Kerrankin hyvä kirjoitus kirkonmieheltä

11 + 5

12

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yx valopää lisää

      Minä taas myönnän auliisti, että Pikkarainen ampuu ohi. En näe mitään merkkejä mielistelystä siinä, että toimitaan Suomen lakien mukaan ja kristillisen lähimmäisen rakkauden pohjalta. Jos näillä eväillä pääsee valopääksi, olen sitä mielelläni!

      • Koetko että Suomen eduskunta säätää parempia lakeja kuin ns. Jumala johon olette uskovinanne?


      • sama valopää
        rainbowshy kirjoitti:

        Koetko että Suomen eduskunta säätää parempia lakeja kuin ns. Jumala johon olette uskovinanne?

        Perusoikeudet ja niihin tukeutuvat lait ovat meille kaikille samoja. Ajattelen kyllä, että länsimainen lainsäädäntö ammentaa paljon 10 käskyn pohjalta, niin kuin yhteiskunnat kaikkialla. Uuden testamentin mukaan "esivalta ei turhaan kanna miekkaa", Luther selvensi tätä siten, että toimiessaan oikeudenmukaisesti ja hillitessään pahuutta yhteiskunta toimii Jumalan kätenä maailmassa. Tässä mielessä eduskunta ja Jumala toimivat samaan suuntaan ja lähimmäisenrakkauden pohjalta.


      • Turhaan mussutat
        sama valopää kirjoitti:

        Perusoikeudet ja niihin tukeutuvat lait ovat meille kaikille samoja. Ajattelen kyllä, että länsimainen lainsäädäntö ammentaa paljon 10 käskyn pohjalta, niin kuin yhteiskunnat kaikkialla. Uuden testamentin mukaan "esivalta ei turhaan kanna miekkaa", Luther selvensi tätä siten, että toimiessaan oikeudenmukaisesti ja hillitessään pahuutta yhteiskunta toimii Jumalan kätenä maailmassa. Tässä mielessä eduskunta ja Jumala toimivat samaan suuntaan ja lähimmäisenrakkauden pohjalta.

        Jumalaa ei ole olemassa, valopää.


      • sama valopää kirjoitti:

        Perusoikeudet ja niihin tukeutuvat lait ovat meille kaikille samoja. Ajattelen kyllä, että länsimainen lainsäädäntö ammentaa paljon 10 käskyn pohjalta, niin kuin yhteiskunnat kaikkialla. Uuden testamentin mukaan "esivalta ei turhaan kanna miekkaa", Luther selvensi tätä siten, että toimiessaan oikeudenmukaisesti ja hillitessään pahuutta yhteiskunta toimii Jumalan kätenä maailmassa. Tässä mielessä eduskunta ja Jumala toimivat samaan suuntaan ja lähimmäisenrakkauden pohjalta.

        Okei, kymmenen käskyä...

        1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
        Perustuslaissa taataan uskonnonvapaus eli muita jumalia saa olla.

        2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
        Ok, jumalanpilkkalaki on edelleen olemassa.

        3. Pyhitä lepopäivä.
        Työaikalainsäädännössä sanotaan että työtä saa tehdä, siitä pitää vaan maksaa sunnuntailisä. Onko se nyt sitten sitä pyhittämistä? Raamatussa muistaakseni sanotaan että jos joku työskentelee sapattina, hänet on surmattava.

        4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
        Ei ole tällaista mainintaa Suomen laissa.

        5. Älä tapa.
        Check. Löytyy laista. Mutta sitten toisaalta meillä on armeijassa sotilaspappeja jotka ilomielin siunaavat tappajat ja aseet. Vähän outoa...

        6. Älä tee aviorikosta.
        "Salavuoteus" oli joskus muinoin rikos, ei ole enää.

        7. Älä varasta.
        Jep.

        8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        Jep.

        9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
        Ööö??? Varastaminen on jo kielletty käskyssä 7, kateutta taas ei ole kielletty missään...

        10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
        Tää nyt on sama kun toi käsky yhdeksän eli mitä vittua...

        Okei, kymmenestä käskystä tais puolet jopa löytyä nykylainsäädännöstä. Ja mitkäs ne oli, älä tapa, älä varasta, älä lausu väärää todistusta ja älä pilkkaa Jumalaa... Jopa 40 % kymmenestä käskystä löytyi nykylaista... Sitten jos verrattaisiin toisinpäin, että mitenkä paljon Suomen lainsäädännöstä löytyy kymmenestä käskystä niin tultaisiin ihan toisenlaiseen lukuun.

        Mutta siis näin yhteenvetona: miten koet sen että Eduskunnan säätämässä lakikokoelmassa ei ole puoliakaan Jumalan aikoinaan antamista kymmenestä ilmeisesti tärkeääkin tärkeämmistä käskyistä? Olivatko nämä Jumalan käskyt ihan turhia? Lipsahduksia? Onko kristinuskon jumala erehtyväinen? Epätäydellinen... Erehdys on inhimillistä... Onko jumala sittenkin... Ihminen, tai ihmisen keksimä?


      • 1 + 2
        sama valopää kirjoitti:

        Perusoikeudet ja niihin tukeutuvat lait ovat meille kaikille samoja. Ajattelen kyllä, että länsimainen lainsäädäntö ammentaa paljon 10 käskyn pohjalta, niin kuin yhteiskunnat kaikkialla. Uuden testamentin mukaan "esivalta ei turhaan kanna miekkaa", Luther selvensi tätä siten, että toimiessaan oikeudenmukaisesti ja hillitessään pahuutta yhteiskunta toimii Jumalan kätenä maailmassa. Tässä mielessä eduskunta ja Jumala toimivat samaan suuntaan ja lähimmäisenrakkauden pohjalta.

        " Ajattelen kyllä, että länsimainen lainsäädäntö ammentaa paljon 10 käskyn pohjalta, niin kuin yhteiskunnat kaikkialla."

        Ei, tuo ei todellakaan ole ajattelua, vaan sen puutetta!


      • 11 + 19
        sama valopää kirjoitti:

        Perusoikeudet ja niihin tukeutuvat lait ovat meille kaikille samoja. Ajattelen kyllä, että länsimainen lainsäädäntö ammentaa paljon 10 käskyn pohjalta, niin kuin yhteiskunnat kaikkialla. Uuden testamentin mukaan "esivalta ei turhaan kanna miekkaa", Luther selvensi tätä siten, että toimiessaan oikeudenmukaisesti ja hillitessään pahuutta yhteiskunta toimii Jumalan kätenä maailmassa. Tässä mielessä eduskunta ja Jumala toimivat samaan suuntaan ja lähimmäisenrakkauden pohjalta.

        Valopään logiikan mukaan ennen kymmentä käskyä ei lakeihin ollut kirjattu, ettei ihmisiä saa tappaa tai ettei toisen omaisuutta saa ryövätä. Heikostipa historiaa tunnet. Sitä paitsi tuollaiset perusasiat osaisi jo kuusivuotiaskin kirjata paperille, koska kyllä jo pienikin lapsi tajuaa, että tappaminen on väärin. Silti kristityt pitävät kymmentä käskyä jotenkin huippuviisaina.


      • 12 + 10
        rainbowshy kirjoitti:

        Okei, kymmenen käskyä...

        1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
        Perustuslaissa taataan uskonnonvapaus eli muita jumalia saa olla.

        2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
        Ok, jumalanpilkkalaki on edelleen olemassa.

        3. Pyhitä lepopäivä.
        Työaikalainsäädännössä sanotaan että työtä saa tehdä, siitä pitää vaan maksaa sunnuntailisä. Onko se nyt sitten sitä pyhittämistä? Raamatussa muistaakseni sanotaan että jos joku työskentelee sapattina, hänet on surmattava.

        4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
        Ei ole tällaista mainintaa Suomen laissa.

        5. Älä tapa.
        Check. Löytyy laista. Mutta sitten toisaalta meillä on armeijassa sotilaspappeja jotka ilomielin siunaavat tappajat ja aseet. Vähän outoa...

        6. Älä tee aviorikosta.
        "Salavuoteus" oli joskus muinoin rikos, ei ole enää.

        7. Älä varasta.
        Jep.

        8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        Jep.

        9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
        Ööö??? Varastaminen on jo kielletty käskyssä 7, kateutta taas ei ole kielletty missään...

        10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
        Tää nyt on sama kun toi käsky yhdeksän eli mitä vittua...

        Okei, kymmenestä käskystä tais puolet jopa löytyä nykylainsäädännöstä. Ja mitkäs ne oli, älä tapa, älä varasta, älä lausu väärää todistusta ja älä pilkkaa Jumalaa... Jopa 40 % kymmenestä käskystä löytyi nykylaista... Sitten jos verrattaisiin toisinpäin, että mitenkä paljon Suomen lainsäädännöstä löytyy kymmenestä käskystä niin tultaisiin ihan toisenlaiseen lukuun.

        Mutta siis näin yhteenvetona: miten koet sen että Eduskunnan säätämässä lakikokoelmassa ei ole puoliakaan Jumalan aikoinaan antamista kymmenestä ilmeisesti tärkeääkin tärkeämmistä käskyistä? Olivatko nämä Jumalan käskyt ihan turhia? Lipsahduksia? Onko kristinuskon jumala erehtyväinen? Epätäydellinen... Erehdys on inhimillistä... Onko jumala sittenkin... Ihminen, tai ihmisen keksimä?

        Kysyin kerran kirkko kuulolla -palstalla, miksi papit kirjoittavat sinne myös sunnuntaisin. Eikö kolmas käsky kiinnosta heitä? Kirkko sensuroi viestini.


      • dfhdj
        sama valopää kirjoitti:

        Perusoikeudet ja niihin tukeutuvat lait ovat meille kaikille samoja. Ajattelen kyllä, että länsimainen lainsäädäntö ammentaa paljon 10 käskyn pohjalta, niin kuin yhteiskunnat kaikkialla. Uuden testamentin mukaan "esivalta ei turhaan kanna miekkaa", Luther selvensi tätä siten, että toimiessaan oikeudenmukaisesti ja hillitessään pahuutta yhteiskunta toimii Jumalan kätenä maailmassa. Tässä mielessä eduskunta ja Jumala toimivat samaan suuntaan ja lähimmäisenrakkauden pohjalta.

        Ja mista kristinusko on ammentanut moraliteettinsa ja etiikkansa, Aikaisemmilta ajattelijoilta, mm, antiikin filosofeilta, jotka jo paljon enne ku' Aatamil ol' Eevasta tietoo, pohdiskelivat miten ihmisen tulisi elää ja toisia kohdella että se olisi ns. hyvää elämää.

        Eli läsimainen lainsädäntö ei ammenna kristinuskosta, kristinusko on vaan ominut ne ajatukset itselleen ihan niin kuin moraali olis keksitty 2000 v. sitten. Eipä ole.


      • dfhdj
        dfhdj kirjoitti:

        Ja mista kristinusko on ammentanut moraliteettinsa ja etiikkansa, Aikaisemmilta ajattelijoilta, mm, antiikin filosofeilta, jotka jo paljon enne ku' Aatamil ol' Eevasta tietoo, pohdiskelivat miten ihmisen tulisi elää ja toisia kohdella että se olisi ns. hyvää elämää.

        Eli läsimainen lainsädäntö ei ammenna kristinuskosta, kristinusko on vaan ominut ne ajatukset itselleen ihan niin kuin moraali olis keksitty 2000 v. sitten. Eipä ole.

        Toki kristityillä on ihan omiakin kristinuskon mielikuvitustarinaa tiukasti liittyviä käskyjä ja sääntöjä, mutta ne voidaan jättää omaan arvoonsa. Esim. kaksi ekaa käskyä on huuhaata eikä niillä pidä olla mitään roolia lainsäädännössämme.


    • 7 + 11

      Kyllä kirkon pitää pitää kunolla kiinni jumalan sanan perinteisestä tulkinnasta...
      sillä tavalla erotetaan akanat pakanoista...

    • miesmiesnainen

      KIrjoitus Oulusta oli oikein huono, eikä edes edusta Suomen kirkon näkemystä. Ja enemmistö meistä kristityistä kannattaa ja puolustaa kaikkien ihmisten tasa-arvoista ja rakkaudellista kohtelua., kuten tutkimukset vuodelta 2011 osoittavat. EI ollut evankeliumia tuomiorovastin kirjoitus, Olis pitänyt valo syttyä päähän ennen kuin julkaisee ajatuksiaan. En kannata, eikä varmaan moni muukaan tuollaista argumentointia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1071
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      969
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      303
      777
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe