kuinka sisarukset kehtaavat...!

näin kävi

Vuosikymmenen hoidin vanhusta aivan yksin, muut kävivät joskus harvoin valmiissa (minun laittamassa) kahvipöydässä, eivät mitään tehneet eivät koskaan edes pöytää siivonneet, roskia vieneet.
Nyt vanhuksen kuoltua ovat yllättäen valittamassa ja syyttämässä kaikesta, kaikki tein heidän mielestä väärin, hoidin huonosti (vanhus kuoli yli 90 v ei sille sairaalassakaan mitään voitu) jne. jne. Luulin heidän olevan kiitollisia kun pääsivät niin vähällä. Tuntuu raskaalta ja epäoikeudenmukaiselta tämä ihan yllättäen saamani syyttely.
Joku voi sanoa, että olisit pyytänyt apua, mutta kyllä mitä muutamassa hankalassa kohdasa pyysinkin, en saanut.
Sisarussuhteet oli ennen hyvät mutta nyt on kaikki yksissä voimin minua vastaan.

18

391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siiri-Ellen

      Voi miten tutulta kaikki kertomasi tuntuu ja on varmasti tuttua monelle vanhempaansa yksin huoltaneelle huolehtineelle omaishoitajalle. Yritä olla pahoittamatta mieltäsi sisarustesi puheista, joka todennäköisesti kumpuaa jostain syyllisyydentunteesta. Et saanut sisaruksiltasi edes tilapäistä apua, vaikka pyysit.

      Sinä sentään tiedät huolehtineesi läheistäsi hyvin, joten voit nukkua hyvin - puhdas omatunto tyynynäsi. Sinulla ei ole mitään hävettävää. Voimia sinulle.

    • ex-omaishoitaja

      Samassa veneessä ollaan ja emme ole ainoat.. Syyllisiä on turhaa hakea olet tehnyt parhaasi ja kaikki omaishoitajat sen tietää sydämmessään. Veikkaan että normaalia käytöstä ihan tuollainen, kun kokemusta on.
      Älä lannistu, sillä omaishoitajia yleisesti lannistetaan ja ollaan jopa kateellisia tuosta huikeasta palkasta, joka on enempi vitsi. Tsemppiä jatkoon!

      • tuttujuttu.

        Muitten sisarusten tuntema syyllisyydentunto on varmaankin selitys. He pelkäävät että heitä moititaan laiminlyönnistä ja sen takia kiirehtivät työntämään syytä toisaalle pois itsestään.
        Tuttujuttu.


      • inhorealistiko
        tuttujuttu. kirjoitti:

        Muitten sisarusten tuntema syyllisyydentunto on varmaankin selitys. He pelkäävät että heitä moititaan laiminlyönnistä ja sen takia kiirehtivät työntämään syytä toisaalle pois itsestään.
        Tuttujuttu.

        Mä olen kyllä aika skeptinen että olisi syyllisyydentuntoa. Se tulisi esiin eri tavalla. Ihan loogisesti ajatellen, itsekkäät ja kykenemättömät asettumaan toisen asemaan henkilöt käyttäytyvät noin.


    • myötäeläjänä

      Omaishoitajalle aino kiitos tulee hoidettavalta jos hän on kykenevä puhumaan...Sinulla on ainakin muistoja äitisi viimeisistä vuosista,sisaruksillesi ei niitä ole.Ole onnellinen muistoista,älä anna sisarustesi pilata sitä...ajan tullen voit ehkä kertoa muistoja heille,,,,,,,,otan osaa suruusi ja toivotan hyvää kesää sinulle

    • mulle riitti

      Samassa tilanteessa olen, ja en vaan jaksa enää. Sisarukset saa hoitaa jatkossa itse, sain kulla olevani, vaikka mikä kun autoin vanhempiani.
      Juuri alkoholisoituneet sisarukset ovat kaikkein pahimpia, eivät armoa tunne. Mutta, omaishoitajaksi ei tarvitse kenenkään suostua. Itse en ala juuri näiden sisarusten takia, minulle ihjeita annettiin ja käskutettiin, itse vaan sivussa seurasivat.

      Huolehtikoon vaikka yhteiskunta sitten.Juopoistakin huolehtii, miksei vanhuksista.

      Oman osuuteni tein ja mitään mahdollisuutta ei ole jatkaa, sillä oma terveyteni oli jo vaarassa.

    • en hoida enää..

      Näin on, aina on perheessä joku jonka niskoille sälytetään kaikki vastuu. Hän on myös sylkykuppi jota saa parjata.
      Neuvojia riittää, sitten hirveä hätä jos tuo saa vielä jotain vaivanpalkkaa hoitamisesta.
      Meillä oli niin että hoitaessani äitiäni olisi pitänyt maksaa myös äidin ruoka ja asuminen minun pussistani. Epäiltiin että hyödyn äidin kustannuksella. Sain omaishoidontuen, usein maksoinkin äidin kuluja omasta pussistani.

    • titityyt

      en tiedä jos voin sanoa ett olin omaishoitaja mut jotain siihen suuntaan. monta vuotta kesälomat meni siihen että autoimme mieheni kanssa vanhempiani. meitä on monta siskosta, muut ei nostanut rikkaa ristiin. joten mitään lomaa ei koskaan ollut mutta ei sillä väliä omatuntoni on puhdas.

      sitten kun vanhemmat kuoli hoidin heidät hautaan yksin... sen jälkeen alko haukut ja seläntakana kieroilu minua vastaan parilta siskokselta. nyt on välit täysin poikki sillä ei he suostu katsomaan asioita silmästä silmään. sisimmässään he tietävät mitä ovat tehneet ja ei ole tehneet. on vain niin ikävää.

      mikä tätä sukupolvea vaivaa? ei välitetä, ei ole empatiaa, vikoja haetaan mutta ei itsestä ja se raha on tärkeää. uskon kuitenkin että kaikki me saamme tekomme takaisin tavalla tai toisella, pitää vain huomata se itse. olen jo nyt huomannut että näin on ruvennut tapahtuun.

      • aloittaj a

        "Juuri alkoholisoituneet sisarukset ovat kaikkein pahimpia, eivät armoa tunne. Mutta, omaishoitajaksi ei tarvitse kenenkään suostua."

        Sanoit kai totuuden ja myös ei-totuuden.

        Syynä siihen että kaikki vastuu ja hoitotyö osui minulle, johtui juuri siitä että alkoholisoituneille sisaruksille ei voinut sitä antaa, kun heillä oli/on kausia ettei hoito olisi ollut vastuullista.
        Näin ollen, kyllä minun oli pakko ottaa tehtävä. Uuvuttavaa se oli mutta kestin sen muutamia hankalia kohtia lukuun ottamatta kun olisi tarvinnut revetä kahtaalle, sairasta lapsenlasta hoivaamaan . Mutta sitä on vaikea kestää, sitä jälkihaukuntaa, joka on aivan aiheetonta.


      • rintaääni.
        aloittaj a kirjoitti:

        "Juuri alkoholisoituneet sisarukset ovat kaikkein pahimpia, eivät armoa tunne. Mutta, omaishoitajaksi ei tarvitse kenenkään suostua."

        Sanoit kai totuuden ja myös ei-totuuden.

        Syynä siihen että kaikki vastuu ja hoitotyö osui minulle, johtui juuri siitä että alkoholisoituneille sisaruksille ei voinut sitä antaa, kun heillä oli/on kausia ettei hoito olisi ollut vastuullista.
        Näin ollen, kyllä minun oli pakko ottaa tehtävä. Uuvuttavaa se oli mutta kestin sen muutamia hankalia kohtia lukuun ottamatta kun olisi tarvinnut revetä kahtaalle, sairasta lapsenlasta hoivaamaan . Mutta sitä on vaikea kestää, sitä jälkihaukuntaa, joka on aivan aiheetonta.

        Alkoholistit ovat itsekkäimpiä ihmisiä mitä on olemassa.
        Aina kaikki on muiden syytä, sekin että juovat. Jos ovat vähän aikaa juomatta niin pitäisi kehua kuinka erinomaisia ovat kun eivät juo. Hyvänen aika, siitäkö pitäisi kehua kun elävät kuten tavalliset ihmiset.
        Ei heidän vastuulleen voi uskoa mitään, aina kun pitäisi olla skarppina, sen varmemmin alkavat juomaan.
        Saat vielä kuulla monesti että olet pimittänyt äitisi rahoja. Ei sen tarvitse pitää paikkaansa, eikä varmaan pidä, mutta jos alkoholistilta loppuu rahat, se on sinun syysi, olet vienyt jotain heille kuuluvaa.
        Minulla on pitkä kokemus joten tiedän mistä kirjoitan. Parantunut alkoholisti on myös sietämätön, heillä on oltava jokin keppihevonen joka pitää irti viinasta, jokin riippuvuus tulee tilalle, vaikkapa uskonto tai pelaaminen. Ovat sitten mielestään niin mahdottoman hyviä, joskus ajattelin että parempi kun joisi, niin vaikeaksi meni.


      • aloittaja a
        rintaääni. kirjoitti:

        Alkoholistit ovat itsekkäimpiä ihmisiä mitä on olemassa.
        Aina kaikki on muiden syytä, sekin että juovat. Jos ovat vähän aikaa juomatta niin pitäisi kehua kuinka erinomaisia ovat kun eivät juo. Hyvänen aika, siitäkö pitäisi kehua kun elävät kuten tavalliset ihmiset.
        Ei heidän vastuulleen voi uskoa mitään, aina kun pitäisi olla skarppina, sen varmemmin alkavat juomaan.
        Saat vielä kuulla monesti että olet pimittänyt äitisi rahoja. Ei sen tarvitse pitää paikkaansa, eikä varmaan pidä, mutta jos alkoholistilta loppuu rahat, se on sinun syysi, olet vienyt jotain heille kuuluvaa.
        Minulla on pitkä kokemus joten tiedän mistä kirjoitan. Parantunut alkoholisti on myös sietämätön, heillä on oltava jokin keppihevonen joka pitää irti viinasta, jokin riippuvuus tulee tilalle, vaikkapa uskonto tai pelaaminen. Ovat sitten mielestään niin mahdottoman hyviä, joskus ajattelin että parempi kun joisi, niin vaikeaksi meni.

        Rahoista ei vielä ole tullut sanottavaa, kaikille jäi aika paljon perintöjä kun isänkin osuus oli siinä jakamattomana.
        Mutta tosi on ettei heillä rahat meinaa säilyä käsissä.
        Kuinkahan käy myöhemmin. Mutta ei minulla ole pelättävää vaikka alkaisivat tonkia.


      • jälki puheita piisaa
        aloittaja a kirjoitti:

        Rahoista ei vielä ole tullut sanottavaa, kaikille jäi aika paljon perintöjä kun isänkin osuus oli siinä jakamattomana.
        Mutta tosi on ettei heillä rahat meinaa säilyä käsissä.
        Kuinkahan käy myöhemmin. Mutta ei minulla ole pelättävää vaikka alkaisivat tonkia.

        Tyypillistä, että silloin kun tilanne on päällä, ei sanota hoitajalle mitään, koska pelätään, että jos jostain sanotaan niin hän lopettaa ja he itse joutuvat tekemään jotain.
        Mutta jälkeenpäin ei ole mitään vaaraa vaikka sanoisi mitä.


      • niinpä.
        jälki puheita piisaa kirjoitti:

        Tyypillistä, että silloin kun tilanne on päällä, ei sanota hoitajalle mitään, koska pelätään, että jos jostain sanotaan niin hän lopettaa ja he itse joutuvat tekemään jotain.
        Mutta jälkeenpäin ei ole mitään vaaraa vaikka sanoisi mitä.

        Olisikohan niin että sisarussarjan kiltein, joka ei pysty/halua puolustaa itseään on juuri se joka uhrautuu ja juuri se sama jota kiusataan.


    • NotGoodEnough

      Itse olen hoitanut isän ja äidin asioita nyt kuusi vuotta, isäni kuoli pitkäperjantaina. Olen tehnyt paljon heidän eteensä ja olen myöskin ollut täysin sylkykuppina varsinkin isän kuoleman jälkeen. Päivystänyt olen kun asun lähimpänä, toiset on saanut mennä viipottaa maailmalla. Nytkin olin äidin turvana kun hän sai pelkotiloja yksin asuessaan, yksi siskoista tuli käymään ja pyysin että voisitko hän käydä kaupassa ja hän kehtasi sanoa että osallistu nyt edes tähän että katsot mitä ostetaan kaupasta! Ja olin juuri tuonut sinne puhtaan pestyn maton ja olin viemässä lehtiä ja mainoksia paperinkeräykseen ja keittänyt kahvit ja laittanut pullat ja piparit pöytään. Ihan käsittämätöntä. Ai niin, ja olin unohtanut palasokerin kahvipöydästä!

    • ex laupias

      Noin se on, kilteintä, jota kiusataan myös ollaan painostamassa omaishoitakjaksi. Karvaan kokemuksen jo sain, ja osaan pysyä kaukana.Onneksi, sisarukset ei voi päättää toisten sisarusten elämää.

      Joten, jos luette, muistakaa tämä, sattui kesän alussa ja sain todella huonoa kohtelua.

      Empä ole enää tavattavissa, turha soitella, osaan olla vastaamatta.

      • pelottaa.

        Kuka muu olisi hoitanut anopin kuin minä? Anoppi kyllä siedettävästi 10 v otti avun vastaan, mutta (vasta) hänen kuoleman jälkeen hänen lapset (alkoholisoituneita) haukkuvat ja syyttävät niin että en jaksa edes selittää tässä, tai siis en kehtaa. Luulin että olivat kiitollisa kun pääsivät minun ansiostani monesta pälkähästä. Ei tarvinnut heidänkään edes roskia viedä.


    • Pitäkää puolenne

      Herran tähden, millaisia nössyköitä olette!!!!!!!!!!!!!! En teidän asemassanne suostuisi kuuntelemaan sisarusten valitusta ja moittimista, vaan sanoisin suorat sanat valittaville, haukkuville ja moittiville sisaruksilla, jotka eivät itse tehneet mitään äidin tai isän hyväksi.

      • -------

        Kyllä se vaikeaa on, monesti nämä harvoin käyvät ovat äitini silmissä täydellisiä minuun verrattuna.
        Minua tentataan käydessä kuinka olen minkin asian tehnyt, mitä äiti joutuu maksamaan omista rahoistaan ym. Se on heidän käsityksensä välittämisestä ja huolenpidosta.
        Ei äiti ymmärrä millaisen työn teen hänen edestään ja uhraan vapaa-aikaani.
        Sanoo että mitä vaivaa hänestä on, kyllä hän syö ja pukee itse, peseytyminen ei onnistu eikä lääkkeiden otto.
        Ei voi jättää yksin kun korkeintaan pariksi tunniksi, olen eläkkeellä.
        Olen päättänyt lopettaa hoitamisen, hoitakoot muut välillä tai yhteiskunta.
        Ei omaishoitajuutta kukaan arvosta, enimmäkseen ajatellaan että jotain sen on hyödyttävä kun alkaa hoitamaan. En ole hyötynyt muuta kuin alimman omaishoidontuen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5634
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2496
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      59
      1725
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe