Tiikeribarbit ja mitä muuta?

Kalanainen

Altaan koko 190-litraa. 10 litraa alle tiikeribarbin minimin mutta muutamat harrastajat ovat sanoneet että 10 litraa sinne tai tänne, se ei tiikeribarbin maalimaa kaada :)

Hiukan vesiarvoja, tämä on siis uusi perustettu allas...

ph 6,7
nitriitti 0
vesi pehmeää
lämpötila säädettävissä lämmittimen avulla.

Allas on vielä ilman kaloja, kuukauden olen kypsytellyt ja nitriittipiikki oli jo kolme viikkoa sitten. Pohjalla on hieno hiekka, kasveina vesiruttoa, vallisneriaa, intianvesitähdikkiä, kääpiöruohoa. Valaisimia on kaksi, molemmissa yksi losteputki, toisessa normaali valo ja toisessa violetti kasvilamppu.

Mitä tänne tiikeribarbien kanssa?
Kuinka paljon tiikeribarbeja, onko esim. 15 sopiva määrä?
Vanhassa altaassa on kardinaalitetroja 5 kpl, ne muuttaa myös tähän isoon ja parvi suurenee varmaan ainakin puolella.
Vanhassa altaassa on myös nuolimonnisia, ne eivät käsittääkseni oikein tiikeribarbin kanssa sovellu yhteen?
Eli mitä pohjalle? Partamonni, kirjomonnisia? Piikkisilmiä?

7

243

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miimu

Entä jos sittenkin miettisit vaikka viisiraitabarbia tikrujen sijaan? 200 litraa alkaa nopsasti näyttää niin kovin ahtaalta näiden nopeiden, isojen ja ärhäköiden kalojen kohdalla. Ihan tosi, itse en alle 300 litraiseen edes laittaisi kun olen näitä kotonani seuraillut. Jos nyt ihan välttämättä sitten tikruja niin tyydy kymmeneen, silloin eivät vielä ehkä tapa pienimpiään, mutta mahtuvat paremmin.

Kyllä ne monniset sinne sekaan mahtuvat. Kardinaalit myös. Ja vielä menisi partis, kunhan et laista vedenvaihdoista ja hommaat kunnon suodatuksen, tikrut osaavat porsastella.

• Kalanainen

Tiikeribarbeja on meillä ennenkin ollut, 80-luvulla 70-litraisessa (silloin vielä oli kaikki kaklat tungettu ties mihin pyttyyn). Tiikeribarbi on kyllä ehdoton, pidän niistä. Viisiraitabarbit taas ei nappaa ollenkaan.

• Miimu
        Kalanainen kirjoitti:

Tiikeribarbeja on meillä ennenkin ollut, 80-luvulla 70-litraisessa (silloin vielä oli kaikki kaklat tungettu ties mihin pyttyyn). Tiikeribarbi on kyllä ehdoton, pidän niistä. Viisiraitabarbit taas ei nappaa ollenkaan.

Onhan ne ihan kivoja kaloja, näyttävät upeilta sinkoillessaan ympäri suurta allasta.

Jospa sitten myöhemmin opit pitämään niistä niin paljon, etä hankit isomman altaankin ja kasvatat parven kokoa.

• Kalanainen
        Miimu kirjoitti:

Onhan ne ihan kivoja kaloja, näyttävät upeilta sinkoillessaan ympäri suurta allasta.

Jospa sitten myöhemmin opit pitämään niistä niin paljon, etä hankit isomman altaankin ja kasvatat parven kokoa.

Juu, nuo piilovittuilut vois jättää sikseen :)

Miksi niille pitäisi olla 300-litran allas kun netissä löytyvissä esittelyissä on joissakin vähimmäismäärä 70-litraa, joissakin 150-litraa ja joissakin 200-litraa? Akvaarioni on pitkänmallinen joten niille on siellä tilaa. 120 senttiä on pidempi sivu joten on ihan mukavasti tilaa!

Toisella palstalla sain suositukseksi tällaisen kokoonpanon:

15 tiikeribarbia
        15 kardinaalitetraa
        15 kirjomonnista

Tämä on mun mielestä ihan kivalta kuulostava kalasto ja mahtuukin mielestäni ian hyvin tuonne!

Sääli kun tälläkin palstalla tulee vittuiluja niskaan jos jotakin kysyy - palstalla on yksi joka tietää kaiken.

• Fisunen
        Kalanainen kirjoitti:

Miksi niille pitäisi olla 300-litran allas kun netissä löytyvissä esittelyissä on joissakin vähimmäismäärä 70-litraa, joissakin 150-litraa ja joissakin 200-litraa? Akvaarioni on pitkänmallinen joten niille on siellä tilaa. 120 senttiä on pidempi sivu joten on ihan mukavasti tilaa!

15 tiikeribarbia
        15 kardinaalitetraa
        15 kirjomonnista

Tämä on mun mielestä ihan kivalta kuulostava kalasto ja mahtuukin mielestäni ian hyvin tuonne!

Sääli kun tälläkin palstalla tulee vittuiluja niskaan jos jotakin kysyy - palstalla on yksi joka tietää kaiken.

Ihan hyvältä vaikuttaa kalastosi.

Ja ihan hyvänkokoinen on altaasi. Itselläni oli tiikeribarbeja myös 80-litraisessa (väliaikaisesti) muutaman kuukauden ja hyvin menestyivät siellä, kutivat jne joten ei se niille niin kamalan ahdas tila ollut.

• Miimu
        Kalanainen kirjoitti:

15 tiikeribarbia
        15 kardinaalitetraa
        15 kirjomonnista

Minä en muuten mitenkään piilovittuillut.

Netissäkin on vanhentunutta tietoa, paljonkin. Kirjoissa sitäkin enemmän.

200 litraa on se minimi. Siinä niiden on jo ihan hyvä. Täysin oma mielipiteeni taas oli se, etten niitä alle 300 litraiseen laittaisi ja että itse nautin niiden katselusta enemmän huomattavan suuressa, kuin juuri minimikokoisessa altaassa.

aika täyteen saat altaasi tuolla kalastolla, siis huomioiden tiikereiden sottaisuuden.

Mutta juu, menee niitä tikruja enemmänkin kuin kymmenen, kun allas kerran on hieman tavanomaista pidempi, siinä mielessä tuo kymmenen litran puuttuminenkaan ei kyllä tunnu tikrujen elämässä missään.

Enkä luule tietäväni kaikkea. tiedän etten tiedä. Osa asioista on faktoja, osa henkilökohtaisia näkemyksiä. Kun kysyy mielipidettä saa yleensä molempia. Ja kyllähän sitä aina mieleisensäkin vastauksen saa, kun tarpeeksi monessa paikassa kysyy ja valitsee sitten sen mieluisan.

• Sakke
        Miimu kirjoitti:

Minä en muuten mitenkään piilovittuillut.

Netissäkin on vanhentunutta tietoa, paljonkin. Kirjoissa sitäkin enemmän.

200 litraa on se minimi. Siinä niiden on jo ihan hyvä. Täysin oma mielipiteeni taas oli se, etten niitä alle 300 litraiseen laittaisi ja että itse nautin niiden katselusta enemmän huomattavan suuressa, kuin juuri minimikokoisessa altaassa.

aika täyteen saat altaasi tuolla kalastolla, siis huomioiden tiikereiden sottaisuuden.

Mutta juu, menee niitä tikruja enemmänkin kuin kymmenen, kun allas kerran on hieman tavanomaista pidempi, siinä mielessä tuo kymmenen litran puuttuminenkaan ei kyllä tunnu tikrujen elämässä missään.

Enkä luule tietäväni kaikkea. tiedän etten tiedä. Osa asioista on faktoja, osa henkilökohtaisia näkemyksiä. Kun kysyy mielipidettä saa yleensä molempia. Ja kyllähän sitä aina mieleisensäkin vastauksen saa, kun tarpeeksi monessa paikassa kysyy ja valitsee sitten sen mieluisan.

Minulla on 350 litraisessa altaassa tiikeribarbeja 18 kpl, leväbarbeja 5 ja partis. Kun olen noita tiikereitä seuraillut en missään nimessä suosittelisi parvea alle 300 litraiseen. Tuo 350 litrainenkin tuntuu jo aivan liian pieneltä...
        Kyllähän niitä suosituksia on jos jonkinlaisia mutta jos kaloja itse hetkeäkään seurailee, kyllä sen jo maalaisjärkikin sanoo milloin on ahdasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      122
      4750
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      4
      3384
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      126
      3180
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      26
      2617
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      70
      2332
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1779
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1384
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      117
      1245
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      9
      1233
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1128
    Aihe