Tänään fysioterapeuttini huomasi vasemman olkani olevan oikeaa alempana. Ja se on tosiaan ollut ihan ala-asteelta asti. Fysioterapeutti tutki selkäni ja tuli siihen tulokseen, että minulla on lievää skolioosia.. Minulla on ollut vasen olkapää kipeä ja myös koviakin selkäkipuja.. Ensi viikolla menen lääkärin puheille. Mitenhän tässä nyt käy? Olen siivousalalla töissä ja ikää 28.. Onko minulla edes mitään aihetta huoleen? Kuulisin mielelläni teidän kokemuksianne/mielipiteitänne..
Skolioosi?
12
402
Vastaukset
- Skolioosi
Mulla sama homma, lääkäri joskus yläaste ajoilla huomasi selvän skolioosin. Monet muutkin lääkärit huomanneet sen samantien. Kipuja on myös ollut, mutta oppinut elämään niiden kanssa. Ohimennen kysyin lääkäriltä millä noita kipuja saisi lievennettyä. Sanoi vaan että pitää treenata kovasti selkä ja vatsalihaksia. Eli tarkoittanee treenausta ja fysioterapeutilla juoksemista..itsekin olen siivoustyössä, työ sen verran raskasta ettei ihan ekana jaksaisi salille. Luulen että sullakin tuo työ rasittaa selkää entisestään..
- vanha vika
Kiropraktikko löysi minun skolioosini joskus parikymmentä vuotta sitten. Käsittely ei tuonut pysyvää korjausta, vaan kävin säännöllisesti joka vuosi niksauttajalla. Kunnes aloin käydä kuntosalilla ja vahvistaa selkä- ja vatsalihaksia, se pitää ainakin kivut pois ja käsittelyssä käyn enää satunnaisesti tarkistuttamassa tilanteen.
Siivoustyö tuntuu tosiaan olevan selälle paha, tai minulla seisomatyö yleensäkin. Pätkätyöläisenä hypin hommasta toiseen, ja lukkoja löytyy aina juuri noiden seisomatöiden jälkeen. Kivun kanssa kyllä voi elää, kunhan se ei haittaa liikkumista. Silloin kunto heikkenisi entisestään ja oireet pahenisivat.
Selkä- ja vatsalihastreenit ja venyttelyt päälle voi tehdä kotonakin, ei tarvitse salille asti jaksaa. Tosin minun on ollut jotenkin helpompi motivoitua käymään salilla kuin treenata kotona. Käyn nykyisin vain viikonloppuisin, mutta vähäinenkin määrä on parempi kuin ei ollenkaan. - sadbuttrue2013
Minullekin fysioterapeutti totesi lievän skolioosin, joka laittoi lääkärin juttuselle ja lääkäri määräsi röntgeniin josta löytyikin ISO mutka (jouduinkin leikkaukseen pari kk myöhemmin röntgenin jälkeen.)
- eikun lukemaan
Uusimmassa luontaisterves-lehdessä on artikkeli skolioosista ja Si-nivelestä.
Löytyy lehtipisteistä sekä ilmaiseksi kirjastosta.- Santtu kipuselkä
Ja tässä mielenkiintoinen linkki Si-nivelestä ja skolioosista. www.jasenkorjaajakoulu.com/jalkojen-pituusero-ja-si-nivel. Harmi, kun on välimatkaa 400 km, kävisin kyllä kokeileen.
- eikun lukemaan
Santtu kipuselkä kirjoitti:
Ja tässä mielenkiintoinen linkki Si-nivelestä ja skolioosista. www.jasenkorjaajakoulu.com/jalkojen-pituusero-ja-si-nivel. Harmi, kun on välimatkaa 400 km, kävisin kyllä kokeileen.
Jalkojen pituuseroa EI katsota vaakatasossa maaten.
Ensin lantio kuntoon ja räntgen kertoo totuuden. - Murkun äiti
Santtu kipuselkä kirjoitti:
Tuossa on järkeä! Ensin tulee jalkoihin joku nyrjähdys ja sitten menee lantio vinoon, josta seuraa skolioosi. Meillä on murrosikäinen tyttö jolla kouluterveydenhoitaja totesi olevan 12 asteisen skolioosin selässä. Selkä tutkittiin seisoessa ja makuulta. Toisen jalan asentovirhe löytyi, joka meni nilkasta nurin pituushypyssä. Sairaalassa otettiin röngenkuvat ja lantio oli vinossa, Käytiin jäsenkorjaajalla, joka korjasi nilkan ja skolioosi muuttui 4 asteisesksi1 kuukauden aikana. Tämä ei kuulemma ole enää haittaava, kun sitä on kaikilla jonkin verran. Lantiokaan ei ollut enää vinossa.
- Skolios
Kiitos vastauksistanne. Sain fysioterapeutilta vinkkejä selän treenaukseen, lääkäriltä lähetteen fysikaaliseen hoitoon ja kipuun särkylääkkeitä.. Asiaa ei sen kummemmin tutkittu.. Minulla on tosiaan aikalailla koko vasen puoli kropasta jumissa ja venyttelyn tarpeessa...
- Pohjallisten puolest
Tarkistuta myös jalat, mulla oli mutkat alaselässä ja lapaluiden välissä, jalkaterien virheasennon vuoksi. Onneksi ei ollut kulumia vielä.
- kiropraktikko.
Kiropraktikko on oikea osote.
- dubel
Ei lievä skolioosi pahemmin haittaa, kunhan muistaa pitää lihakset kunnossa. Toki varmaan helpommin väsyy selkä, kuin normaalisti. Venyttelykään ei varmaan pahaksi ole. Itse roikuskelen leuanvetotangossa, kun muistan.
Itselläni on toinen jalka lyhkäisempi noin 1cm, ja ilmeisesti siitä johtuu skolioosi, melko voimakas mutka ala ja keskiselässä. Pitäisi joskus jaksaa käydä jolla kiropratikolla kysymässä, onko syy lantiossa, vai onko jalka oikeasti sen verran lyhyempi. Harmi, että ilmeisesti läheskään kaikki heistä eivät hallitse SI-nivel asiaa. Jotain outoa itselläni on kyllä lonkissa/lantiossa, koska lonkkaluun ulostyöntyminen ei ole samanlainen molemmin puolin. Ei muutu samanlaiseksi, vaikka laittaa korokkeen lyhyemmän jalan alle.
Oma selkäni on sellainen, ettei varsinkaan seisomista/käveleskelyä/kyykistelyä jne kestä useampaa tuntia. Istuminen helpompaa, mutta silloinkin pitkässä juoksussa kipuilee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892648Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2041682- 1161610
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411471Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641232Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 67881
- 45877
- 61835