Irtisanoutuminen

jauhaja_

Onko joku irtisanonut itsensä sairausloman aikana, kun on todennut, ettei voi palata töihin? Itse jäin joitakin viikkoja sitten sairauslomalle johtuen stressistä, uupumuksesta ja ihan masennuksesta. Lisäksi fysiologiset oireet olivat inhottavia: ahdistuksen tunne (sydämen tykytykset), univaikeudet ja vatsavaivat. Asiasta on juteltu työpaikalla, mutta helpotusta ei ole tullut. Sen jälkeen olen todennut asiaa vatvoessani sekä yöllä että päivällä, ettei minusta enää ole töihin palaamaan. Yksinkertaisesti työ ei vain sovi minulle ja voin jatkuvasti pahoin siellä.

Saanko karenssin, jos sairauspäivärahan jälkeen tipun työttömyysetuudelle? Riittääkö siis masennus & sairastuminen työn takia estämään karenssin?

6

3945

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin se vaan on

      Minä sanoin itseni irti vakkariduunista jäin vuoden sairauslomalle.

      Lepäsin psykoosini pois ja menin toiseen työpaikkaan. Minut sairastutti ilkeä ja kiero työympäristö.

      Enää ei yksikään työpaikka ole sen arvoinen, että menee terveys

    • Elämännälkä

      Selvitä asia työkkäristä/kelasta. Mulla oli määräaikainen työsopimus jonka aikana sairastuin työuupumukseen sen loppuvaiheessa. Menin sairaslomani jälkeen kahdeksi viikoksi töihin sopimukseen loppuun asti. Se oli yhtä helvettiä. Olisivat halunneet jatkaa sopimusta, mutta päätin valita terveyden enkä jatkanut. Ilmoittauduin työkkäriin jossa kerroin koko jutun. Mulle ei tullut karenssia. Kuukauden päästä sain työkkäristä työpaikan tiedot johon piti hakea. Se oli se sama työpaikka!!! Otin työkkäriin taas yhteyttä (eri virkailija hoiti tätä asiaa) ja kerroin koko jutun. Ei tarvinnut hakea paikkaa enkä saanut karenssia. Tämä tapahtui v.1997 joten en tiedä nykysysteemejä asiassa.

      Mulla ainakin vaikutti se miten työnantaja kirjoitti työtodistukseen. Yhdelle oli laitettu että työsopimusta olisi työnantajan puolelta tahdottu jatkaa ja hälle tuli karenssi.

    • MAP

      Irtisanouduin samoista syistä helmikuussa, työsuhde päättyi maaliskuussa. Heti työkkäriin ja työttömyyskasssaan vaikka olin sairauslomalla. Karenssi(3kk) kului maalis-kesäkuussa.

    • uupunut

      Mietin itse juuri samaa asiaa, koska olen itsemurhan partaalla. Eli jos vakituisesta työsuhteesta irtisanoo itsensä sairauslomalla ja sairaus jatkuu esim 4 kk ja on Kelan sairauspäivärahalla, niin mitäs sitten kun/jos olet terve, niin tuleeko työttömyysetuuteen 33 kuukauden karenssi siitä että on itse irtisanonut itsensä?

      • tuisku13

        Uupunut! Älä irtisano, jatkat sairaslomalla. Tämä ei ole varsinainen vastaus kysymykseesi, mutta itse haen niin paljon sairaslomaa, ettei tarvii itteensä irtisanoo. Mutta minä en todellakaan voi mennä takaisin siihen työpaikkaan, joten yritän vaan pitkittää sairaslomaa.

        Olen kyllä jo kohta 58 täyttävä eli jos pääsisin työkyvyttömyyseläkkeelle, olisin tosi kiitollinen.

        Mutta jos on vakituinen työpaikka, sairaslomaa toki voi hakea niin paljon kuin tuntuu, ettei jaksa.

        Äläkä missään nimessä ota vaihtoehdoksi itsemurhaa, miksi poistuisit täältä vain sen tähden että olet masentunut. Onko sinulla sopivat lääkkeet, ne pitäisi kyllä auttaa. Ja fraasi, hakeudu ulos ja ihmisten pariin. Epätoivoista: en itse pysty edes ulos meneen. Itse mietin itsemurhaa joka päivä, mutta minulla on lapset ja lapsenlapset, joita minun pitää ajatella. Vaikka tuntuu ironiselta, että pitää ajatella muita jos itse on siinä kunnossa ettei jaksa olla toisten vaivoina.

        No, nyt tämän piti lohduttaa ja lankesin omaan sairauteeni ja pahaanoloon. Anteeksi


    • Samoja kokenut

      Tässä minun tarinani. Olin työuupunut, sairaslomalla narsistisen pomon syntipukkikohun vuoksi. Olin masentunut. Luulin että minussa oli kaikki vika. Etsin sopivaa terapeuttia, mutta rahapulassa en sinne voinut mennä, sillä kelan omavastuu psykoterapiassa oli sekin silloin liian iso sairaslomalaisen budjettiin. Sitten mun eläkevakuutusyhtiö ohjasi minut ammatilliseen kuntoutukseen ja siellä sellaisen oman valmentajan kanssa kaiken muun ohessa yhdessä järkkäiltiin mulle oppisopimuskoulutus uuteen työhön. (Ihan eri alalle kuin missä olin!!) Mä koin, että se oli mulle parempi ratkaisu kuin yksikään psykoterapeutti missä oon käyny, vaikka se ei siis ollu mitään terapiaa. Toki paljon juteltiin asioista ja tää valmentaja tuki mua ja sain purkaa siellä pahaa oloani ja pelkojani työelämää ja esimiestäni kohtaan. Luotin tähän jotenkin enemmän kuin terapeuttiin tai ystäviin.

      Oon tosi tyytyväinen siihen, että sain ihan oikeaa apua, minulle se toimi terapiaa paremmin ja bonuksena tuli uusi duunipaikka, sillä yksin en olisi varmaan uutta työtä löytänyt tai edes jaksanut sitä etsiä. Nyt vasta pitkän ajan päästä tajuan, että on olemassa mukavia työpaikkoja ja minä olen oikeasti ihan hyvä työntekijä. Tämän kaiken kokeneena voin todella sanoa, että kannattaa poistua narsistisesta työyhteisöstä ennen kuin on liian myöhäistä! Näin jälkikäteen ajateltuna työpaikan vaihto oli kaikkein tärkeintä toipumisessani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8504
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2303
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe