneekö moottorinohjauskaapeleiden aukoista vesi pohjalle ja imeytyy uretaaniin? On niissä sellaset kumilussukat mutta ei hirveen tiiviit.
      Pitäisikö persiiiseen tehdä tulppa mistä mahdollisen veden voi laskea pois?
      Pitäisikö pohjan olla ns kova eli uretaani on jäykistämässä kun kaverin venettä putsasin syksyllä niin antoi takaa keskeltä periksi?
      Oliko porattava reikä, laitettava urtsua pillillä ja paikattava reikä?

      • Anonyymi

        Sellaisessa veneessä, jossa on käytetty uretaania jäykistäjänä, tulee sinne väliin päässeestä vedestä SUURI ongelma.
        Mitkään kuivatus reiät eivät auta mitään. Se p***ka ei päästä sitä imeytynyttä vettä koskaan pois.

        Korjasin erään 70- luvun tasaperäisen avoveneen. Painoa oli kertynyt paljooon. En saanut sitä vedettyä yksin perävaunun päälle (tavallinen avovaunu) ,
        Siinä veneessä ei ollut kaksoispohjaa, vaan kaikki kolme tuohtoa oli täytetty sillä vaahdolla.

        Minun piti leikata niihin tuohtoihin aukot, joiden kautta pääsin ”louhimaan” ne märät vaahdot pois.
        Työkaluina oli rälläkkä, saha ja kirves. Muutaman tunnin kuluttua minulla oli 6 jätesäkillistä tosi painavaa moskaa.
        Sen jälkeen sain sen veneen vedettyä vaunun päälle.

        Otin yhden tiiliskiven kokoisen palan mukaan kotiin, koska olin kiinnostunut tietämään kuinka kauan sen kuivuminen kestäisi.
        Mittailin sitä palaa vuoden välein ja panin merkille, että siitä pinnasta kuivui vuodessa n. 2mm.
        Kolmen vuoden kuluttua heitin sen palan roskiin.

        Viestini on, että jos se vaahto on vetänyt vettä itseensä, niin se ei kuivu koskaan.
        Minäkin yritin valuttaa poraamistani reijistä vettä pois, mutta melko pian totesin se turhaksi työksi.

        Sain siitä lopulta setäni avulla aivan käyttökelpoisen kalapaatin, mutta kyllä se töitä teetti.
        Se oli lasikuituvene, joten päätin sen korjata, mutta ämpärimuovista tehtyä en olisi kyllä korjannut.
        Reiska2K


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaisessa veneessä, jossa on käytetty uretaania jäykistäjänä, tulee sinne väliin päässeestä vedestä SUURI ongelma.
        Mitkään kuivatus reiät eivät auta mitään. Se p***ka ei päästä sitä imeytynyttä vettä koskaan pois.

        Korjasin erään 70- luvun tasaperäisen avoveneen. Painoa oli kertynyt paljooon. En saanut sitä vedettyä yksin perävaunun päälle (tavallinen avovaunu) ,
        Siinä veneessä ei ollut kaksoispohjaa, vaan kaikki kolme tuohtoa oli täytetty sillä vaahdolla.

        Minun piti leikata niihin tuohtoihin aukot, joiden kautta pääsin ”louhimaan” ne märät vaahdot pois.
        Työkaluina oli rälläkkä, saha ja kirves. Muutaman tunnin kuluttua minulla oli 6 jätesäkillistä tosi painavaa moskaa.
        Sen jälkeen sain sen veneen vedettyä vaunun päälle.

        Otin yhden tiiliskiven kokoisen palan mukaan kotiin, koska olin kiinnostunut tietämään kuinka kauan sen kuivuminen kestäisi.
        Mittailin sitä palaa vuoden välein ja panin merkille, että siitä pinnasta kuivui vuodessa n. 2mm.
        Kolmen vuoden kuluttua heitin sen palan roskiin.

        Viestini on, että jos se vaahto on vetänyt vettä itseensä, niin se ei kuivu koskaan.
        Minäkin yritin valuttaa poraamistani reijistä vettä pois, mutta melko pian totesin se turhaksi työksi.

        Sain siitä lopulta setäni avulla aivan käyttökelpoisen kalapaatin, mutta kyllä se töitä teetti.
        Se oli lasikuituvene, joten päätin sen korjata, mutta ämpärimuovista tehtyä en olisi kyllä korjannut.
        Reiska2K

        Et vaan osaa korjata.


      • Anonyymi

        On niissä kaapelireiteissä putket muttei ne täysin tiiviitä ole. Eikä kannen ja rungon välinen saumakaan ole täysin tiivis, mutta ei haittaa kun ei se lillu vedessä. Roiskeet haihtuu samaa reittiä. Pohjatulpan holkki vuotaa monessa ja lilluu vedessä, ja moottori on monessa pultattu peräpeiliin ilman tiivistystä ja ruostuvilla täkkipulteilla. Jos on pehmeää ei ongelmaan ole reagoitu ajoissa. Ajoissa kun reagoi niin ylimääräiset vedet saa talven aikana pois. Kanttinauha pois ja läpivientiholkit pois, sisään lämpimään halliin puoleksi vuodeksi ja mieluummin käännettynä. Holkit ja kanttinauha tiiviisti takaisin ja taas toimii 10 vuotta. UV suojaksi vahaa kaikki pinnat joka kevät niin ei haurastu ja halkea. Ei mikään vene kestä ilman huoltoa ja ylläpitoa. Jättää haljenneen ja vettä vuotavan Terhin täynnä vettä rantakaislikkoon talveksi niin ei tarvitse miettiä korjaustoimenpiteitä vaan uutta venettä, vaikka voi sillä jään rikkomalla pari kesää kalassa käydä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et vaan osaa korjata.

        Minua kiinnostaisi kuulla miten tuo ko. lasikuituvene olisi pitänyt korjata?
        Setäni oli aikoinaan lasikuituvene tehtaassa töissä ja teki mm. itselleenkin kotona veneen.

        Kuten mainitsin, niin ämpärimuovi venettä en olisi edes ostanut- puhumattakaan ryhtynyt korjaamaan.

        Ne vanhanaikaiset uretaanit päästivät vettä sisäänsä, mutta eivät nekään mitään vesi-imureita olleet, mutta jos veneen jättää kuukausiksi vesilastissa rannalle lojumaan, niin kyllä se vesi jostain tiensä löytää sinne sisuksiin.

        Nykyisin väittävät, että nämä uudet uretaanit eivät imisi vettä sisäänsä - en tiedä, mutta en lähde sitä kokeilemaankaan.

        Minä ainakin olen oman osuuteni veneen korjaamisessa tehnyt. Nykyisin keskityn enempi itse veneilyyn ja tarvittaviin huoltoihin.
        Reiska2K


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua kiinnostaisi kuulla miten tuo ko. lasikuituvene olisi pitänyt korjata?
        Setäni oli aikoinaan lasikuituvene tehtaassa töissä ja teki mm. itselleenkin kotona veneen.

        Kuten mainitsin, niin ämpärimuovi venettä en olisi edes ostanut- puhumattakaan ryhtynyt korjaamaan.

        Ne vanhanaikaiset uretaanit päästivät vettä sisäänsä, mutta eivät nekään mitään vesi-imureita olleet, mutta jos veneen jättää kuukausiksi vesilastissa rannalle lojumaan, niin kyllä se vesi jostain tiensä löytää sinne sisuksiin.

        Nykyisin väittävät, että nämä uudet uretaanit eivät imisi vettä sisäänsä - en tiedä, mutta en lähde sitä kokeilemaankaan.

        Minä ainakin olen oman osuuteni veneen korjaamisessa tehnyt. Nykyisin keskityn enempi itse veneilyyn ja tarvittaviin huoltoihin.
        Reiska2K

        Ämpärimuoviin ei iske rutto, lasikuitu ei ole tiivis ja urtseissa on eroja. Siitä on aikaa kun Terhi teki lasikuidusta veneitä ja ne on kaikki kokkotavaraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ämpärimuoviin ei iske rutto, lasikuitu ei ole tiivis ja urtseissa on eroja. Siitä on aikaa kun Terhi teki lasikuidusta veneitä ja ne on kaikki kokkotavaraa.

        Odottelen vielä niitä veneen korjausohjeita.
        Olisin kiinnostunut tietämään, mitä en osannut sen veneen korjauksessa tehdä.
        Reiska2K


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Odottelen vielä niitä veneen korjausohjeita.
        Olisin kiinnostunut tietämään, mitä en osannut sen veneen korjauksessa tehdä.
        Reiska2K

        Jos se mielestäsi on "SUURI ongelma" on osaamisessa puutteita. Onnistuit silti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos se mielestäsi on "SUURI ongelma" on osaamisessa puutteita. Onnistuit silti.

        Kiitos myötätunnosta. Minulle se ei ollut mikään erityisen SUURI ongelma, sillä otin se työn täysin vapaaehtoisesti hoidettavaksi.

        Kyllä tuollainen tilanne on varmasti joillekin ollut SUURI ongelma kun näitä märkiä uretaani keskusteluja on vuosien varrella täällä useita nähty.

        Nyt en enää odottele mitään korjausohjeita keneltäkään.
        Reiska2K


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos myötätunnosta. Minulle se ei ollut mikään erityisen SUURI ongelma, sillä otin se työn täysin vapaaehtoisesti hoidettavaksi.

        Kyllä tuollainen tilanne on varmasti joillekin ollut SUURI ongelma kun näitä märkiä uretaani keskusteluja on vuosien varrella täällä useita nähty.

        Nyt en enää odottele mitään korjausohjeita keneltäkään.
        Reiska2K

        Ämpärimuovista et ottaisi korjattavaksi vaikka jotkut osaa korjata niitäkin tosi nätisti olen venemessuilla nähnyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ämpärimuovista et ottaisi korjattavaksi vaikka jotkut osaa korjata niitäkin tosi nätisti olen venemessuilla nähnyt.

        Siinä se minun osaamiseni raja on. En ryhdy sellaista projektia hoitamaan, josta en ole saanut kokemusta.

        Noiden ABS muoviveneiden valmistaminen ja korjaaminen on harvojen ja valittujen puuhaa, enkä minä ole aikeissa liittyä siihen joukkoon.

        Kiitos mielenkiinnosta aihetta kohtaan.
        Reiska2K


    • Anonyymi

      Jos siinä veneessä lukee "Terhi" ja se on ollut ennemän kuin 5 vuotta käyttössä, on se imenyt sisäänsä vettä, siitä tietää.

      • Anonyymi

        Meillä veneliike teki asennusvirheen josta seurasi, että peräpeiliin tuli halkeama moottorin kiinnityspultin kohdalle. Sitten kesti 10 vuotta kunnes pohjapropun holkin liimaus petti. Ei annettu jäätyä, vaan vene lämpimään 9kk ja uretaani täysin kuivaa. Tiivistys ja kovaa ajoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä veneliike teki asennusvirheen josta seurasi, että peräpeiliin tuli halkeama moottorin kiinnityspultin kohdalle. Sitten kesti 10 vuotta kunnes pohjapropun holkin liimaus petti. Ei annettu jäätyä, vaan vene lämpimään 9kk ja uretaani täysin kuivaa. Tiivistys ja kovaa ajoa.

        Miten tutkit että uretaani on täysin kuivaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tutkit että uretaani on täysin kuivaa?

        Tökkäsin alimpaan ja melkein ylimpiin kohtiin kalibroidun Vaisalan kosteusanturin. (Lainalaite punkkupullon hinnalla.) Alimpaan, koska sitä reittiä vettä valui aiemmin ulos, melkein ylimpiin koska pääsi käsiksi ruuvinreikien kautta sekä kumilistan alta ja siellä saattaisi olla kondensoitunutta vesihöyryä. En ihan reikäjuustoa siitä tehnyt mutta pariin paikkaan tökkäsin niin syvälle kuin probe meni. Läpivientiholkkien kohdalla oli sormin kosketeltaessa niin kuivaa että pölisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä veneliike teki asennusvirheen josta seurasi, että peräpeiliin tuli halkeama moottorin kiinnityspultin kohdalle. Sitten kesti 10 vuotta kunnes pohjapropun holkin liimaus petti. Ei annettu jäätyä, vaan vene lämpimään 9kk ja uretaani täysin kuivaa. Tiivistys ja kovaa ajoa.

        Kyllä ne virheet on tehty jo tehtaalla, perämoottorin asennus oli vain veruke jolla voi kiertää kuluttajansuojan. Vesi päätyy sinne Terhi veneen sisälle joka tapauksessa ennen pitkää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne virheet on tehty jo tehtaalla, perämoottorin asennus oli vain veruke jolla voi kiertää kuluttajansuojan. Vesi päätyy sinne Terhi veneen sisälle joka tapauksessa ennen pitkää.

        Asennusohjeen vastaisesti asennettu se oli, eli asentajan virhe joka kuuluu kuluttajansuojan piiriin. Peräpeilin vaneriin kuuluu porata ruostumattomalle täkkipultille sopiva reikä, ja muovikuoreen hieman sitä isompi reikä. Väliin sikaa ja kiinni. Jos sen väljemmän reiän jättää väljentämättä, tai tekee siitä liian pienen, tulee sovituksesta liian tiukka ja pultti alkaa rasittamaan muovikuorta joka halkeaa jo asennettaessa tai pian sen jälkeen piilossa katseilta alumiinipellin takana ja lähtee sieltä pikkuhiljaa kasvamaan. Kun se pultti ruostuu se laajenee, ja kun sen ruuvaa auki, tai moottorin liikkeet rasittaa sitä, muovi halkeaa. Sitä avarrusta ei myöskään tehdä puukonkärjellä kovertaen, vaan kunnollisella poranterällä. Eli, ruostumattomat pultit, riittävän väljä reikä muovikuoreen ja sikaa väliin niin toimii. Jos se pultti käy muoviin kiinni niin ennemmin tai myöhemmin todennäköisesti halkeaa.


    • Anonyymi

      Ei todellakaan ole imemätön, Isäni Terhi 415R imi ja ja näköjään myös minun 450cc mikä on kolme vuotta vanha tekee samaa. Pohjapropun alumiinisuojan kumitulpat ovat tehneet kaksi reikää pohjaan ja eriste on vettynyt.
      Kyseessä on vuonna 2020 ostettu vene uutena ja nyt jo paskana.
      Takuuaika on neljä vuotta mutta en ole saanut mitään vastausta Terhitecin puolelta mitä meinaavat asialle tehdä...

      • Anonyymi

        Täyttyy vedellä vaan ei ime vettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyttyy vedellä vaan ei ime vettä.

        Lopputulos kuitenkin sama!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lopputulos kuitenkin sama!

        Ei ole. Pohjasta vuotava kastuu hitaasti vesilinjaan asti. Alimpaan kohtaan reikä ja vettä valuu ulos. Imevä kastuisi kauttaaltaan kokonaan eikä vettä saisi valutettua ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Pohjasta vuotava kastuu hitaasti vesilinjaan asti. Alimpaan kohtaan reikä ja vettä valuu ulos. Imevä kastuisi kauttaaltaan kokonaan eikä vettä saisi valutettua ulos.

        Eli tilanne ihan hyvä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tilanne ihan hyvä?

        Ei, mutta ongelma liioiteltu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, mutta ongelma liioiteltu.

        Eli jos tekee reiän pohjaan niin kuivuu hyvin ja ei pakkanen aiheuta vaurioita? Myöskään veneen paino ei kai näin ollen voi kasvaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jos tekee reiän pohjaan niin kuivuu hyvin ja ei pakkanen aiheuta vaurioita? Myöskään veneen paino ei kai näin ollen voi kasvaa?

        Kuivuu huonosti, joska ilma ei kierrä. Iso reikä pohjaan tai reikiä useampaan paikkaan. Pitää sitten tietysti paikata tai jotenkin tulpata ennen vesille laskua.

        Poistin kaikki läpivientiholkit, kulkuvaloliittimet ja törmäyslistan. Kääntelin traikulla että läpivientireikä olisi alimpana. Vettä valui ulos ja tiputteli pari päivää. Kuivaan talliin ja lämmitin alle noi 8kk muistaakseni ja rutikuivaa oli kaikkialla mistä Vaisalan proben sai pistettyä uretaaniin. Läpivientiholkit ja liittimet sikamassalla takaisin ja kovaa ajoa kuin uutena. Sittemmin on sisäkuori haljennut lisäpenkin kannakkeen kohdalla jossa muovi on ohuimmillaan. Ei pakkasvaurio vaan rasitusvaurio valmistusvirheen ja kovan ajon seurauksena. Päälle tukevaa läpinäkyvää höyrysulkuteippiä tilapäiseksi paikkaukseksi ja taas kovaa ajoa. 12v vanha elämää nähnyt vene... kestää se muutaman vuoden höyrysulkuteipilläkin eikä ole moottorikaan enää uutta vastaavassa kunnossa.

        Pakkanen kyllä aiheuttaa vaurioita siellä missä vettä on, näin myös lasikuituveneessä ja lasikuitulaminaatissa. Kolmessa vuodessa on Yamarinin laminaatti korkannut irti kannen ydintäyteaineesta. Nykyään niin Yamarin kuin Terhikin talvehtivat kuivassa ja lämpimässä.


    • Anonyymi

      Onpas vanhaketju. Kyllä se terhi kuivuu kun perälautaan alimmaiseksi poraa reiän ja nostaa veneen lämpimään halliin keula reilusti ylös talven en ajaksi "jos mahdollista". Itsellä vene upposi huolimattomuuttaan sadeveden takia ja hyvin sai kuivattua talven aikana. Terhi 415 r kyseessä. Hyvin lähti liukuun vaikka oli 20hp kone kiinni kastumisen jälkeen. Mulla veneessä ei ole mitään halkeamia eikä lattia kuprulla vaikka 80-luvun vene. Hyvä tukeva vene ja korkeat laidat. Eikä mua haittaisi vaikka olisi hieman vettynytkin. Painaahan ne 3 melkein satakiloista ukkoakin melkoisesti sa silti lähtee paatti hyvin plaaniin.

      • Anonyymi

        Ei se luultavasti muutamassa kuukaudessa kerkeä paljoa vettä imeä. Olen kuullut, ettei nämä nykyiset vaahdot imisi vettä sisäänsä - liekö siinä perää, en tiedä.

        Olen vuosia sitten korjannut yhden lujitemuovi veneen, joka oli aina jätetty oikein päin rantaan ja se oli siten ainakin 9 kk vuodesta täynnä vettä.
        Tuota hoitoa se oli saanut yli 20 vuotta.

        Omistaja pyysi minua viemään sen kaatopaikalle kun se painoi, niin paljon, ettei sitä meinannut jaksaa työntää rannasta vesille.
        En saanut sitä vedettyä perävaunuun, joten leikkasin kaikki tuohdot kyljestä auki ja veistelin ne vettyneet uretaanit sieltä pois.
        Mainittakoon, että sitä rojua tuli niistä säiliöistä ainakin 6 täyttä jätesäkillistä ja niitäkin piti käsitellä varovasti, ettei ne olisi revenneet.

        Kun olin saanut sen veneen vaunuun, niin ajattelin, että taidankin tehdä siitä verkkoveneen itselleni, sillä kyseessä oli tunnettu 70- luvun venemerkki.
        Laminoimme setäni kanssa, joka oli ollut nuorempana venetehtaassa töissä, tuohdot umpeen ja vahvistimme kansia, sillä vaahtoa ei niihin säiliöihin laitettu.

        Perälaudan sisässä oleva vaneri oli hankala korjata. Muuten siitä tuli aivan käyttökelpoinen kalapaatti.

        Otin siitä uretaanista tiiliskiven kokoisen palan mukaan ja kokeilin miten se kuivuu kun sitä pitää sisällä ilmavassa paikassa.
        Kuivumisnopeus oli n. 1mm vuodessa sen pinnasta. Sisältä ei vesi tullut ulos. Kahden vuoden kuluttua ei sen painossa paljoa eroa huomannut.
        Toisin sanoen, reikien poraaminen ei auta yhtään mitään - minäkin kokeilin sitä aluksi. Vettä kyllä tuli vähän aikaa valumalla ulos, mutta vuoden kuluttua ei veneen painossa huomannut mitään eroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se luultavasti muutamassa kuukaudessa kerkeä paljoa vettä imeä. Olen kuullut, ettei nämä nykyiset vaahdot imisi vettä sisäänsä - liekö siinä perää, en tiedä.

        Olen vuosia sitten korjannut yhden lujitemuovi veneen, joka oli aina jätetty oikein päin rantaan ja se oli siten ainakin 9 kk vuodesta täynnä vettä.
        Tuota hoitoa se oli saanut yli 20 vuotta.

        Omistaja pyysi minua viemään sen kaatopaikalle kun se painoi, niin paljon, ettei sitä meinannut jaksaa työntää rannasta vesille.
        En saanut sitä vedettyä perävaunuun, joten leikkasin kaikki tuohdot kyljestä auki ja veistelin ne vettyneet uretaanit sieltä pois.
        Mainittakoon, että sitä rojua tuli niistä säiliöistä ainakin 6 täyttä jätesäkillistä ja niitäkin piti käsitellä varovasti, ettei ne olisi revenneet.

        Kun olin saanut sen veneen vaunuun, niin ajattelin, että taidankin tehdä siitä verkkoveneen itselleni, sillä kyseessä oli tunnettu 70- luvun venemerkki.
        Laminoimme setäni kanssa, joka oli ollut nuorempana venetehtaassa töissä, tuohdot umpeen ja vahvistimme kansia, sillä vaahtoa ei niihin säiliöihin laitettu.

        Perälaudan sisässä oleva vaneri oli hankala korjata. Muuten siitä tuli aivan käyttökelpoinen kalapaatti.

        Otin siitä uretaanista tiiliskiven kokoisen palan mukaan ja kokeilin miten se kuivuu kun sitä pitää sisällä ilmavassa paikassa.
        Kuivumisnopeus oli n. 1mm vuodessa sen pinnasta. Sisältä ei vesi tullut ulos. Kahden vuoden kuluttua ei sen painossa paljoa eroa huomannut.
        Toisin sanoen, reikien poraaminen ei auta yhtään mitään - minäkin kokeilin sitä aluksi. Vettä kyllä tuli vähän aikaa valumalla ulos, mutta vuoden kuluttua ei veneen painossa huomannut mitään eroa.

        Uretaania on avosoluista ja umpisoluista. Käyttää väärää niin vettyy, mikä paineella menee sisään ei painovoimaisesti tule ulos.


    • Anonyymi

      Joo, ei Terhillä mitään ongelmia... liikevaihto kasvussa ja tulos plussalla.

    • Anonyymi

      Helppo homma kuivattaa, kun poraa perseeseen reikiä ja painaa etuteljolta 10 baarin paineella ilmaa sisään.

      • Anonyymi

        Antaa toholla vähän lämpöä niin kyllä kuivuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe